Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Denise

Denise

02-06-2018 om 00:11

KGB onterecht aan mij betaald ipv ex man

Ik en mijn (toenmalige man) hadden nooit recht op KGb omdat we samen werkte maar omdat we uit elkaar gingen en ik het huis uit ben gezet, stond ons kindje automatisch alleen bij hem ingeschreven waardoor de kinderbijslag van naar mij ineens naar hem ging ZONDER BERICHT TE HEBBEN GEGEVEN en toen is de belasting denk ik ingelicht over dat ik uit huis was en mijn ex man nu alleen werkt waardoor mijn ex nu recht had op KGB maar dit werd in 2016 en 2017 naar mij gestort en ik dacht dat ik daar dus gewoon recht op had terwijl dat achteraf niet zo was.
Nu ben ik alles uit gaan zoeken maar echt ver kom ik niet.
Pas geleden heb ik een brief van de belasting gekregen met daarin of ik een paar duizend euro wou storten en dat als ik niet betaal hun mijn gegevens naar mijn ex doorsturen (maar die heeft hij in dit geval natuurlijk allang) Mijn ex kan dan een civiele procedure starten.
Maar wat besluit zo´n rechter dan?
Dat geld is maandelijks opgegaan aan mijn kinderen en aan mijn toen toekomstige huis.
UITERAARD heeft mijn ex recht op een deel van het KGB maar omdat hij niet met het voorstel komt IEDER DE HELFT TE DOEN, vertik ik het hem te betalen, Het is ook mijn kind en ik zorg net zo goed voor hem, we hebben samen co ouderschap.

Ik vind het allemaal een erg stressvolle situatie en ik vind het erg raar dat ik nooit brieven heb ontvangen over veranderingen of dergelijke.

Co ouderschap

Vervelende situatie maar zodra je uitgeschreven was en het kind achter bleef op het adres bij ex vervalt automatisch het recht op kinderbijslag. Vermoedelijk heeft uw ex een brief daarover gehad.
Om recht te hebben op kinderbijslag moet het kind ingeschreven zijn bij de rechthebbende, de vader in dit geval.

Vanuit de SVB ( verstrekker van de kinderbijslag) wordt automatisch een seintje doorgegeven dat er recht is op kinderbijslag bij de vader en op die grond is er recht op de KGB met de alleenstaande verhoging erin verwerkt. Hij zal een beschikking hebben ontvangen.
U geeft aan dat het op uw rekening is gestort. Waarschijnlijk stond deze rekening nog bekend bij de belastingdienst als rekeningnummer van uw beide? En is er geen rekeningwijziging doorgegeven aan de belastingdienst? De belastingdienst denkt het over te maken aan uw ex, maar het blijkt niet meer de gezamenlijke rekening?? ( ik vermoed dat het zo gegaan is?...)

In principe heeft de vader het alleenrecht op de alleenstaande KGB. Tenzij u kunt aantonen dat er sprake is van co ouderschap. Bijvoorbeeld door een convenant of een ondertekende brief van uw ex waarin u beide verklaard dat het kind 50% van de tijd bij één van de ouders verblijft. Dit kan u doen middels bezwaar of als de zes weken termijn is verstreken middels een herziening op bezwaar. (formulieren zijn te downloaden op de belastingdienst website).

Bel van te voren de belastingdienst telefoon en vraag precies welke stappen u moet nemen.

u schrijft verder "Mijn ex kan dan een civiele procedure starten.
Maar wat besluit zo´n rechter dan?
Dat geld is maandelijks opgegaan aan mijn kinderen en aan mijn toen toekomstige huis."

Precies dat laatste stukje.... Dat geld is bestemd voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderen, niet voor een toekomstige huis. Uw ex had ook kindkosten. De rechter zal u vermoedelijk (99% zeker) veroordelen in het terugbetalen aan uw ex (plus eventuele rente). Indien u niet kan aantonen dat er sprake is van co ouderschap zal dat het hele bedrag zijn PLUS u wordt veroordeeld in het vergoeden van de gemaakte juridische kosten van uw ex.

Ik zou het persoonlijk niet zover laten komen.

Ik wens u veel sterkte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.