Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kinderbijslag

Hallo iedereen
Ik heb een vraagje.
Ik woon en werk in Nederland, met mijn mini me samen. Mijn ex heeft twee adressen; zowel in Duitsland als in Zwitserland. Hij werkt in Zwitserland en dit is dan ook zijn hoofdadres.
Nou beweert Duitsland dat ik recht heb op aanvullende kinderbijslag vanuit Duitsland. Maar klopt dit wel?
Hij heeft een huis in Duitsland, maar betaalt loonbelasting in Zwitserland. Verder krijgt mijn ex al kinderbijslag in Zwitserland.( in Zwitserland is dat normaal; degene die er werkt krijgt kinderbijslag, of je nou voor je kind zorgt of niet )
De SVB zegt dat een woonadres in DL hebben al voldoende is, maar vraagt zich af of DL ook nog betaalt als ze weten dat er ook al geld vanuit Zwitserland betaalt wordt. De Familienkasse zegt dat een woonhuis in DL hebben al voldoende is. Ik zit niet te wachten op geld dat ik later alsnog terug moet betalen. Wie o wie kan me helpen?
Groetjes

neteret mut

neteret mut

04-02-2016 om 20:12

Ik weet het niet

en ook niet waar je zekerheid kan krijgen. Maar ik zou toch denken dat alleen jij recht hebt op kinderbijslag, je ex niet en dat je alleen recht hebt op die van het land waar je woont en werkt dus NL. Je schrijft dat Zwitserland de kinderbijslag geeft aan diegene die werkt, jij werkt ook maar dan in NL. Dat Duitsland jou kinderbijslag zou betalen omdat je ex daar een huis heeft (vakantiehuis?) lijkt mij vreemd.

Renée

Renée

04-02-2016 om 20:13

Je boft

Drie keer kinderbijslag, want ik neem aan dat je het ook van de SVB in Nederland krijgt.

Neem mijn adviezen niet voor waarheid aan, want ik ben geen deskundige, maar bij mij komen de volgende vragen en gedachten op.

Vraag 1: Wie in Duitsland beweert dat je recht hebt op aanvullende kinderbijslag. De Duitse SVB? De Duitse belasting?
Vraag 2: Aanvullend op welke kinderbijslag? Op de Zwitserse? En waarom zou Duitsland een Zwitsers of Nederlandse kinderbijslag aanvullen?
Vraag 3: waarom zou jij van Duitsland iets krijgen? Je ex heeft daar toch het huis? Niet jij?

Vraag 4: stel je voor dat het klopt, je ex krijgt in Zwitserland iets, hij krijgt ook in Duitsland iets en jij woont in Nederland met je kind, dan krijg jij in Nederland kinderbijslag. Wat je ex krijgt in andere landen, daar heeft de Nederlandse SVB toch niks mee te maken? Die heeft alleen met jou en je kind te maken.

Lijkt me.

Niki73

Niki73

10-02-2016 om 17:41

Regels en gratis deskundig advies

Kijk hier eens:
http://europa.eu/youreurope/citizens/family/children/benefits/index_nl.htm
Helemaal onderaan staat een link (http://europa.eu/contact/index_nl.htm) waar je persoonlijk advies kunt krijgen. Die ik maar zou gebruiken, want jullie situatie is bepaald niet standaard.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.