Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anitajdhhjfkff

Anitajdhhjfkff

31-05-2018 om 20:44

Kinderbijslag

Hallo allemaal,
Naar aanleiding van een onduidelijke mail over kinderbijslag heb ik een vraag. Onlangs heb ik een bericht gekregen over mijn 16 jarige zoon waarin staat dat de kinderbijslag vervalt wanneer hij zijn havo diploma haalt. Echter gaat hij na zijn havo verder voor zijn vwo. Betekent het dus dat ik de komende jaren geen kinderbijslag meer zal ontvangen?

SVB

https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/uw_kind_wordt_16_jaar/

Goede vraag zeg.

Als je je startkwalificatie hebt behaald stopt de kinderbijslag.

Pas vanaf 18 jaar kun je de scholierenvergoeding aanvragen bij DUO.

Ik zou er een telefoontje aan wagen. Welke vergoeding is er onder de 18 jaar als je kind al een startkwalificatie heeft? En door gaat naar het VWO?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-05-2018 om 21:01

Wel toch

In die link staat dat je het gewoon nog krijgt als je kind een startkwalificatie heeft gehaald, mits hij niet meer bijverdient dan 1200 per kwartaal.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-05-2018 om 21:27

Ik lees wat Phryne ook zegt

er staat juist dat kb ook nog kan als er al een startkwalificatie is behaald.

Aagje

Lente

Lente

31-05-2018 om 21:46

Kinderbijslag eindigt voor het 18e jaar als kind gaat studeren

Zo heb ik het begrepen.
Dus als een 16-jarige na de Havo naar het HBO gaat, dan vervalt de kinderbijslag en het kindgebonden budget. Dat kan flink oplopen bij een laag inkomen.
Als een 16-jarige na de Havo naar het VWO (voortgezet onderwijs) gaat, dan houdt de ouder deze toeslagen.

Hszjzhxjxj

Hszjzhxjxj

31-05-2018 om 21:55

Bedankt

Hoi,
Super bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp houd ik dus mijn kb. Fijn!

@Lente

"Dus als een 16-jarige na de Havo naar het HBO gaat, dan vervalt de kinderbijslag en het kindgebonden budget. Dat kan flink oplopen bij een laag inkomen."

Ja. Daar zou aanvullende beurs tegenover moeten staan. Maar als het kind daar geen recht op heeft omdat de niet-verzorgende ouder te veel verdient, heb je echt een probleem. Die niet-verzorgende ouder is verplicht (zolang het kind minderjarig is) om de kinderalimentatie aan de verzorgende ouder te betalen en dat wordt dan ingehouden op de bijstand.

Tot het kind meerderjarig is krijgt het gezin helemaal NIETS meer voor dit kind. De bijstand is gelijk aan de bijstand van een alleenstaande. Geen kindgebonden budget, geen aanvullende beurs, geen kinderalimentatie. Zodra kind 18 wordt komt er opeens weer lucht (kinderalimentatie loopt door tot 21, maar wordt niet langer ingehouden op de bijstand).

mirreke

mirreke

02-06-2018 om 18:32

Bedenk wel

dat de kinderbijslag stopt als je kind achtten wordt. Als hij dan nog op school zit, moet hij zelf de tegemoetkoming scholieren aanvragen, ook via de svb.
Die gaat in in het kwartaal waar de kinderbijslag stopt. De tegemoetkoming is nu ong. 110 euro, en kan worden aangevuld tot ong. 200 euro, afhankelijk van het inkomen van de ouders. Dit geld gaat naar het kind zelf.
Verder krijgt je kind ook zorgtoeslag als hij 18 wordt. (ook zelf aanvragen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.