Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kinderbijslag inkomensafhankelijk?


Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-05-2020 om 11:59

Tsjor

Ik zeg niet voor niets ‘echt strenge geloofsrichtingen’. ‘Gewoon’ in de zin kan mainstream katholiek valt daar wat mij betreft niet onder. Daar doet men al langer van alles wat van de officiële leer niet mag. Er is nog een heel scala aan strenge geloofsrichtingen te bedenken waarin het niet of minder geldt dat mensen zo omgaan met de leer of de gebruiken.

Andrea

Andrea

02-05-2020 om 12:08

Waarom

zou je een religieuze bijeenkomst niet in een ander gebouw mogen houden? De uitzondering is in ieder geval niet getroffen omdat je in religieuze gebouwen afstand kunt houden en in vergaderruimten niet. Al was het maar omdat er ook hele kleine kapelletjes hebt en je zou kunnen vergaderen in de Arena. Al mag dat alleen als het een wettelijk verplichte bijeenkomst is of noodzakelijk is voor de voortgang van de dagelijkse werkzaamheden van een instelling, bedrijf of andere organisatie - en met maximaal 100 personen. Ongeacht de grootte van de Arena. Het lijkt me iets voor de Tweede Kamer, al kunnen ze ook daar niet compleet vergaderen.

Politiek Tsjor

Blijkbaar worden de uitkomsten 'politiek' geinterpreteerd. Glas halfvol, glas halfleeg.
Het RTL artikel laat terecht wel mensen aan het werk die deels aan het werk zjin gekomen en daar nogal tevreden over zijn.
Maar dat men uit de bijstand is gekomen wordt in het RTL artikel niet vermeld. Dat is namelijk niet zo.
Wel worden mensen benaderd in het experiment met minder restricties en straf en dat werkt beter voor hun welzijn en inzet. En het werken in kleine banen.
Hoewel je daarvan weer kunt zeggen dat het om verdringing gaat. De mogelijkheid dat kleine banen nog minder beschermd worden zolang er gegadigden voor zijn.

Tsjor

"Een religieuze bijeenkomst is niet in willekeurig welk gebouw en het is niet ongeacht de grootte van het gebouw. Je bewering is dus domweg niet waar."

Een kerk is niet altijd zo'n gebouw met een toren en klok, een moskee is niet altijd een speciaal gebouwd gebouw met minaretten, diensten worden vaak zat gehouden in een wijkcentrum of een school.

skik

Skik

In de katholieke kerk kan zelfs een kerkgebouw onttrokken worden aan de eredienst. Dat betekent dat je er van alles kunt doen, maar dan is het geen gebouw meer voor religieuze vieringen. Het ziet eruit als een kerk, maar het is een skatecentrum, winkelcentrum, boekhandel etc. Omgekeerd, als een gebouw beschikbaar komt voor de eredienst, dan wordt het gebouw eerst gewijd.
Aagje, ik snap dat het lekkerder praat als je extreme voorbeelden gaat noemen. Het is alleen minder relevant.

Tsjor

AnneJ

'In Groningen en Wageningen bleek duidelijk dat mensen actiever worden en sneller een baan vinden.' Pessimistisch gedacht zitten ze daarna nog in de bijstand en nog pessimistischer gedacht hebben ze vervolgens ook nog iemand uit een reguliere baan gestoten, die dan vervolgens ook weer in de bijstand is gekomen. Dubbele ellende dus.
Blijkbaar was de onderzoeksopzet in Nijmegen en Utrecht iets anders. In een vand e andere plaatsen heb ik het zijdelings gevolgd. De mensen werden ingedeeld in 4 groepen. 1 groep hield de oude regels (participatiewet, je moet...anders sanctie), 1 groep mocht 200 euro houden bovenop de uitkering als ze werk vonden, 1 groep kreeg extra begeleiding om werk te zoeken en 1 groep werd vrijgelaten van de regeltjes. zoiets was het, als ik het uit mijn geheugen kort samenvat. Het onderzoek zou neit alleen gaan over de vraag of mensen sneller werk zouden vinden, maar ook over de vraag of mensen gelukkiger zouden worden, omdat de indruk bestond -niet geheel ten onrechte- dat mensen erg gebukt gingen onder alle regeltjes, controles en sancties. Ik ben benieuwd of daar ook nog iets uitgekomen is. Ik ben ook wel benieuwd welke van de 4 groepen er uiteindelijk het beste uitgekomen is.
Ik kan het rapport nog niet zo snel op internet vinden.
Ik weet wel dat in de plaats waar ik het zijdelings heb gevolgd er een zeer actieve organisatie was die mensen op weg hielp. Het is niet altijd eenvoudig om je weg te vinden tussen alles door als je eenmaal buiten het systeem bent gekomen, of als je van buiten het systeem komt.

Tsjor

Helaas

Weet ik ook dat mensen slecht voorgelicht werden over de gevolgen van werk hebben. Dus dat je dat moet melden bij de belastingdienst bijvoorbeeld, vanwege huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. En dat je uit de collectieve verzekering van de gemeente ging, en de gevolgen daarvan. En dat je misschien geen vrijstelling meer kreeg van gemeentelijke belastingen. En geen aanspraak meer kon maken op speciale fondsen (die tot nu toe wel nog bestonden). Etc.
Het was echt simpel: werk=juichen. Klaar.

Tsjor

Tsjor - actieve organisatie

Een van de conclusies van het onderzoek, volgens het RTL artikel is dan ook dat er meer begeleiding nodig is, dus meer kwalitatief goede banen voor middeninkomens om mensen met minder inkomen bij de les te houden.
Dan denk ik soms ook, betaal gewoon mensen voor werk dat de gemeente belangrijk vind maar dat nu niet gedaan wordt maar door mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt goed gedaan kan worden.
En dat gebeurt natuurlijk ook al. Het is een divers gebeuren. Maar om mensen te straffen omdat ze aan de onderkant zitten lijkt me niets.

Guera

Guera

02-05-2020 om 13:26

Elenah

Pensioen is ook geld. Ik was niet duidelijk. Mensen die stoppen vanwege kinderopvang kijken daar dus niet naar. Die kijken alleen naar wat elke maand binnenkomt en hoeveel opvang kost en dan zeggen: voor 200 euro ga ik niet werken. Dan kijk je te nauw naar wat werk allemaal nog meer is.

Ook vuilnismannen halen hopelijk eigenwaarde uit het feit dat ze bijdragen aan de maatschappij. Ze hebben contact met collega's, mensen buiten het gezin en familie. Allemaal belangrijke dingen voor een mens. Werk is zoveel meer dan wat op je bank komt elke maand. Ook bij lagere inkomens.

Bo

Bo

02-05-2020 om 13:47

Even terug on topic. De vraag is of er überhaupt kinderbijslag moet zijn als je bijv kinderopvang en school gratis maakt. Al dat gedoe met betalen, belasting en daarna toeslagen maakt het nodeloos ingewikkeld. Te ingewikkeld voor de laagopgeleiden die het juist zo goed kunnen gebruiken. Als je het afschaft, kan je voor de minima nog wel wat KB geven, maar niet voor iedereen.

Ik ben ook zo iemand die niet weet wanneer het gestort wordt. Wij sparen het op voor de studies van de kinderen, maar dat impliceert al dat wij best zonder kunnen. Daarom prima om het af te schaffen bij een bepaald inkomen , maar dan ook het toptarief iets verlagen om de solidariteit te bewaren.

En @Bieb: jouw redenatie van gelovigen kan ik niet volgen. Zij mogen gerust 4, 5 of meer kinderen nemen (prima, als zij dat willen), maar daar moeten ze dan gewoon zelf voor betalen. Waarom zou je weer uitzonderingen maken? Alleen omdat iemand gelovig is? Gaat niet werken.

bieb63

bieb63

02-05-2020 om 13:58

Even voor de duidelijkheid Skik en Aagje

Ik ZEG helemaal niet dat KB inkomensafhankelijk moet zijn en/of voor max 2 kinderen, maar ik vind het wel iets om over na te denken of te discussiëren. Dat is wat anders. Ik geef JUIST aan dat ik denk dat dat lastig is en dan geef ik wat voorbeelden, JUIST om aan te geven dat het daardoor wellicht niet eens haalbaar, realistisch of wat dan ook is.

bieb63

bieb63

02-05-2020 om 14:03

Nee Bo

Ik heb het over 'gewone' mensen die uit vrije keuze meer dan 2 kinderen willen versus mensen die meer dan 2 kinderen hebben zonder dat dat een bewuste vrije keuze is. Maar ik heb ook al aangegeven dat je daar moeilijk uitzonderingen voor kunt maken en dat het daardoor sowieso niet haalbaar is.

Okee bieb

Vertel eens, wat denk jij er van, kinderbijslag tot maximaal twee kinderen, wat breng jij daarvoor in de discussie?

skik

`max 2 kinderen

stel: een man en vrouw hebben 2 kinderen en gaan scheiden. Vrouw hertrouwt met een kinderloze man. Zij krijgen samen nog een kind. Nu heeft de vrouw 3 kinderen maar de man maar eentje. Gemiddeld hebben ze er dus 2. Krijgen ze nu wel of geen KB voor dit kind??

bieb63

bieb63

02-05-2020 om 14:18

Nog even over loon uit werk versus uitkering

Ik denk even voor een duidelijk beeld:

Allereerst heb je in je loonbelasting als werkende een extra korting: de arbeidskorting, die heb je niet bij een uitkering. M.a.w.: als je werkt betaal je minder loonbelasting.

Als je een WW of WIA uitkering hebt is er een REDEN dat je niet werkt: Geen werk of (deels) arbeidsongeschikt. In die zin vind ik kreten als 'werken stimuleren door het gat groter te maken o.i.d.' niet correct.

Als het gaat over bijstandsuitkeringen, dan betreft dat een uitkering die een stuk lager is dan het minimumloon, dus ook daar gaat het niet op.

bieb63

bieb63

02-05-2020 om 14:29

Skik

In de discussie zou je kunnen brengen dat het gemeenschapsgeld is en je je altijd op z'n minst moet kunnen afvragen of dat geld niet beter besteed kan worden aan andere, meer nijpende, zaken, dan het uitbetalen aan mensen die het niet echt nodig hebben, of meer dan 2 kinderen willen. Nogmaals ik zeg niet dat dat m.i. moet, of dat dat kan, maar wél dat je daar over na kunt denken. En ongetwijfeld zijn er zat argumenten te bedenken waarom het moet blijven zoals het is.

Inkomensafhankelijk.

AOW en Kinderbijslag zijn op het moment van uitkeren voor iedereen hetzelfde.
Bij het sparen daarvoor is het niet gelijk voor hogere en lagere inkomens. Je draagt een bepaald procent van je salaris af om het voor iedereen te kunnen bekostigen.

Dus niet meer ontvangen betekent dan ook dat je niet meer hoeft af te dragen? Precies daarom zijn AOW en KB niet inkomensafhankelijk.
De "rijken" krijgen net zoveel als de "armen" maar hebben er veel meer voor afgedragen. Solidair genoeg toch?

bieb

En concreet m.b.t. geen kb na het tweede kind? In welk opzicht verhoudt zich dat tot het inkomensafhankelijk maken van kb?

skik

Bo

Bo

02-05-2020 om 14:49

Eens wil

Maar je zou dat kunnen compenseren door het toptarief iets te verlagen.

Bo

Bo

02-05-2020 om 14:50

KB tot 2 kinderen

Je zou de KB per kind per saldo dan ook nog iets kunnen verhogen, omdat er aan minder kinderen wordt uitgekeerd. Of alleen die verhoging voor de minima.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-05-2020 om 15:29

Inkomen

Wat zouden jullie een inkomen vinden waarmee je de kinderbijslag niet meer nodig hebt?

Bo.

Dat zou kunnen, maar dan moet er wederom voor iedere werkende een rekensom worden gemaakt aan wie en hoeveel er gaat worden uitgekeerd.
Toptarief moet een eind naar beneden want ondernemers willen ook met pensioen. Geen AOW wordt tzt een flinke aderlating voor deze groep. Berekeningen voor kinderbijslag, ook zonde, er is al een kindgebonden budget, of gaan we dat standaard verhogen? Kinderbijslag voor 2 kinderen of ook voor 10 kinderen? Stopzetten als ouders meer gaan verdienen? Welke grens?
En met alle toeslagen is het nu vaak al drama, dan komt er nog meer administratieve rompslomp bij.

Kinderen en ouderen krijgen allemaal hetzelfde tijdens deze levensfases. Toch soort basisinkomen. Eén van de weinige regelingen die lekker duidelijk is voor iedereen.

bieb63

bieb63

02-05-2020 om 16:01

Skik

"En concreet m.b.t. geen kb na het tweede kind? In welk opzicht verhoudt zich dat tot het inkomensafhankelijk maken van kb"

Dat zijn m.i. 2 verschillende opties, die los van elkaar kunnen staan, of allebei, of geen van beiden.

Na tweede kind niet meer betreft een keuze voor de betrokkenen (los van uitzonderingen, waar we het al over hadden en die het ingewikkeld maken), en die keuze kunnen 'arm' en 'rijk' allebei maken, waarbij 'rijk' natuurlijkheid voordeel heeft het in principe gewoon te kunnen doen en 'arm' niet. Maar hoe dan ook, voor 'arm' is het ook een keuze. Kinderen kosten sowieso geld, en als je weinig hebt is 2 kinderen natuurlijk net zo goed een mooi bezit.

Inkomensafhankelijk (en dan los van max 2), zou dan in principe hetzelfde systeem zijn als toeslagen, maar liever dan met een staffel.

Maar zoals al eerder gezegd, het heeft genoeg haken en ogen.

Net andersom.

Voor de eerste kinderen geen kinderbijslag maar pas voor de 3e of meer. We vergrijzen behoorlijk, veel kinderen is straks genoeg werkenden om "onze" levensstandaard op te kunnen hoesten.

Kinderen kosten geld, onderwijs en opvang, kinderbijslag enz. Geen kinderen of weinig kinderen kost nog meer geld. Dus ik met een enig kind ben blij met gezinnen met veel kinderen. Die gaan straks allemaal braaf aan het werk Betalen flink mee aan de zorg als wij die hard nodig hebben.

Wil40

Ik ben niet voor geboortebeperking maar idee dat je per se meer kinderen nodig hebt om aow en zorg betaalbaar te houden is niet zo. Je kunt het ook met ruimere immigratie oplossen. En misschien moet dat wel. Je kunt mensen namelijk niet dwingen kinderen te krijgen. Ook niet met een zogenaamde fokpremie

Fokpremie.

Dat klinkt heftig. Ik kan me wel voorstellen dat ik met één kind en 2 ouders de kinderbijslag beter kon missen dan ouders met 3 of 4 kinderen. De AOW en zorg betaalbaar houden is nu al lastig. Mijn pensioen leeftijd is na mijn 67e en van mijn zoon staat hij boven de 70. Dus dat er te weinig werkenden en teveel ouderen zijn lijkt mij duidelijk.
De vergrijzing tegen gaan met immigratie, ook een idee. Dan geen fokpremie maar een lokpremie?

Bieb63

'Als het gaat over bijstandsuitkeringen, dan betreft dat een uitkering die een stuk lager is dan het minimumloon, dus ook daar gaat het niet op.'
Grappig dat je dat denkt. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-bijstandsuitkering
Voor echtparen is het 100% minimumloon, voor alleenstaanden 21+ 70%, alleenstaande ouder 70% + extra KGB.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2020 om 21:51

Belonen vanaf nr. 2

Voor de eerste kinderen geen kinderbijslag maar pas voor de 3e of meer. ===

Dat klinkt wel een beetje eng. Orbán van Hongarije is het daar wel mee eens, maar ik vind onze regeling tóch sympathieker.

https://nos.nl/l/2281197

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2020 om 21:54

Tsjor

1 x minimumloon dus hè, voor een stel.

Och eng...

Ook in Duitsland is er meer kinderbijslag en is het 3e kind meer geld waard dan de eerste. In Nederland gaat het bedrag ook per leeftijd, oplopend als je kind ouder wordt. In omringende landen zijn er weer andere criteria.
In België krijg je een leuk bedrag bij de geboorte van een kind en daarna ook iedere maand kinderbijslag.
In Nederland zijn de kinderbijslag bedragen lager maar hebben we daarnaast het kindgebonden budget.

Het is maar net wat je gewend bent en welke gedachtes je erbij hebt. Niets engs aan wat mij betreft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.