Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kinderbijslag naar ex ipv mij

Ik wist niet dat ik toen mijn dochter weer thuis kwam wonen, nadat ze een periode (half jaar) bij haar vader heeft gewoond, alles bij SVB moest aanpassen.
Bij het gemeentehuis werd aangegeven dat alles door SVB werd aangepast. Ik heb er dus niet aan gedacht dat ik e.e.a. zou moeten aanpassen.

Ik keek naar het bedrag van de kinderbijslag en had nog steeds het "oude" bedrag van toen dochter bij haar vader woonde. Dit tweemaal inmiddels.
Hij heeft dus twee maal onterecht KBS ontvangen voor haar.
Zij woont sinds augustus weer bij mij.

Hoe zit dit? Krijg ik de KBS van de afgelopen twee kwartalen voor haar nu niet, omdat ik nog niets had doorgegeven?
Dan krijgt u komende periode dus ook nog.

Onze verhoudingen zijn niet goed, dus ik kan niet met hem hierover in contact treden.
Wie weet hoe dit allemaal zit?
HELP.

Zucht de gemeente

https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/rechten_en_plichten/wijzigingen_doorgeven/
Het is tegenwoordig echt lastig om de juiste informatie te krijgen. De regel is denk ik toch dat je voor informatie naar de bron gaat, in dit geval het SVB, die inderdaad aangeeft dat je dit soort wijzigingen zelf moet aangeven en dan ook nog controleren of jij als ouder wel degene bent die de wijziging kan doorgeven.

"Als u kinderbijslag krijgt en er verandert iets in uw situatie, moet u dat binnen 4 weken aan ons doorgeven. Zo krijgt u altijd het juiste bedrag. Woont u buiten Nederland? Dan moet u een wijziging binnen 6 weken aan ons doorgeven. Alleen de persoon die de kinderbijslag heeft aangevraagd kan een wijziging doorgeven. Dat is de ouder die post van ons ontvangt."

Ik denk dat er niets meer aan te doen is dan om het SVB direct te berichten en direct te vragen wanneer de wijziging dan doorgevoerd is want je bent te laat omdat je het niet goed begrepen had vanwege miscommunicatie door iemand bij de gemeente.

Paddington

Paddington

04-04-2017 om 08:39

Naar mijn weten

is het zo dat de adreswijziging van de gemeente wordt doorgegeven aan de SVB. Vandaar dat de gemeente aan heeft gegeven dat het zou worden aangepast. Waarschijnlijk is het adres aangepast bij de SVB, maar deze hoeven dan niet te begrijpen dat ook het rekeningnummer voor de kinderbijslag aangepast moet worden.

Het beste wat je kunt doen is contact opnemen met de SVB en vragen hoe alles daar in het systeem staat. Als jij als aanvrager staat geregistreerd dan kun jij dingen zoals het adres of een rekeningnummer ook online veranderen, anders niet.

Wees er ook op bedacht dat alleen de aanvrager van de SVB recht heeft op kinderopvangtoeslag en kindgebondenbudget. Zeker die laatste is best veel geld als je een alleenstaande ouder bent.

Pauline40

Pauline40

04-04-2017 om 09:40 Topicstarter

pech

Ik kan fluiten naar mijn centen als mijn exman dit ontvangen heeft. Ik had dit moeten doorgeven aan de SVB.

Naast dat hij al tijden geen alimentatie betaald, pikt hij dit ook even in.
Sorry ben erg gefrustreerd!
De gemeente had aangegeven alles wordt geregeld zo. Ik ben te blind van vertrouwen geweest. Ik baal.

Triva

Triva

04-04-2017 om 10:17

maar

waarom denk je dat je er recht op hebt dat de SVB het goed gaat zetten met dat geld? Verwacht je dat de SVB het geld gaat terughalen bij jouw ex om het aan jou te geven?

Jasmijn

Jasmijn

04-04-2017 om 10:59

Triva

Beetje kort door de bocht Triva, jouw reactie. Waar schrijft TO dat dan? Dat ze dat denkt?
Ze baalt alleen terecht in post #4, zou ik ook doen, zeker als ik verkeerd was geinformeerd door de gemeente. Helaas heb je geen poot om op te staan, of iemand verantwoordelijk te stellen met deze verkeerde info en de consequenties ervan. Check inderdaad even driedubbel of alles goed gaat met het kindgebondenbudget.

Triva

Triva

04-04-2017 om 12:30

jasmijn

Ik dacht dat ze dat wilde omdat ze deze vraag stelde: Krijg ik de KBS van de afgelopen twee kwartalen voor haar nu niet, omdat ik nog niets had doorgegeven?".

Pauline40

Pauline40

04-04-2017 om 14:18 Topicstarter

reactie

Triva : er staat op de website te lezen dat ook degene bij wie dochter niet meer woont de SVB in kennis hiervan moet stellen.
En anders een boete kan krijgen.

Hij heeft onterecht dus KBS ontvangen in dien aard.
Echter is mij nu aangegeven dat hij dit geld gewoon mag houden.En er zelfs niets mee gebeurd.

Ik baal daarvan. Hij betaalt al tijden geen alimentatie, draagt helemaal niets bij aan onze kinderen (drie) en krijgt nu ook nog de kbs voor onze oudste dochter waar hij geen recht op heeft, omdat zij daar niet eens woont of überhaupt is.

Dat frustreert mij. Ik ga ervan uit dat de gemeente mij goed voorlicht. Achteraf heb ik het zelf beter ook nog na kunnen checken, maar ja een dure leer voor de volgende keer.

Kortom frustratie en balen en geen verwachting van SVB m.b.t. terughalen van geld.
Ik vind het allemaal wel krom zo.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-04-2017 om 14:26

Pauline

Ik kan me voorstellen dat je er goed ziek van bent
Ik las ook je andere onderwerp. Je krijgt een boel op je bordje...

Mag ik je een advies uit een soortgelijke ervaring geven? Het is zo krom als krom kan zijn, hij komt er mooi mee weg, jij zit met de zorg, de kosten en de gebakken peren en de kans is groot dat hij nog wel meer dingetjes geflikt heeft, dat is vaak zo in dit soort situaties. Maar je kunt de situatie niet veranderen, al is die nog zo krom.

Wens hem in gedachten veel plezier met die rotcenten, laat hem (pardon my French) 3 meter in de stront zakken daarmee, bedenk dat jij je kinderen wél recht kunt aankijken en je verantwoordelijkheden neemt, verwacht geen beterschap uit de hoek van ex, en leef je eigen leven.
Je hebt al genoeg aan je hoofd. Frustratie om een graai-ex helpt niemand en niets.

Heel veel sterkte met dit alles!

Hop

Hop

02-12-2019 om 07:11

Arm kind

"omdat zij daar niet eens woont of überhaupt is."

Ze mag haar vader niet zien maar hij hij is een klootzak omdat ie je niet nog een zak geld nastuurt.

Slechte moeder. Hele slechte moeder

mirreke

mirreke

02-12-2019 om 22:30

Ok hop

wanneer ga je weer?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.