Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kinderbijslag - waarom gaat die omhoog bij 12 jaar?

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over de kinderbijslag waar ik op de site van de SVB geen antwoord op kon vinden.
Wie kan me vertellen waarom de kinderbijslag bij 12 jaar omhoog gaat? Heeft dit te maken met de overgang naar het VO?

Wanneer je kind voor zijn of haar 12e jaar naar het VO gaat, kun je dan ook op de een of andere manier een tegemoetkoming in de schoolkosten krijgen? Mijn dochter begint aankomend schooljaar met 10 jaar (in oktober 11 jaar).

Ik meen me te herinneren hier ooit een topic over te hebben gelezen op dit forum, maar ik kan het niet meer terugvinden.

Alvast bedankt voor het antwoord/de antwoorden.

schoolkosten

Voortgezet onderwijs is gratis. Je hebt wat kosten aan schriften, pennen, potloden e.d., de school geeft op wat ze nodig hebben, maar boeken en schoolgeld is gratis. Er wordt een 'vrijwillige' bijdrage gevraagd.
Als je weinig geld hebt, heb je in sommige gemeenten de mogelijkheid om gratis of geleend een computer aan te schaffen.
En uiteraard schoolreisjes, dat kost geld. Ik ken geen gemeente die daarin voorziet, maar je kunt het proberen als je het zelf niet hebt.

zebra

zebra

20-07-2019 om 17:36

weet het niet

maar wel dat de kinderbijslag bij zowel 12 als bij 16 jaar omhoog gaat.

Triva

Triva

20-07-2019 om 17:53

Bedenk

dat jij straks twee jaar korter voor je kind moet betalen aan kost en inwoning etc dan een ander wiens kind al 13 wordt in oktober.

Dees

Dees

20-07-2019 om 18:24

Hogere kosten

Zou het niet te maken kunnen hebben met dat de kosten voor een puber hoger zijn als die van een jonger kind. Groeispurt, ongesteldheid, grotere maten kleding en fietsen en dat soort dingen.

Voor veel ouders valt er zelfs een kostenpost weg, de BSO.

Leergeld

Voor schoolreisjes en excursies zou je ook kunnen informeren bij stichting Leergeld.

De kostenstijging bij 12 jaar zal best met buitenschoolse schoolkosten, groeispurt etc. te maken hebben. Rekenmachines, agenda, fiets, kleding. De gemiddelde leerling is 12 als ze naar de middelbare gaan. Echter dat geldt dus niet voor herfst kinderen en versnelde kinderen. Ergens moet je een grens trekken. Vraag anders eens of je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand of een gemeentelening die je terugbetaald als de kinderbijslag omhoog gaat.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-07-2019 om 18:48

Combinatiekorting

Je verliest je combinatiekorting, en de verhoging van de kinderbijslag is minder.

Dees

Dees

20-07-2019 om 19:02

Verrassing

Maar begrijp ik nu dat de overgang naar het vo als een soort verrassing komt? In een klap een jaar overgeslagen ofzo?

Mantra123

Mantra123

20-07-2019 om 19:38 Topicstarter

Reactie

We komen niet in aanmerking voor vergoedingen van Stichting Leergeld.

Ik was vooral nieuwsgierig naar het hoe en waarom over die verhoging rond 12 jaar. De enige logische verklaring die ik zelf kon bedenken, was dus die overgang naar het VO. En als dat dan inderdaad klopt, of er dan een regeling is voor kinderen die eerder instromen.

Trivia, we kunnen niet in de toekomst kijken en ik kan dan ook niet zeggen hoe de situatie over een paar jaar, laat staan: een jaar is.

Dees, wij begonnen dit schooljaar met de gedachte dat ze volgend jaar nog een jaar op de basisschool zou zitten. Een en ander is behoorlijk snel gegaan, ja.

Ik weet genoeg, bedankt voor de antwoorden, topic mag dicht.

Huh Triva

'dat jij straks twee jaar korter voor je kind moet betalen aan kost en inwoning etc dan een ander wiens kind al 13 wordt in oktober.'

Bedoel je dat TS verplicht wordt om haar kind op diens 16e het huis uit te schoppen? Misschien doet het kind wel twee Masters en wat co-schappen en woont ze thuis tot haar 28e.

Triva

Triva

20-07-2019 om 20:33

Knurf

Goh waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat ze altijd 1 of 2 jaar minder betaalt dan bij een kind wat ook twee masters en coschappen doet en thuis blijft wonen maar een jaar ouder is of zelfs twee jaar met blijven zitten

Leeftijd.

Als je kind 6 wordt en bij 12 jaar is er een verhoging.
Dus ik vermoed dat het gewoon 3 leeftijdsgrenzen zijn.

0-6
6-12
12-18

Triva

' is of zelfs twee jaar met blijven zitten'

Dat hoor je vaak, dat kinderen die op de basisschool blijven zitten, later twee Masters gaan doen 😂

Dees

Dees

21-07-2019 om 09:43

Ik ben op de basisschool gedoubleerd en ging op mijn 19e na het behalen van mijn mbo diploma het huis uit. Mijn zus doorliep school zonder doubleren en ging op haar 22e het huis uit na het behalen van haar HBO diploma.

Ik heb mijn HBO diploma gehaald toen ik op mezelf woonde en werkte.

Triva

Triva

21-07-2019 om 10:50

Knurf

Kun je ook inhoudelijk reageren?

Dees

'Ik heb mijn HBO diploma gehaald toen ik op mezelf woonde en werkte.'

Dat zijn geen Masters en al helemaal geen co-schappen. En je woonde niet meer thuis.

Triva

'Kun je ook inhoudelijk reageren?'

Ik doe niet anders. De inhoud van jouw reactie op TS is volslagen onzin.

Dees

Dees

21-07-2019 om 20:30

Juist knurf

Precies knurf. En mijn zus bleef 3 jaar langer thuis wonen terwijl zij nooit heeft gedoubleerd.

Gratis

'Voortgezet onderwijs is gratis. Je hebt wat kosten aan schriften, pennen, potloden e.d., de school geeft op wat ze nodig hebben, maar boeken en schoolgeld is gratis'

Hier zijn we ongeveer 200 euro per jaar kwijt aan schoolkosten, zonder schoolreisjes. Die kosten zijn vrijwillig, dus je zou er voor kunnen kiezen om ze niet te betalen. Schriften, pennen, kaftpapier, agenda kunnen wel flink duur zijn, zeker als je geen Action of zo in de buurt hebt. Kaftpapier zou ik niet te goedkoop nemen, anders zit je elke vakantie opnieuw te kaften. Hier is de controle op de boeken erg streng, dus het loont om een stevige, waterdichte tas te gebruiken. Een natte winter en je kunt de helft van de boeken vergoeden.

Flavia

Flavia

22-07-2019 om 07:39

Dubbel kaften

Wij kaften de boeken dubbel.
Eerst een laag van dat stevige bruine papier daarna mag dochter los met leukigheid. Dat helpt want wat Knurf zegt anders moet je meerdere keren per jaar kaften.

De kosten zitten in het eerste jaar: goede tas, verzekering Chromebook voor 3 jaar (het apparaat zelf is bruikleen), rekenmachine. Ik was afgelopen jaar zo'n €500 kwijt, zonder schoolreizen, die waren er niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.