Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Caroline

Caroline

07-01-2017 om 13:01

Kindgebondenbudget terug betalen aan ex-man?

Hallo,

Ik ben gescheiden en ik heb 3 kinderen.
De oudste staat ingeschreven bij mijn ex-man
De twee andere staan op naam van mij.

Nu is mijn ex-man er vorig jaar achtergekomen dat per abuishet kindgebonden budget van alle drie de kinderen bij mij terecht is gekomen terwijl die van het oudedste kind eigenlijk naar hem had gemoeten. Ik heb dit echt nooit in de gaten gehad en ook hij niet. Hij had dit zelf moeten aanvragen en vanaf het moment dat we hier achter zijn gekomen hebben we dit gecorrigeerd.

Nu is het probleem echter dat hij het bedrag van 2015, dat ik heb ontvangen, op mij terug wil vorderen. Hij heeft het alleen over 2015 en niet over de jaren daarvoor.
Naar mijn mening heeft hij hier geen recht op. Hij is zelf vergeten om dit aan te vragen en wanneer je iets niet aanvraagt dan heb je hier toch ook geen recht op?

Nu dreigt hij met juridische stappen en hier zit ik natuurlijk niet op te wachten. Kan hij dit gaan winnen indien hij dit echt gaat escaleren en kan ik juridisch gezien worden gedwongen om dit aan hem terug te betalen?

Dees

Dees

07-01-2017 om 13:08

Tja

Je moet het terugbetalen (met rente en wellicht de voorgaande jaren ook) aan de belastingdienst.

Jasmijn

Jasmijn

07-01-2017 om 13:16

onderling regelen?

Misschien is het handiger om dit inderdaad onderling in orde te maken ipv via de belastingdienst. Als je ex het alleen over 2015 heeft dan zou ik met hem een betalingsregeling treffen zodat je het in etappes terug kunt betalen. Als het andersom zou zijn dan zou je dat zelf namelijk denk ik ook wel terug willen krijgen toch?

Larisse

Larisse

07-01-2017 om 16:05

Hoe?

Hoe is het kindgebonden budge voor oudste bij jou terecht gekomen? Heb jij het niet aangevraagd?

Als jij het nie aangevraagd hebt en ook niet met terugwerkende kracht kan stellen (en dat de Belastingdienst dat respecteert!) dan is het een onverschuldigde betaling van de Belastingdienst aan jou geweest en moet jij het aan de Belastingdienst terugbetalen (met rente vermoedelijk).

Dus ik zou niet te snel met je ex regelen dat je het aan hem terugbetaalt, want dan nog moet je het ook aan de Belastingdienst terugbetalen!

Oftewel, eerst schriftelijk met de Belastingdienst regelen dat je ex er met terugwerkende kracht (niet aangevraagd, maar feitelijk wel recht op gehad) recht op had, voor je iets aan je ex doorbetaalt. Zou io ook zo aan je ex uitleggen. De Belastingdenst kan volgens mij tot 5 jaar na dato terugvorderen, dus je kunt ook afspreken dat jullie niets doen en 5 jaar wachten en als er in de tussentijd niets gebeurt dat jij het dan aan hem betaalt. Spreek dan ook iets af over de rente.

Nb Hou dan in de tussentijd rekening met terugvordering, dus zet het nu vast opzij.

Onterecht ontvangen.

Je hebt voor 3 kinderen kgb ontvangen terwijl je recht hebt voor 2. Zelf moet je ook eventuele veranderingen in je situatie doorgeven aan de belastingdienst.
Dus de kgb van je oudste moet terug naar de belastingdienst. Ik zou dat niet onderling gaan regelen of jaren afwachten.

KGB/SVB

Hoe kan je voor 3 kinderen de KGB ontvangen terwijl de oudste niet op je adres staat ingeschreven? Zodra je je kind uitschrijft gaat er een seintje naar de SVB. Vanuit de SVB krijg je dan een brief dat het recht op kinderbijslag is komen te vervallen voor je oudste kind. Je ex , waar het kind dan staat ingeschreven, krijgt juist een brief van de SVB dat hij voortaan de kinderbijslag ontvangt voor het oudste kind.

De KGB ,vanuit de belastingdienst, volgt het recht ( die door de SVB wordt vastgesteld) en die stopt automatisch met het uitbetalen van de KGB voor het oudste kind als hij uitgeschreven is.

De belastingdienst stelt dus zelf niet het recht op KGB vast.
Kijk eens goed de beschikkingen na en kijk of hier alle 3 de kinderen op staan vermeld. Alleen de kinderen waarvoor je recht hebt op KGB staan op de beschikking.

Of was je oudste nog ingeschreven op moeders adres in 2015?

De ouder waar het kind woont is zelf verantwoordelijk voor een aanvraag KGB bij de belastingdienst. Tenzij je al een toeslag hebt lopen ( huur, zorg of kinderopvangtoeslag)dan gaat de KGB WEL automatisch.

Onterecht ontvangen

Dus nu niets gaan verrekenen met je ex man.
Want KGB kan je niet verkeerd ontvangen. Zodra je je kind uitschrijft vervalt de kinderbijslag via de SVB en stopt automatisch de KGB voor het kind. Dit door sysyteemuitwisseling SVB en belastingdienst omdat de SVB het recht vaststelt en de belastingdienst alleen het inkomen

Paddington

Paddington

10-01-2017 om 11:05

Klopt niet helemaal Bloem75

Het is namelijk heel goed mogelijk om bij de SVB de aanvrager te zijn voor kinderbijslag zonder dat je kind op je adres is ingeschreven. Ik kreeg bijvoorbeeld KGB, terwijl mijn kind staat ingeschreven bij haar vader.
De SVB houdt namelijk ook rekening met ouders die co-ouderschap hebben, ze betalen zelfs de kinderbijslag uit op twee verschillende rekeningen.
Het is wel zo dat degene die als aanvragen van de kinderbijslag staat geregistreerd bij de SVB degene is die KGB voor dat kind kan ontvangen. Ik ben bijvoorbeeld degene die staat geregistreerd als aanvragen van de kinderbijslag, waardoor ik recht had op KGB. Mijn ex-partner heeft, ondanks dat onze dochter op zijn adres staat ingeschreven geen recht op KGB.

Het eerste telefoontje zou in mijn ogen dus naar de SVB zijn. Om te weten te komen op welke naam de kinderbijslag voor de kinderen aangevraagd is. Indien de aanvraag van alle drie de kinderen op naam van TS staan, dan is het correct dat zij voor alle kinderen de KGB heeft ontvangen.

Dat staat natuurlijk los van de afspraken die jullie hebben gemaakt. Als er is afgesproken dat je ex-partner de KGB voor de oudste krijgt, dan zou ik daarvoor proberen een regeling met hem treffen. Een redelijke verstandhouding met je ex-partner is namelijk erg waardevol voor je kinderen. Ik begrijp niet waarom jij zegt dat hij hier in jouw ogen geen recht op heeft. Als het andersom het geval zou zijn, dus als hij de KGB voor bijvoorbeeld 2 van de 3 kinderen zou hebben gekregen, zou jij dan ook vinden dat jij er geen recht op hebt? In mijn ogen is het een fout van jullie beide en zal het door jullie beide moeten worden opgelost.

@Paddington

Ik weet dat de regels anders zijn w.b.t. co-ouderschap en dat de SVB de AKW kan "delen" maar dat er maar 1 aanvrager ( gerechtigde) is voor de AKW. Dit kan idd niet voor de KGB. Die deelt het bedrag niet en is er maar 1 aanvrager, diegene die als gerechtige van de AKW geregistreerd staat.

Maar ik lees nergens dat Ts co-ouderschap heeft. Ik lees dat Ts alleen het oudste kind niet op het adres heeft ingeschreven en de jongste wel. Dit is geen gebruikelijke co-ouderschap constructie en daarom ga ik niet van co-ouderschap uit. Anders zouden wel alle kinderen op 1 adres ingeschreven staan en zou je ze niet "verdelen" tussen 2 adressen. dat is namelijk niet logisch en overbodig als er echt co-ouderschap zou zijn.

Paddington

Paddington

10-01-2017 om 13:45

Klop

Maar het is dus niet zo dat zodra je kind op een ander adres wordt ingeschreven dat het automatisch bij de SVB wordt omgezet naar de andere ouder. Daarin klopt jouw eerdere post niet, zeker niet bij gescheiden ouders. Pas als beide ouders aangeven dat alles omgezet kan worden, zal de SVB dat doen.

Denise

Denise

02-06-2018 om 00:09

Afgelopen?

Hoi,

Ik ben er benieuwd hoe het afgelopen is.

Zelf heb ik ook zoiets meegemaakt.
Ik en mijn (toenmalige man) hadden nooit recht op KGb omdat we samen werkte maar omdat we uit elkaar gingen en ik het huis uit ben gezet, stond ons kindje automatisch alleen bij hem ingeschreven waardoor de kinderbijslag van naar mij ineens naar hem ging ZONDER BERICHT TE HEBBEN GEGEVEN en toen is de belasting denk ik ingelicht over dat ik uit huis was en mijn ex man nu alleen werkt waardoor mijn ex nu recht had op KGB maar dit werd in 2016 en 2017 naar mij gestort en ik dacht dat ik daar dus gewoon recht op had terwijl dat achteraf niet zo was.
Nu ben ik alles uit gaan zoeken maar echt ver kom ik niet.
Pas geleden heb ik een brief van de belasting gekregen met daarin of ik een paar duizend euro wou storten en dat als ik niet betaal hun mijn gegevens naar mijn ex doorsturen (maar die heeft hij in dit geval natuurlijk allang) Mijn ex kan dan een civiele procedure starten.
Maar wat besluit zoń rechter dan?
Dat geld is maandelijks opgegaan aan mijn kinderen en aan mijn toen toekomstige huis.
UITERAARD heeft mijn ex recht op een deel van het KGB maar omdat hij niet met het voorstel komt IEDER DE HELFT TE DOEN, vertik ik het hem te betalen, Het is ook mijn kind en ik zorg net zo goed voor hem, we hebben samen co ouderschap.
Kan je mij misschien mailen op [email protected], ik ben erg benieuwd hoe het bij jou is afgelopen.
Ik vind het allemaal een erg stressvolle situatie en ik vind het erg raar dat ik nooit brieven heb ontvangen over veranderingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.