Werk, Recht en Geld

sterretje01
11-08-2025 om 13:13
Kleedgeld
Hallo,
Ik ben even benieuwd naar jullie mening.
Wat is een normaal bedrag kleedgeld voor een 15-jarig meisje?
Groet, sterretje01

AnnaNiem
13-08-2025 om 09:05
Ik heb een serieus kind van 15 dat niet met mode bezig is. Ze legt zichzelf al daarnaast genoeg druk op en gaat verstandig met haar zakgeld om. Zo was ze gisteren met een vriendinnetje in het Outlet maar heeft de sweater van 50 euro laten hangen, ondanks dat ik had gezegd dat ze best wat mocht kopen voor een budget van 100 euro. Ze had het dan gewoon teruggekregen. Ze vond het toch te duur en koopt dus niets. Het hangt dus niet alleen af van hoeveel je verdient, maar ook hoe je kind in het leven staat en hoeveel geld/tijd ze nodig heeft voor school/hobby. De betere bijbaantjes komen nu in bereik, maar tijd... ik wil niet dat het ten koste gaat van school of hobby en ik wil niet dat ze in lompen loopt omdat ze te krenterig is. Dus voor nu nog even geen kleedgeld, misschien volgend jaar als ze 16 is en dan kijk ik dan wel wat redelijk is en wat ze moet kopen en wat niet.

Kimdekim
13-08-2025 om 09:29
AnnaNiem schreef op 13-08-2025 om 09:05:
Ik heb een serieus kind van 15 dat niet met mode bezig is. Ze legt zichzelf al daarnaast genoeg druk op en gaat verstandig met haar zakgeld om. Zo was ze gisteren met een vriendinnetje in het Outlet maar heeft de sweater van 50 euro laten hangen, ondanks dat ik had gezegd dat ze best wat mocht kopen voor een budget van 100 euro. Ze had het dan gewoon teruggekregen. Ze vond het toch te duur en koopt dus niets. Het hangt dus niet alleen af van hoeveel je verdient, maar ook hoe je kind in het leven staat en hoeveel geld/tijd ze nodig heeft voor school/hobby. De betere bijbaantjes komen nu in bereik, maar tijd... ik wil niet dat het ten koste gaat van school of hobby en ik wil niet dat ze in lompen loopt omdat ze te krenterig is. Dus voor nu nog even geen kleedgeld, misschien volgend jaar als ze 16 is en dan kijk ik dan wel wat redelijk is en wat ze moet kopen en wat niet.
Mijn zoon heeft ook nooit kleedgeld gekregen om die reden. Hij geeft niks om kleding en zou zo een trui aantrekken die te klein is of waar een gat in zit. Hij heeft geen geen geld over voor kleding. Maar ik wil dat hij er fatsoenlijk uitziet. Dus heeft hij soms geen keus en moet hij ( online) even shoppen met me.

yasmijn27
13-08-2025 om 13:03
Kimdekim schreef op 13-08-2025 om 09:29:
[..]
Mijn zoon heeft ook nooit kleedgeld gekregen om die reden. Hij geeft niks om kleding en zou zo een trui aantrekken die te klein is of waar een gat in zit. Hij heeft geen geen geld over voor kleding. Maar ik wil dat hij er fatsoenlijk uitziet. Dus heeft hij soms geen keus en moet hij ( online) even shoppen met me.
En voor mij is dat dus de reden om zoon kleedgeld te geven en hem ook naar winkels te sturen.
Mijn man hoefde dat nooit, zijn moeder deed dat altijd voor hem. Voor het gemak en dan zag hij er tenminste netjes uit.
Hij is nu 51 en kan nog steeds niet op zijn gemak in winkels kopen wat hij nodig heeft. Nieuwe onderbroeken is een serieuze onderneming. En verder is hij heel normaal hoor, verantwoordelijke baan enzo. Ik heb mij echt voorgenomen dat onze zoon, als hij de deur uit is, niet zijn partner hoeft mee te nemen voor dit soort dingen.

Kimdekim
13-08-2025 om 13:14
yasmijn27 schreef op 13-08-2025 om 13:03:
[..]
En voor mij is dat dus de reden om zoon kleedgeld te geven en hem ook naar winkels te sturen.
Mijn man hoefde dat nooit, zijn moeder deed dat altijd voor hem. Voor het gemak en dan zag hij er tenminste netjes uit.
Hij is nu 51 en kan nog steeds niet op zijn gemak in winkels kopen wat hij nodig heeft. Nieuwe onderbroeken is een serieuze onderneming. En verder is hij heel normaal hoor, verantwoordelijke baan enzo. Ik heb mij echt voorgenomen dat onze zoon, als hij de deur uit is, niet zijn partner hoeft mee te nemen voor dit soort dingen.
Ik doe het ook voor mijn man. Hij is kleurenblind en heeft geen idee wat hem staat. Ik heb liever dat hij er fatsoenlijk bij loopt ( in mijn ogen) , daar heb ik wel een middagje shoppen voor over. Zeker ook ivm zijn baan. Natuurlijk zou het fijner zijn als zoon zelf gaat. Maar dat doet hij dus niet. Toevallig laatst samen zijn kast opgeruimd, hij vind tshirts uit 2018 nog " best goed toch mam?", waar zijn navel zo'n beetje zichtbaar is of een trui met vlekken. Ik moet die dan aanwijzen want zelf ziet hij het niet. Maar hij is wel heel blij als iemand zegt dat hij er leuk uitziet. Dus voor ons werkt het zo. Al snap ik prima de manier waarop jij denkt.

Decembermamma
13-08-2025 om 13:39
Wij geven nog geen kleedgeld en kopen gewoon de kleding. Zoon geeft nu wel zelf aan als hij vindt dat hij wat nodig heeft. Dan gaan we winkelen en kijkt hij standaard bij de afprijzingen en dan nog kiest hij niets uit wat echt duur is. Maw ik maak me geen zorgen.
Van zijn wekelijkse 3,50 zakgeld met wat rapportgeld heeft hij inmiddels ruim 200 euro gespaard en is hij ook echt kritisch op wat hij koopt. Denk dus dat we niet echt noodzaak zien aan het geven van kleedgeld.

Jannie2005
13-08-2025 om 23:51
Oudste dochter woont op zichzelf en bekostigd dus alles zelf. Jongste dochter krijgt sinds afgelopen januari 50 euro per maand kleedgeld en is in juni 13 geworden winterjas en ondergoed en bh's hoeft ze niet van der kleedgeld te kopen ik begeleid haar nog wel bij de keuze die ze wel kan of niet kan kopen ze is helemaal gek van de Nike sportschoenen dus als ze weer een paar nieuwe Nike's ziet dan weet ze oftewel deze maand bijvoorbeeld een broek minder oftewel wachten tot die nike's in de aanbieding zijn of toch bijwijze van 3 maand kleedgeld opsparen tot ze de sportschoenen kan halen