Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dees

Dees

17-03-2018 om 20:09

Kleine auto

Over een paar maanden mag ik een nieuwe auto uit gaan zoeken. ons uitgangspunt is een kleine wagen, die zo goedkoop mogelijk is in alle opzichten dus aanschaf, fiscale bijtelling, onderhoud (rekening houdend met garantie) belastingen en brandstof. Ik zie door de bomen het bos niet meer, wat veel.kleine wagens zijn er zeg! Ik heb meerdere gezien Hyundai i10, VW up, Mitsubishi space dinges, Kia Picanto, Toyota Aygo. Enige uitgangspunt is dat er een radio en airco in zit, van cruise control wordt ik vrolijk maar is geen must.

Wie o wie kan me.helpen.

Ervaring

Bij Greenwheels rijden ze met de VW up. Lijkt me een degelijke keuze als er zo intensief mee gereden wordt door wisselende bestuurders. Maar het zegt natuurlijk nog niets over de andere voor- en nadelen.

Ik overweeg wel zelf lid te worden want ik vind het gewoon een heerlijke auto als ik mijn vriendin er mee ziet rijden, met ons allemaal er in.

Geen reclame. Maar ik heb vroeger in jongerenhuisvesting voor de gedeelde wasvoorziening ook een Miele genomen omdat iedereen in beide panden er in ging wassen, dan wil je wel iets degelijks hebben en later voor mijzelf ook zo iets degelijks aangeschaft.

Dus het merk is niet zozeer het idee, maar een degelijkheid waar je langdurig iets aan hebt.

Dacia

Dacia schijnt goedkoop te zijn. Ik koop nooit nieuwe auto’s maar t schijnt heel veel te schelen. Ze hebben verschillende modellen. Maar als je mijn advies wil; koop een goede auto die vijf jaar oud is. Scheelt heeeeeel veel geld. Accountants en boekhouders doen t zelf ook (als ze hun eigen auto kopen). Mijn auto van dik tien jaar heeft nooit kosten of onverwachte problemen qua onderhoud. Vervang en vul wel de olie bij, zorg dat de banden goed hard zijn en laat je niet aanpraten dat je alsmaar beurten moet doen. T voorkomt geen problemen. T leegt je portemonee. Kom pas in actie als er wat is. Dat scheelt je ook honderden euro’s per jaar.

specht

specht

17-03-2018 om 21:10

1 10

Wijhebben de basic 1 10 een lekkere auto, maar heel basic.
Er schijnt net een actie te zijn voor het comfortpakket van de 1 10, daar gaan wij serieus naar kijken, veel extra,s
De basis 1 10 zou ik nooit meer kopen, omdat de deur alleen bij de bestuurder centrale deurvergrendeling heeft.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-03-2018 om 23:02

Hyundai

Ik heb een Hyundai i20, gekozen na een uitgebreid vergelijk tussen soortgelijke auto's op basis van ANWB reviews en technische gegevens. Objectief gezien de beste koop, meeste auto voor je geld, maar ik neem volgende keer toch geen Hyundai meer. Een Peugeot vind ik veel fijner rijden, en qua comfort is de 108 net zo prettig als een groter model. In de lease kun je dat ook prima doen. Ik ben van Peugeot afgestapt omdat ik het onderhoud duur vond en de service slecht, maar bij een lease-auto is dat natuurlijk jouw zorg niet meer.

Toyota

Ik rijd al 7 jaar zonder noemenswaardige kosten (laatste APK waren alleen de kosten van nieuwe lampje) in een Toyota Yaris uit 2000. Nu rijd ik er niet veel mee, maar ik ben erg tevreden over deze auto.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2018 om 10:31

Electrisch

Je zoekt een lage bijtelling dus het gaat om een auto van de zaak. Is een electrische een optie? Ik meen dat je dan maar 4% bijtelling hebt en dat scheelt je prive echt behoorlijk wat geld.

Er zijn tegenwoordig aardig wat types op de markt waaronder ook de nodige kleintjes:

https://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/elektrische-autos/welke-autos-zijn-er/welke-autos-zijn-er

Vragen:
- Kun je leven met de actieradius?
- Pas het in je lease budget?
- Heb je gelegenheid om te laden (op het werk of thuis)?

Als je hem kunt betalen is de nieuwe Opel Ampera E wat mij betreft vrij ideaal.

Guera

Guera

18-03-2018 om 10:36

Lease?

Lease of niet?
Bij lease geen belasting of onderhoud.
Privé aankoop dan geen fiscale bijtelling.
Wat is het precies en wat kun je missen per maand?

Dees

Dees

18-03-2018 om 12:55

Geen lease wel van de zaak

Allereerst bedankt voor de reacties!

Ik mag de auto voor mijn werk uitkiezen. Ik werk niet vaak ver weg en ik woon op loopafstand van mijn kantoor dus hij zal meer voor de leuk en de sporadische klantbezoeken zijn. Een vw up heb ik lang in gereden maar is vrij prijzig in vergelijking met de andere modellen die ik noemde. Een i20 vind ik weer te duur en zeker voor een auto die niet instensief gebruikt gaat worden. De i10 is erg compleet weet ik.

Mijn werkgever doet niet aan lease, hij koopt de auto en na een jaar of 5 komt er een nieuwe. Ik krijg een jaarbudget en ben dus geneigd een auto te nemen die minstens 5 jaar garantie heeft zodat de risico op grote onverwachtse kosten beperkt blijft. Dacia begin ik niet aan, in mijn familie zit een Dacia rijder en die heeft spijt als haren op zijn hoofd, hoge onderhoudskosten hoog verbruik en tegenvallende comfort.

specht

specht

18-03-2018 om 14:05

Dees

Als je voor de 1 10 gaat let dan zoals ik al eerder zei echt goed op de deurvergrendeling.
Het is een heerlijke auto, maar het feit dat je altijd alleen aan de bestuurderskant de deur kunt afsluiten is zo verschrikkelijk onhandig.
Jij stapt uit de auto
Kind/boodschappentassen staan achterin/ aan andere kant.
Dan moet je met kind en/of tassen weer teruglopen om de boel te vergrendelen.

Dees

Dees

18-03-2018 om 19:11

Ah ja

Dat is inderdaad wel handig ik wil wel een afstandsbediening.

Kaori

Kaori

18-03-2018 om 19:20

up vs mii vs citygo

tja als je de up een leuk wagentje vindt maar te duur, stap dan in de Mii. Zelfde auto alleen een paar honderd euro goedkoper.

niet goed gelezen

O dan heb ik niet goed gelezen, bijtelling duidt op een auto van de zaak. Tja, uhm....dan wordt het wat makkelijker denk ik. Electrisch zou ik dan ook kiezen. Zoek welke de laagste bijtelling heeft (en wat als die bijtelling ooit wegvalt?). Trouwens, ik wil jouw baan! Werk op loop afstand en dan toch een auto krijgen. Poeh he

Dees

Dees

19-03-2018 om 07:47

Kaori en Dorry1

De volkswagen up is juist de goedkoopste van die 3 daar had ik al naar gekeken.

Nee electrisch zou ik absoluut niet voor kiezen, ten eerste heb ik geen oplaadpunt in de wijk, ten tweede redden die dingen vaak in de praktijk amper de 100 km. En die auto valt gewoon binnen mijn functie, ik zal hem ook wel gebruiken voor het werk maar verwacht dit niet zo heel vaak te hoeven doen. Zou raar zijn als je hetzelfde werk doet je anders beloond zou worden.

meer dan 100 km hoor

Beetje off topic misschien maar: Amper 100 km met een elektrische auto is echt onzin hoor. En op zich is een oplaadpunt zo geplaatst.

Wij rijden nu al meer dan een half jaar in een hyundai ioniq - heerlijke auto en bereik is zeker 230 km. Dus in gewone weken met standaard woon - werk - sport verkeer is om de nacht aan de oplader voldoende en moeten we een keer wat verder dan is fastned of een andere oplaadpaal zo gevonden. We rijden hiermee ook rustig naar Parijs en weer terug. Dus ja, het is even plannen en nadenken over het laden. Maar het is meer dan goed te doen om helemaal elektrisch te rijden.
(en heerlijk goedkoop dankzij onze zonnepanelen)

Op zich snap ik dat niet iedereen meteen elektrisch kiest. Maar als we allemaal gaan roepen dat het niet te doen is, zonder te weten hoe het echt zit, komen we zeker niet verder met de omslag.

Dees

Dees

20-03-2018 om 08:27

ipacarai

Ja je hebt gelijk die 100 km red hij wellicht wel. Een oplaadpunt is echter niet zomaar geplaatst dat heb ik bij mijn schoonzus gezien die laad haar wagen nu op via het keukenraam en zet haar auto foutgeparkeerd neer omdat het budget voor een laadpaal op is.

Ik moet 's avonds weleens vergaderen met onder anderen iemand met een Tesla en diegene komt vaak niet of te laat omdat hij na zijn werk tussendoor moet opladen zou niets voor mij zijn als ik een ritje ga maken en dan steeds op zoek naar laadpalen. Maak die wagens eerst maar eens dat ze ook een km of 600 op een lading kunnen rijden dan kijk ik weleens verder.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-03-2018 om 09:08

Dees

"Ja je hebt gelijk die 100 km red hij wellicht wel. Een oplaadpunt is echter niet zomaar geplaatst dat heb ik bij mijn schoonzus gezien die laad haar wagen nu op via het keukenraam en zet haar auto foutgeparkeerd neer omdat het budget voor een laadpaal op is."

Is je schoonzus te cheap om zelf een laadpunt aan de buitenkant van haar huis of in de tuin te laten plaatsen? Ik heb zelf een prive lader met eigen meter in de garage, geen centje pijn. Kost je ca 1000 EUR, dus is na 4.5 jaar terugverdiend. De auto hangt gewoon 's nachts aan de lader. Scheelt ook nog eens zo'n 60 cent per oplaadbeurt en ik hoef nog maar ~3 keer per jaar te tanken (ik heb een plugin hybrid), heerlijk hoor.

"Ik moet 's avonds weleens vergaderen met onder anderen iemand met een Tesla en diegene komt vaak niet of te laat omdat hij na zijn werk tussendoor moet opladen zou niets voor mij zijn als ik een ritje ga maken en dan steeds op zoek naar laadpalen. Maak die wagens eerst maar eens dat ze ook een km of 600 op een lading kunnen rijden dan kijk ik weleens verder."

Het moet bij je gebruikspatroon passen, dat is zeker waar, maar een Tesla rijdt 400km op een lading en ik durf de stelling wel aan dat *de meeste mensen* daar makkelijk mee vooruit kunnen voor dagelijks gebruik (zeker de mensen die in kleine autootjes rijden). Vakantie wordt wat lastiger. Daarnaast, als je een Tesla van 80 mille kunt rijden dan moet je toch ook vast wel de gelegenheid hebben een eigen oplaadpunt te plaatsen in je tuin of garage zonder gemeentelijke budgetten aan te spreken.

Het lijken eerlijk gezegd allemaal wat gezochte redeneringen. Het prijsgat tussen een i10 en een e-auto met een behoorlijke actieradius is natuurlijk groot. Daar zal de echte pijn wel in zitten, het mag waarschijnlijk niet van de baas.

Dees

Dees

20-03-2018 om 14:57

Ad Hombre

Als je geen parkeerplaats voor de deur hebt staan mag je er geen laadpaal plaatsen dat is het hele punt heeft niets met cheap te maken.

Ik wil voor mezelf een zo klein mogelijke auto, heb geen grote dure auto nodig, dus wil ik er ook niet voor hoeven betalen. Nee een elektrische auto spreekt me daarom dus ook niet aan, maar ook het gebruiksongemak spreekt me niet aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.