Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

thuiszitter

thuiszitter

21-12-2017 om 13:13

kleine verbouwing door aannemer

Wat is gebruikelijk wat een aannemer max. vragen in zijn 1e van 2 termijnen?
we willen een badkamer laten verbouwen door een aannemer en hij wil 2 termijnen hanteren.
Is er bij de wet iets geregeld hoeveel % de 1e termijn mag bedragen?

Triva

Triva

21-12-2017 om 13:18

wanneer

de vraag is wanneer de eerste en tweede termijn zijn. Is de eerste een aanbetaling of niet? Wanneer is de tweede; als alles klaar is en goedgekeurd of al eerder?

1e aanbetaling.

Is meestal ongeveer 50% van het totale bedrag. Dat is om de materialen te bestellen.
De rest is arbeidsuren en kan in gedeeltes of na oplevering.

Een tip: laat de bestelde materialen direct bij jou afleveren. Als de aannemer failliet gaat ben je anders alles kwijt wat je gekocht hebt.

Aanbetaling.

Je bent het niet verplicht, maar of de aannemer dan de klus nog aanneemt betwijfel ik. Voorschieten is vaak lastig voor kleine ondernemers.
Maar onderhandelen over de verdeling van de termijnen is zeker een optie.

Triva

Triva

21-12-2017 om 16:13

Wil

50% is wel het maximale en eigenlijk een beetje overdreven: https://www.volkskrant.nl/economie/moet-ik-wel-akkoord-gaan-met-vooraf-betalen~a4120172/

@Emma

@Emma

21-12-2017 om 16:45

Nee

Ik zou het niet doen. Dan liever een grotere aannemer of iemand die je heeeeeeel goed kent en vertrouwt. Ik heb er vreselijk slechte ervaringen mee en ik doe dat echt nooit meer

thuiszitter

thuiszitter

21-12-2017 om 17:18

na 1 week werk

wil hij ons een 1e termijn laten betalen van 60% van alle kosten, daarin zitten dan ok badkamermeubel in en douchebak, maar wij zelf vinden het raar te moeten betalen voor iets wat je nog helemaal niet hebt.
Ook vinden wij de termijn aan de hoge kant.

V@@s

V@@s

21-12-2017 om 17:36

vooorfinancieren

Dus hij voorfinanciert alle materialen die hij moet kopen? Lijkt me heel redelijk.

Anneke

Anneke

21-12-2017 om 17:46

Wel redelijk

Ik denk dat het wel redelijk is, het is ook een beetje zekerheid voor de aannemer hé, straks zeg je als het helemaal klaar is 'ik betaal niet'

Triva

Triva

21-12-2017 om 19:47

keurig toch

Niet eens een aanbetaling dus als alle spullen in jouw huis zijn kun je na 1 week toch wel 60% betalen en dan die 40% als het klaar en akkoord is.

angel3

angel3

21-12-2017 om 20:11

Ik vind het ook redelijk. Hij is al begonnen. Dus het is niet zo dat het een echte vooruitbetaling is.

Bo

Bo

21-12-2017 om 21:06

zeker

Mijn zwager heeft een soortgelijk bedrijf en vraagt gewoon volledige betaling voordat hij aan een opdracht begint. Hij bestelt immers in opdracht van en niet voor hemzelf. Hij laat alle materialen ook bij de klant bezorgen.

Ik neem aan dat het badkamermeubel bij jullie geleverd wordt, dus dan heb je het toch?

Triva

Triva

21-12-2017 om 21:56

Bedoel je met volledige betaling de spullen of de hele klus?

Hij is al begonnen dus.

Dat wisten we nog niet.

60% na een week werken en materialen die afgerekend moeten worden.
Ja hoor, heel normaal.

thuiszitter

thuiszitter

22-12-2017 om 10:34

Op zich wel

echter worden de spullen niet bij ons afgeleverd, maar houdt hij het achter, er zijn nu al weken voorbij, de man komt ook niet elke dag, al een hoop geld betaald, en de verrichtte werkzaamheden en meubelen staan nog niet tot verhouding van het aanbetaalde bedrag vinden wij

Lou

Lou

22-12-2017 om 11:32

Je vertrouwt het niet

Zo te horen vertrouw je het niet, hij 'houdt het achter'. Waarom? En wat vertrouw je niet? Denk je dat die spullen er helemaal niet zijn of zo? Maar ook blijk je al een hoop geld te hebben betaald. Is dat die zestig procent al? Of iets anders?

Bo

Bo

22-12-2017 om 11:32

Triva

De materialen bedoel ik. Dus alles wat hij specifiek voor de klant bestelt.

Gelukkig heeft hij nooit problemen met klanten die niet betalen, maar ALS hij het heeft zijn het juist de klanten waar je het niet van verwacht (dus met de grootste huizen).

Heuh?

Eerst vraagt hij om de 1e termijn (60%) en nu geef je aan al veel betaald te hebben....
Snap het niet en begrijp het niet

En...

Hij is al wel begonnen...af en toe komt hij opdagen.
Kan je nu niet douchen ofzo?
Is er een einddatum afgesproken, het is nu kerstvakantie?

Aan betaling

Ik ben zzper in de bouw en werk veel bij particulieren.
Als wij een klus moeten gaan uitvoeren bij de opdrachtgevers hebbem wij duidelijke afspraken met de klanten voor betalingen.

Aangezien ik geen hele dikke bankrekening heb worden vam het eerste bedrag altijd de materialen besteld. Het ligt er ook aan wat er gehaald moet worden. Is het een grote klus dan bestellen wij in etappe. Omdat er ook rekening gehouden moet worden met de werkruimte en opslag er van.

Over het algemeen is de verdeling bij ons zo:
20% vooraf
25% na een week werk
25% - 50% na 2 a 3 weken (afhankelijk van de grote van de klus)
25% erna
5% na goedkeuring van de oplevering.

Het is sterk afhankelijk ook wat voor klus het is, is het 1 week zoals een wc of is het de hele beneden verdieping met alles vernieuwen.

Zoals het eerste kopje is een badkamer gemiddeld 2 a 3 weken werk. 2 termijnen vind ik dus wel heel weinig.

"[...] is een badkamer gemiddeld 2 a 3 weken werk."

Hoeveel effectief gepresteerde werkuren is dat dan?
En vertrekkend van wat? Kale ruwbouwruimte?

Yvan

Hoi yvan,

Het is sterk afhankelijk wat er gedaan moet worden aan de badkamer, heb je een nieuwbouwhuis en zit alles op zijn plek dan heb je.minder tijd nodig.

Moet je alles slopen, alle leidingen aanpassen, een warm water terug win plaatsen, tegels over tegels, stucen en dan tegelen.

Wij werken 8 uur per dag en 4 a 5 dagen in de week, soms 6 dagen als er bepaalde omstandigheden zijn.

Zoals je ziet is het heel sterk afhankelijk maar gemiddeld 2 a 3 weken is een normale tijd die hier voor staat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.