Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sky

Sky

26-03-2020 om 01:30

Korte vraag contract niet verlengd

Een korte vraag: een kennis is aangenomen bij een bedrijf.
Oude baan opgezegd en per 6 april starten.
Vandaag een telefoontje: je contract wordt niet verlengd ivm coronatoestanden, je krijgt je eerste maand uitbetaald, einde.
Kennis was nog niet eens aan haar proeftijd begonnen.
Contract was al getekend ( 1 jaar).
Mijn vraag: mag dit zomaar of kan kennis hier iets mee?

Irma

Irma

26-03-2020 om 04:19

Proeftijd

Zat er een proeftijd in het contract?
Vermoedelijk.

Dan kunnen ze het contract tijdens en voordat het ingaat elke dag beeindigen.

Heel vervelend, maar waar.

Nb Je hebt het over verlengen, maar dat is de verkeerde term. Verlengen zij pas zijn na een jaar.

Ze laten het contract niet eens ingaan.

Misschien kan de kennis bij de huidige baan vragen of de opzegging ongedaan kan worden gemaakt?

Sterkte voor de kennis. We aanvragen als in de huidige baan blijven onmogelijk is.

Enige kans is denk ik juridisch, als het proeftijdbeding niet goed is geformuleerd, dus dat kan je kennis bij het juridisch loket, rechtsbijstand of andere arbeidsjurist/advocaat heel even laten checken. Dan is het volgens mij niet geldig en heeft kennis wel recht op een jaarcontract.

Irma heeft gelijk

Ik zag de titel van de openingsposting en dacht een reactie te geven, maar Irma heeft alles al gezegd. Het is zelfs nog wel netjes dat ze een maand betalen.

Ontzettend balen, dit. Ik vrees dat het nu meer gebeurt.

Groeten,

Temet

Puppy

Puppy

26-03-2020 om 09:03

Inderdaad

Bij mijn werkgever is ook net vorige week een sales manager begonnen.
Die kan natuurlijk ook weinig.
Dan is het de vraag of je uit humanitair oogpunt de eerste maanden zonder resultaat voor lief neemt of dat je het bedrijfsoogpunt (wat ook humanitair kan zijn naar de andere werknemers toe...) beeeindigd.

Hier

Mijn werkgever heeft aangekondigd nieuw aangetrokken mensen gewoon in dienst te houden. Maar ik werk dan ook bij een grote instelling waar men met een nijpend tekort aan mensen zit. Dan is het vanuit bedrijfsoogpunt wel verantwoord die maand(en) weggegooid salaris voor lief te nemen.

Groeten,

Temet

Mocht de proeftijd wel?

Check of er wel echt een proeftijd van maximaal één maand in het contract stond

Zo ja, dan mag het. En je kennis kan WW krijgen, want dit is hen niet te verwijten. UWV zal het contract van de nieuwe baan willen zien (ze willen een contract van minimaal 6 maanden zien als je vrijwillig je oude baan opzegt).

Als er geen proeftijd in het contract staat, dan mag het niet. Als er een te lange proeftijd in het contract staat, dan mag het ook niet. En omdat je een "claim" hebt op je nieuwe werkgever, heb je geen recht op WW. Dus dat wordt echt advocatenwerk.

Sky

Sky

29-03-2020 om 00:48

Fijn

Dank jullie voor de info. Ik heb er geen kaas van gegeten en voor kennis was het pas baan 2 en die is zo van slag dat er even niets uit de vingers komt. Ik meen 3 mnd proeftijd maar dat moet ik navragen.

Hanny61

Hanny61

29-03-2020 om 08:19

Proeftijd

Bij een tijdelijk contract tot 2 jaar mag de proeftijd niet meer zijn dan 1 maand. Bij een vast contract mag de proeftijd 2 maanden duren.
Een proeftijd van 3 maanden is onrechtmatig en vervalt. Voor of in de proeftijd ontslaan mag dan niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.