Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ff ano

ff ano

03-01-2019 om 16:09

Kostgeld vragen aan dochter van 18?


Yanea

Yanea

07-01-2019 om 19:34

Dees

'Ik had zelf een baantje van zo'n 20 uur. Het kost iets van je vrije tijd'

De studiebelasting van veel opleidingen is 40 uur in de week. Dat is inclusief huiswerk maar exclusief reistijd. Ik geloof er geen bal van dat je daarnaast nog standaard 20 uur per week kunt werken zonder in de problemen te raken.

Yanea

Ja hoor, dat kan best. Ik heb dat tijdens mijn studententijd ook gedaan. Ik was die jaren zeker 50-60 uur in de week in touw. Mijn ouders hadden geen geld om bij te dragen aan de studie en zelfs al zouden ze het geld gehad hebben dan hadden ze niet (veel) bijgedragen want ze vinden zelfredzaamheid en hard werken belangrijke eigenschappen.
Er zijn allerlei mogelijkheden om als student extra geld te verdienen, je kan een structurele bijbaan nemen tijdens het studiejaar, je kan in de (lange) zomer bijverdienen, je kan tussen je bachelor en master fase 1 of 2 jaar nemen om te werken en te sparen, je kan na school eerst 1 of 2 jaar gaan werken en sparen...
Het verschilt natuurlijk ook welke studie je doet. Bij sommige studies heb je meer contacturen en bij sommige studies heb je verplichte stages en bij andere studies weer niet. En verder zou ik hoeveel ik bij leen ook af laten hangen van de studie. Bij sommige studies heb je meer kans op een goede baan dan bij andere studies dus dan je het risico ook nemen.

Vreemd

'Mijn ouders hadden geen geld om bij te dragen aan de studie...' Ik reageerde met een vergelijking met vroeger. Daarin zat ook, dat studenten verzekerd waren voor ziektekosten via de ouders; en dat ouders dubbele kinderbijslag kregen als kinderen uit huis gingen om te studeren.
Dat zouden ouders dan hebben kunnen bijdragen aan jou, Kyana, zonder dat het ze ook maar 1 cent kostte.
Ja, er was basisbeurs, er waren ook leningen. Maar die leningen waren renteloos; en de maximale betaalperiode was 15 jaar. Bovendien telde die schuld niet mee voor een eventuele hypotheek.
De jongeren van nu staan zo 5-0 achter.
Ik krijg wel de indruk dat er studies waren met veel minder kontakturen dan wat ik meegemaakt heb. Maar er zijn ook veel meer studenten met burn-out-verschijnselen en andere psychische klachten.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-01-2019 om 23:42

Intensief

Mijn dochter had de eerste 1,5 jaar ongeveer 15 contacturen per week. Wel op ongunstige tijden als je er nog bij wilt werken, 11-15 of twee blokken met twee uur ertussen. En een tijdsintensieve studie (nieuwe taal leren, binnen 1,5 jaar naar voldoende beheersing om in het verre buitenland colleges te kunnen volgen), dus 20 uur werken had echt niet gekund. Wel meer dan de 3-5 uur die ze nu per week werkt.

Ik ben net student af

22 jaar,

Ik zie dat ze blijkbaar goed kan leren? Dus je kunt er vanuit gaan dat zij over 5 jaar een goedverdienende baan heeft. Daarnaast is die aanvullende beurs van 396 euro bedoeld om te betalen wat jij niet kunt. Dus je hoeft je niet schuldig te gaan voelen tegenover je dochter.

Ten eerste zal ik haar vanaf 18 sowieso alles zelf laten betalen van haar eigen kosten/abonnementen/telefoon/zorgverzekering. Dat is heel belangrijk dat is dit gaat leren.

Wat kost zij jou dan nog? voeding: max 150, ik vind nibud hoog. Aangezien jullie niet heel veel ruimte hebben ga ik vanuit dat jij een budget hebt voor boodschappen elke maand? Deel dat door 2. Je kunt hoor ook leren dat er consequenties zijn aan haar verbruik. Ik vind het goed dat je hier op mijn kosten woont, maar dan mag je max 1x per dag 10 min douchen. en help je met het huishouden. Wilt ze dat niet? Dan betaald ze maar mee of mag ze op kamers.

Wat ik redelijk zou vinden (ik weet niet of dit mogelijk is in jouw situatie. Is dat ze met de stufi school kan betalen. 1e jaar is die 1030 euro zeg jij. 100 euro per maand. max 100 euro per maand aan extra kosten. Dan houd ze 196 euro over. Ze gaat hier echt niets te kort komen als ze in aanmerking komt voor die aanvullende beurs. En wilt ze graag stage lopen in Japan, ja dan moet ze daar zelf maar voor gaan sparen. Ze wordt nu 18 he, gaat studeren. Er zijn er zat studenten die met 18 de deur uitgaan en zelf maar moeten zien hoe ze aan het geld komen. Ik vind dat ze minimaal 150 euro kan bijdrage als ze volgend jaar gaat studeren. Nu ze nog op de middelbare school zit zal ik er nog mee wachten maar haar wel leren dat ze mee mag helpen in het huishouden en wat bewuster kan omgaan met het water/gas. Met de consequenties dat ze anders alvast kan beginnen met mee betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.