Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pelle

Pelle

12-03-2010 om 10:48

Lease-auto

Kan iemand mij uitleggen hoe het nu zit met lease-auto's? Elders op dit forum zegt iemand geen zin te hebben om ergens de (dure, want uit Duitsland) verzendkosten voor te betalen maar het liever ophaalt. Dat is dan een 'dagje uit' en het maakt verder niet uit want lease-auto.

Wie betaalt de brandstof dan? De werkgever? De overheid? Hoe werkt dat?

soepstengel

soepstengel

12-03-2010 om 10:57

Wij hebben een lease auto

man zit veel op de weg. Hij heeft met heffing dus betalen we per maand een vast bedrag (van zijn bruto salaris )en dan kunnen we onbeperkt rijden. We tanken dan met een speciaal pasje en dat kan alleen bij de shell want daar hebben ze een contract mee. Volgens mij betaald de baas dat en kan die weer een deel aftrekken van de belasting?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-03-2010 om 11:47

Verschillend

De werkgever sluit een leasecontract af. Als je geen privekilometers rijdt, betaal je als medewerker niets. Het is dan ´vervoer vanwege de werkgever´, noem het maar een reiskostenvergoeding in nature.
Maar de meeste mensen rijden er ook privé mee. Je kunt daar verschillende afspraken over maken. Een % van de nieuwwaarde wordt bij je belastbare inkomen opgeteld, waardoor je veel meer belasting gaat betalen. Ik weet niet of dit ook gebeurt als je een maandelijks bedrag aan je werkgever betaalt, vermoedelijk niet?

Jaymza

Jaymza

12-03-2010 om 11:49

Ingewikkeld

De werkgever mag kosten aftrekken en heeft dus voordeel.
De werknemr daarentegen moet er belasting over betalen! De leasemaatschappij betaald ook weer belasting over zijn winst. etc. Hoe dit voor de burgers uitpakt valt haast niet uit te rekenen.

Jaymza

merene

merene

12-03-2010 om 14:43

En niet te vergeten

Door de bijtelling gaat je inkomen omhoog. Zoals eerder gezegd, je betaalt extra belasting. Maar je ontvangt ook minder kinderopvangtoeslag, huurtoeslag, zorgtoeslag enz., want je inkomen is hoger waarover dit soort toeslagen berekend wordt.

Tinus_p

Tinus_p

12-03-2010 om 20:10

Files

Beemer:
"wat is je doel van de vraag? Je kunt niet zomaar 2 dingen uit een complex geheel pakken en die dan als een plus en een min gaan vergelijken."
Ik weet wel een doel: Mensne met een lease-auto krijgen dus in feite niet alleen salaris en een auto voor woonwerkverkeer (ipv reiskostenvergoeding), maar ze krijgen ook gratis priveekilometers als extraatje bovenop hun loon.
Of dat oneerlijk is, laat ik ff in het midden, maar het stimuleert iig niet om zuinig om te gaan met autorijden, en dat is slecht voor het milieu en voor de files.

merene

merene

12-03-2010 om 20:41

Een paar jaar geleden

was de bijtelling afhankelijk van het aantal privékilometers die je maakte. Hoe meer kilometers, hoe hoger de bijtelling. Een hels karwei om de rittenadministratie bij te houden, maar wel beter voor het milieu, de files e.d.

Tinus_p

Tinus_p

13-03-2010 om 10:55

Telefoon

Beemer:
"Waarom zou je willen dat iemand betaalt voor de rit die hij maakt als het je er niet om te doen is om het aantal ritten te beperken omdat dat beter voor het milieu is?"
Nouja, los van dat milieu; het is een nogal merkwaardige (want onbeperkte) secundaire arbeidsvoorwaarde.
Vergelijk het eens met een werkgever die je toestaat om onbeperkt privé-gesprekken te voeren met je werktelefoon?

Minet

Minet

13-03-2010 om 18:43

Inlezen

Pelle, misschien is het handig om je gewoon te verdiepen in het fenomeen lease-auto alvorens je hier allerlei dingen roept.

http://www.leaseautovoordeel.nl/

100%mama

100%mama

13-03-2010 om 20:04

Lease auto

Voor een lease auto betaal je een fiscale bijtelling van 22% of 25% van de nieuwwaarde van de auto. Sommige bedrijven rekenen een eigen bijdrage voor de prive kilometers, daarin tegen betaald de werkgever de auto, verzekeringen, brandstof. De bijtelling is afhankelijk van het lavel van je auto, of te wel hoe zuiniger je auto, hoe minder bijtelling je hebt en dus minder fiscale bijtelling.

100%mama

100%mama

13-03-2010 om 20:05

Prive km

zijn voor de werknemer niet aftrekbaar, wel voor de werkgever.

Hier beide

Wij hebben een bedrijfsauto. Dit is een door de werkgever aangekochte auto die wij naar eigen keuze alleen zakelijk of prive mogen gebruiken.Zij hebben deze in eigen beheer en niet via een lease maatschappij.
Manlief betaald daar inderdaad een bijtelling voor wat ongeveer neer komt op een kleine 300 euro netto per maand. Wij mogen hiervoor onbeperkt rijden in heel Europa,en ook onze kinderen en ik zijn gewoon verzekerd als we zonder mijn man op stap zijn. Wij hebben inderdaad ook een Shell kaart en hiermee mogen we alleen in Nedreland tanken. We kunnen er wel in het buitenland mee betalen en ook bijvoorbeeld de tol maar dit wordt dan ( logisch) op het salaris ingehouden. Wij doen dit wel want de werkgever heeft een contract met Shelle en daardoor korting op de brandstof dus is het voordeliger.
Het is wel zo trouwens dat zakelijk altijd voor prive gebuik gaat dus ik kan niet tegen mijn man zeggen dat ik de auto wil hebben en hij de tram maar moet nemen op een doordeweekse dag . Hij heeft hem ook echt elke dag voor zijn werk nodig.

Ik heb geen auto van de baas maar wel elke maand 50 euro netto telefoon en internet vergoeding. Dat hebben ik en al mijn collega'sen dat zijn er landelijk denk ik toch wel zo'n 5000
Ik hoef nooit thuis zakelijk te internetten of te telefoneren maar dit staat gewoon in ons CAO. Overigens is deze 50 euro een standaard bedrag wat voor elke werknemer bij ons gelijk is dus als je wel belt of internet voor het werk en je geeft meer dan 50 euro uit , wordt dit niet aangepast.

Chippie

Chippie

16-03-2010 om 16:35

Pelle

Ja, de werkgever draait volledig op voor brandstof, afschrijvingskosten, schade bij ongelukken, etc. De lease-rijder die privékilometers rijdt betaalt een bijdrage aan de belasting. Die bijdrage is afhankelijk van de nieuwwaarde van de auto. Meer of minder kilometers maken is daarbij niet van belang. Ja, dat leidt tot grote verschillen in privékilometers. De één gaat drie keer per jaar op vakantie (2 x wintersport en 1 x zuid-italie) en gaat ieder weekend op familiebezoek aan de andere kant van NL. De ander maakt deze kilometers is.

Veel mensen hebben geen lease-auto. Een lease-auto is een arbeidsvoorwaarde. De één werkt 36 upw de ander 40. De één verdient 1200 euro per maand, de ander verdient 12.000 euro per maand. De één heeft een VW Polo als auto, de ander een Volvo XC 90. De één heeft betaald ouderschapsverlof, de ander niet.

Chippie

Chippie

16-03-2010 om 16:40

Pelle, schrik niet...

Manlief heeft een lease-auto die we nu niet meer privé rijden. Wij gingen dus inderdaad 3 x per jaar op vakantie. Werkgever betaalde zelfs buitenlandse km's en tol.

Tihama

Tihama

16-03-2010 om 17:33

Wij mogen, maar we willen niet

Een leaseauto is niets anders dan een bedrag per maand. Een beloningsonderdeel. Dat bedrag wordt omgezet in een auto en daarna betaal je via de belasting daar weer over. Mijn man heeft recht op een leaseauto, maar die willen we niet, want dat kost ons netto meer dan het rijden van onze eigen auto. Wij zijn namelijk gewend om luxe tweedehands auto's te rijden. Willen we hetzelfde soort auto als lease rijden, dan zijn we meer geld kwijt, aangezien de duurdere auto's in de eerste jaren meer dan de helft afschrijven.

Gelukkig kan mijn man het leasebedrag belast netto laten uitkeren. Helaas maakt het dan geen deel uit van een loon dat meetelt voor pensioenopbouw.

Het onbeperkt kilometers maken doet me een beetje denken aan het all-you-can-eat-concept van de wokrestaurants. Er is een grens aan hoeveel mensen opkunnen. Er is ook een grens aan hoeveel uren mensen in de auto kunnen/willen gaan zitten om verzendkosten uit te sparen. Laat af en toe iemand een voordeeltje halen. Hier vind je wat, daar laat je wat.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.