Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Loonbelasting studenten

Oudste heeft nogal wat baantje naast haar studie erbij. En natuurlijk studiefinanciering. Ze is nog niet zo lang 18, dus het speelt nog maar kort. Afgelopen tijd had ze én stage (betaald) én een bijbaantje en de kerstvakantie ook een week betaald werk weer ergens anders. En wij snappen niet hoe ze de loonbelastingverklaringen moet invullen. Moet ze overal loonbeslasting laten inhouden of maar bij 1 werkgever? En dan bij welke, bij wie ze het meeste verdient of bij wie ze het minste verdient? En nu de zomervakantie naderd heeft ze wéér een andere werkgever (voor de zomer) erbij én een nieuwe stage volgend jaar. Iedereen die wij vragen (andere studenten, ouders van studenten)heeft wéér een ander advies...dus we snappen er niks meer van. Ja en wij weten dat we het altijd terug kunnen vragen met een T-formulier of hoe heet dat ding voor studenten. Dát is het niet. Maar hoe vullen we het in?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

26-06-2012 om 11:39

Overal

overal wordt loonbelasting ingehouden. De vraag die je eigenlijk stelt is: waar moet ik de heffingskorting laten toepassen. Dat kan maar bij 1 werkgever tegelijk.

Bij de werkgever waar ze het meeste verdient / langste periode werkt kun je de heffingskorting laten toepassen. Die wordt dan geheel of gedeeltelijk gebruikt (afhankelijk van haar salaris ( je kunt niet meer korting krijgen dan dat er belasting wordt ingehouden.)

Of dat doe je bij geen van de werkgevers: gevolg is dat je netto minder overhoudt, maar een extra groot bedrag terugkrijgt bij de aangifte.
Voordeel daarvan is dat er geen te grote korting wordt ingehouden en je zeker niet hoeft terug te betalen.

Bij veel verschillende en wisselende werkgevers zou ik gaan voor optie 2 omdat ik er niet van houd mogelijk een onbekend bedrag terug te moeten betalen. Ik heb het liever nu iets krapper en dan iets terug krijgen.

Die aangifte moet je toch doen.

albana

albana

27-06-2012 om 08:38 Topicstarter

Ja dat bedoel ik

Weet je zeker dat het het handigste is dat bij de werkgever te doen waar ze het meeste verdient? Zo heeft ze het nu ook ingevuld. Ze krijgt nu alleen heffingskorting bij haar bijbaantje en niet bij haar stage en tijdelijke vakantiebaantjes.Ik was ook verbaasd want medestudenten van oudste beweren het overál in te vullen...ook als ze meerdere werkgevers hebben. Dus 2 keer of 3 keer heffingskorting. En zelfs 1 medestudent beweert dat hij nu óók nog via T-biljet teruggave krijgt....En beste vriendin van oudste krijgt bij 1 baas heffingskorting en krijgt nog een heleboel terug van de belastingen (net bericht gehad, vriendin was erg blij). Deze medestudenten zijn allemaal wel ouder, dus meer ervaring dan oudste. Volgens oudste scheelt die heffingskorting haar ong. 1derde in loon bij haar stage en is zij de enige die het niet dáár krijgt. Toen ze voor een bijbaantje voor de vakantie een nieuw loonbelastingformulier moest invullen had haar nieuwe baas de heffingskorting maar alvast met 'ja' ingevuld, onder het mom van dat willen alle studenten. Al die reden samen waren genoeg om oudste aan mij te laten twijfelen. Dus nu wil ze weten of ik dat écht 100% zeker weet dat dat maar bij 1 baas kan.
Oudste wil liever ook niet weer terug moeten betalen.
groeten albana

Hanne.

Hanne.

27-06-2012 om 08:56

Hoeveel verdient ze?

Wat handig is hangt ook af van hoeveel je verdient.

Als je in de 1e baan al genoeg verdient om de maximale heffingskorting te krijgen heeft het geen nut meer om dat bij je andere banen te doen. Dan moet je het uiteindelijk toch terug betalen.

Als je in je 1e baan niet genoeg verdient om de maximale heffingskorting te krijgen moet je het juist wel doen.

En om het moeilijker te maken: de werkgever kijkt daarbij naar wat je op jaarbasis zou verdienen. Dus als je (erg optimistisch) in je stage 1000 euro per maand verdient gaat de werkgever er vanuit dat je 12.000 per jaar verdient. Die brengt dan de maximale heffingskorting in rekening en over de rest betaal je inkomsten belasting. Maar...als je stage maar 2 maanden duurt heb je op jaarbasis maar 2000 euro verdiend had je helemaal geen inkomstenbelasting terug hoeven te betalen. De betaalde inkomstenbelasting kan je dan terug vragen.

Kortom:
Veilig is overal aangeven dat ze er geen rekening mee hoeven te houden. Dan betaal je te veel inkomsten belasting en dat kan je via een T biljet terug vragen.

Als je er overal rekening mee laat houden is de kans aanwezig dat je aan het einde terug moet betalen. Niet erg, maar je moet wel zorgen dat je het geld tzt hebt.

albana

albana

28-06-2012 om 09:18 Topicstarter

Hoeveel verdient ze....

Bij de baan waar ze nu de heffingskorting krijgt verdient ze momenteel ong. 200 euro per maand, dan heeft ze nog stage gedaan....daar werd geen heffingskorting berekend en kreeg ze 80 euro (anderen 120 euro met heffingskorting). Die vakantiebaantjes waren om en nabij de 150 euro. Na de vakantie word de situatie anders, ze gaat meer stage lopen en minder op haar bijbaan werken, dus draaien we de heffingskorting maar om dachten we...ook krijgt ze dan in de vakantiebaan w.s. meer loon omdat ze in haar laatste jaar zit. Maar dat zijn vakantieweekjes, weekenden (zondag is wel 60% onregelmatigheidstoeslag) enzo... Geen idee wat ze daar dan verdient. Om het lekker ingewikkeld te maken hebben al die werkgevers hun loonstroken online staan, waarbij je moet inloggen met je personeelsnummer en een jouw toegwezen wachtwoord....Ook lekker handig als je zoveel werkgevers hebt.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.