Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

even anders

even anders

23-05-2017 om 13:59

loonbeslag

Wat moet ik doen? De deurwaarder heeft loonbeslag laten leggen en nu blijft er per maand nog zo'n € 685 over om van te leven, wat eigenlijk niet kan met een huur van ruim € 500 en dan nog zorgkosten, gas/water/elektra en natuurlijk ook nog de boodschappen. Ik kan bezwaar indienen tegen het overblijvende bedrag, maar dat duurt ongeveer een maand voordat het verwerkt is. Schiet voor nu ook niet op.
Maar goed, dan is er nog meer. Ik heb namelijk een betalingsregeling getroffen en meer dan de helft van het openstaande bedrag al betaald. Er staat nu nog een schuld open van ong. € 500, maar het hele vakantiegeld en een groot deel van het salaris en dat is echt meer dan € 500, is nu weg, naar de deurwaarder! Het totale bedrag van de schuld is lager dan het bedrag waarop nu beslag is gelegd!!!

Ik heb gebeld en krijg als antwoord: er was al loonbeslag gelegd voordat ik een deel had betaald, dat betekent dat het loonbeslag blijft totdat alles betaald is. Op zich snap ik dat ook, maar waarom wordt er dan op alles beslag gelegd? Ja, dat is de wet. Als ik te veel heb betaald krijg ik het later terug. Wanneer later is, kan ze me niet zeggen. Schijnbaar werkt afdeling A niet samen met afdeling B of zo, want de dame die ik aan de telefoon had, wist niets van een betalingsregeling. Gevraagd of ik ik print screen van mijn bankrekening mag mailen zodat ze kan zien wat ik al betaald heb, nee, dat kan niet. Mag ik dan de bevestigingsmail sturen van jullie kantoor waarin we de regeling hebben afgesproken, nee, dat kan niet. We mailen niet met klanten. Het is overigens een gerechtsdeurwaarderskantoor, niet zomaar een incassobureautje. En ze wil ook niks uitzoeken voordat alles betaald is.
Mag dit zomaar? Ik heb het internet afgezocht, maar kan niks vinden. Waar kan ik naar toe? En als laatste: hoe overleef ik deze maand??

Juridisch loket of WMO

https://www.denhaag.nl/home/bewoners/loket/to/Schuldhulpverlening-3.htm

De gemeente heeft vaak een (inloop)loket waar je informatie kunt vragen. Verder is dit nog een mogelijkheid, als de schulden te overzien zijn.

"Als uw schulden nog te overzien zijn kan de Gemeentelijke Kredietbank u misschien helpen met een sociale lening.
Heeft u sieraden of andere waardevolle artikelen, dan kunt u deze belenen bij het Pandhuis.
Bent u in het bezit van een eigen woning en heeft u financiële problemen? Maak dan een afspraak voor gratis advies."

Je kunt ook proberen direct een afbetalingsregeling te treffen voor kosten die je nu nog wel kunt betalen maar je hebt tijdelijk betalingsproblemen vanwege het loonbeslag.

Of het benodigde geld lenen bij familie of vrienden en daar dan per direct een regeling mee te treffen.

Of het mag zou ik vragen bij het juridisch loket in je gemeente, er zijn vaak diverse spreekuren.

Ik wens je heel veel sterkte, kalmte en het geduld om het even rustig op orde te krijgen. Het is een toestand en je bent niet de enige die zoiets treft. Daar staan de kranten vol van.

Ik belde gisteren voor iemand anders die een regeling wil met de belastingdienst om een onterecht uitgekeerd zorgbedrag met een betalingsregeling terug te betalen.
Helaas staat er nog een oude rekening open waar een dispuut over is met de belastingdienst en dat moet dan weer eerst voldaan worden voor er een betalingsregeling kan komen. En bij gebrek aan betalingsregeling moet je voor een bepaalde datum alles betalen anders volgt een boete.
Schiet lekker op zo.

De Monitor heeft er ook al diverse uitzendingen aan gewijd.

Rustig doorgaan tot het opgedroogd is en steun zoeken in je omgeving. Hopelijk blijft het hierbij.

met wie heb je nou de betalingsregeling?

Begrijp ik nou goed dat er loonbeslag is gelegd en dat er ook een betalingsregeling geldt? Met wie had je die regeling dan getroffen, de deurwaarder of de schuldeiser zelf?

Ik zou kijken of je zo snel mogelijk een afspraak kunt maken met sociaal raadslieden, of de gemeentelijke schuldhulpverlening, maar vraag voordat je de afspraak maakt even of ze je kunnen helpen in contact met de deurwaarder. Anders inderdaad naar het Juridisch Loket met eventueel de vraag doorverwezen te worden naar een advocaat voor het aanpassen van de beslagvrije voet dan wel de gedeeltelijke opheffing van het beslag. Voor bijstand van een advocaat geldt alleen wel een eigen bijdrage, en nee, die krijg je niet terug. Hulp van het Juridisch Loket is gratis.

Er geldt trouwens vziw ook nog een klachtenregeling voor deurwaarders (google anders even). Je kan dus ook een mail/brief op poten sturen met alle bewijsstukken meegestuurd en daarin aangeven dat de restantschuld nu nog maar x is, dat er nu beslag ligt voor een bedrag y en dat je erop staat dat y- x (dus het bedrag waarvoor teveel beslag is gelegd) binnen twee weken wordt teruggestort want dat je anders een klacht indient en/of een procedure start tot opheffing van het beslag.

Hou er echter wel rekening mee dat een schuld vaak groter is dan je denkt, omdat veel mensen die zeggen "ik heb al (de helft) betaald!" nog wel eens vergeten alle bijkomende kosten mee te rekenen waardoor de oorspronkelijke schuld in de loop der tijd groter is geworden.

Maar, kort samengevat: Sociaal Raadslieden of Juridisch Loket. En wel zo snel mogelijk.

Sterkte ermee

Temet

Paddington

Paddington

23-05-2017 om 14:59

Wat naar

Ik zou even kijken op het Forum van Schulden-vrij.info. Daar zijn mensen die vaak precies weten wat je in jouw geval moet doen. Het bedrag dat jij noemt dat je over hebt, lijkt mij te laag. Elke deurwaarder moet namelijk rekening houden met een VTLB (vrij te laten bedrag). Het lijkt erop dat ze dat in jouw geval niet goed hebben gedaan.

Je kunt ook langs gaan bij de Sociaal Raadslieden, wellicht dat zij jou kunnen helpen. Probeer wel de belangrijkste rekeningen te betalen, dus je huur en je zorg. Er blijft dan weinig over om van te eten, maar misschien zijn er mensen in je omgeving die je daarmee willen helpen. Veel mensen hebben geen probleem om een boodschappen pakket te brengen, maar geven niet graag geld. Of je mag een avondmaaltijd bij hun gebruiken.

Ik wens je heel veel sterkte en rust. Probeer te blijven na denken en schroom niet om hulp te vragen.

bieb63

bieb63

23-05-2017 om 14:59

wat je ook nog even bij je werkgever kunt navragen

Of de werkgever wel rekening heeft gehouden met de beslagvrije voet? En of de beslagvrije voet is aangegeven door de deurwaarder.

even anders

even anders

23-05-2017 om 15:13

loonbeslag

Ik heb een regeling getroffen met het deurwaarderskantoor naar aanleiding van het bericht dat er loonbeslag gelegd zou worden.
Zelfs met de PM-kosten erbij opgeteld, heb ik ongeveer de helft van het bedrag betaald. Het loonbeslag is hoger dan het totaalbedrag, fors hoger.
Het VTLB is met een natte vinger bepaald, ik kan bezwaar maken, doe ik ook wel, maar dat helpt voor nu niet. Bovendien de schuld is met dit loonbeslag al zo'n twee keer betaald. Daar zit 'm de kneep! Ik wist wel dat er loonbeslag was gelegd / gelegd zou worden, maar daarom had ik een betalingsregeling getroffen! ik had afgesproken dat ik aan het einde van deze maand het restant zou betalen, juist omdat het vakantiegeld binnenkomt. En nu betaal ik dus ongeveer twee keer! De overschrijving van einde deze maand kan ik gelukkig nog tegenhouden, anders wordt het te veel betaalde bedrag nog hoger.
Ik vind het van de zotte dat dit zo maar kan! kijk, die schuld, dat is mijn eigen schuld, ik had het niet zo ver moeten laten komen, maar goed dat is gebeurd. ik ben van goede wil, ik wil betalen, doe ik ook, maar de deurwaarder doet ook maar wat! De consument staat gewoon met lege handen!
Ik ga zeker een klacht indienen. Nu deze maand nog overleven, € 685, dat wordt honger lijden want of/wanneer ik het geld terugkrijg? STraks moet ik nog een advocaat gaan inhuren om mijn eigen geld te krijgen, echt, ik word hier zo naar van!

wijze les

wijze les

23-05-2017 om 15:50

Wijze les

Punt is dat je het hebt laten lopen tot er een loonbeslag werd aangevraagd en dit aan jou werd gecommuniceerd. Je had eerder contact op moeten nemen, dit kost tijd.

Je kunt het zien dat het naar voor jou is dat je nu met maar 685 moet rondkomen deze maand, maar nu zie je ook wat het voor je schuldeiser is geweest maanden lang een flinke vordering te hebben en het maar niet krijgen.

even anders

Huur je van een woningbouwvereniging? Dan zou ik contact opnemen, uitleggen wat er gebeurd is, zeggen dat je door dit alles de komende maand geen huur betalen kan maar dat je onmiddellijk contact opneemt en betaalt zodra je het teveel betaalde geld hebt teruggekregen. Probeer met name afspraken te maken om te zorgen dat de woningbouw geen incassomaatregelen neemt (want daar zijn dan weer kosten mee gemoeid).

In het algemeen valt er met woningbouwverenigingen best te praten als maar duidelijk is dat er aan de situatie gewerkt wordt en er sprake is van een tijdelijk probleem. Sociaal raadslieden kunnen hierbij ook helpen maar daar heb je alleen maar wat aan als je op heel korte termijn een afspraak kunt maken. Als je drie weken op een intake zit te wachten kan je het beter zelf doen.

Door je huurbetaling op te schorten speel je een fors bedrag vrij waarmee je zorgt dat er verder geen gaten vallen, daarmee blijft de situatie overzichtelijker. Uiteindelijk moet die huur natuurlijk wel betaald worden, maar zoals gezegd, daar valt vaak best over te praten (moet je er natuurlijk geen gewoonte van maken, maar dat terzijde).

Groeten,

Temet

Zorgpremie

Ook de zorgpremie kun je mogelijk uitstellen in overleg. Dan spreek je af om een keer niet te betalen en de beide keren daarop anderhalf keer de premie.
De zorgverzekeraar zit ook niet te wachten op incasso en kan dat daarmee voorkomen.

klacht

Nog even wat betreft die klacht: als er is afgesproken dat er een betalingsregeling zou gelden en dat er in de tussentijd geen loonbeslag zou worden gelegd dan zou ik zeker klagen en dan zou ik in die klacht ook vragen dat de extra kosten die het gevolg zijn van dat loonbeslag ook aan jou worden terugbetaald. Dat beslag was immers niet meer nodig want er was al een betalingsregeling en die kwam je ook na.

Is er niet uitdrukkelijk afgesproken dat er geen beslag zou worden gelegd dan gaat die vlieger natuurlijk niet op. Je zou dan nog wel kunnen klagen over de beroerde communicatie en de trage afhandeling van terugbetalingen.

Groeten,

Temet

Wijze les

'Je kunt het zien dat het naar voor jou is dat je nu met maar 685 moet rondkomen deze maand, maar nu zie je ook wat het voor je schuldeiser is geweest maanden lang een flinke vordering te hebben en het maar niet krijgen.'
Het hoeft niet zo te zijn dat de schuldeiser een 'iemand' is die maandenlang op een houtje heeft moeten bijten. De meeste schulden komen door overheidsbeleid, met name door alle toeslagregelingen, waar dan weer allerlei lettertjes bijkomen, die onverwachts kunnen leiden tot een grote schuld.
Een voorbeeld uit eigen keuken: ik kreeg een WAO-uitkering en dan moet je ook gegevens inleveren als je werkt. Heb ik ook gedaan. Ik kreeg daarna teveel. Dat wist ik, maar wijzigen kon niet. Ik heb het opzij gezet. Maar toen ik moest terugbetalen bleek dat het over de jaarwisseling heen was gegaan, waardoor ik niet alleen het bedrag, maar ook de belasting daarover moest terugbetalen. Troost: ik kon dat een jaar later dan weer aftrekken van de belastingdienst. Maar ondertussen moet je dus anderhalf jaar op een houtje bijten.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

24-05-2017 om 01:43

Precies

Ik had de reactie eerder gelezen en het schoot me om eerlijk te zijn in het verkeerde keelgat. Voor kleinere ondernemers kan het zeker vervelend zijn als mensen niet betalen, zij moeten hun administratie ook kloppend zien te krijgen en er een belegde boterham uit zien te halen, maar over het algemeen gaat loonbeslag niet om een rekeningetje van een onbetaalde factuur, maar inderdaad de overheid.

Bij ons is het niet zo erg als bij TS maar ik kan me haar frustratie en zorgen wel heel goed voorstellen. Ik snap de overheid ook niet, wat winnen ze erbij door mensen het vel over de oren te trekken?

Wijze les

Wijze les

24-05-2017 om 06:30

Nou

Nou ook grote organisaties hebben echt last van wanbetalers, want door die wanbetalers kunnen ze vaak hun eigen rekening niet op tijd betalen en die rekeningen zijn dikwijls ook rekeningen voor kleine ondernemers. Maw er is echt geen excuus om niet te betalen en er zo makkelijk over te doen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

24-05-2017 om 07:27

Open kaart spelen

Oké, genoeg op je donder gehad. Nu terug naar jouw situatie.

Schulden zijn dreigend en de neiging is groot om als een haas middenop de snelweg te gaan zitten kijken hoe de koplampen recht op je afkomen. In die opmerking zit geen oordeel, dit is helaas voor velen de werkelijkheid.
Niets doen en passief zijn is geen optie. Actief aan de slag, ook al zou je het liefst jankend in bed stappen, wel.

Ik heb om mij heen mensen kapot zien gaan aan dergelijke schulden. Hoe rot het ook is voor mensen die te maken hebben met wanbetalers (ook ik zit daarbij), er is ook een schuldenndustrie waardoor het van kwaad tot erger gaat, zeker als het tot een loonbeslag komt. Dan is er al heel wat water door de schuldenzee gegaan!

Nu is het echt tijd voor open kaart spelen. Licht naasten en dierbaren in. Niet alleen omdat je misschien hulp van hen kunt krijgen, mar ook omdat jij voorlopig geen geld meer hebt voor sociale verplichtingen zoals verjaardagen en zo.
Ga ook bellen met de bedrijven van de vaste lasten (hypotheek/woningbouw, gas, licht en zo). Leg de situatie uit en zeg dat je hier graag samen een regeling voor wil treffen.

Eenmaal in de schuldenboot heb je echt een probleem. Boetes, rente, etcetera. Ik hoop echt dat het voor jou nog niet te laat is, maar daar zul je zelf heel actief mee aan de slag moeten. Dat jij met een paar dingen al te laat bent, is een extra probleem want dan heb je al veel coulance verspeeld. Maar dat betekent niet dat je niets moet gaan doen.

Verder zijn de diverse vormen van schuldhulpverlening al genoemd. En misschien is er iemand van Humanitas die wil helpen met budgetteren. Want dat heb je de komende tijd hard nodig om van niets toch nog een beetje iets te maken.

Heel veel sterkte toegewenst!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-05-2017 om 09:38

Wijze les

Als je om te beginnen nu eens aanneemt dat de meeste mensen niet expres in de schulden raken. Soms gedragen mensen zich onverantwoordelijk en vraag je je af of ze niet slimmer zijn, maar nee, dan zijn ze niet slimmer, op financieel gebied dan. Zo is het nu eenmaal.

Er zou eigenlijk een tussenvorm tussen bedrijf en incassobureau/deurwaarder moeten komen. Iemand die aanbelt en zegt 'we constateren dat u uw rekening niet betaalt, zullen we eens kijken hoe we dat kunnen regelen.' Geen veroordeling, gewoon 'ik kom helpen'. Ik durf te wedden dat dat werkt. Brieven met dreigtaal werken verlammend en daardoor staan er hele kuddes struisvogels met hun kop in het zand. Jouw benadering heeft op mij dezelfde uitwerking. Een harde toon, geen pardon met mensen die moeite met betalen hebben. Iemand die zich al rot voelt, voelt zich nog rotter. Ze willen het wel goed doen, maar op de een of andere manier komt dat maar niet voor elkaar. Terwijl ik dit schrijf heb ik eens niet mezelf voor ogen, maar mensen die ik ken en waarvan ik weet dat ze huilend boven hun rekeningen zitten, omdat ze het gewoon niet op de rit krijgen. Slimme mensen, met een zwakheid, ze stellen uit omdat ze ertegenaan hikken om te bellen en op een gegeven moment weten ze niet meer hoe ze het op moeten lossen. Die mensen hebben, hoe volwassen ze ook zijn en hoe goed ze ook met andere dingen omgaan, een steuntje in de rug nodig. Laat je die zwemmen, dan gaat het mis.

zus

zus

24-05-2017 om 10:30

aanvulling op sally

Als je je omgeving inlicht, zeg er dan bij dat je hulp nodig hebt. Hoeft niet financieel te zijn, maar zij kunnen misschien wel voor je bellen. Mijn broer zat een aantal jaren geleden in hetzelfde schuitje als jij. Wij hebben hem kunnen helpen door telefoontjes te plegen. Hij kon dat op dat moment niet. Zat inderdaad als een verschrikt konijn alleen maar in die koplampen te staren.
Mijn broer gaf aan dat hij het heel moeilijk vond om die hulp te aanvaarden. Maar zonder die hulp had hij het niet gered.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

24-05-2017 om 12:18

precies, zus

Even voor de duidelijkheid: ik zat zelf nooit in dat schuitje, godzijdank. Maar ik heb het wel van dichtbij meegemaakt bij bekenden. Waarbij de mensen die meenden dat ze geen hulp nodig hadden vrijwel allemaal diep in de problemen terecht zijn gekomen. Ik heb ook mensen een beetje kunnen helpen met bijv. instanties en bedrijven bellen, budgetten maken en soms zelfs alleen maar simpel er over praten zodat de ergste druk bij die mensen van de ketel was.

"Helpen" betekent niet automatisch de beurs trekken en andermans schulden betalen. Het betekent vooral helpen met actie ondernemen. Met name bellen, maar ook helpen met budgetteren. Want met schulden moet je uitgavepatroon ook worden aangepast. Niet leuk, soms bijna onmogelijk, maar wel hard nodig. En dan is hulp, hoe moeilijk ook, net zo hard nodig, want je zit zelf teveel in de paniek, ontkenning of andere niet-helpende emoties.

Schulden zijn nog steeds taboe, het ruikt naar falen en "eigen schuld". Enfin, zie de reacties hier maar. Er wordt meteen met een vinger gezwaaid. En ja, de schuldeisers zijn ook de dupe, maar dat weet de schuldenaar ook, daar hoef je hem niet nog eens extra met de neus op te drukken.

Dat werkt alleen maar verstarring, paniek, struisvogel- en haas-in-de-lampen-gedrag in de hand. Daarmee is die arme schuldeiser ook niets geholpen.

Ik las deze week dat een bekend incassobureau al de toon van de brieven heeft veranderd van eisend en dreigend naar vriendelijk. Dat kan al wat schelen.

Vaak is het de toon die de muziek maakt. Je hebt altijd onverbeterlijke schuldenmakers, maar in toenemende mate is het gros best welwillend. Ze zijn alleen in shock, in paniek of in de vluchtstand.

En vooral: bang voor een preek. Of een "wijze les"... Daarmee help je iemand met schulden echt niet.

Gewoon één rijksinkassobureau

@Kaaskopje: "Er zou eigenlijk een tussenvorm tussen bedrijf en incassobureau/deurwaarder moeten komen. Iemand die aanbelt en zegt 'we constateren dat u uw rekening niet betaalt, zullen we eens kijken hoe we dat kunnen regelen."

Het probleem is dat er vaak meerdere inkassobureau's dezelfde kale kip proberen te plukken. En degene die het meest dreigend / brutaal is, die heeft de meeste kans om z'n geld te krijgen.

Wat we nodig hebben is één rijksinkassobureau. Iedereen die een vordering heeft, moet zich daar melden. Dat rijksinkassobureau is dan de enige instantie die incassokosten mag doorberekenen aan de schuldenaar. Veel goedkoper dan al die elkaar beconcurrerende inkassobureau's die we nu hebben. Zo'n instantie hoeft niet te dreigen en te intimideren want hoeft niet bang te zijn dat andere inkassobureau's het gras voor de voeten wegmaaien, dus kan goed samenwerken met hulpverlening. Eén instantie ook die in de gaten houdt of je genoeg over houdt per maand.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2017 om 14:32

Goed idee Syboor

Als zoiets haalbaar is, zou ik dat ook een goed idee vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.