Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hanny61

Hanny61

16-03-2020 om 08:05

Loondoorbetaling?

Mijn zoon werkt ‘s zaterdagnachts in een bar/nachtclub. Ook deze bar is vanaf nu gesloten. Krijgt hij wel loon over de uren die hij niet kan werken?

Dees

Dees

16-03-2020 om 08:08

Geen vitaal beroep

Het zou wel moeten maar de salarisadministrateurs zijn geen vitale beroepen kans is dus dat er voorlopig even niets verloond wordt.

Dat ligt aan zijn arbeidsovereenkomst

Het ligt er maar net aan, heeft hij een nuluren- of oproepcontract of een arbeidsovereenkomst voor x uur per week?

skik

bicyclette

bicyclette

16-03-2020 om 10:01

Vitale beroepen

"Het zou wel moeten maar de salarisadministrateurs zijn geen vitale beroepen kans is dus dat er voorlopig even niets verloond wordt."

Het rijtje 'vitale beroepen' is volgens mij alleen maar in het leven geroepen om te bepalen wie recht heeft op kinderopvang. Niet om te bepalen wie er wel of niet mag/moet/zal werken.

Mijn niet-vitale werk gaat ook gewoon door (wel vanuit huis). Ik denk dat veel administratief werk ook (min of meer) gewoon doorgaat.

Dees

Dees

16-03-2020 om 10:17

Bicyclette

Klopt maar met kinderen thuis valt niet of nauwelijks te werken kans is dus dat die beroepen hun werk deels moeten laten vallen.

Lou

Lou

16-03-2020 om 13:45

Dees

Want salarisadministrateurs hebben vaak kleine kinderen?

Het is echt niet zo dat alle niet-vitale beroepen ineens stil liggen.

guera

guera

16-03-2020 om 14:11

denk het niet

Als hij normaal alleen betaald wordt voor de uren dat hij werkt via roostering/oproep/nul uren contract dan niet. Niet gewerkt is geen loon.

Hanny61

Hanny61

16-03-2020 om 15:42

Contract

Ikweet niet wat voor een contract hij heeft. Hij werkt al maanden alleen op zaterdag.

Oproepkracht

Ik ben oproepkracht. Ik word niet ontslagen maar krijg ook geen uren meer. Ik werkte gemiddeld 20 uur per week. Voor personen met vaste uren wordt arbeidstijdverkorting aangevraagd. Voor oproepkrachten kan dat niet. Maar ik ben niet ontslagen dus kan ook niet zelf ww aanvragen...

Lange weg

Die ook snel kan gaan: https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/arbeidscontract-en-werktijden/oproepkracht/
Maar de gang naar de rechter is lastig. UWV bellen hoe ze daar nu mee omgaan?

Tsjor

Cissie

Cissie

17-03-2020 om 15:47

Nieuwe baan per 1 april

In de ouderenzorg. Maar niet in de uitvoering. Ik vraag me af hoe dat gaat. Mij inwerken zal toch niet direct prioriteit hebben, lijkt me zo.

Kunnen ze mijn startdatum uitstellen? Hebben jullie enig idee?

Cissie

Als je je contract op zak hebt, ben je per 1 april in dienst en moeten ze betalen. Alleen kan het zijn dat je in de proeftijd - of zelfs daarvoor - ontslagen wordt.

Je kan het beste even contact met de organisatie opnemen om te vragen wat nu de bedoeling is.

Op mijn werk is iedereen nu voor zover mogelijk uit huis werkzaam, alles is raar en moeilijk, maar mensen die in dienst komen per 1 april blijven gewoon in dienst per 1 april. Alleen de welkomstdag voor nieuwe medewerkers is afgeblazen en ook het trainingstraject ligt in de ijskast. Maar niks ontslag. Ook wel logisch, er is een ernstig tekort aan mensen dus die laten ze niet zomaar gaan.

Groeten,

Temet

Hanny 61

Voor je zoon hangt het af van zijn contract en of hij al was ingeroosterd. Ook bij oproepkrachten geldt dat uren waarvoor ze al zijn ingeroosterd, moeten worden betaald.

Als een oproepkracht minder werk krijgt kan er vziw wel degelijk WW worden aangevraagd. Soms is het lastig aan te tonen dat het werk ineens veel minder wordt, maar dat is nu juist heel makkelijk.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.