Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Fianna

Fianna

23-03-2011 om 10:08

Maar weer stoppen met werken?

Situatie: heb 4 kinderen tussen 1 en 7, zit nu in de WW, werkte eerst sinds 2 jaar (daarvoor TBM-er geweest) 2 dagen in de week.
ben dus nu op zoek naar een baan. Het zal jullie niet verrassen dat dat nogal moeizaam gaat, eigenlijk is er niks voor 2 dagen. Zou wel meer willen werken ( 3 dagen), maar er is geen plek op de creche én ook voor 3 dagen is er eigenlijk niks...
Ik krijg maar 3 maanden ww, dus de tijd dringt. Straks geen geld, maar wel de kosten van de bso en creche is geen optie.
Nou overweeg ik dus eigenlijk om tijdelijk weer helemaal niet te werken. Wachten op beter tijden, over een half jaar heb ik 3 kinderen op school, scheelt weer. Dat betekent dus dat ik de creche en bso weer op zeg en mijn kinderen weer onmiddellijk op de wachtlijst zet (ik neem aan dat dat gewoon kan).
Wat ook meespeelt is dat mijn 2 jongsten aan de lopende band ziek zijn. Elk virusje van de creche wordt opgepikt en eigenlijk heb ik de laatste tijd wel elke week een ziek kind thuis, of word ik gebeld door de creche dat ik er een kan komen ophalen. Dat kan ik natuurlijk niet combineren met werk.
Wat zouden jullie doen?
Financieel wordt het natuurlijk wel krap als ik niet werk, maar als we geen gekke dingen meemaken en ik nou eindelijk eens een budget opstel moet het, denk ik, te doen zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

23-03-2011 om 10:45

Hier geen optie

Hier is kinderen van creche/bso halen en meteen weer in schrijven geen optie.

Dwz, je kan het wel doen maar de wachtlijst is lang op de populaire dagen (ma/di/do) een jaar (kdv) danwel 3 jaar (bso). Voor de woensdag en vrijdag is het ies beter. Opzeggen kan dus alleen als je vanplan bent om langdurig thuis te blijven.

Ik zou kijken wat de kosten van de netto BSO/creche zijn als je deze wel door laat lopen. Geen/minder inkomen betekent natuurlijk ook dat je meer vergoed krijgt. Kijk dan eens hoe het budget technisch gaat.

(even ter indicatie, mijn partner heeft nu 1 dag in de week ouderschapsverlof, toen we gingen rekenen wat dat scheelde als we de BSO voor de 2 oudsten op die dag op zouden zeggen bleek dat 15 euro pp per maand te zijn, en dan hebben we een boven modaal inkomen)

Rosase

Rosase

23-03-2011 om 15:02

In jouw geval

zou ik de bso opzeggen en kijken of ik de dagopvang evt. in het informele circuit zou kunnen regelen, of anders de dagopvang voorlopig 1 dag per week aanhouden. 2 kinderen, 1 dag per week opvang dat zal je de kop toch niet kosten ofwel? En straks kun je evt. ook nog de combi met de peuterspeelzaal maken. Nog makkelijker.

Je zoekt dus werk voor 2 of 3 dagen, dat kun je mogelijk best zo regelen dat je onder de schooltijden van de oudsten kunt werken. Zeker als tussenstap naar courantere tijden. En bovendien is er ook nog zoiets als dat school voor de opvang moet zorgen, was ooit een wetje voor aangenomen. Is daar in de praktijk dan niks van te merken? Is er trouwens ook een wachtlijst voor de woensdag? Hier in ieder geval absoluut niet.

Het is ook maar net hoe graag je wilt werken. Is het je waard om voorlopig op werkgebied een stapje terug te doen en onder je niveau te gaan werken, zodat de kinderopvang in ieder geval afgedekt is? Of trekt het idee je om voorlopig nog maar even thuis te blijven eigenlijk wel aan?

Rosase

Rosase

23-03-2011 om 17:54

Heb vernomen

Dat een maand werken goed is voor een heel jaar kinderopvangtoeslag. Dat probleem speelt dus pas aan het eind van het jaar op.

Hanne.

Hanne.

23-03-2011 om 21:52

1 dag werken is voldoende

1 dag werken in een jaar is voldoende om recht op kinderopvang vergoeding te krijgen. En dat is bij de meeste mensen op 1 januari dus al gelukt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.