Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kersen

Kersen

16-06-2010 om 07:07

Mag dit wel? [paspoort]

misschien weet iemand of dit wel oficieel mag. Het gaat om het volgende, mijn broer woont al jaren in het buiteland, hij is getrouwd met een buitelandse en hebben kinderen met ook de nederlandse nationaliteit, hij is nooit uit de gemeente uitgeschreven. Door wijzigingen in de regelgeving moeten de kinderen in een andere buurland een nieuw paspoort persoonlijk gaan aanvragen, als ie bijna verlopen is. Dit is lastig. Binnenkort komen ze naar NL op vakantie, mijn broer wilt dan hier zijn paspoort vernieuwen, hiervoor moet hij hem bij de gemeente inschrijven, en het kind zgn. bij hem laten wonen. Later gaan ze terug, en als er iemand om vraagt, dan zal hij zeggen dat het kind hier niet goed kon aarden, en weer naar zijn moeder is. Het is een beetje ingewikkeld, maar misschien weet wel iemand of dit wel problemen kan veroorzaken. Het gaat hen alleen om het paspoort, verder niets.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mag niet, kan misschien wel

"Het gaat om het volgende, mijn broer woont al jaren in het buiteland, hij is getrouwd met een buitelandse en hebben kinderen met ook de nederlandse nationaliteit, hij is nooit uit de gemeente uitgeschreven."
Dat mag niet.
"Binnenkort komen ze naar NL op vakantie, mijn broer wilt dan hier zijn paspoort vernieuwen, hiervoor moet hij hem bij de gemeente inschrijven, en het kind zgn. bij hem laten wonen. "
Dat mag ook niet, maar zie het eerste. Wat je broer doet is al verboden en valt zelfs onder fraude. Bij ontdekking helpen smoesjes niet.
Maar in praktische zin: jouw broer woont officieel in Nederland. Voor het hier inschrijven van zijn kind zal hij wellicht een beroep op gezinshereniging moeten doen. Dat lijkt me niet eenvoudig. Tenzij dat andere land een Europees land is, dan hoeft dat allemaal niet. En dan is er ook, vooralsnog, geen vuiltje aan de lucht.
Dan mag het niet, maar kan het wel.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera

Primavera

16-06-2010 om 13:22

Paspoort kan prima op consulaat of ambassade

De paspoorten van de kinderen kan hij toch veel makkelijker via de Nederlandse Ambassade of Consulaat doen. Het maakt niet uit waar hij officieel woont, de kinderen kunnen prima op het adres van de moeder zijn ingeschreven.
Zijn die kinderen dan niet officieel ingeschreven in hun woonplaats in het buitenland? Om de kinderen in de zogenaamd Nederlands woonplaats van je broer in te schrijven zal hij waarschijnlijk een uitschrijvingsbewijs uit hun huidige woonplaats moeten overleggen. Die kinderen komen per slot van rekening niet zomaar uit de lucht vallen, die zijn ergens geboren en vervolgens ergens als woonachtig ingeschreven. Ook willen ze toestemming hebben van de andere ouder.
Iedere keer als ik hier in Italië de Nederlandse paspoorten voor mijn kinderen laat maken wordt het een familiereis naar het consulaat, want ze willen niet alleen mijn kinderen, maar ook hun (wettelijke) vader met zijn identiteitsbewijs zien, plus geboorteuitstreksel, plus een document waaruit blijkt dat we inderdaad officieel een gezin zijn. Met pasfoto's doen ze gelukkig minder moeilijk als sommige Nederlandse gemeenten.
Als je verder je kind in Nederland inschrijft zul je uitgenodigd worden voor vaccinaties, ben je vanaf een bepaalde leeftijd daar schoolplichtig en krijgen ze kinderbijslag. Vooral die laatste reden is vaak degene waarom in het buitenland wonende ouders dit soort constructies bedenken zodat ze zowel in Nederland als in het buitenland in één of andere vorm van financiering voor hun kinderen ontvangen en dat valt onder fraude. Je kunt niet wachten tot iemand erom vraagt waar het kind officieel woont, maar je moet als het kind dan zogenaamd weer bij de moeder gaat wonen dat toch echt gelijk zelf administratief regelen.
Ik snap niet waarom je broer zoveel moeite wil doen en risico wil lopen. Zo duur is een eigen Nederlands paspoort voor een kind ook weer niet als je dat gewoon via het consulaat regelt. Met wat voor identiteitsbewijs reizen die kinderen nu eigenlijk naar Nederland?
Ik vraag me trouwens af waarom je broer fictief in Nederland wil blijven wonen. Daar kon hij ook wel eens moeilijkheden mee krijgen, vooral als hij of degene waarbij hij dan zou wonen hierdoor onrechtmatig financieel of ander voordeel door krijgen.
Groeten Primavera

Het kan met de moeilijkheden ook reuze meevallen

In elk geval éen van mijn al lang geleden naar Indonesië geremigreerde schoonzusters heeft zich ook nooit uit haar Nederlandse gemeente uitgeschreven. Dat is dus al minstens 15 jaar zo, nooit problemen mee gehad. Zij heeft overigens wel haar paspoort laten verlopen.

Maar Miriam en Primavera hebben helemaal gelijk: je mag officieel niet ingeschreven staan waar je niet woont, en problemen zijn niet uit te sluiten. Administratieve controles op van alles en nog wat worden bovendien steeds strenger, dus de kans dat het een keer uitkomt lijkt me reëel.

Groeten,

Temet

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

16-06-2010 om 22:40

Nee

Afgezien van het feit dat broer allang had moeten worden uitgeschreven uit het bevolkingsregister van zijn gemeente, kan hij de kinderen niet laten inschrijven als ze voor een korte tijd hier komen. Hoewel het één van mijn dagelijkse werkzaamheden is, weet ik niet precies of iemand 4 of 8 maanden in NL moet verblijven om te worden ingeschreven. De kinderen moeten dus gewoon op de ambassade in het buitenland een nieuw paspoort aanvragen.

Het plan

"Hoewel het één van mijn dagelijkse werkzaamheden is, weet ik niet precies of iemand 4 of 8 maanden in NL moet verblijven om te worden ingeschreven."
Je moet je binnen vijf dagen inschrijven in een gemeente als je van plan bent de komende zes maanden of langer in die gemeente te gaan wonen. Niet inschrijven is fraude. Je kunt je dus wel meteen inschrijven, maar je mag je plannen wijzigen.
Groet,
Miriam Lavell

Kersen

Kersen

17-06-2010 om 08:56

Niet via consulaat

vroeger mochten ze wel via het consulaat laten verlengen, maar sinds kort moet het via een ambassade in een ander land en dan persoonlijk samen met de ouders daar naar toe gaan, en dat maakt het lastiger. Daarom heeft mijn broer zoiets bedacht.
Hij staat nog steeds ingeschreven bij de gemeente, dat is een van die dingen "dat moet ik ook nog steeds doen", maar tot nu toe niet van gekomen, en ook omdat er verder geen problemen heeft opgelevert, en niemand die er iets van zei, is het zo gebleven.

Klopt

"vroeger mochten ze wel via het consulaat laten verlengen, maar sinds kort moet het via een ambassade"
Klopt. http://www.rnw.nl/caribiana/article/emigranten-zien-massaal-af-van-verlengen-paspoort
Maar kennelijk hoef je dus voor paspoortverlengen niet naar het land waar je woont. Dan vraag ik me af of paspoort verlengen niet sowieso in Nederland kan. Een consulaatprocedure, maar dan bij een Nederlands loket.
Mocht dat dan weer ineens niet kunnen, dan is het misschien wel het allermakkelijkste om naar het consulaat in Belgie te gaan.
http://www.nederlandsconsulaat.be/
Je broer kan natuurlijk wel gewoon naar de gemeente waar hij woont.
Groet,
Miriam Lavell

Nou ja...woont...

waar je broer staat ingeschreven.
Groet,
Miriam Lavell

Ambassade

Moet niet het consulaat, maar de ambassade zijn. Is er ook. In Brussel http://www.nederlandseambassade.be/
Er zijn plannen om paspoortverlengen op schiphol mogelijk te maken http://www.rnw.nl/nederlands/article/verhagen-geldigheid-paspoort-naar-tien-jaar
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

17-06-2010 om 14:32

Ik vraag mij af...

of de kinderen wel de Nederlandse nationaliteit hebben.

Zelf ben ik Nederlandse, maar mijn kinderen zijn in het buitenland geboren en hebben enkel de Nederlandse nationaliteit omdat ik die heb. Er werd mij dan ook uitgelegd dat kinderen altijd de nationaliteit van de moeder hebben omdat men met zekerheid kan zeggen dat het haar kinderen zijn.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

17-06-2010 om 14:57

Idee

'Dan vraag ik me af of paspoort verlengen niet sowieso in Nederland kan' zegt M Lavell. Ja, dat kan, in Den Haag. Maar volgens mij alleen voor mensen die al eerder in NL hebben gewoond; je moet namelijk een bewijs van uitschrijving van je laatste woongemeente overleggen. Voor info: Gemeente Den Haag, afdeling Landelijke Taken.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

17-06-2010 om 15:00

@ chippie

Of de kinderen wel de Nederlandse nationaliteit hebben? Dat verschilt per land. Een kind kan bijvoorbeeld de Nederlandse nationaliteit al krijgen als het in het buitenland geboren is en één van de ouders de NL nationaliteit bezit.

Zie dit nu pas - kan in den haag

Als je in het buitenland woont kan je in den Haag een nieuw paspoort aanvragen.

Je moet een Nederlands paspoort en bewijs van Nederlander zijn kunnen overleggen. Of ze controleren of je nog bij een Ned gemeente staat ingeschreven weet ik niet. Ik sta zelf ingeschreven in den Haag in het register van Nederlanders die in het buitenland wonen en heb twee weken geleden mijn paspoort zo geregeld.

Overigens heb ik het in den Haag geregeld omdat de ambassade in Londen idioot lange wachtlijsten heeft voor een paspoort.

Mariel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.