Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Natalie

Natalie

03-03-2017 om 20:21

Mag een bedrijf van 200% loon (op zondag) 150% maken? (Temet en/of anderen?)

Ik heb een weekendbaantje bij een kledingwinkel. Op zondag krijg ik 200% uitbetaald, maar de geruchten gaan nu dat vanaf 1 april dit verlaagd wordt naar 150%. Het schijnt dat ze het morgen bekend gaan maken, maar mag dit eigenlijk wel en zo ja, op wat voor termijn?

Ik ben afhankelijk van mijn salaris wat betreft huur betalen (ik ben een 24-jarige studente) en met deze nieuwe regel zou ik bijna 100 euro per maand mislopen. Ik heb al een tijdje een vast contract.


Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

03-03-2017 om 21:52

Zit er aan te komen

Hoewel het lullig voor je is, is de regel dat je zaterdag of zondag meer betaald krijgt uit de tijd. Ik vind het wel logisch dat het afgeschaft zal gaan worden. Zondag is inmiddels een werkdag geworden, behalve misschien in de bible belt.

Even gegoogeld en het speelt al enkele jaren. Onder welke cao val je? Zolang het in de cao staat waar jouw bedrijf bij aangesloten is, kan de winkel dat niet zomaar afschaffen of verlagen. Het kan ook zijn dat in de cao een toeslag van 50% staat en jij de afgelopen tijd een toeslag van 100% hebt gekregen. Dan mag het bedrijf het wel verlagen, want meer dan in de cao staat mag, minder niet.

bieb63

bieb63

04-03-2017 om 15:43

Dit zegt jouw CAO

(Ingangsdatum 1 juli 2016):

7.4 Toeslag voor bepaalde uren op zon- en feestdagen
Werken op zon- en feestdagen gebeurt vrijwillig. De werkgever kan de medewerker op zondag arbeid laten verrichten als de medewerker daarmee instemt (conform de Arbeidstijdenwet). Lukt het de werkgever niet om op feestdagen die niet op een zondag vallen met vrijwilligers de bezetting rond te krijgen, dan kan hij een medewerker tot werk verplichten, tenzij deze aantoonbare gewetensbezwaren heeft.