Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Natalie

Natalie

03-03-2017 om 20:21

Mag een bedrijf van 200% loon (op zondag) 150% maken? (Temet en/of anderen?)

Ik heb een weekendbaantje bij een kledingwinkel. Op zondag krijg ik 200% uitbetaald, maar de geruchten gaan nu dat vanaf 1 april dit verlaagd wordt naar 150%. Het schijnt dat ze het morgen bekend gaan maken, maar mag dit eigenlijk wel en zo ja, op wat voor termijn?

Ik ben afhankelijk van mijn salaris wat betreft huur betalen (ik ben een 24-jarige studente) en met deze nieuwe regel zou ik bijna 100 euro per maand mislopen. Ik heb al een tijdje een vast contract.


Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

03-03-2017 om 21:52

Zit er aan te komen

Hoewel het lullig voor je is, is de regel dat je zaterdag of zondag meer betaald krijgt uit de tijd. Ik vind het wel logisch dat het afgeschaft zal gaan worden. Zondag is inmiddels een werkdag geworden, behalve misschien in de bible belt.

Even gegoogeld en het speelt al enkele jaren. Onder welke cao val je? Zolang het in de cao staat waar jouw bedrijf bij aangesloten is, kan de winkel dat niet zomaar afschaffen of verlagen. Het kan ook zijn dat in de cao een toeslag van 50% staat en jij de afgelopen tijd een toeslag van 100% hebt gekregen. Dan mag het bedrijf het wel verlagen, want meer dan in de cao staat mag, minder niet.

bieb63

bieb63

04-03-2017 om 15:43

Dit zegt jouw CAO

(Ingangsdatum 1 juli 2016):

7.4 Toeslag voor bepaalde uren op zon- en feestdagen
Werken op zon- en feestdagen gebeurt vrijwillig. De werkgever kan de medewerker op zondag arbeid laten verrichten als de medewerker daarmee instemt (conform de Arbeidstijdenwet). Lukt het de werkgever niet om op feestdagen die niet op een zondag vallen met vrijwilligers de bezetting rond te krijgen, dan kan hij een medewerker tot werk verplichten, tenzij deze aantoonbare gewetensbezwaren heeft.
• De toeslag voor het werk op zondag is 50%.*
• De toeslag voor het werk op feestdagen is 100%.

Dus helaas denk ik. Je baas heeft je tot nu toe 100% uitbetaald, maar dat hoeft maar 50%.

Natalie

Natalie

04-03-2017 om 17:13

toch wel/CAO

In 2016 stond er, naar wat ik gisteren vond in mijn CAO, dat er 100% toeslag was. Dat is per 2017 50% geworden, de baas haalt dus wel degelijk de helft er af.
Dan vind ik nog steeds het termijn waarop dat aangekondigd wordt erg krap.
Er is nog het een en ander dat gecompenseerd wordt in het uurloon, maar het blijft kort dag.

bieb63

bieb63

04-03-2017 om 23:00

Natalie

Er is een nieuwe cao per 1 julie 2016, dus wat er in de oude cao stond (tot 1 juli 2016) is niet meer geldig per 1 juli 2016. Zo simpel is het. En zuur of niet.: als het andersomwas geweest: per 1 juli moet 100% extra uibrtaald moeten worden ipv 50 % uit de oude cao, dan zou je ook vinden (en terecht), dat baas dat per 1 juli gaat uitbetalen. Of niet soms..........?
Cao's worden gemaakt door wg EN wn organisaties. Alles met een reden.

Natalie

Natalie

04-03-2017 om 23:47

Het gaat

Het gaat me nu vooral om de termijn waarop de mededeling wordt gedaan. Vandaag niets gehoord. Het gaat per 1 april in is gezegd.

Natalie

Natalie

05-03-2017 om 00:31

Andere CAO Bieb

7.2 Toeslag voor bepaalde uren op maandag tot en met vrijdag
De toeslagpercentages zijn voor het werk op maandag tot en met vrijdag:
• van 00.00 uur tot 07.00 uur: 50%;
• van 21.00 tot 24.00 uur: 50%.
7.3 Toeslag voor bepaalde uren op zaterdag
De toeslagpercentages zijn voor het werk op zaterdag:
• van 00.00 tot 07.00 uur: 50%;
• van 18.00 tot 24.00 uur: 100%.
7.4 Toeslag voor bepaalde uren op zon- en feestdagen
Werken op zon- en feestdagen gebeurt in beginsel vrijwillig. De werkgever kan de medewerker op zondag arbeid
laten verrichten als de medewerker daarmee instemt (conform de Arbeidstijdenwet). Lukt het de werkgever niet om
op feestdagen die niet op een zondag vallen met vrijwilligers de bezetting rond te krijgen, dan kan hij een
medewerker tot werk verplichten, tenzij deze aantoonbare gewetensbezwaren heeft.
De toeslagpercentages zijn voor het werk op zon- en feestdagen van 00.00 tot 24.00 uur: 100%.

Dat staat er in de CAO van mijn werk, dat is niet hetzelfde en die CAO verandert per april 2017. Als ik zoiets begin Januari hoor had ik dat wel netjes gevonden. Officieel weet ik nog niks.

Triva

Triva

05-03-2017 om 06:43

maar

Cao onderhandelingen duren hier vaak zolang dat het met terugwerkende kracht is. Het zal dus pas sinds kort bekend zijn. Ben je niet lid vd vakbond want dan had je wellicht kunnen stemmen tegen de nieuwe cao.

Natalie

Natalie

05-03-2017 om 10:56

geen lid

maar ik ga er naar kijken, dank je wel

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-03-2017 om 11:45

Poeh

Vanuit de werkgever kan ik het wel begrijpen, maar het is nogal niet wat als je dit zo plotseling op je pad krijgt. Zeker als je weekendwerker bent en dus je inkomen met bijna 50% daalt. Hopelijk is er een beetje goed onderhandeld zodat je uurloon nog iets compenseert.
Bieb, je klinkt echt als een strenge werkgever, 'stikken of slikken'.

Vesta

Vesta

05-03-2017 om 11:55

Onderhandelen

Onderhandelen is een vak, net als vakbondsbestuurder.
Onderhandelen gaat op het scherpst van de snede en wordt steeds doorgerekend na elk voorstel.
Als vakbond probeer je een zo groot mogelijke + voor alle medewerkers er ui te slepen maar dat lukt niet altijd. Onderhandelingen over een cao en aanvullende afspraken (niet alles staat in de cao, denk aan sociaal plan) kunnen wel een jaar in beslag nemen. Onze huidige cao is het resultaat van 4! jaar onderhandelen en rekenen waarbij steeds de geldige cao werd verlengd en iets aangepast. Due jaren waren nodig om meerdere cao's samen te voegen.

veronique

veronique

05-03-2017 om 12:01

niet de helft

"Zeker als je weekendwerker bent en dus je inkomen met bijna 50% daalt" Niet het inkomen daalt met de helft maar de toeslag. Het gaat om een kwart van het salaris op zondag dus, nog steeds een hoop maar dat is niet de helft.
Mijn kinderen zijn net gestopt bij de supermarkt (zoveel contracten gehad dus geen verlenging meer want ja, geen vaste mensen in dienst). Maar zij hadden het er een paar maanden geleden al over dat de zondagtoeslag zou veranderen en dat het vaste loon dan weer meer zou worden. Maar omdat het na hun tijd zou zijn, hebben ze niet zo goed opgelet en kunnen ze mij op dit moment geen details vertellen.

bieb63

bieb63

05-03-2017 om 14:40

Nou Phryne

Ten eerste ben ik helemaal geen werkgever, maar een werknemer....
Ten tweede heb ik zelf ook met wijzigingen in de CAO te maken (soms negatief, soms positief voor mij als werknemer).
Ten derde worden CAO's vaak zelfs met twk ingevoerd, dus tja. En ook dát kan in een positieve vorm. En dan piept de werknemer niet en heeft de werkgever het maar uit te voeren.
Ten vierde kun je zelf de CAO voorstellen volgen op Internet, de krant enz. en weet je wat er eventueel aan zit te komen. Daarvoor hoef je niet lid te zijn van een vakbond.

Dat wil overigens niet zeggen dat het mij heel zuur lijkt als je een zondagsbaan in een winkel hebt en het inkomen achteruit gaat i.v.m. de wijziging van het opslagpercentage.

angel3

angel3

05-03-2017 om 15:30

1 april grap

Nu al geslaagd?????
Of kan dat echt niet.....

Natalie

Natalie

05-03-2017 om 18:54

dat was

mijn eerste gedachte na de schrik

Triva

Triva

05-03-2017 om 18:58

kijk

eerst eens de nieuwe CAO na, ik kan me niet voorstellen dat er nergens iets positiefs is waardoor je totale nettoloon niet opeens 100 euro omlaag gaat. Heb je ook goed berekend wat het verschil is tussen bruto en netto want dat is niet zo'n simpel rekensommetje. Voor een overuur waar je een tientje voor krijgt houd je vaak maar 6 euro over.

bieb63

bieb63

05-03-2017 om 20:04

de insteek van deze wijziging. En de compensatie

de insteek van deze maatregel is baanbehoud en werkgelegenheid. Immers, het is voor veel winkels niet meer te doen (lees kostendenkend, laat staan winstgevend) een dubbel uurloon te betalen, aangezien de meeste winkels op zondag open zijn.
Dus nieuwe medewerkers krijgen geen dubbel uurloon meer. Voor huidige medewerkers die in principe altijd of bijna altijd, op zondag werken komt er compensatie door verhoging van het uurloon en/of verlof

Natalie

Natalie

05-03-2017 om 21:01

Officieel nog geen bijeenkomst gehad maar de veranderingen zijn nu opgehangen. De tamtam zegt dat er een gelijke toeslag komt voor alle leeftijden. Of dat zo is weet ik niet. Dus geen tijd of verhoging van uurloon, het zou als toeslag worden betaald net zoals de zondag toeslag.

Wijziging:
Toeslagen voor het werken op de zondag en de zaterdagavond worden verlaagd naar 50% voor medewerkers in dienst getreden sinds 1 september 2013."

Ik wil graag weten wat voor termijn normaal is om dit soort wijzigingen door te geven al was het maar via een nieuwsbrief, en dan vooral als het negatief zou uitvallen voor een werknemer. Ik zag dat een maand geleden de veranderingen al bekend waren.

Triva

Triva

05-03-2017 om 22:05

maar

als werknemer kun je je toch zelf op de hoogte stellen van veranderingen in de CAO? Dat is niet geheim of zo. Daarnaast, nogmaals, hier worden CAO's met terugwerkende kracht aangepast dus ja, in jouw geval zou er dus loon worden ingehouden.

Natalie

Natalie

05-03-2017 om 22:27

Vast

Vast wel, maar dit was in februari bekend, ik ga niet elke maand mijn CAO doorlezen

bieb63

bieb63

05-03-2017 om 23:08

Natalie

"Ik ga niet elke maand de cao doorlezen'..... Nee, dat heeft ook niet zoveel zin. WEL je op de hoogte houden van hetgeen speelt in jouw branch lijkt mij.

Natalie

Natalie

05-03-2017 om 23:33

Bieb

Ik voel wat venijn in je reacties, ik begrijp niet zo goed waarom.

Als dat in februari bekend werd, hoe had ik mezelf op de hoogte moeten houden?

Bedankt mensen die reageerden, voor het meedenken en voor het begrip!

Dit is gecompliceerder dan het lijkt

Het toepassen van CAO-lonen is lastiger dan het lijkt. De vraag welk loon voor jou van toepassing is en per wanneer hangt namelijk af van de vraag of je werkgever lid is van een werkgeversorganisatie die bij de CAO betrokken is geweest, en zo nee (en het is meestal nee) of de CAO algemeen verbindend is verklaard, en zo ja, per wanneer. En wat er in je arbeidsovereenkomst staat.

Ik zou even een afspraak maken bij het juridisch loket om dit te bespreken, en als je dat doet, neem dan naar het gesprek je arbeidsovereenkomst mee en een uitdraai van de CAO (oude en nieuwe versie).

Als je lid bent van een vakbond geldt dit allemaal niet, dan moet je de bond bellen, maar ik ga ervan uit dat dat voor jou niet van toepassing is, anders had je dat vast al gedaan.

Groeten,

Temet

Natalie

Natalie

06-03-2017 om 15:16

Dank je wel

Ik ga kijken of ik er wat verder mee kom

bieb63

bieb63

06-03-2017 om 22:44

natalie

Het is niet bedoeld als venijn. Maar ik verbaas me er over dat je geen enkele weet hebt over het afschaffen van de 100% toeslag voor winkels op zondag. Ik werk zelf niet in de detailhandel, dus heb daar niets mee te maken, maar zelfs ik heb daar regelmatig iets over voorbij zien komen. En als het mij wel zou aangaan, dan zou ik daar meer van willen weten. Dat zou ik daar info over opzoeken en/of m'n baas naar vragen. Het is echt niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen.

Verder heb ik geen idee of je bij een klein bedrijfje werkt of een groter concern. Bij kleine bedrijfjes heb je vaak te maken met 'bazen' die ook niet echt kaas hebben gegeten van alle ins en outs over CAO's en/of HRM aangelegenheden.
Maar ik kan je wel vertellen dat bij grotere bedrijven/concerns dat soort info bijv. vaak wordt vermeld op het intranet (dus niet persoonlijk). En raar maar waar: heel veel medewerkers hebben geen flauw idee over wijzigingen. En waarom: simpelweg omdat ze de moeite of de noodzaak niet zien om naar die informatiebronnen te gaan. Maar daar zijn ze wel voor.
Als voorbeeld: In onze branche (onderwijs) waar onze stichting onder valt (ca 3500 medewerkers bij onze stichting) is de pensioenpremie omhoog gegaan per 1 jan. Het groot deel van onze medewerkers werken op een school. En dan is het echt niet zo dat hun baas (de schooldirecteur) hen persoonlijk vertelt dat hun salaris in januari netto wat lager uitvalt ivm de hogere pensioenpremie. Is ook niet zozeer de taak van de schooldirecteur, terwijl hij wel hun directe leidinggevende is. Dat is de taak van het bestuursbureau, de stichting, waar HRM gevestigd is. Maar HRM gaat ook echt niet persoonlijk aan iedere individuele medewerker (ca. 3500) vertellen over die verhoogde pensioenpremie. Nee, dat staat uitgebreid op het Intranet. Maar verbaas je niet hoeveel telefoontjes er komen van medewerkers die zich afvragen waarom hun netto salaris iets lager is.

En in jouw geval is het natuurlijk niet zo, dat je ineens veel minder salaris zal krijgen. Dat wordt gecompenseerd voor vaste zondagmedewerkers, logisch. En als er vraagtekens boven je hoofd hangen, dan kan je jezelf inlezen en/of je loopt naar je baas en vraagt hem hoe het zit.

Angela67

Angela67

06-03-2017 om 22:54

bieb. . . .

jij vindt het raar 'En raar maar waar: heel veel medewerkers hebben geen flauw idee over wijzigingen. En waarom: simpelweg omdat ze de moeite of de noodzaak niet zien om naar die informatiebronnen te gaan. Maar daar zijn ze wel voor.'

dat kun je raar vinden. Maar het feit dat veel meer mensen het *niet* belangrijk vinden, betekent dus dat dat het gemiddelde is. Jij weet dus feitelijk veel meer dan gemiddeld. Is dat dan niet raar

gr Angela

bieb63

bieb63

07-03-2017 om 00:03

Nee angela

Want ik verdiep mij echt niet in de detailhandelbranche of zondagtoeslagen, niet voor mij van belang. Maar ik kan mij niet voorstellen dat als je wel in die branche werkt nooit daar iets over gehoord of gelezen hebt. En als je dat gehoord of gelezen hebt, dat je dan niet nader gaat vragen enz. Dat snap ik niet.
En als je het niet belamgrijk zou vinden, zoals jij stelt, ja, dan kan je wel eens voor verassingen of onduidelijkheden komen te staan. Maar dat ligt m.i. dan toch wel aan jezelf. EN dan kan je ook, voordat je hier een verontwaardigde vraag stelt, alsnog even, heel simpel, opzoeken, wat nu precies de feiten zijn EN dus tot de conclusie komen dat de soet niet zo heet gegten wordt enz...

Vera

Vera

07-03-2017 om 07:49

Bieb

Jij: "Maar ik kan mij niet voorstellen .. (....) .... dat je dan niet nader gaat vragen enz. Dat snap ik niet."

Dat zegt dus meer over jou dan over die andere mensen.
Klopt het dat jij het moeilijk vindt om te begrijpen dat mensen soms (of zelfs: vaak) anders zijn, doen, denken dan jij?

Misschien goed om je te realiseren dat dat WEL het geval is!
En dat die mensen niet fout zijn, maar slechts dat zij ANDERS zijn dan jij.

Vesta

Vesta

07-03-2017 om 08:32

bieb is niet de enige

ik snap het ook niet dat mensen zich niet bezighouden met de inkomenswijzigingen uit cao's en dan gaan bellen.

Als ik zie welke acties er allemaal gedaan worden VOOR er een nieuwe cao wordt afgesloten door de vakbonden aan informeren en steun vragen van de leden voor wel of niet doorgaan op de ingeslagen weg over zo iets belangrijks dan is het verbazend dat mensen er zo weinig van af weten.

Ik heb net weer 3 sessies bij ons op de locatie gehad om leden en niet leden van alle bonden (dus alle medewerkers op onze locatie) te informeren over de voorstellen van de werkgever met een toelichting van de werkgever gehad. Van de ± 700 medewerkers zijn er bijna 200 gekomen. We krijgen veel vragen, opmerkingen en die worden allemaal meegenomen. Velen van die 200 hadden de voorbeelden al helemaal doorgerekend voor hun eigen situatie.

Zodra je gaat werken zou je lid moeten worden van een vakbond. Dochter gaat net als ik haar lidmaatschap kado krijgen bij haar eerste baantje.

Natalie

Natalie

07-03-2017 om 11:35

sessies

Ik heb net weer 3 sessies bij ons op de locatie gehad om leden en niet leden van alle bonden (dus alle medewerkers op onze locatie) te informeren over de voorstellen van de werkgever met een toelichting van de werkgever gehad."

Dat gaat bij ons normaal ook zo voor minder, ze vliegen er zelfs voor over. Nu niet.

bieb63

bieb63

07-03-2017 om 21:38

Tja Vera

Het gaat er mij helemaal niet om dat ik vind dat anderen 'fout' zouden zijn. Wat een onzin. Iedereen mag anders denken en doen. En neem van mij aan dat ik echt niet elke krant of elk artikel uitpluis, ook niet als het mij aan gaat.

Waar het wel om gaat, is dat als je hier post met een dergelijke vraag én verontwaardiging, dat het ook niet 'fout' is dat mensen je er op wijzen, dat als je dergelijke info/ruis ergens hoort, je heel simpel (google is je vriend...) je even kan inlezen waar het nu werkelijk om gaat.
Als je hier de vraag stelt 'mag dat?', dan zullen degenen die het bericht lezen en er op (willen) reageren, zich ook eerst even moeten verdiepen in wat er rond die CAO gaande is. En dus ook niet alleen wbt het feit dat 100% toeslag naar 50% toeslag gaat, maar dus ook het waarom en de regelingen daaromtrent. Dat kun je dan ook zelf, mag ik aannemen.... Als er dan nog onduidelijkheden enz zijn, dan stel je hier die vraag. Maar als je dan reageert met 'ik heb geen zin de CAO te lezen', ja dan vraag ik mij af waarom je die vraag stelt. En als dan een ander..... wel gaat zoeken hoe het voorstel in elkaar steekt, met de bedoeling een adequaat antwoord te geven, en dan blijkt dat er voor een vaste zondagmedewerker compensatie is, dan komt het wel heel erg over als een op voorhand verontwaardigde vraag stellen, zonder je zelf er nog maar een seconde in verdiept te hebben c.q. navraag gedaan te hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.