Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mag mijn werkgever vrije dagen weigeren?

Mag mijn werkgever dit? Ik werk in het toeristische sector wat mij op zich goed bevalt, voor een klein bedrijf waar ik de enigste medewerker ben.

Mijn werkgever eist dat ik 7 dagen per week beschikbaar ben om te werken, op uiteenlopende tijden die hij zelf zonder afspraak na eigen wensen aanpast.

Ik ontvang voor het werk minimum loon, +de fooien van klanten die ik mag houden.

Dagen waar geen boekingen zijn trekt hij af van mijn vakantie dagen.

Er was ook geen vakantiegeld.

Nu vraag ik mij af of dit überhaupt zo mag. Want in het sollicitatiegesprek zei hij wel dat ik een dag per week vrij ben wat in de praktijk echter niet zo is.

exwerknemer toerisme

exwerknemer toerisme

06-06-2018 om 10:20

medewerker

Je werkgever kan beter een compagnon hebben, die zal meer betrokken zijn op gelijkwaardig niveau met hem.
Dat hij niet nakomt wat hij in het sollicitatiegesperk beloofd heeft is natuurlijk niet oké. Als je voor jezelf opkomt is dat logisch maar het zal jullie verstandhouding niet verbeteren. Hij kan beter op zoek gaan naar iemand die naast hem staat en niet "onder" hem. Ik zou een andere baan gaan zoeken als ik jou was Zo kun je echt nooit iets buiten het werk om plannen en voor een minimumloon is dat echt heel veel gevraagd van jou.

Postduif76

Postduif76

06-06-2018 om 11:17 Topicstarter

Probleem

Ik zal ook ander werk zoeken dat dit werk niet zo goed zou bevallen. Een vergelijkbare baan is niet makkelijk te vinden helaas, en de houding van mijn werkgever is echt de enige minpunt.

Lente

Lente

06-06-2018 om 11:33

Heb je een arbeidsovereenkomst?

En wat staat daarin over werkdagen, tijden, etc.

Vakantiegeld uitbetalen is verplicht. Dat kan een keer per jaar of per maand. Maar dan moet het wel zichtbaar zijn op het loonstrookje.
Volgens mij mag een werkgever geen vakantiedagen schrappen omdat er op zo'n dag geen werk is. Een werkgever mag wel bepalen dat je in bepaalde weken geen vakantiedagen mag opnemen, bijvoorbeeld in het hoogseizoen. Of juist binnen bepaalde weken vakantie moet opnemen (bouwvakvakantie).
Er zijn vast ook regels over het beschikbaar moeten zijn voor werk.

Ik zou even googelen op de rechten van een werknemer.
Of kijk op de website van een vakbond.

Hier vind je ook info over wel/niet 7 dagen moeten werken: https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/carriere-werk/vraag/489170/werknemer-altij-recht-2-aaneengesloten/

Koffiemok

Koffiemok

06-06-2018 om 11:44

Wat staat er in je contract?

Daar zal zeker iets in staan over het aantal te werken uren per week, het aantal te werken dagen, het salaris en of er wel of niet vakantiegeld betaald wordt.

Ik heb er zelf geen verstand van, maar mij lijkt dat wat je werkgever vraagt echt niet kan. Er bestaat een cao recreatie en een cao reissector, ik weet niet waar jouw werkgever onder valt. Ik zet hieronder links naar beide documenten. Ik raad je aan om met iemand in je omgeving die goed is in het lezen van ingewikkelde teksten, en die jij vertrouwt, daar eens naar te kijken en de cao te vergelijken met jouw contract.

https://www.recron.nl/cao-recreatie
https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-caos/caos-zakelijke-dienstverlening/reisbranche/

Ik zie bijvoorbeeld in de cao reisbranche dat het vakantiegeld 8% over het brutoloon bedraagt, en dat dat moet worden uitgekeerd in de maand mei.

Kom voor jezelf op hoor, en anders toch maar op zoek naar een andere baan!

Postduif76

Postduif76

06-06-2018 om 14:17 Topicstarter

In mijn contract...

Staat dat ik 39 uur per week werk oftewel 6 dagen.

Weet echter niet of het onder de Cao valt oftewel in welk bereik.

Bij het Solicitatie gesprek werd ook gezegd dat ik elke dag rond half 5 klaar ben, echter zet mijn werkgever nu ook stadrondleidingen aan die pas om 16 uur beginnen. En dus tot 18 uur duren.

Vandaag is nu toevallig niks geboekt maar tot half 4 moet ik standby zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-06-2018 om 18:09

En als je dat nu eens niet doet?

Waar heb je een contract voor als je er niet aan houdt.

Dus 6 dagen beschikbaar zijn en tot 16.30 uur. Voor de 7e dag en de rondleidingen na 16.00 uur zoekt ie dan toch gewoon een andere gek?

En salarisverhoging eisen. Je hebt recht op vakantiegeld.

Typisch een geval waarbij lid worden van de vakbond geen idee is.

juf Ank

juf Ank

06-06-2018 om 18:39

geen gek

idee, Ginny
Dit is van de zotte!!
Niet accepteren

Lennie

Lennie

06-06-2018 om 18:52

paar reacties

"Typisch een geval waarbij lid worden van de vakbond geen idee is."

Ja als je een leek bent of ook als je dat niet bent, kan dat slim zijn. Let wel op: Als je denkt dat je dan juridische bijstand krijgt, lees dan goed wat in de voorwaarden staat (vraag ernaar waar dat precies in de voorwaarden staat), want soms heb je een wachttijd van 6 maanden tor een jaar!

Je kunt wel naar het Juridisch Loket en ik zou je adviseren dat te doen. Neem een print van je contract mee en neem alle loonstrookjes mee (geprint) en laat hen meekijken en advies geven hoe je rechtspositie is EN wat je het beste kunt doen.

39 en DUS 6 dagen werken is niet logisch. Veel mensen werken 40 uur in 5 dagen. Maar als je 6 dagen hebt afgesproken kan dat natuurlijk wel.

Je kunt onder eeN CAO vallen, ook als het niet in je overeenkomst staat. Ik vermoed dat je onder de CAO toerisme valt. Neem die ook vast geprint mee naar het Juridisch Loket, dan kunnen ze daar ook meteen in kijken en omcirkelen wat relevant is voor jou.

Als je de enige werknemer bent en hij maakt nu al dit soort fouten (bijv. met vakantiegeld - is inderdaad verplicht in mei), dan kan het zijn dat hij niet precies weet hoe het werkt met een werknemen. Dus misschien goed alles (alle salarisbetalingen en afspraken/datgene wat je feitelijk doet) even door te nemen of er niet meer fout gaat.

Goed om meteen actie te nemen. Je moet te weinig betaald salaris binnen een bepaalde termijn terugvorderen. Komt niet op een dag aan, maar ik zou er vaart achter zetten. Ook om ervoor te zorgen dat je niet meer 7 dagen per week werkt (o.g.v. de CAO heb je vast recht op een rustdag), hij niet gewerkte dagen niet van je vakantie dagen aftrekt (dat kan echt niet!) en je duidelijkheid krijgt over werktijden en hij zich aan de afspraken houdt.

Maak een lijstje met alle dingen die je wilt bespreken, zodat je het niet vergeet.

Zet hem op. Goed voor jezelf opkomen. En als je na je gesprek met het Juridisch Loket met hem gaat praten, bevestig dan ook zelf dingen als hij het niet snel genoeg goed en volledig doet, of evt. kan je het zelf meteen na het gesprek doen. Vriendelijke brief "Fijn dat we het besproken hebben en fijn dat nu het volgende duidelijk is : ........ Etc.", maar wel duidelijk. Misschien kan het juridisch loket daar ook mee helpen of iemand anders die goed en helder kan formuleren

Succes..

Wegwezen

Wegwezen daar. Een klein bedrijf met te weinig werk, in juni(!). Hoe denk je dat dat straks in de herfst gaat? Er is geen reservering voor vakantiegeld. Je baas prutsts ongelofelijk aan op juridisch vlak. Geen vervanging. Als jij of je baas ziek wordt is het bedrijf in één klap al zijn klanten en zijn reputatie kwijt. En dan is je baas een ongelofelijke prutser die van alles doet wat juridisch niet kan en zich daar gigantische risico's mee op de hals haalt. En waarschijnlijk beperkt die prutserij zich niet tot de arbeidsverhouding maar speelt het ook bij klachten van klanten, aansprakelijkheidsverzekeringen, vergunningen etc.

En dan ook nog die totale inbreuk op je privacy en vrije tijd. Voor minimumloon.

Dat bedrijf gaat vroeg of laat ten onder. Ofwel aan faillissiment wegens cashflow niet onder controle, dan wel aan een rechtzaak omdat ze een werknemer/klant totaal geschoffeerd hebben.

Ja, je kunt je indekken, documenteren, lid worden van een vakbond, etc. Maar je blijft de zwakste partij. Als enige werknemer sta je nog eens extra zwak bij een loonclaim. En je blijft de eisende partij. Van gelijk hebben tot gelijk krijgen tot geld krijgen (kale kip enzo...) is echt een hele zware, lange, kostbare weg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.