Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

labiel paniekje

labiel paniekje

09-05-2015 om 15:34

man krijgt ontslag payrol werkzaamheden- beetje paniek, wie heeft raad?

Mijn man verdient onze hoofdinkomsten bij een bedrijf via een payrol constructie. Er zat een bezuiniging aan te komen, ontslagen, minder uren werk etc. We dachten niet dat hij weggestuurd zou worden: hij werkt al acht jaar daar en keihard, nachtdiensten, weekenden, feestdagen en altijd snel inzetbaar bij ziekte van anderen. Bovendien kan hij veel en daardoor op verschillende afdelingen verschillende soorten werk doen- overal goed inzetbaar. Maar nu kreeg hij toch te horen dat hij niet meer hoeft te komen werken. Meteen vanaf 1 juni al.
Sindsdien ben ik volledig in paniek, pas sinds vanochtend iets minder. We hebben al een hele zware tijd achter de rug; financieel dan. Ongeveer 12 jaar geleden moesten we ons huis verkopen en hadden we een grote restschuld. We hadden twee kleine kinderen en toen werd mijn man, bij een reorganisatie van zijn toenmalige werk, ontslagen. Sindsdien komen we allebei nauwelijks aan werk- in onze branche is het heel erg crisis, voor ons toen meteen al. Dus we werkten zo hard als we konden, baantjes vaak tijdelijk overal, ondertussen de schulden afbetalen en vaak heb ik gedacht dat we er nooit uit zouden komen. Het afgelopen jaar ging het met mijn werk beter (ik ben mijn hele leven al zelfstandige) en mijn man heeft er opeens ook wat zelfstandige klussen bij naast zijn payrol werk. Ons inkomen werd eindelijk een beetje normaal, de schulden zijn nagenoeg weg. Eindelijk wat licht aan de horizon. De kinderen gaan net naar de middelbare school en we gaan het allemaal redden. Misschien kunnen we zelfs eindelijk gaan sparen voor de kinderen en de toekomst. Dat dachten we, tot afgelopen week. Hemeltje, ik word toch weer emotioneel als ik dit opschrijf, het voelt zó onrechtvaardig. En mijn man werkt zo hard en is zo lief!
Mijn man heeft tussendoor al vaker geprobeerd ander werk te vinden maar dat lukt helemaal niet: hij is inmiddels 49 en het lijkt een onmogelijke opgaaf om er nog tussen te komen- niemand wil hem hebben.
De enige keer dat we een uitkering hadden was toen mijn man van zijn vorige werk ontslagen werd. Maar dat was vanuit een contract-situatie. Nu zit hij dus in een payrol werk constructie.We weten totaal niet waar hij recht op heeft. Zijn baas zegt dat het payrol contract niet beëindig hoeft te worden omdat ze hem in de zomer misschien nog wel eens een dagje kunnen gebruiken, en dan oproepen. Maar in principe stopt het werk. Dan heeft hij dus geen uitkering en geen werk! Ik las ergens dat na 1 juli de payroller beter beschermd is en dat hij dan recht heeft op dezelfde werkloosheidsuitkering als mensen met een contract. Is er iemand hier die er iets van weet? Waar heeft hij recht op? Hij wil nu eerst ook een gesprek met de verantwoordelijke- die had het klusje om het te vertellen aan iemand anders overgelaten en daarom heeft hij hem nog niet gesproken. Hij wil dan duidelijk aangeven dat hij meer tijd nodig heeft om iets anders te vinden: per 1 juni niks meer is gewoon niet op te vangen. Ook gaat hij zeggen dat hij niet weg wil en of geprobeerd is werk voor hem te vinden op een andere plek binnen het bedrijf. Wie heeft tips voor hem, wat moet je wel en niet willen, wat zijn zijn rechten?
Uiteindelijk komt het er wel op neer dat hij daar weg gaat. Dus hij moet nu alle hens aan dek zetten om ander werk te vinden, oftewel in dienst of zelfstandig. Ons leven staat op z'n kop maar vanmorgen bedacht ik me dat dit een keerpunt en een nieuwe start wordt. Zoals ik al schreef ben ik mijn hele leven als zelfstandig ondernemer, heb altijd mijn eigen geld verdiend, de laatste jaren samen met mijn man, en dat vind ik eigenlijk ook best knap. Mijn bedrijf gaat het laatste jaar goed maar het werk daar ben ik een beetje ingerold. Nooit een vooropgezet bedrijfsplan gehad ofzo. En nu denk ik dat er veel meer uit het bedrijf te halen valt, dat ik die steviger neer kan zetten met een duidelijk plan en een doel. Ik heb een heel goed idee hoe ik kan uitbreiden en succesvoller kan zijn. Hiervoor wil ik ook proberen om krediet te krijgen om zo te kunnen veranderen en investeren. Mijn man moet ook zijn koers gaan bepalen.
Maar voordat we zo ver zijn, weet ik niet hoe we kunnen voorkomen dat we alsnog onderuit gaan. Ik ben heel bang dat ik mijn bedrijf, zoals die nu is, kwijt raak. Ik heb een bedrijfsruimte die ik absoluut nodig heb voor mijn werk. Als ik de huur niet meer kan betalen dan raak ik dus alles kwijt. Als ik bedenk dat mijn man geen werk meer vindt, of zelfstandig niet genoeg, krijgt hij dan een bijstandsuitkering? En kan ik dan mijn bedrijf voort blijven zetten of krijgt ik sowieso niks omdat ik zelfstandig werk? Het afgelopen jaar niet, maar de jaren ervoor was mijn winst nihil. Ik heb dus wel veel omzet maar geen winst. Dit jaar zal het wel anders zijn vermoed ik, misschien 500 euro per maand over voor privé. Waar kijken ze naar als we in een bijstandssituatie terecht komen?
Wat veel vragen, ik hoop niet een te warrig verhaal (ik ben geen schrijver haha). Help! Wie kan ons helpen? Alvast veel dank voor het lezen van mijn verhaal, ik hoop erg op bruikbare informatie en tips.
Liefs.


Bijstand

Bij bijstand wordt gekeken naar het gezamelijk inkomen en hij kan dan aanvulling krijgen tot op bijstandsniveau. Als jij 500 euro hebt per maand en de bijstand is bijvoorbeeld 1400, dan blijft er een aanvulling over van 900 euro. Verder heb ik geen verstand van de payrollcontructie. Krijgt hij niet eerst ww? Dat zou natuurlijk beter zijn.

Noet

Noet

09-05-2015 om 16:56

vakbond?

is je man lid van een vakbond? Dan daar aankloppen met al deze vragen.

Bijstand zal beperkt zijn want jij hebt een eigenzaak en dat wordt er bij betrokken.
Masr eerst zal er ww zijn als hij al 8 jaar gewerkt heeft.

Hier is ook veel te vinden http://payned.nl/einde-arbeidsovereenkomst-wat-nu/

En deze van het CNV http://www.cnvflex.nl/payrollers/

vlinder72

vlinder72

09-05-2015 om 17:23

payroll

Noet. Bij payroll is er meestal geen recht op WW.

ik snap je paniek. Probeer in ieder geval te voorkomen dat er achterstanden ontstaan. Heb je een koopwoning neem dan maandag direct contact op met een hypotheekadviseur of de bank. Ze hebben ruime mogelijkheden om betaalproblemen te voorkomen. Tussenpersonen mogen je zelfs helpen zonder dat jij kosten hoeft te maken (provisie mag door de bank betaald worden).

En kijk ook naar andere mogelijkheden. Kan jij ook gaan solliciteren om wat uren te werken?

Moni

Moni

09-05-2015 om 17:39

Recht op ww

Natuurlijk heb je recht op ww. Je hebt toch ook premie afgedragen?
Voor zover ik weet heb als payroller een arbeidsovereenkomst met het payroll bedrijf. Kijk bijvoorbeeld hier: http://payned.nl/einde-arbeidsovereenkomst-wat-nu/
Loop dat toevallig net af of krijg je echt ontslag?

Heb je de discussie over de nieuwe regels gevolgd die per 1 juli ingaan? Als je man bij een groot bedrijf werkt, helpt het om aan de bel te trekken of publiciteit te zoeken. Zie ING en DUO.
http://www.nu.nl/politiek/4046084/payrollers-duo-mogen-toch-blijven.html

vlinder72

vlinder72

09-05-2015 om 17:48

nee. moni

Dat is het gemene aan payroll. Er zijn al veel rechtszaken geweest met een wisselende uitspraak. Het is daarom zeker de moeite waard om een vakbond of rechtsbijstandsverzekering in te schakelen. Als je kan aantonen dat er wel een verkapt duenstverband was met bijvoorbeeld de opdrachtgever dan kan je wel recht hebben op ww.

Hanne

Hanne

09-05-2015 om 19:54

Payroll is geen Zzper

Een Payroll bedrijf draagt gewoon premies af en dan is er wel recht op ww in tegenstelling tot een ZPP er.

Ik zou wel even goed na kijken of je man wel zonder meer ontslagen kan worden, dit hangt af van het contract dat is afgesproken met het Payroll bedrijf.

Waarschijnlijk kun je meer informatie vonden op de website van het Payroll bedrijf

Marea

Marea

09-05-2015 om 21:01

Hanne

Ja, hij kan zomaar ontslagen worden, allemaal het gevolg van de nieuwe wet die per 1 juli ingaat. Grote bedrijven lozen nu allemaal hun payrollwerknemers en uitzendkrachten die er soms al jaren werken.

Niks verkapt

Er is gewoon een dienstverband. Daar is niks verkapts bij. Er wordt dus ook gewoon premie afgedragen voor ww en daarom is er ook recht op ww.

Marea

Marea

09-05-2015 om 21:17

Dienstverband

Hij heeft wel een dienstverband, maar bij het payrollbedrijf dat zijn salaris betaalt.

Ja, en?

.....

Als je premie betaalt heb je recht op ww. Het is een verzekering.
Ik ken diverse mensen die bij een payroll contract gewoon ww hebben gekregen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-05-2015 om 18:27

Payroll?

Dat is toch via een soort detacheringsbureau of niet?

Verschillende jaren op projectbasis voor gewerkt. En na ieder project kreeg ik heel comfortabel gewoon ww.
Of is payroll een soort van zzp-constructie? Dan is nog van belang of er een (hoe heet het ook alweer?) baas-ondergeschikte relatie is of een opdrachtgever-opdrachtnemer relatie.

Persoonlijk als ik jouw man was en geen ww-recht zou hebben, konden ze mij in ieder geval de boom in met hun vervanging tijdens zomervakantie. Ging nog liever met de post rond.... Bedoel ik verder niks mee dan dat ik liever fulltime voor een lager bedrag ging werken dan dat ik ging zitten wachten totdat die uitknijpers mij nog een keer nodig hebben.

Anno

Anno

10-05-2015 om 20:04

Hier ook ww

Bedrijf huurde voor de administratie payrollbedrijf in. Die was dus onze juridische werkgever. Collega's hebben gewoon hun ww gekregen.

labiel paniekje

labiel paniekje

10-05-2015 om 23:14

inmiddels heel veel gelezen

Wat zijn jullie toch super, ik voel me zo gesteund. En veel nuttige tips.
We hebben inmiddels veel gelezen op verschillende sites, soms echt moeilijk om te begrijpen wat er bedoeld wordt maar we worstelen ons er door.
In mijn eerste posting heb ik niet helemaal goed verteld hoe het zit. Maar het zit zo dat ze hem per direct geen werk geven. Gewoon de verantwoordelijke die dacht: hee, als die nou meteen niet meer komen dan bezuinigt dat lekker. Daarom is de overeenkomst via de payroll voor niet opgezegd. Hij staat gewoon niet meer in het rooster. En misschien hebben ze hem in de zomer wel nodig en dan mag hij weer een dagje komen. Dus als hij niet ontslagen wordt heeft hij toch geen werk en kan hij ook geen uitkering aanvragen.
Nu vragen we ons af: heeft hij recht op werk: moeten ze hem werk geven? Wij denken gevoelsmatig van wel: iemand die al 8 jaar voor je klaar staat kan je niet twee week van te voren op nul zetten. Schofterig gewoon. Ik kan me niet voorstellen dat dit mag. Wie weet dat?

vlinder72

vlinder72

10-05-2015 om 23:22

nul uren contract

http://www.allesoverhr.nl/Themas/Juridisch%20-%20Nul-urencontract%20%20wat%20mag%20wel%20en%20wat%20mag%20niet.aspx

Hier staat een en ander uitgelegd a l s er sprake is van een nul uren contract. Ik weet alleen niet hoe dat zit bij een payroll contract. Ik vermoed dat je meer rechten hebt dan het payroll bedrijf denkt. Ik hoop toch zo dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt.

Marea

Marea

10-05-2015 om 23:29

volgens mij

als ze hem niet ontslaan, dan moeten ze hem volgens mij gewoon uitbetalen. Een payrolconstructie is geen nulurencontract. Het is een dienstverband waarbij je bij de een werkt, maar bij de ander in dienst bent.
Ik raad je man aan het UWV te bellen voor advies.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-05-2015 om 00:22

Volgens mij

Mag het bedrijf dat hem inhuurt dit misschien wel doen, maar is hij nog steeds in dienst van de payroller. En die moeten hem dan dus doorbetalen, ander werk voor hem regelen of proberen hem te ontslaan.

Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Suze

Suze

11-05-2015 om 07:41

Contract

Wat staat er in zijn arbeidscontract met de payrollorganisatie?

Dat moet hij checken.

En heeft hij al 8 jaar een contract met hen? Hetzelfde contract?

Hij kan vervolgens ook vragen aan de payrollorganisatie wat er staat in het contract tussen hen en de werkgever. Daar zou wel een soort nul-uren-regeling (of iets van die strekking) in kunnen staan.

Maar er moet dus aan twee contracten voldaan worden: die tussen werkgever en payrollorganisatie en die tussen payrollorganisatie en je man.

Suze

Suze

11-05-2015 om 07:43

p.s.

En je moet de contracten dus checken op: werkzaamheden, hoeveel uren (per week), duur en de mogelijkheid tot beëindiging/ontbinding.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 08:11

hmm

Ik heb eens een maand of vier met een payrollconstructie gewerkt en door plotselinge veranderingen in het bedrijf waar ik werkte hadden ze ineens geen werk meer voor mij. Payrollbedrijf MOEST mij toen werk aanbieden op max 1,5 uur reizen openbaar vervoer. Omdat ik daar geen zin in had en vooral omdat ik twee werkdagen per week vier uur werkte en omdat het in de horeca zat (ik kon opeens wel in het weekend werken natuurlijk) hebben we een dealtje gesloten. Ik was al zover dat ze mij geen weekend of avondwerk mochten aanbieden en toen ben ik akkoord gegaan met een week of 6 doorbetaling zonder werk.

Hoeveel contracturen heeft hij nu precies want dat is dus wel een dingetje: je bent in dienst bij het payrollbedrijf en die moeten hem werk geven!

Anno

Anno

11-05-2015 om 11:26

idd als Barvaux

Juridisch gezien is payroll je werkgever en het is niet leuk als die je op een enorme afstand aan het werk zetten. Doorbetalen is geen sprake van, het bedrijf dat je inhuurt kan zo opzeggen door je niet meer in te roosteren.

Het is heel geniepig lastig allemaal, je wordt aangenomen door bedrijf, payroll doet administratie en het wordt steeds ingewikkelder wie er nu verantwoordelijk is voor jou.
Dat heb ik ook gelezen bij diverse rechtszaken (vraag me niet om links, ik was gewoon eens aan het surfen), dat sommige zaken werden "afgewezen" omdat het bedrijf toch werd aangemerkt als werkgever ipv het payrollbedrijf of andersom.

Zoek eens op tentoo.nl dat is een payroll bedrijf en op de site staat een hoop informatie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-05-2015 om 15:56

Mmmm Anno

Hoezo doorbetalen geen sprake van?

Dat weet je zo toch niet. Misschien is man van TO voor 40 uur per week vast in dienst bij Payrollbedrijf. Aangezien hij dit werk al 8 jaar doetis die kans er wel. Inderdaad het contract met Payrollbedrijfcontroleren.

Ik heb dezelfde ervaring als Barvaux.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 16:08

Anno

Ja waarom zeg je 'net als Barvaux' en dan: van doorbetalen is geen sprake? Als ze hem geen werk kunnen aanbieden op 1,5 uur ov hebben ze wel een probleem en anders heeft TSman dus wel werk.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 16:09

ingewikkeld

Het is dus helemaal niet zo ingewikkeld, het payrollbedrijf heeft jou in dienst, net zoals een uitzendbureau.

Anno

Anno

11-05-2015 om 16:20

Net als

"Net als" bedoelde ik wat ik schreef: het ter arbeid kunnen sturen op grote afstand. Niet echt fijn als je voor 4 uurtjes 3 uur moet reizen.

Niet doorbetaald bedoel ik: als hij 8 jaar flexwerker is geweest: werken zolang er werk is, dat kan jaren duren zoals mijn ervaring is, en als er moet worden bezuinigd dan maken ze geen gebruik van je diensten en blijf je evt. wel oproepbaar zoals TS zegt: hij kan in de zomer misschien nog een dagje worden opgeroepen.
Als ik niet werd ingeroosterd kreeg ik geen geld. Ik moest het dus van de uren hebben die er waren bij het bedrijf dat mij aannam. De ene week 1 dag, de andere waren het er vier; ik was nooit zeker van mijn salaris.

Bij mij was het zo dat ik in dienst kwam van bedrijf en er na een week op de payroll werd overgegaan.
Ik was dus in dienst van bedrijf gekomen door een gewone sollicitatie en na een week werd juridisch gezien het payrollbedrijf mijn werkgever. Net iets anders dan wanneer je ingeschreven bent via een uitzendbureau en zo te werk wordt gesteld.

Het kan op vele manieren, mijne is slechts één van de voorbeelden en ik weet van TS niet hoe het met haar man zat, of er wel of geen contract was of dat hij gewoon al die jaren geluk heeft gehad door vele uren te mogen werken middels flexwerk.

Tegeltje

Tegeltje

11-05-2015 om 18:42

interessante wijziging

Heb hier in mijn omgeving een ontslag uit payroll meegemaakt. Dat gaat echt niet zomaar. Men (de payroll organisatie) zal een ontslagvergunning moeten aanvragen bij het UWV.

filalu

filalu

11-05-2015 om 20:58

vond dit op internet

Met payroll heb ik geen ervaring maar het volgende vond ik op internet:

http://www.nu.nl/zakelijk-opinie/3494968/einde-van-payrolling.html

Hier wordt aangegeven dat een payrollbedrijf een soort uitzendbureau is. En dat de werknemer weinig tot geen ontslag bescherming heeft. In een aantal gevallen heeft de kantonrechter de inlener. (het bedrijf waar je nu voor werkt) als werkgever aangewezen en het ontslag niet ontvankelijk verklaard.

Het lijkt me verstandig om juridisch advies in te winnen en uit te zoeken of je het ontslag kan aanvechten. Kennelijk moet je dan niet bij de payrollorganisatie zijn maar bij het bedrijf waar je de werkzaamheden verricht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-05-2015 om 21:59

Als ik google

Lees ik dat payroll niet per se op uitzendbasis hoeft te gaan.

Ik lees hier dat de payrollorganisatie de werknemers in dienst neemt en de arbeidsrechtelijke risico's overneemt:

http://www.mkbservicedesk.nl/162/wat-payrolling.htm

http://www.payforpeople.nl/payroll-wiki/wat-is-payroll.html

https://www.randstad.nl/werkgevers/onze-hr-diensten/payroll/wat-is-payroll

Kun je iemand daadwerkelijk 8 jaar aan een stuk op uitzendbasis laten werken?

Dat zou toch wel bar en boos zijn.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 22:24

hmm

Je bent echt in dienst bij de payroll dat is heel anders dan uitzendkracht A maar wellicht beter te vergelijken met uitzendkracht B.

Moni

Moni

11-05-2015 om 22:53

Ja, dat kan

Op mijn werk is iemand na drie jaar uitzendbureau overgestapt naar de payroll constructie van dezelfde organisatie. Dat loopt al weer 2,5 jaar.
Irritant is het zeker voor mijn collega. Op mijn werk krijgen ze geen extra formatieplaats voor elkaar, of willen het niet.

Het contract met de payroll organisatie loopt per jaar. We moeten twee maanden vooraf opzeggen. College heeft een vast dienstverband bij de payroll organisatie. De uren zijn flexibel binnen een bepaalde marge, bijvoorbeeld gemiddeld 28 uur per week.

Het contract van collega is niet op uitzendbasis. Het is een vast contract waarin een soort detachering wordt geregeld. Ik weet niet hoe ontslag zou werken daar. Zeker niet van de ene dag op de andere.

labiel paniekje

labiel paniekje

14-05-2015 om 09:34

bedankt

Jullie hebben zo veel goeie tips gegeven!
We zijn er mee bezig, zal laten weten hoe het af loopt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.