Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mantelzorger

Ik heb sinds kort een schat van een schoondochter zij is mantelzorger van haar oma die dementerend is en onlangs een Tia heeft gehad. Haar eigen ouders behandelen haar zoals ze zelf aangeeft als een stuk vuil ondanks wat ze allemaal doet ik kan me daar als moeder vreselijk boos over maken maar goed daar is die meid niet mee geholpen.

Ze is voor 11 maanden terug na een heftige tijd bij haar oma in gaan wonen en daarom ook voor haar gaan zorgen. Ze krijgt hier totaal niets voor, er word wel gezegd dat ze officieel als mantelzorger is aan gemeld en recht heeft op een mantelzorg vergoeding/compliment maar dit is allemaal naar haar ouders gegaan, omdat ze ook nog een thuis studie doet heeft ze volgens zeggen ook geen recht op een uitkering maar ze heeft toch een inkomen nodig voor haar basis behoeftes. Ik ben voor haar aan het uit zoeken wat de mogelijkheden zijn voor haar.

Ik hoop hier ook antwoorden te krijgen hoe ik haar het beste kan helpen en waar ik met deze hulp vraag terecht kan want het kan niet zo zijn dat een meid van 22 jaar die zoveel over heeft voor haar oma zo aan haar lot over gelaten word.

Uw dochter woont in bij haar oma? Zolang de oma op bijstandsniveau of hoger inkomsten krijgt, heeft uw dochter geen recht op een basisinkomen. Daarnaast is uw dochter niet in staat om te gaan werken omdat ze mantelzorger is. Dat is een voorwaarde om een basisinkomen te krikgen. Mantelzorg wordt nog steeds niet gezien als baan maar eerder een vrijwillige opoffering.

U kunt voor uw dochter wel zorgtoeslag aanvragen om de zorgverzekering te betalen. Daarnaast moet bekeken worden of de inkomsten van oma op bijstandsniveau liggen.

Het lijkt me in ieder geval dat er te regelen moet zijn dat die mantelzorgvergoeding naar haar gaat, zeker als ze niet bij haar ouders woont. Dat zou ik bij de gemeente eens uitzoeken.
Kan zij helemaal niet werken? Hoeft niet fulltime maar een aantal uur per week zou al helpen voor inkomen te genereren. 
Misschien ook eens bij welzijnswerk/maatschappelijk werk informeren over mogelijkheden. Daar werken mensen die thuis zijn in alle regelgevingen omtrent uitkeringen, potjes, etc. 

Daar zou ik toch mee oppassen, bij de gemeente informeren. Als je haar naam en adres maar niet noemt. De kans is groot dat ze nog ingeschreven staat bij haar ouders en je weet niet wat de consequenties zijn voor het inkomen van oma of de ouders als je dat meldt.

Kan oma haar niet inhuren via PGB?

Als ze studeert is de voorliggende voorziening een studielening. Verder zijn haar ouders onderhoudsplichtig als ze nog onder de 21 is. Als haar ouders die onderhoudsplicht niet nakomen kan ze dat via de rechter eisen.

Een mantelzorgbonus is bij de meeste gemeenten geen significant bedrag meer, sinds dat niet meer landelijk wordt vastgesteld.
Krijgt haar oma ook ondersteuning vanuit de WMO? Als dat nog niet geregeld is lijkt me dat een eerste ding om aan te vragen.

Verder: staat ze op de wachtlijst voor sociale huur/studentenhuisvesting? Als oma slechter wordt moet ze wellicht worden opgenomen en dan kan ze daar niet blijven wonen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.