Werk, Recht en Geld
ArianneH
28-12-2025 om 11:11
Marktplaats en duurzaamheidsdilemma
Ik probeer duurzaam te leven op allerlei vlakken, maar kan natuurlijk altijd beter en meer. Ik koop bijvoorbeeld niet vaak nieuwe dingen, gooi bijna niets weg. Als ik het zelf niet wil hebben, maar het is nog enigszins te gebruiken verkoop ik het op Marktplaats, breng ik het naar de Kringloopwinkel, geef ik het weg of breng het naar het recyclingstation.
Op Marktplaats krijg ik op goedkope of gratis dingen wel eens iemand die het wil ophalen, maar dan opeens van heel ver blijkt te komen. Dat stuit me dan tegen mijn duurzame borst. Als ik geluk heb is heb ik dan nog geen ja gezegd en is er iemand geïnteresseerd die dichterbij woont. Maar een enkele keer heb ik al ja gezegd. En om dan daarop terug te komen is ook zo wat.
Meer 'duurzame mensen' die tegen dit soort dilemma's aanlopen? Hoe kijken jullie hiertegen aan? Hoe gaan jullie hiermee om?
Gingergirl
09-01-2026 om 11:43
Junio schreef op 03-01-2026 om 10:55:
Het is waarschijnlijk vooral mijn woordkeuze die niet goed valt en dat snap ik wel.
Als ik mensen hoor zeggen dat ze het goor vinden om niet dagelijks te douchen dan vind ik dat ook vervelend om te horen aangezien ik niet dagelijks douche. Zou je zeggen ‘ik voel mezelf vies als ik niet dagelijks douche’ dan voelt dat minder alsof je mij veroordeeld.Ondanks dat ik onderscheid maak tussen de spullen en degene die ze koopt, kan ik me voorstellen dat dat niet zo voelt als ik het heb over ‘zooi en meuk’. Want wellicht koop je die spullen met de beste bedoelingen en dan noem ik dat ‘zooi en meuk’..
Tot zover en nu over tot de orde van de dag.. sneeuw ⛄️
Het is inderdaad vaak de toondie de muziek maakt. Iedereen mag natuurlijk zijn eigen gevoel hierbij hebben, zijn eigen (principiele) keuzes in maken. En wat voor de een " zooi en meuk" is, is voor de ander helemaal geen zooi en meuk. Dit kwam laatst ook aan de orde in een ander topic met bv uitdeelcadeautjes; bij sommige ligt het snel in de vuilnisbak, anderen spelen er jaren mee.
Gingerboy (12) heeft onlangs veel van zijn speelgoed, waar hij te oud voor wordt, verkocht en koopt van zijn verdiende geld weer iets anders. Niks geks aan lijkt mij, het is ook zijn geld.
Ik werd een tijdje terug aangesproken door iemand die mij ronduit aso vond omdat ik nog steeds boeken in de boekwinkel koop; milieuonvriendelijk al die bomen die gekapt worden voor, inkt, al die winkels die bevoorraad moeten worden etc ik kreeg een hele tierade over me heen. Mag iemand best vinden maar dat lezen misschien een grote hobby van iemand is kon deze persoon zich niet voorstellen want zelf geen affiniteit met lezen. En dat speelt vaak ook mee; of je ergens wel of geen affiniteit mee hebt.
Ginevra
09-01-2026 om 13:19
Gingergirl schreef op 09-01-2026 om 11:43:
iemand die mij ronduit aso vond omdat ik nog steeds boeken in de boekwinkel koop; milieuonvriendelijk al die bomen die gekapt worden voor, inkt, al die winkels die bevoorraad moeten worden etc ik kreeg een hele tierade over me heen.
Kanonne zeg. Papieren boeken lezen is wel zo ongeveer de onschuldigste hobby die er is. De metalen, chips en stroom van een e-reader en de servers waar je de boeken van downloadt komen ook niet van een grasveld zeg maar.
Ik ben benieuwd wat diegene dan in zijn vrije tijd doet. Kan ik vast ook wel wat nadelen aan verzinnen.
MamaE
09-01-2026 om 13:25
Ginevra schreef op 09-01-2026 om 13:19:
[..]
Kanonne zeg. Papieren boeken lezen is wel zo ongeveer de onschuldigste hobby die er is. De metalen, chips en stroom van een e-reader en de servers waar je de boeken van downloadt komen ook niet van een grasveld zeg maar.
Ik ben benieuwd wat diegene dan in zijn vrije tijd doet. Kan ik vast ook wel wat nadelen aan verzinnen.
Inderdaad. Gokje over de hobby's van deze persoon; azijn drinken en de hele dag boos, teleurgesteld en chagrijnig achter facebook en X zitten om overal haatreacties bij te plaatsen.
Leven is nu eenmaal niet zo duurzaam. Toch wel fijn als we daar met zijn allen for the time being het beste van maken en het een beetje gezellig houden zonder elkaar af te fakkelen op elke levenskeuze.
Gingergirl
09-01-2026 om 14:00
Ginevra schreef op 09-01-2026 om 13:19:
[..]
Die persoon was van mening dat je uitsluitend naar de bibliotheek zou moeten gaan. Tja, op zich ook een optie maar een boek kopen ook.
Ik loop daar wel vaker tegenaan dat mensen een sterke mening hebben over iets ( wat mag!) Maar dan geen oog hebben waarom iemand die keuze maakt en het dan meteen uitsluitend negatief benaderen.
Ik heb ook weleens commentaar gehad op kerstkaarten versturen, prima als je aangeeft er liever geen een te ontvangen maar dat wil niet zeggen dat iemand zijn hobby er voor op hoeft te geven.
Op het werk ontvangen collega's weleens bloemen bv bij ziekte. Veel mensen willen dat liever niet vanuit milieu overwegingen dan staan we zeker open voor andere suggesties.
Poezekat
09-01-2026 om 16:46
Gingergirl schreef op 09-01-2026 om 14:00:
[..]
Die persoon was van mening dat je uitsluitend naar de bibliotheek zou moeten gaan. Tja, op zich ook een optie maar een boek kopen ook.
Ik loop daar wel vaker tegenaan dat mensen een sterke mening hebben over iets ( wat mag!) Maar dan geen oog hebben waarom iemand die keuze maakt en het dan meteen uitsluitend negatief benaderen.
Ik heb ook weleens commentaar gehad op kerstkaarten versturen, prima als je aangeeft er liever geen een te ontvangen maar dat wil niet zeggen dat iemand zijn hobby er voor op hoeft te geven.
Op het werk ontvangen collega's weleens bloemen bv bij ziekte. Veel mensen willen dat liever niet vanuit milieu overwegingen dan staan we zeker open voor andere suggesties.
Zelf houd ik ook van lezen. Soms koop ik ze in een boekenwinkel maar ook wel bij de kringloopwinkel. Op het werk is een kast met boeken die je mee mag nemen om te lezen, dat is fijn. Daar kun je zelf ook boeken kwijt.
MamaE
09-01-2026 om 17:05
Poezekat schreef op 09-01-2026 om 16:46:
[..]
Zelf houd ik ook van lezen. Soms koop ik ze in een boekenwinkel maar ook wel bij de kringloopwinkel. Op het werk is een kast met boeken die je mee mag nemen om te lezen, dat is fijn. Daar kun je zelf ook boeken kwijt.
Allemaal prima opties. Het probleem is dat iemand blijkbaar vindt dat nieuwe boeken kopen een milieudelict is en mensen daar persoonlijk vermanend op aanspreekt. Terwijl diens mening ook maar één van de zovelen is.
Als een boek kopen al niet mag, wat mag dan wel nog?
AnnaPollewop
09-01-2026 om 17:52
MamaE schreef op 09-01-2026 om 17:05:
[..]
Allemaal prima opties. Het probleem is dat iemand blijkbaar vindt dat nieuwe boeken kopen een milieudelict is en mensen daar persoonlijk vermanend op aanspreekt. Terwijl diens mening ook maar één van de zovelen is.
Die mening mag iemand op zich hebben, anderen (wildvreemden blijkbaar) daarop aanspreken is dan weer een heel andere zaak.
Het idee dat je boeken uit de bieb leent of tweede hands koopt ipv nieuw lijkt wel sympathiek, alleen, op den duur is het dan niet meer rendabel om uberhaupt nog nieuwe boeken uit te brengen dus dat gaat dan toch niet werken. Voor schrijvers is het dan niet meer lonend en voor uitgeverijen en boekhandels ook niet.
Of een e-book zoveel milieuvriendelijker is durf ik ook niet te zeggen, datacenters vreten nogal wat stroom, water en oppervlakte aan land. En de apparaatjes waarmee je die boeken leest moeten toch ook gemaakt worden.
Ik vind het zeker prijzenswaardig om spullen te hergebruiken maar helemaal zonder nieuw gaat natuurlijk niet.
Die enorme hoeveelheden kleding die jaarlijks weggegooid worden is dan weer het andere uiterste natuurlijk.
Gingergirl
09-01-2026 om 18:21
Poezekat schreef op 09-01-2026 om 16:46:
[..]
Dat zijn ook prima opties waar ik zelf ook gebruik van maak als boekenjunk
. Maar om van al dit soort dingen gebruik te kunnen maken, zal toch iemand in de eerste plaats het nieuw moeten kopen ( ook wel zo leuk voor de auteurs) anders zou er geen tweedehands/kringloop/ruilhandel zijn. Dat schijnen sommige mensen weleens re vergeten. Een van mijn schoonzussen koopt uitsluitend 2ehands speelgoed voor haar kinderen/ kleinkinderen en is erg veroordelend als je wel iets bij de speelgoedwinkel koopt, maar ze vergeet dat als anderen het niet nieuw zouden kopen er geen tweedehands voor haar zou zijn.
Gingergirl
09-01-2026 om 18:23
MamaE schreef op 09-01-2026 om 17:05:
[..]
Inderdaad; het is goed om over na te denken en prima om bepaalde keuzes te maken maar als je alles " uitpluist" zijn zeer veel dingen niet milieuvriendelijk en kan er heel veel niet.
AnnaPollewop
09-01-2026 om 19:16
Gingergirl schreef op 09-01-2026 om 18:21:
[..]
maar ze vergeet dat als anderen het niet nieuw zouden kopen er geen tweedehands voor haar zou zijn.
Nou, precies dat. Sowieso is veroordelen ook een verzuring van het milieu hoor...
Poezekat
10-01-2026 om 08:36
Gingergirl schreef op 09-01-2026 om 18:21:
[..]
Dat zijn ook prima opties waar ik zelf ook gebruik van maak als boekenjunk
. Maar om van al dit soort dingen gebruik te kunnen maken, zal toch iemand in de eerste plaats het nieuw moeten kopen ( ook wel zo leuk voor de auteurs) anders zou er geen tweedehands/kringloop/ruilhandel zijn. Dat schijnen sommige mensen weleens re vergeten. Een van mijn schoonzussen koopt uitsluitend 2ehands speelgoed voor haar kinderen/ kleinkinderen en is erg veroordelend als je wel iets bij de speelgoedwinkel koopt, maar ze vergeet dat als anderen het niet nieuw zouden kopen er geen tweedehands voor haar zou zijn.
Dat is ook zo, soms koop ik ook wel nieuwe boeken en spullen meestal wel nieuw. Boeken waarvan ik zeker weet dat ik ze leuk zal vinden, koop ik graag zelf, die lees ik vaak meerdere keren en geef ze daarna weg, leg ze op mijn werk of verkoop ze. Speelgoed kocht ik vroeger zowel 2e hands als nieuw.