Home » Forum » Mijn baan kwijt en nu

Mijn baan kwijt en nu?

23 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Suzanne
Mijn baan kwijt en nu?

Vanmorgen te horen dat ik door de recessie mijn baan kwijt raak. Kwam voor mij nogal onverwacht, mijn functie wordt opgeheven, de werkzaamheden onder collega's verdeeld. Mijn chef en de personeelschef waren erg lovend over mijn functioneren, daar mankeerde volgens hun niets aan, maar daar koop ik weinig voor. Ze hebben wel gesproken over een ontslagvergoeding en over hulp bij het vinden van ander werk c.q. outplacement, ik moest zelf maar aangeven waarbij ik hulp wilde hebben.
Waar moet ik beginnen? Welke stappen moet ik zetten om dit zo goed mogelijk te doen? Ben van plan om zo meteen nog naar het CWI te gaan om me alvast in te schrijven. Ik ben geen lid van een vakbond, dus daar hoef ik niet naartoe om advies. Ervaringsdeskundigen hier met goede tips?

Minet
Suzanne

Om te beginnen schrijf je een korte brief waarin je aangeeft niet akkoord te gaan met een ontslag. Dit is een formaliteit, die je gewoon ff moet doen.

Daarna ga je naar www.werk.nl en meldt je aan als werkzoekende, daarna kun je ook gelijk via internet een WW-aanvraag doen. Je hoeft dus nu nog niet naar het UWV-Werkbedrijf (voormalig CWI) toe te gaan. Je krijgt naar aanleiding van jouw inschrijving een WW-aanvraag vanzelf een telefoontje om een afspraak te maken voor een gesprek daar.

Vervolgens ga je in overleg met jouw werkgever. Een outplacementtraject moet je altijd aanpakken, dit kan je erg helpen bij het vinden van een nieuwe baan. Overleg bij welk outplacementburo de werkgever dit wil gaan regelen, en laat hem zorgen voor een traject tot aan een baan tegen een vast tarief, ongeacht de lengte van het traject.
Daarnaast kun je zelf berekenen wat de hoogte van het bedrag aan ontslagvergoeding is waarop je recht hebt.
Dat kan bv. hier:
http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/gouden-handdruk-kantonrechtersf...

Zorg er ook voor dat jouw werkgever minimaal 1 maand opzegtermijn gaat hanteren. Doet hij dit niet, dan heb je de eerste maand geen recht op WW.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, dit soort kwesties zijn echt niet leuk :(
Groetjes, Minet

Nasha 1st
Zucht....

laten we de dingen wel even juist weergeven:

>>Je krijgt naar aanleiding van jouw inschrijving een WW-aanvraag vanzelf een telefoontje om een afspraak te maken voor een gesprek daar. < <

Voor de WW wordt er inderdaad contact met jou opgenomen, maar voor de inschrijving moet je echt zelf bellen NA je inschrijving via werk.nl

>>Daarnaast kun je zelf berekenen wat de hoogte van het bedrag aan ontslagvergoeding is waarop je recht hebt. < <

Er IS GEEN recht op een ontslagvergoeding, het staat nergens in de wet dat je er RECHT op zou hebben. Kantonrechters geven het vaak ja, maar als er een ontslagvergunning is aangevraagd, wordt er vanuit UWV-WERKbedrijf GEEN vergoeding toegekend. Je zou eventueel naar een rechter kunnen stappen als je toch vind dat je er recht op hebt, maar in deze tijd, en je bedrijf verkeert in financiele moeilijkheden, moet ik nog maar zien dat een kantonrechter het je ook toekent....

Minet
Geen zucht

Suzanne schreef zelf dat er al gesproken is over een ontslagvergoeding, vandaar dat ik mijn verwijzing deed.

Daarnaast was het in mijn geval zo dat ik mijn inschrijving als werkzoekende gelijk deed met de ww-aanvraag. Het gesprek bij het UWV-werkbedrijf was dus een dubbelgesprek, naar aanleiding van een telefonische uitnodiging door hen.

Groetjes, Minet

evi71
Ff paar vraagjes

Hoi Suzanne,
Heb je een vaste baan? Hebben ze voor meer mensen ontslag aangevraagd, of gaan ze dat doen? Gaan ze naar de rechtbank, of vragen ze collectief ontslag aan via UWV?
Dat maakt natuurlijk wel een hoop uit.
Als je de enige bent, dan is een vergoeding waarschijnlijk wel mogelijk.
Een hele vervelende situatie suzanne en ik hoop dat je snel een andere leuke job vindt.
Groetjes Evi

Suzanne
Dank jullie!

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Evi: Ja, ik heb een vaste baan, ze zijn niet van plan ontslag aan te vragen via UWV of zo, ze willen het het liefst onderling oplossen en mij helpen om ander werk te zoeken (outplacemant, goede referenties, hulp bij solliciteren, cv. enz) en ze bieden een ontslagvergoeding. Er moeten meer mensen weg, maar bij de meesten gaat het om een contract wat niet verlengd wordt en werknemers die via de vut af moeten vloeien (die dat eigenlijk niet wilden). Een bepaald gedeelte van het bedrijf draait al langere tijd slecht, die tak is rechtstreeks gelinkt aan electronica en is eigenlijk helemaal in elkaar geklapt. Er is geen collectief ontslag, maar vacatures worden niet meer ingevuld (laatste jaar al niet, er zijn zeker een stuk of 5 mensen vertrokken voor wie niemand terug is gekomen), er wordt geen gebruik meer gemaakt van uitzendkrachten, enz.enz. De einddatum gebeurt ook in overleg, ik hoef niet precies na de opzegtermijn te vertrekken wat ik wel fijn vind, ik ben met de organisatie van iets bezig en wil dat graag afronden en dán stoppen.
Ik ben inmiddels bij het UWV geweest - zij kunnen ook hulp bieden als je geen lid bent van de bond - en heb daar een fijn gesprek gehad, trof een hele fijne dame. Veel info van haar gekregen en het telefoonnummer van de jurist van UWV. Dát blijkt weer een oud-direkteur van me te zijn met wie ik het destijds goed kon vinden.
Mij gaat het vooral om de vraag wat het verstandigst is, in onderling overleg (zoals zij het willen) uiteen of in beroep gaan. Volgens het UWV levert in beroep gaan mij niet veel meer op, het kost het bedrijf meer geld en het kan langer gaan duren. Omdat aannemelijk is dat het bedrijf moet inkrimpen, winnen ze toch wel. Als ik maar zwart op wit heb dat ik móet vertrekken (dus niet uit eigen vrije wil) heb ik ook bij ontslag met wederzijds goedvinden recht op ww.
Inschrijven gaat inderdaad via internet, maar daar ging het mij in eerste instantie nog niet om. Inmiddels zo'n digid-code aangevraagd, als die binnen is, kan ik me ook daadwerkelijk inschrijven.
Het blijft heel erg jammer, het is een hele leuke baan op maar een kwartiertje rijden bij een erg leuk bedrijf.

Nasha 1st
Goh

>>Ik ben inmiddels bij het UWV geweest - zij kunnen ook hulp bieden als je geen lid bent van de bond - en heb daar een fijn gesprek gehad, trof een hele fijne dame. Veel info van haar gekregen en het telefoonnummer van de jurist van UWV. Dát blijkt weer een oud-direkteur van me te zijn met wie ik het destijds goed kon vinden. < <

Bijzonder, want we zijn geen rechtshulpverleners en behoren onpartijdig te blijven....bij ons worden mensen die hulp zoeken naar het juridisch loket verwezen....Je wil als beslisser over ontslagvergunningen lijkt mij niet de indruk wekken dat je 1 partij voortrekt op de andere....maar goed, weet niet bij wie of welke afdeling in welk deel van het land je geweest bent natuurlijk, en of je echt bij UWV WERKbedrijf, Arbeidsjuridische Dienstverlening geweest bent....

Minet
Nascha

Het UWV WERKbedrijf voorziet in een Arbeidsjuridische afdeling, juist om mensen te informeren/adviseren. Suzanne heeft hier blijkbaar gebruik van gemaakt, lijkt me handig als je niet kunt terugvallen op een vakbond.
Dit heeft toch niets te maken met het voortrekken van een van de partijen? Ik lees daar niets over.

Daarnaast weet ik uit ervaring dat medewerkers van het UWV WERKbedrijf soms gebuik maken van kennis van collega's, ook als dit niet helemaal past in hun taken. Dit kan het geval zijn bij de man waar Suzanne het over heeft.

Enne.......als we het over voortrekken hebben.......dan heeft het UWV-WERKbedrijf naar zijn eigen werknemers nog veel te leren!

Suzanne
Precies minet

Het gaat hier niet om partij kiezen, het gaat mij om de vraag wat ik het beste kan doen. Me verzetten tegen ontslag of in goede harmonie proberen deze zaak tot een goed einde te brengen. Gevoelsmatig doe ik het liefste het laatste, maar natuurlijk niet als dat nadelig voor mij is.
De man van wie ik het telefoonnummer gekregen heb, is van de juridische afdeling. Klein voordeeltje wat ik van haar heb gekregen is dat ik niet via het dure 0900-nummer hoef te bellen, maar zijn doorkiesnummer heb gekregen. Het was trouwens 'gewoon'een vestiging van UWV-WERKbedrijf in de plaats waar ik ook werk, wist trouwens niet dat daar ook nog verschil in zit?

Sancy
Verbazend nasha

Je reageert alsof de hele ontwikkeling van het deel van UWV dat UWV WERKbedrijf geworden is, langs je heen is gegaan. Weet je zeker dat je bij het UWV werkt? ;-)
Ik heb vandaag een gastcollege gehad van een adjunct manager van UWV-WERKbedrijf. Je vertegenwoordigt niet bepaald het nieuwe klantvriendelijke en service-gerichte gedrag. GUTS, was het toch?

Nasha 1st
Ah, daar komt het aapje

>>Klein voordeeltje wat ik van haar heb gekregen is dat ik niet via het dure 0900-nummer hoef te bellen< <

Er worden hier weer eens 2 dingen door elkaar gehaald....het dure 0900 nummer is van UWV UITKERINGEN....De Arbeidsjuridische Dienst van UWV WERKbedrijf (dat is het voormalig CWI) is gewoon via een normaal nummer te bereiken...En daar krijg je inderdaad informatie en advies maar geen HULP....Zij gaan jouw verweer niet schrijven, ze geven hooguit wat tips waar je op kan letten.....DAT is het verschil...

Dames, ik weet echt wel waar ik over praat na ruim 18 jaar in dienst te zijn van UWV WERKbedrijf (en haar rechtsvoorgangers dus.....) Daarbij krijg ik dagelijks mensen zoals jij aan de telefoon die van mij heel klantvriendelijk en behulpzaam informatie krijgen, maar sommige mensen die vragen om HULP moet ik doorsturen naar het Juridisch Loket, omdat wij geen HULP mogen geven....

Nasha 1st
Sancy

>>Je reageert alsof de hele ontwikkeling van het deel van UWV dat UWV WERKbedrijf geworden is, langs je heen is gegaan. < <

Eh, lijkt me niet, ik werk al 18 jaar bij UWV WERKbedrijf en haar rechtsvoorgangers ik zat dus middenin die overgang.....

>>Weet je zeker dat je bij het UWV werkt? ;-) < <

Nee, ik werk bij UWV WERKbedrijf, dat heb je goed in de gaten ;-)

>>Ik heb vandaag een gastcollege gehad van een adjunct manager van UWV-WERKbedrijf. Je vertegenwoordigt niet bepaald het nieuwe klantvriendelijke en service-gerichte gedrag. GUTS, was het toch? < <

Geen idee hoe ze het noemen, zal me wordt wezen, iedereen die ik aan de lijn krijg wordt door mij op dezelfde manier te woord gestaan, behulpzaam, klantvriendelijk, helder en duidelijk.....Bel me eens op zou ik zeggen en stel je vraag ;-)

Nasha 1st
Wordt = worst natuurlijk

te snel getikt

Suzanne
Nasha

"En daar krijg je inderdaad informatie en advies maar geen HULP....Zij gaan jouw verweer niet schrijven, ze geven hooguit wat tips waar je op kan letten.....DAT is het verschil... "
Hallooooooooo dat is nou net wat ik graag wilde, tips, geen verweer. Lees nou eens wat beter wat ik hier vraag en reageer niet zo opgefokt! Bovendien kom ik straks wel degelijk voor het uitkering-verhaal te staan en dus bij UWV Uitkeringen terecht. Het is trouwens door al die naamswijzigingen (arbeidsbureau -> cwi -> UWV-werkbedrijf) voor de doorsnee burger niet meer bij te benen wat nou wat is en waarvoor je waar moet zijn.
Minet en Evi: bedankt voor jullie bijdragen. Nasha: mag hopen dat je tegen de mensen die jij moet helpen minder zuur doet dan tegen mij. Ik zie geen enkele positieve opbouwende bijdrage van je, ik lees alleen maar hoe goed jij het allemaal wel niet weet na 18 jaar. Nou fijn voor je, wat mij betreft discussie gesloten.

Ellen Wouters
Hmm

"Er worden hier weer eens 2 dingen door elkaar gehaald....het dure 0900 nummer is van UWV UITKERINGEN....De Arbeidsjuridische Dienst van UWV WERKbedrijf (dat is het voormalig CWI) is gewoon via een normaal nummer te bereiken.."

Voor de gewone burger is het onbegrijpelijk dat zulke instanties (indicatiestellers, gezondheidszorg, arbeidsbureau, uitkeringen) elke paar jaar van naam en taken veranderen, en dan de boel weer opsplitsen of samen voegen.
Zuchtend constateren dat die domme burgers het allemaal niet snappen is onderdeel van die bedrijfsblindheid. Dat krijg je als je er al 18 jaar in zit en het voor jou heel vanzelfsprekend is ;-).

Nasha 1st
Dat "de burgers" het niet meer begrijpen

realiseer ik me maar al te goed (ook dat maak ik dagelijks mee)...en dat daar frustratie bij zit aan zowel mijn kant als jullie kant, dat geloof ik ook maar al te goed....maar ik wil de dingen graag helder hebben, ook voor andere mensen die hier lezen....Ik zie hier al zoveel tenenkrommende dingen voorbij komen (dat je recht heb op vergoedingen bijv.), waardoor er nog meer onduidelijkheden voor "de burgers" (ik ben ook een burger overigens, maar goed) bij komen, dat ik probeer hier duidelijk te maken hoe het wel zit. En ja, dat kan misschien zuur overkomen, maar ik probeer juist om het voor jullie zo helder mogelijk te maken, zodat je niet met verkeerde verwachtingen bij iemand op gesprek komt, om dan vervolgens hier neer te pennen "dat je aan dat UWV of CWI of hoe het dan ook mag heten ook geen ene mallemoer hebt...."

Maar goed, dat is dan misschien mijn beroepsdeformatie, dat ik de mensen graag op de juiste plek wil laten zijn voor hun hulp....sorry dat ik dat probeer....

Minet
Nasha

Om te beginnen gaat het bij jou gewoon fout met je antwoorden omdat je niet leest wat er staat. Je schiet gelijk in je rol als UWV-WERKbedrijfmedewerker, zonder te zien wat de vraag eigenlijk is.

Jouw tenenkrommende 'recht op vergoeding' was nl. niets meer dan een antwoord op Suzannes posting, waarin ze zelf al meldde dat ze een vergoeding zou gaan krijgen van haar werkgever.

Neem van mij aan dat hier meer mensen posten die echt kennis/ervaring hebben van de procedures bij het UWV en het UWV-WERKbedrijf. Daarbij komt dan nog dat dit een forum is voor ouders die elkaar op weg helpen. Men kan dus niet verwachten dat de tips/antwoorden die hier gegeven worden de enige ware zijn. Antwoord van een professional worden hier niet verwacht, wel als men het UWV of UWV-WERKbedrijf belt, en helaas is de ervaring van velen dat het daar nogal eens misgaat. Maar dat is helaas helaas het geval op elke plek waar mensen werken.

Groetjes, minet

Nasha 1st
Ellen nog even...

>>Voor de gewone burger is het onbegrijpelijk dat zulke instanties (indicatiestellers, gezondheidszorg, arbeidsbureau, uitkeringen) elke paar jaar van naam en taken veranderen, en dan de boel weer opsplitsen of samen voegen. < <

Denk je dat dat voor ons niet zo is? Daarbij, wij, de werknemers hebben hier niet voor gekozen, het is ons opgelegd vanuit de overheid....CWI had inmiddels een goede naam opgebouwd, maar omdat wij in verhouding veel kleiner zijn dan UWV moesten wij met hun (slechte) naam mee....Daar zijn wij uiteraard ook niet blij mee, maar ja, bezuinigen he....Nu hebben wij een draak van een naam (UWV WERKbedrijf), inderdaad, geen hond die het nog begrijpt, dan wijzen UWV en UWV WERKbedrijf ook nog heel vaak met het vingertje naar elkaar, dus voor een beller wordt het allemaal niet duidelijker....Bel voor de lol eens 1118 van KPN, vraag naar het dichtsbijzijnde CWI/UWV WERKbedrijf en vraag of zij je doorverbinden....Je komt dan bij de Arbeidsjuridische Dienst.....lekker logisch he? Zelfs daar maken ze er een potje van....dus ja, voor de gemiddelde burger is het vaak niet meer te begrijpen....Maar goed, we moeten het er mee doen, het is niet anders, en we doen ons best....maar ik zie hier veel te vaak, door buitenstaanders, de verkeerde info gegeven.....en ik wil proberen aan mensen duidelijk te maken, waar ze voor welke informatie moeten en kunnen zijn, zodat het kastje muur verhaal zo klein mogelijk is....Liever zelfs helemaal niet....

Suzanne wil weten wat ze het beste kan doen, in verweer of meewerken....Het handigste is gewoon om dat in overleg met een echte rechtshulpverlener te doen...Wij kunnen hooguit vertellen wat de gevolgen of mogelijkheden in beide gevallen zijn, wij (althans, dat is wat wij behoren te doen) gaan haar niet zeggen, je moet dit, of je moet dat doen....

Wederzijds goedvinden uit elkaar kan en mag, en hoeft geen gevolgen voor een uitkering te hebben, mits de beeindigingsovereenkomst voldoet aan de voorwaarden die de WW stelt....

Nasha 1st
Minet...

ik heb prima gelezen wat de vraag is....Suzanne wil weten wat zij moet doen....Jij stelt vervolgens waar ze kan vinden op hoeveel vergoeding ze recht zou hebben....Als je praat over recht, dan ga je er vanuit dat dat ergens in een wet staat. En dat is niet zo...Ja, er worden weleens vergoedingen gegeven, en voor Suzanne zou dat mooi meegenomen zijn, maar ze kan niet aan haar werkgever opleggen om een vergoeding te geven omdat zij daar recht op zou hebben, zo werkt het niet....Feitelijk is het zo, wat je krijgt is mooi meegenomen....Vind je het niet genoeg? Dan kun je eventueeel een gang naar de rechter maken, om daar meer te eisen, maar ik weet niet in hoeverre een rechter daar in mee gaat als het om bedrijfs economische redenen is, daarvoor zul je toch bij een rechtshulpverlener moeten zijn, omdat die in jurisprudentie kunnen zien hoe kantonrechters in vergelijkbare gevallen hebben geoordeeld, en kun je daar misschien proberen een beroep op te doen...

Ja, het zijn voornamelijk ouders die elkaar tips geven, en juist die tips, die zijn vaak tenenkrommend, omdat iedereen weleens ergens een klok heeft horen luiden, maar geen flauw idee heeft waar de klepel hangt....Vind je het dan zo raar dat ik probeer om jullie daarin de juiste wegen te wijzen? Nogmaals, ik voel gewoon aan mijn water, als Suzanne met de hooggespannen verwachtingen bij die jurist zit, (hij gaat mij vertellen wat ik moet doen) en de jurist gaat dat dan niet doen, dan staat hier van de week een posting, "UWV zijn een stelletje ambtenaren" of woorden van gelijke strekking....

Ik wil hier niemand de les lezen, of wat dan ook, ik probeer alleen in het oerwoud van instanties wat juiste wegen aan te geven....en dat ook binnen onze organisatie niet altijd de juiste informatie wordt gegeven, ook daar ben ik me van bewust, en ook daar probeer ik dan ook wat aan te doen....maar ja, er werken heel veel mensen bij ons.....

Minet
Nasha

Ik geef in mijn eerste posting een reaktie op alles waar suzanne over schrijft, dus ook over de vergoeding waar haar werkgever het al met haar over had.
Natuurlijk heb je niet altijd recht op een vergoeding, dat kan iedere burger op zijn vingers natellen.
Echter, vaak heb je gewoon wel recht op een vergoeding, en dan is het handig als je weet waar je een richtlijn kunt vinden.
Ik heb ervaring met het UWV en het UWV-WERKbedrijf, als werkgever, als uitkeringsgerechtigde, en als partner van een UWV-WERKbedrijfmedewerker (ook al 18 jaar) dus kan vanuit meerdere kanten een vraag beantwoorden.
Daarmee zeg ik niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar om door jou met een zucht te worden weggeblazen, daar pas ik echt voor.

Groetjes, Minet

Sancy
Hoezo nasha?

"Als je praat over recht, dan ga je er vanuit dat dat ergens in een wet staat. En dat is niet zo..."
De drie voornaamste rechtsbronnen zijn: de wet, de jurisprudentie en het ongeschreven recht. Jouw aanname klopt hier niet.

Nasha 1st
Dus sancy?

Wat is het ongeschreven recht dan en hoe kun je je daar op beroepen?

En de andere 2 geef ik toch al aan? In wet staat er dus niks....Jurisprudentie is er vast wel te vinden en ik weet ook dat rechters vergoedingen toekennen achteraf, maar of die uitspraak ook op Suzanne of andere situatie toepasbaar is, weten wij als gewone burgers dus niet....

Nasha 1st
Minet...

Als ik onwaarheden lees, ja dan zucht ik....En zal dat ook blijven doen....Ook ik heb niet alle wijsheid in pacht, maar de berichten zoals jij ze neerzet, waren niet volgens hoe het hoort te gaan volgens de beleidsregels van UWV WERKbedrijf....Dat er ook CWI's/UWV WERkbedrijven zijn die toch hun eigen regels hanteren, ook daar ben ik van op de hoogte, maar jouw ervaring met UWV WERKbedrijf hoeft niet toepasbaar op Suzanne te zijn, juist omdat zij misschien wel met een andere regio of vestiging te maken heeft, die wel de formele regels volgt. Dan lijkt mij een algemene uitleg van hoe het behoort te gaan meer op zijn plaats, om teleurstellingen bij Suzanne te voorkomen....

Verder hoop ik voor Suzanne dat zij er gewoon zo goed mogelijk uitkomt uit dit ontslag, wat voor iedereen ingrijpend is, en zo snel mogelijk weer een andere leuke baan kan vinden....

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.