Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mijn nieuw werk bevalt niet :-(

Dag allemaal
Er is een ding wat me dwars zit: ik heb sinds september een nieuwe baan en het bevalt me helemaal niet. Het is een vervanging voor een jaar, gelukkig, daarna kan ik verder zoeken, maar ik ga elke keer naar mijn werk (onderwijs) met heel veel tegenzin. De dagen dat ik niet werk ben ik blij en ontspannen, en op de dagen dat ik werk ben ik gespannen, moe, en slaap ik slecht. Ik twijfel heel erg over de oplossing: ontslag nemen (maar ik heb een deel van mijn baan nodig om af te studeren, als stage), of doorgaan? Ik kan niet echt (docente) op halve kracht werken, ik vind het niet kunnen ten opzichten van de leerlingen. Wat is wijsheid? 
Bluebell

Klinkt herkenbaar. 

Hoe gingen eerdere stages? Waar loop je nu tegenaan? Zijn het dingen die met de jaren makkelijker kunnen gaan worden, die tijd en ontwikkeling nodig hebben?
Dit is wel het werk waarvoor je wordt opgeleid neem ik aan. Sta je nog wel achter de keuze voor je opleiding?

Maar wat is de oorzaak? Is er een nare sfeer? Geen leuke collega's? Alleen rot-kinderen in je klas ?  Of is het werk te zwaar voor je, valt het tegen?
Dat is wel fijn om helder te hebben voor je ergens anders hetzelfde krijgt. Want ik zou gewoon op zoek gaan naar iets anders. ze zitten overal om je te springen dus dat zal niet zo moeilijk zijn.

Ik werk meer dan 30 jaar in het onderwijs en ik heb heel wat verschillende scholen en afdelingen van binnen gezien. Voor mijn eerstegraads bevoegdheid moest ik ook kilometers maken op een school waar ik elke dag met een knoop in mijn maag naar toe ging. Ik had veel ervaring met "moeilijke" groepen, dus men verwachtte van mij dat die vwo-kinderen een eitje zouden zijn voor mij. Nou, vergeet het maar. Het was niets voor mij. Gelukkig kan je met een eerstegraads bevoegdheid ook op beroeps- of praktijkgerichte opleidingen lesgeven. Het type leerlingen/studenten is echt anders. 
Waarmee ik maar zeggen wil: zit je niet gewoon op de verkeerde school? "Het" onderwijs is zo verschrikkelijk groot en divers. Denk niet meteen dat het niks voor je is! Vmbo, avo, vavo, mbo, praktijkonderwijs, hbo, isk, vso: het is allemaal niet te vergelijken. 
Je zit niet vast aan een jaar. Ze zitten op het moment overal te springen om mensen. Maak je uren voor je bevoegdheid en blijf zoeken. Echt, leerlingen zijn veel beter af met een leerkracht die goed op zijn plek zit. 

Het is tijdelijk en je kan er ook veel van leren; hoe ga ik met deze gevoelens om? Is het niet mooi als je mbv een coach deze fase kan omzetten in een leerzame training, waar je in de toekomst veel aan hebt.
Van moeilijke ervaringen leer je het meest. 
Neem je het persoonlijk? Vind je dat je aan de verwachtingen niet voldoet terwijl je begeleider het mogelijk anders ziet? Ook daar kan een coach je in sturen; pak die kans er veel van op te steken.

Bluebell

Bluebell

27-10-2021 om 11:12 Topicstarter

Tja. Verkeerde school denk ik. Heel andere type kinderen, voorheen werkte ik op een VWO school in een universitaire stad, en nu op een schoolgemeenschap met kinderen van diverse achtergrond, in een kleine stad in het oosten van het land. Daarnaast ben ik mentor gemaakt van een 3H klas waar ongeveer alle probleemleerlingen van de school in zitten, tot vechtpartijen in de klas aan toe. Mijn co-mentor doet zijn ding zonder te overleggen en er is veel vrijheid om zelf de wiel uit te vinden tijdens de mentor- en steunlessen maar geen duidelijke structuur. Tijdens het sollicitatie gesprek had ik de "kans" om met een aardige teamleider te praten, die maakt het rooskleuriger dan het was. Het gekke is dat ik veel ervaring heb in het onderwijs, maar nu lijkt het of ik er niets aan heb op deze school.
Bluebell. 

Leg je de lat niet te hoog voor jezelf? Misschien de leerlingen wat meer zelf werkzaamheden laten verrichten en wat meer onrust voor lief nemen? Of zoiets?

Het kan gewoon zo zijn dat een bepaalde school niet zo bij jou past. Dat kan. Is ook niet erg. Je kunt ofwel een andere plek zoeken en daar ook je stage afmaken (als dat mag) ofwel het jaar uitzingen op deze school en het als een leerzame ervaring proberen te zien.
Mijn man werkt ook in het VO, ook als mentor van een 3havo-klas. En ja, het ene jaar heb je een leuke klas en het andere jaar absoluut niet en soms zit het er tussenin.
Al vraag ik me wel af of het handig is om als school alle probleemkinderen in één klas te zetten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.