Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Een moeder die zich niet mag bemoeien :)

Een moeder die zich niet mag bemoeien :)

07-07-2020 om 17:47

Minimumloon

Wie weet wat het minimumloon uurloon is voor een 21-jarige, inclusief vakantiegeld en vakantiedagen, uitgaand van 40 uur (dat is minder dan bij 36)? Ik ben dus op zoek naar het meest schrale bedrag incl vakantiedagen en -geld. In het contract staat nu 10,80, maar volgens mij moet het boven de 11 zijn.

Het is zelfs minder - € 9,54

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/bedragen-minimumloon/bedragen-minimumloon-2020

Bij een werkweek van 40 uur is het bruto uurloon € 9,54. Inderdaad hoe meer uren hoe lager loon, scheelt iets.

Google is je vriend

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/bedragen-minimumloon/bedragen-minimumloon-2020

Minimumloon is per week of maand hetzelfde of je nou een 36-urige of 40-urige werkweek hebt. Het minimum aantal vakantiedagen waar je recht op hebt is 20.

Het 'kale' minimum weekloon is € 387,70, delen door 40 uur is een uurloon van € 9,69, plus 8% vakantiegeld is € 10,47.

skik

Een moeder etc

Een moeder etc

07-07-2020 om 18:08

Vakantiedagen

Volgens mij moet er dan nog 77 cent bij voor de vakantiedagen. 20 x 8 x 9,54 en dat delen door 40 x 52.

Overigens

Overigens las ik laatst dat er plannen zijn om het minimumloon per uur vast te stellen. Het zal een keer tijd worden.

Groeten,

Temet

Dees

Dees

07-07-2020 om 20:32

Euhm

Op basis van 40 uit is dat 9,70, krijg je vakantiegeld er direct bij dan is dat 8% hoger en kom je uit op 10,47. Wil je je vakantiedagen ook nog uitbetaald krijgen dan komt er nog ongeveer 9 cent bij en kom je op 10,56.

Dees

Dees

07-07-2020 om 20:33

Temet

Temet mee eens! Net zoals veel loonvergelijkingen die gedaan worden mensen die 36 uur werken en roepen dat ze veeeeeeel minder verdienen en als je dan per uur rekent ze eigenlijk veel meer verdienen.

Teken de petitie - hoger minimumloon 14 euro pu

https://www.doorbraak.eu/teken-de-petitie-voor-een-hoger-minimumloon-voor-supermarktwerkers-en-anderen/

"Teken de petitie voor een hoger minimumloon voor supermarktwerkers en anderen!

De coronacrisis maakt duidelijk hoe belangrijk arbeiders zijn die onder meer in supermarkten en in de zorg werken. Toch krijgt het personeel in die sectoren vaak veel te lage lonen en dus veel te weinig waardering. Daarom eist de landelijke Samen voor 14-campagne, een initiatief van de FNV, een minimumloon van tenminste 14 euro per uur."

Dat beschermt alle medewerkers aan de onderkant en zorgt voor een beter besteedbaar inkomen en grotere zelfstandigheid.

Zeetakje

Zeetakje

07-07-2020 om 20:54

Dees, 9 cent erbij voor vakantiedagen?

Bij 20 vakantiedagen per jaar heb je recht op 1,67 vakantiedag per maand.
Dat is 13,33 uur bij werkdagen van 8 uur.

13,33 uur x € 9,70 = € 129,30 per maand vakantiedagengeld.

Als je 40 uur per week werkt, werk je 173,33 uur per maand.

Dat betekent bijna 75 cent per uur erbij voor de vakantiedagen. Dat is dan nog los van de 8% vakantiegeld.

Flavia

Flavia

07-07-2020 om 21:04

Alleen

Volgens mij kun je het wettelijk minimum aan vakantiedagen niet laten uit betalen. Alleen aan het eind van het contract of je nieuwe werkgever moet je deze uren alsnog laten opnemen. Hiervoor is dan weer een verklaring van je oude werkgever nodig.

Deze uren kunnen dan ook niet in je uurloon worden verrekend.

Dees

Dees

07-07-2020 om 21:10

Zeetakje

20 dagen per jaar, betekend 20x8 = 160 uur per jaar. 160/52= 3,07 uur per week. Betekend 3,07x9,70 = 29,85 per week. 29,85/40=0,75 cent inderdaad.

Maar goed dit is allemaal berekenen op basis van veronderstellingen, want de feestdagen en nog meer zaken zullen niet zijn meegenomen.

Zeetakje

Zeetakje

07-07-2020 om 21:20

Flavia

Wel bij een all in loon toch? Mijn dochter werkt gemiddeld een uur of 6 per week in de supermarkt als bijbaan en heeft een uurloon waar vakantiegeld en -dagen, winstuitkering en nog wat dingen direct in zitten. Ze krijgt dus ook niet uitbetaald als ze vrij neemt.

Minimumloon bruto voor haar leeftijd € 3,30.
Brutoloon inclusief alle toestanden erbij ongeveer € 2,00 meer.

Misschien mag dat bij een fulltime contract niet?

Een moeder die zich..... kan het zijn dat je zoon alleen vakantiegeld meteen krijgt uitbetaald en zijn dagen gewoon op moet nemen, omdat hij fulltime werkt?

Een moeder etc.

Een moeder etc.

07-07-2020 om 22:15

Niet goed gelezen

Het minimumloon bedraagt per 1 juli 2020 9,70 per uur. In het contract staat dat er wordt betaald volgens loongroep 1 voor vakantiekrachten (schoonmaak CAO), maar daarin stonden de bedragen van 1 januari 2019. Dat is inderdaad all-in loon, en dat zal wel mogen voor vakantiekrachten. Ze gaat dus waarschijnlijk wel meer verdienen dan ik eerst dacht, maar hoeveel precies moeten we even afwachten. Ze hoeft geen belasting te betalen, dus het is nog wel een redelijk bedrag. Zelf is ze er tevreden mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.