Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moet een volmacht door beide ouders gegeven worden



Graag zou ik het volgende willen weten! Moeten beide ouders een volmacht afgeven?
Ik zie nu alleen een volmacht van moeder die is afgegeven, terwijl vader al dementerend was. Of er één van vader ook was? Maanden later is door vader wel opnieuw een testament gemaakt, wat dan weer vreemd is. Na veel zoeken, zie ik alleen uitspraken, dat al ben je getrouwd één persoon, niet voor de ander kan en mag beslissen bij een volmacht afgeven. Je moet hiervoor naar de rechter.



Iets meer context zou handig zijn. Volmacht voor wat? Denk je dat er iemand onrechtmatig gehandeld heeft met die volmacht? Testament maken met beginnende dementie kan nog prima gaan, notaris moet wel checken of iemand nog wilsbekwaam is.

Goedregelen

Goedregelen

01-04-2022 om 17:30 Topicstarter

Het gaat om een algemene volmacht, voorzorg verklaring. Waarbij de iemand de volmacht heeft gekregen om alles te mogen regelen voor de ouders. De administratie en leven en dood.(even kort geschreven) Volgens mij moeten beide ouders deze volmacht afgeven.

volgens mij hoeft dit niet door beide ouders afgegeven te worden. Je kunt namelijk toch ook je partner een volmacht geven.

De volmacht geldt alleen voor zaken die moeder aangaan tenzij vader deze ook getekend heeft.
Vader moet een eigen volmacht afgeven voor zaken die hij door een derde wil laten regelen. Aangezien hij dit naar verwachting door zijn dementie niet meer kan, dan kan een mentorschap (voor het zorgdeel) en een bewindvoering (voor het financiële deel) worden verzocht. De rechter doet daar dan een uitspraak over. Echtgenoten mogen idd niet voor elkaar beslissen zonder dat zij elkaar hebben gemachtigd 

Goedregelen

Goedregelen

04-04-2022 om 14:09 Topicstarter

Het ging hier om een huwelijk in gemeenschap van goederen. Tot nu toe zie ik maar één volmacht die door moeder is afgegeven, die gehuwd is met vader. De volmacht is alleen door moeder ondertekend. Maar de volmacht hebbende doet wel de administratie voor het echtpaar samen en heeft ook de beschikking over de beslissing van de gezondheid van beiden, althans zo is dat uitgevoerd. Moeder heeft dus eigenlijk alles uit handen gegeven. Later in dat zelfde jaar maakt in ieder geval vader weer een nieuw testament(deze is vrijgegeven naar het overlijden van vader) waarin moeder tot executeur is benoemd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.