Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moet ik juridisch gezien handhaven op qr-code?

Ik ga een workshop geven in een openbare gelegenheid (een bibliotheek). Zij willen dat ik qr-codes check. Maar dan? Moet ik dan mensen die er geen hebben wegsturen? En als ze niet willen en gewoon blijven? Wat dan?

In hoeverre ben ik juridisch gehouden aan het moeten handhaven? 

Ik hoef hier geen discussie over het wel of niet nut hebben van qr-codes. Ik ben gewoon benieuwd naar het juridische aspect. 

Val je niet onder deze uitzondering?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/coronatoegangsbewijs/waar-coronatoegangsbewijs-verplicht
bij evenementen die normaal gesproken worden georganiseerd in bibliotheken en buurt- of wijkcentra. Zoals de wekelijkse bingo. Zolang de maaltijd maar niet centraal staat tijdens de activiteit;


Als je niet onder een uitzondering valt moet je controleren. Als de bibliotheek dat niet zelf doet, maar aan jou overlaat, dan moet jij controleren.

Ik dacht dat het in de bieb niet hoefde. Maar dan moeten de mensen wel mondkapjes dragen en 1,5 meter afstand houden. Maar als de organisatie het van jou vraagt, denk ik dat je daar gewoon naar te luisteren hebt. Bij de zwemles van mijn dochter moeten we een mondkapje op én een qr-code laten scannen als we naar binnen willen. 
En ja, je mag mensen weigeren als ze geen qr-code hebben. Het is denk ik wel handig om de deelnemers vooraf te informeren dat dit nodig is en dat ze beter thuis kunnen blijven als ze er geen hebben of die niet willen laten zien om discussies aan de deur te voorkomen.

Daglichtlamp schreef op 22-11-2021 om 18:02:

Val je niet onder deze uitzondering?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/coronatoegangsbewijs/waar-coronatoegangsbewijs-verplicht
bij evenementen die normaal gesproken worden georganiseerd in bibliotheken en buurt- of wijkcentra. Zoals de wekelijkse bingo. Zolang de maaltijd maar niet centraal staat tijdens de activiteit;


Als je niet onder een uitzondering valt moet je controleren. Als de bibliotheek dat niet zelf doet, maar aan jou overlaat, dan moet jij controleren.

Misschien, maar wie is uiteindelijk verantwoordelijk? Ik vermoed toch de bibliotheek. Het ligt er dus aan wat zij contractueel met jou hebben afgesproken.

Dit wordt dus gewoon op jou afgeschoven. Jij kwam een workshop geven, niet meer dan dat toch?

Lexus

Lexus

23-11-2021 om 12:09 Topicstarter

Pippeltje schreef op 23-11-2021 om 10:08:

Dit wordt dus gewoon op jou afgeschoven. Jij kwam een workshop geven, niet meer dan dat toch?

Ja dat bedoel ik: hoe zit dit nou juridisch? En dat geldt niet alleen voor mij, dat geldt ook voor sportclubs en zo. De overheid zou mij denk ik een boete opleggen als er mensen zonder qrcode aanwezig zijn. Waar is dat wettelijk geregeld, dat ik verantwoordelijk ben voor dat beleid? 
 En als mensen per se willen blijven, wat voor middelen heb ik dan om te handhaven? Niets toch?

Kijk de bibliotheek gaf aan dat er wel iemand kon komen scannen maar dat daar een prijskaartje aanhangt. Aangezien ik de workshop in het kader van een liefdadig doel geef, wil ik niet die kant op gaan. Maar afgezien daarvan: het gaat mij om het principe. 

En het hele malle is: ik hoef zelf dan aan niemand een qr code te laten zien (die ik overigens wel heb hoor). Maar, net als in de horeca, is het dus mogelijk dat je zonder qr, besmet en wel, mensen op een qr moet gaan zitten controleren. Ik vind het vreemd

Regels die tegen de grondwet ingaan, zijn sowieso niet geldig.

Piepmuisje schreef op 29-11-2021 om 23:48:

Regels die tegen de grondwet ingaan, zijn sowieso niet geldig.

Leuk bedacht, maar de Grondwet heeft overal bij staan dat er ook uitzonderingen zijn. Daarom mag je bv ook iemand in de gevangenis zetten, kinderen aan leerplicht onderwerpen, belasting heffen, eisen dat iemand een bouwvergunning aanvraagt etc. ook al beperk je daarmee iemands rechten.

en hoe is het afgelopen?

" Regels die tegen de grondwet ingaan, zijn sowieso niet geldig"

Wetten (in formele zin, wat een juridisch verhaal op zichzelf is) worden in Nederland niet getoetst aan de grondwet (anders dan in bijvoorbeeld Duitsland of de VS). Dus een wet kan wel degelijk afwijken van de grondwet. Maar afwijking van bepalingen in internationale verdragen die "directe werking" hebben (waarbij het begrip 'directe werking' weer een juridisch verhaal op zichzelf is), dat ligt ingewikkelder, dus als een grondwetsartikel dezelfde materie bestrijkt als een verdragsbepaling dan kan het zijn dat een wet die in strijd is met een grondwetsartikel inderdaad terzijde wordt geschoven door een Nederlandse rechter maar dat is dan niet wegens strijd met de Grondwet maar wegens strijd met een verdrag.

ingewikkeld? Inderdaad. Zo houden juristen elkaar bezig. 

Maar in het kort: regels die tegen de grondwet ingaan zijn soms wel geldig, en soms niet

Groeten, 

Temet

Lexus

Lexus

06-12-2021 om 11:22 Topicstarter

Pippeltje schreef op 06-12-2021 om 11:00:

en hoe is het afgelopen?

workshops afgezegd

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: soms is het best een uitzoekerij hoe iets nu "precies juridisch zit" want vaak kom je bij het uitzoeken in eerste instantie uit op overheidssites die zeggen "u moet" en dan is de vraag altijd " ja maar waar staat dat dan eigenlijk?". Die vraag is vaak het begin van een juridische puzzelrit. Soms is het antwoord op de vraag "waar staat het" heel snel gegeven, soms is het een enorme uitzoekklus, zodat uiteindelijk meestal een andere vraag belangrijker is: hebben we tijd en zin om dit te gaan uitvlooien voordat er beslist moet worden wat we doen? 

Hier is dus de vraag: heb je tijd en zin om dit allemaal te gaan uitvlooien voordat de workshop gegeven wordt? Nee? Scan dan toch maar gewoon die QR-code, of blaas  de workshop af. 

Overigens het antwoord op de vervolgvraag in de openingsposting is denk ik wat makkelijker. Als jij QR-codes scant en mensen die er geen hebben de toegang ontzegt, en de een of andere eigenwijzerik wil niet vertrekken als je dat vraagt, dan kan je deze persoon beslist meedelen dat hij/zij dient te vertrekken. Doet die persoon dat niet, dan kan je de beveiliging erbij halen en als er geen beveiliging is dan kan je ook de politie bellen. 
Iemand die bij zo'n bijeenkomst blijft terwijl hem/haar de toegang is ontzegd, pleegt bij mijn weten lokaalvredebreuk (huisvredebreuk als het in een woonhuis is, maar dit is een bieb).

Groeten, 

Temet

Aha, mijn verhaal is mosterd na de maaltijd zie ik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.