Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moet ik juridisch gezien handhaven op qr-code?

Ik ga een workshop geven in een openbare gelegenheid (een bibliotheek). Zij willen dat ik qr-codes check. Maar dan? Moet ik dan mensen die er geen hebben wegsturen? En als ze niet willen en gewoon blijven? Wat dan?

In hoeverre ben ik juridisch gehouden aan het moeten handhaven? 

Ik hoef hier geen discussie over het wel of niet nut hebben van qr-codes. Ik ben gewoon benieuwd naar het juridische aspect. 

Val je niet onder deze uitzondering?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/coronatoegangsbewijs/waar-coronatoegangsbewijs-verplicht
bij evenementen die normaal gesproken worden georganiseerd in bibliotheken en buurt- of wijkcentra. Zoals de wekelijkse bingo. Zolang de maaltijd maar niet centraal staat tijdens de activiteit;

Als je niet onder een uitzondering valt moet je controleren. Als de bibliotheek dat niet zelf doet, maar aan jou overlaat, dan moet jij controleren.

Ik dacht dat het in de bieb niet hoefde. Maar dan moeten de mensen wel mondkapjes dragen en 1,5 meter afstand houden. Maar als de organisatie het van jou vraagt, denk ik dat je daar gewoon naar te luisteren hebt. Bij de zwemles van mijn dochter moeten we een mondkapje op én een qr-code laten scannen als we naar binnen willen. 
En ja, je mag mensen weigeren als ze geen qr-code hebben. Het is denk ik wel handig om de deelnemers vooraf te informeren dat dit nodig is en dat ze beter thuis kunnen blijven als ze er geen hebben of die niet willen laten zien om discussies aan de deur te voorkomen.

Daglichtlamp schreef op 22-11-2021 om 18:02:

Val je niet onder deze uitzondering?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/coronatoegangsbewijs/waar-coronatoegangsbewijs-verplicht
bij evenementen die normaal gesproken worden georganiseerd in bibliotheken en buurt- of wijkcentra. Zoals de wekelijkse bingo. Zolang de maaltijd maar niet centraal staat tijdens de activiteit;

Als je niet onder een uitzondering valt moet je controleren. Als de bibliotheek dat niet zelf doet, maar aan jou overlaat, dan moet jij controleren.

Misschien, maar wie is uiteindelijk verantwoordelijk? Ik vermoed toch de bibliotheek. Het ligt er dus aan wat zij contractueel met jou hebben afgesproken.

Dit wordt dus gewoon op jou afgeschoven. Jij kwam een workshop geven, niet meer dan dat toch?

Lexus

Lexus

23-11-2021 om 12:09 Topicstarter

Pippeltje schreef op 23-11-2021 om 10:08:

Dit wordt dus gewoon op jou afgeschoven. Jij kwam een workshop geven, niet meer dan dat toch?

Ja dat bedoel ik: hoe zit dit nou juridisch? En dat geldt niet alleen voor mij, dat geldt ook voor sportclubs en zo. De overheid zou mij denk ik een boete opleggen als er mensen zonder qrcode aanwezig zijn. Waar is dat wettelijk geregeld, dat ik verantwoordelijk ben voor dat beleid? 
 En als mensen per se willen blijven, wat voor middelen heb ik dan om te handhaven? Niets toch?

Kijk de bibliotheek gaf aan dat er wel iemand kon komen scannen maar dat daar een prijskaartje aanhangt. Aangezien ik de workshop in het kader van een liefdadig doel geef, wil ik niet die kant op gaan. Maar afgezien daarvan: het gaat mij om het principe. 

En het hele malle is: ik hoef zelf dan aan niemand een qr code te laten zien (die ik overigens wel heb hoor). Maar, net als in de horeca, is het dus mogelijk dat je zonder qr, besmet en wel, mensen op een qr moet gaan zitten controleren. Ik vind het vreemd

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.