Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moet je een tegoedbon accepteren?

Vier weken geleden een paar schoenen gekocht, mooi en hip model van een bekend merk.

Echter, al snel liet de zool en de zijkanten los. Ik ben teruggegaan naar de winkel en daar hebben ze de schoenen ter reparatie ingenomen.

Vandaag kon de schoenen ophalen maar zag direct dat het niet lang zou duren eer hetzelfde euvel snel weer de kop op zou steken. Op diverse andere plaatsen zaten er alweer openingen, die de zool los van de schoen doen staan (beetje lastig uitleggen, trouwens, wat het euvel van de schoen is )

De verkoper zag het ook en beaamde het direct. Hij gaf aan dat volgende week woensdag de persoon er is die hierover beslist. Ik was mijn schoenen al een week kwijt en nu nog eens een halve week. Balen.

De verkoper mompelde iets over een tegoedbon, maar dat wordt woensdag besproken.

Mijn vraag: ben ik verplicht akkoord te gaan met een tegoedbon wanneer de winkel mij een ondeugdelijk product levert? Het is een peperdure winkel en eenzelfde paar is er niet meer. De rest van de schoenen zijn zeker niet mijn smaak.

Ik zou dan ook graag mijn geld terug krijgen zodat ik elders een paar kan kopen. Een tegoedbon wil ik niet.

Wat zijn mijn rechten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosase

Rosase

24-03-2012 om 21:39

Volgens mij niet.

Je moet de schoenmaker de gelegenheid geven om de klacht naar te tevredenheid te op te lossen.

Kan deze daar echter niet aan voldoen, dan heb je het recht om de koop te ontbinden. Je mag dan je geld terug eisen.

Zo is het volgens mij wettelijk geregeld.

Rosase

Rosase

24-03-2012 om 21:39

Schoenmaker had natuurlijk winkel moeten zijn... maakt voor het verhaal verder niet uit.

Nee, volgens mij niet.

Je hebt schoenen gekocht waar je redelijkerwijs een verwachting van hebt mbt de duurzaamheid. De winkel moet inderdaad de kans krijgen het zo goed mogelijk te herstellen, lukt dit niet dan moeten ze je nieuwe schoenen geven. Als die schoenen er niet zijn, is dat niet jouw probleem en kun je je geld terug vragen.
Ik heb dit ook wel eens gehad met schoenen en werd er door de schoenenzaak niet moeilijk gedaan. Ik bleek de zoveelste te zijn met dezelfde klacht over bepaalde schoenen, dat was wel een makkie.
Blijf wel vriendelijk maar beslist.

Moppeke

Moppeke

25-03-2012 om 20:16 Topicstarter

Top!

Ik had al zo'n vermoeden. Dank voor jullie reacties, en voor de link Miriam!

Groet, Moppeke

Vic

Vic

25-03-2012 om 20:25

En dan moet je het nog krijgen

Ik had vorig jaar kinderlaarzen waarvan de rits al na twee weken stuk was. Daarmee heb je dan wettelijk gezien ook recht op reparatie of geld terug, maar de verkoopster en bedrijfsleidster waren niet te vermurwen. Dan kun je nog zo gelijk hebben, maar voor 60 euro stap je ook niet naar de rechter. Ik mocht overigens wel voor 60 euro iets anders uitkiezen, maar de kapotte waren afgeprijsd van 90 naar 60 en er was niet veel voor die prijs.

Moppeke

Moppeke

25-03-2012 om 22:13 Topicstarter

Klopt, het krijgen is nr. 2...

Maar ik ben gewapend met het printje van Miriam.
En zet mijn vriendelijkste, meelevendigste en zeer soepel meegaande glimlach op. Ik haal alles uit de kast.

En dan hoop ik dat ik naderhand hard kan lachen om mijn actie omdat de bedrijfsleider bij voorbaat al had besloten mijn geld terug te geven

Consumentenautoriteit

Met dat soort klachten moet je dan ook niet naar de rechter, maar naar de consumentenautoriteit.
https://forms.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=11254
Groet,
Miriam Lavell

Moppeke

Moppeke

31-03-2012 om 08:54 Topicstarter

Geld ontvangen!

U krijgt een tegoedbon mevrouw. Nee, we geven geen geld terug..... Maar ik wil mijn geld wel terug want ik heb er recht op.

Nou ja, voordat ik mijn papierke van Miriam uit mijn tas kon halen kwam het geld tevoorschijn. Toen ik dat in mijn portemonnee zat benadrukte de dame in de winkel nogmaals dat ze dat uit coulance hadden gedaan en dat dit beslist niet normaal was.

Tot dan had ik mijn allervriendelijkste en meelevendigste glimlach opgezet. Maar toen werd ik een beetje pissig. Pissig omdat me nu enorm werd benadrukt dat mij een enorme gunst werd verleend. Terwijl mijn schoenen binnen 2 maanden goed kapot waren en ik ze daarna ook nog eens 2 dikke weken kwijt was omdat ze bij de winkel waren. En toen ze uiteindelijk waren gemaakt en ik terugkwam ze alweer tekenen vertoonden kapot te gaan.

Dat heb ik de dame dus ook fijntje uitgelegd, dat ze nu niet moesten doen alsof mijn nu een enorme gunst werd verleend. Netjes hoor, maar wel in een bomvolle winkel.

Bij vertrek zei de dame nog netjes tot ziens, ik heb me omgedraaid met een knipoog: wat dacht je zelf?

De reden waarom ik dit hier ook vroeg is omdat ik al eerder een akkefietje in deze (peperdure) winkel heb gehad, ging ook om service en kapotte schoenen. Maar dat was alweer een paar jaar geleden. Dingen kunnen veranderen dus nieuwe ronde nieuwe kansen he Maar nee, in deze winkel zullen ze me niet meer zien.

Dank je Miriam, voor de achtergrondinfo!

Heerlijk!

Wat ga je doen? Nieuwe schoenen kopen, of ga je je bezatten?
Gefeliciteerd.
Groet,
Miriam Lavell

Moppeke

Moppeke

31-03-2012 om 12:08 Topicstarter

Re: miriam

Tja, het heeft ongeveer 10 minuten in mijn portemonnee gezeten en toen had ik het aan de overkant van de winkel uitgegeven aan een mooie broek + blouse.
Zat in de planning hoor

Nav een draadje in Het Nieuwe Huishouden heb ik ook erg leuke tips gezien voor andere mooie schoenen. Dus ik ga eens verder speuren, heeft geen haast

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.