Werk, Recht en Geld
Poezekat
21-08-2026 om 13:06
Motivatiebrief bij zelfde functie maar andere locatie
Deze week zag ik een vacature voor dezelfde functie die ik nu heb maar op een andere locatie. De reden waarom ik hierop wil solliciteren is dat ik me nu niet meer prettig voel, veel wijzigingen, collega's die inmiddels gestopt zijn en een die op het punt staat elders dezelfde functie te gaan uitoefenen. Dit allemaal omdat het hier niet meer fijn werken is, werkdruk is flink hoger geworden, veel regeltjes die er eerst niet waren, een aantal collega's waar totaal geen initiatief in zit en nogal goed zijn in ja maar..... Mijn belastbaarheid is op zich prima, ik kan stevig doorwerken maar op den duur houdt het eens op. Maar ik heb totaal geen idee wat ik best wel of niet in mijn motivatiebrief kan zetten.
En ja, ik heb bij mijn huidige leidinggevende al aangegeven waar ik tegenaan loop. Krijg dan als reactie dat ze het vervelend vindt te horen dat het niet lekker loopt maar daar blijft het bij.
Schemerlampje
21-08-2026 om 13:29
Andere locatie, maar zelfde bedrijf? Gelden daar ook de veranderde regels of is dat locatie-afhankelijk? Want dan schiet je er misschien niet zoveel mee op.
Is de functie helemaal hetzelfde of is het een ander soort locatie?
Kun je het op reisafstand gooien? Ik snap dat het lastig is, je wilt ook niet (te) negatief doen over je huidige locatie. Ik zou proberen te zoeken wat er anders is op die locatie, wat je aanspreekt.
Ken je mensen op de andere locatie? Zo ja, wat zeggen die over de werkdruk en de sfeer?
IMI-x2
21-08-2026 om 13:33
Ik zou geen negatieve dingen over je huidige werkplek in de motivatiebrief zetten. Wel zoiets als: het is tijd voor wat anders. Ik vind dit werk leuk en ik ben er goed in, en daar concrete voorbeelden van geven.
Poezekat
21-08-2026 om 14:09
Schemerlampje schreef op 21-08-2026 om 13:29:
Andere locatie, maar zelfde bedrijf? Gelden daar ook de veranderde regels of is dat locatie-afhankelijk? Want dan schiet je er misschien niet zoveel mee op.
Kun je het op reisafstand gooien? Ik snap dat het lastig is, je wilt ook niet (te) negatief doen over je huidige locatie. Ik zou proberen te zoeken wat er anders is op die locatie, wat je aanspreekt.
Ken je mensen op de andere locatie? Zo ja, wat zeggen die over de werkdruk en de sfeer?
De functie is hetzelfde en het valt onder dezelfde organisatie. Het is wel een verzorgingstehuis ipv een ziekenhuis (waar ik nu werkzaam ben) Of de regels daar hetzelfde zijn als bij ons, dat weet ik uiteraard niet en ik ken daar verder ook niemand. Maar dit soort zaken verwacht ik te horen tijdens een sollicitatiegesprek, er bestaat ook de mogelijkheid een dagdeel mee te lopen. En natuurlijk kan ik ook degene zijn die besluit dat een overstap zinloos is. Ik maak me dan ook geen zorgen om het gesprek, heb tenslotte een baan dus zit niet op een schopstoel. Mijn cv is ook geen probleem, alleen het stukje motivatie vind ik nu lastig.
Poezekat
21-08-2026 om 14:12
IMI-x2 schreef op 21-08-2026 om 13:33:
Ik zou geen negatieve dingen over je huidige werkplek in de motivatiebrief zetten. Wel zoiets als: het is tijd voor wat anders. Ik vind dit werk leuk en ik ben er goed in, en daar concrete voorbeelden van geven.
Daar ben ik het volledig mee eens, dat er geen negatieve dingen in horen over mijn huidige locatie. Het is wel zo dat de locatie waarvoor de vacature is, een stuk verder is dan bij mijn huidige baan dus kan het er niet op gooien dat het fijner is dichter bij huis te werken.
Poezekat
21-08-2026 om 14:17
Schemerlampje schreef op 21-08-2026 om 13:29:
Een collega gaat binnenkort op een andere locatie werken, die heeft al meegelopen en daar zijn niet dezelfde regels, is bovendien een andere leidinggevende. Bij de locatie waar ik heen zou willen, zou ik ook niet de huidige leidinggevende krijgen. Maar natuurlijk is er overal wel eens iets, daar ben ik me zeker van bewust.
TrefleQ
21-08-2026 om 14:19
Het is toch een hele andere werkomgeving? Dat kun je toch zeggen, dat je vraag bij deze organisatie blijft, en dat dit een mooie kans is om toch in een andere werkomgeving te werken. En dan wat uitgebreider toelichten
Poezekat
21-08-2026 om 14:21
TrefleQ schreef op 21-08-2026 om 14:19:
Het is toch een hele andere werkomgeving? Dat kun je toch zeggen, dat je vraag bij deze organisatie blijft, en dat dit een mooie kans is om toch in een andere werkomgeving te werken. En dan wat uitgebreider toelichten
ja, dat is een goeie, bedankt! Ik kan er van tevoren heen gaan en wat mensen spreken die er werken, voelen hoe de sfeer is in het gebouw zelf, dat soort dingen.
Schemerlampje
21-08-2026 om 15:11
Werk je aan het bed? Dan zou je kunnen zeggen dat je de oudere mens een fijne doelgroep vindt, dat je daar altijd zo’n goed contact mee hebt. Of dat je het fijn vindt voor een langere tijd iets op te bouwen met bewoners in plaats van de kortdurende zorg in een ziekenhuis.
MamaE
21-08-2026 om 16:02
Ik zou iets zeggen over dat je je werk leuk vindt en er goed in bent, maar toe bent aan een nieuwe werkomgeving. Iets met je horizon verbreden of zo.
Poezekat
21-08-2026 om 16:03
Schemerlampje schreef op 21-08-2026 om 15:11:
Werk je aan het bed? Dan zou je kunnen zeggen dat je de oudere mens een fijne doelgroep vindt, dat je daar altijd zo’n goed contact mee hebt. Of dat je het fijn vindt voor een langere tijd iets op te bouwen met bewoners in plaats van de kortdurende zorg in een ziekenhuis.
Nee, in een ondersteunende functie. Maar zou wel meer contact hebben met bewoners dus daar kan ik op zich wel iets mee.