Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Naam geven aan de telefoon op het werk

Dit n.a.v. een opmerking in een ander draadje.

Ik werk op een klantenservice en geef bij aanvang van het gesprek mijn voornaam. Nu komt het weleens voor dat mensen ook je achternaam vragen ( meestal boze klanten ). Ik weiger dit altijd, want ik wil niet googlebaar zijn. Ik zeg er is maar 1 "Shonagh" dus als u terug belt, dan ben ik te vinden.
Wat vinden jullie, is het niet willen geven van voor- en achternaam overdreven ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

en onbeleefd bovendien. Als ik je baas was, zou ik er een serieus gesprek met je over hebben. Alleen een voornaam vind ik niet passend bij een zakelijk gesprek.

Vic

Vic

20-12-2012 om 13:03

Ik vraag altijd om een voor- en achternaam en vind het heel irritant als mensen die niet willen geven. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet professioneel overkomen als mensen alleen met hun voornaam werken. Als mijn klanten mijn naam vragen, krijgen ze als antwoord: Achternaam, voorletter V van Vic.

Alternatief

een goed alternatief is om jezelf "mevrouw achternaam" te noemen. En juist je voornaam weg te laten.

Tinus_p

Tinus_p

20-12-2012 om 13:21

Heu

Is er geen bedrijfsbeleid? Ik moet officieel met achternaam opnemen.

Shonagh

Shonagh

20-12-2012 om 13:25 Topicstarter

Oeps

Dan is het waarschijnlijk een cultuur"dingetje". Ik werk ruim 10 jaar in Schotland op klantenservices en merk dus dat Nederlanders er moeilijker over doen dan andere Europeanen ( al heb ik voornamelijk Engelse klanten gehad)
Al mij collega's deden en doen het zo en bij mijn training werd gezegd dat een voornaam voldoende is, dus mijn "baas" doet er absoluut niet moeilijk over. Ik spreek dus dagelijks met zo'n 40/ 50 mensen, ook e-mails onderteken is met alleen mijn voornaam plus zakelijke handtekening.
Graag hoor ik nog van mensen die in Nl op een klantenservice werken.

Vic

Vic

20-12-2012 om 13:30

Als klant

De medewerkers van klantenservice-afdelingen die ik wel eens spreek gebruiken altijd hun voor- en achternaam. Wanneer mijn vraag adequaat wordt afgehandeld heb je helemaal geen achternaam nodig, maar als ik een boze klant wordt, wil ik in mijn correspondentie de namen van medewerkers die ik heb gesproken vermelden.
'Dat doen wij altijd zo', vind ik in de regel een zwak excuus. Zeker als je vaak te maken krijgt met klanten die erover vallen, kun je zo'n vaste werkwijze heroverwegen.

Ik heb in Nederland bij verschillende bedrijven op de klantenservice gewerkt en later ook een klantenservice opgezet voor een bedrijf. Hoe het in Schotland zit weet ik niet (en het is natuurlijk ook wel enigszins afhankelijk van de branche) maar hier is het echt onbeleefd om alleen met je voornaam op te nemen. Een email alleen met je voornaam ondertekenen vind ik trouwens ook heel ongepast voor zakelijk verkeer. Te beleefd is niet gauw een probleem, maar te familiair kan heel verkeerd overkomen.
Het feit dat je mensen (klanten!) treft die er een probleem mee hebben, lijkt mij voldoende aanleiding iets te veranderen.

mijk

mijk

20-12-2012 om 14:12

In nederland

op grote klantenservice gewerkt en daar was het verplicht! Jusit ook bij boze klanten. Overigens heeft er ook eens een klant mijn baas geschreven om te vertellen dat ik ze zo goed geholpen had na een heel moeilijk en emotioneel telefoontje. Heeft me een dinerbon van het bedrijf opgeleverd! Hoe in nederland ook nog nooit niet een naam gekregen. Ik vraag er altijd naar ook omdat ik wil vertellen hoe ik aan de informatie kom als een collega later iets heel anders verteld. Ik heb sinds mijn huwelijk wel een unieke zeer googlebare naam dus ik dnek dat ik als ik werk weer zou gaan doen misschien zou overwegen om onder mijn meisjesnaam te werken.

Mijk

dc

dc

20-12-2012 om 14:36

Pseudoniem

Ik gebruikte altijd mijn eigen naam, maar een aantal collega's gebruikten een pseudoniem (ook omdat hun naam nogal moeilijk was en ze het zat waren elke keer te spellen).

Probleem opgelost, want iedereen binnen het bedrijf wist wie persoon pseudoniem was, maar werk en prive bleven gescheiden. Je kunt eens overleggen of je dat kunt doen.

En soms is het echt handig. Bij een van mijn eerste werkgevers in ierland stond er een keer een man met een bijl op de stoep. Je wilt echt niet dat zo iemand je prive kan vinden.

Oeps

Oeps

20-12-2012 om 15:33

Oeps (ot)

Ik begrijp de hele dag al alles verkeerd maar uit jouw titel maakte ik eerst op dat je de telefoon op je werk een naam wilde geven en dat je op zoek was naar een leuke naam voor die telefoon. Helemaal fout begrepen natuurlijk maar past wel in de rest van mijn dag.

Oeps

ik ook hoor Oeps... Net als een naam voor een hond\kat\kind gezocht nu een naam voor een telefoon, moet kunnen dacht ik nog

Gr Lionne

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2012 om 15:58

Ik doe het wel

Ik ben hier nogal nuchter in. Ik werk in een andere stad dan waar ik woon en er zijn meer mensen met onze achternaam. Succes met de klus, denk ik dus maar.
Ik begrijp je redenatie wel en ik vind het intriest dat het tegenwoordig in de lijn der verwachtingen ligt dat bedreigingen waargemaakt worden. Wij hebben een keer meegemaakt dat een klant de daad bij het woord gevoegd heeft en zeer agressief teruggegaan is naar een winkel, na dit dus via de telefoon aangekondigd te hebben. Collega heeft die bedreiging serieus genomen en de winkel gewaarschuwd. Over bedreigingen aan het adres van personeel, privé dus, heb ik nog niemand gehoord.
Maar als ze een achternaam willen, noem je er toch gewoon een? Kies een lekkere Hollandse naam uit die ze amper uit kunnen spreken. Veel g's en ij's...)

Vic

Vic

20-12-2012 om 16:12

Hmm

Ik vraag me ineens af hoe mijn collega's bij onze opsporingsdienst dat doen. Die komen natuurlijk regelmatig in aanraking met onfrisse types die je niet aan de deur wilt hebben. Van sommige vrouwen weet ik dat ze daarom onder hun mans of juist meisjesnaam werken, maar als je die in het dagelijks verkeer allebei gebruikt lukt dat ook niet. Als je mijn voor- en achternaam googelt, kom je zo op mijn Facebook, en mijn adres is ook wel ergens vandaan te plukken.

P

P

20-12-2012 om 16:30

Hmm

Ik heb een jaar geleden iets van 10x contact gehad met bol.com. Ik stond in mijn recht en daar waren ze het wel mee eens maar het had nogal wat voeten in de aarde voor alles rond was (waarna ook weer andere problemen ontstonden die het geheel nog even lastiger maakten).

Als ik de naam van die persoon niet opschrijf heb ik gewoon geen poot om op te staan (nou mevrouw dat zeggen we hier nooit tegen klanten.....).

Ik schreef dus de naam van die persoon op. Of dat een valse naam is of niet maakt mij geen barst uit als ze die persoon maar terug kunnen vinden tussen hun belmensen.

Zomaar een voornaam vind ik niet genoeg, ik zou volstaan met mijn achternaam in jouw geval omdat ze je voornaam toch niet meteen onthouden hebben. Als ze dus vragen naar je naam zeg je dus gewoon mrs X of zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2012 om 16:57

P en iedereen

Ik ken de programma's van andere bedrijven natuurlijk niet, maar als wij in de klantgegevens van iemand hebben gekeken wordt dat door het systeem zelf geregistreerd. Wij kunnen dus terug zien wie er eerder met een klant gesproken heeft.
Bij gesprekken met klanten heb je m.i. niet zoveel aan je kennis van al die namen van belmensen. Je krijgt toch steeds een ander persoon. Tenzij die klantenservicelijn bemand wordt door een paar mensen. Bij het werk wat ik doe, is dat het geval. Het gebeurt af en toe dat klanten specifiek naar een van ons vragen, maar daar gaan we meestal niet op in. Als we steeds van telefoon moeten wisselen zou het een rommeltje worden. En daar maken we aantekeningen voor, zodat een ander begrijpt wat er al besproken is.
En ervan uitgaan dat het bedrijf ook alle valse namen wel zal kennen, zou ik niet doen. Wij maken zoals ik hierboven ook al aangaf, notities na een gesprek. Dat kan heel kort zijn 'info gegeven' of uitgebreid wat het probleem van een klant is. Onze eigen naam staat daaronder en het personeelsnummer erboven.
Bij callcentra is het volgens mij niet ongewoon als er alleen met de voornaam wordt opgenomen. Sommigen bij ons doen dat en de rest doet dat niet. Daar wordt bij mijn weten geen punt van gemaakt verder. Bij outbound, dus als er een verkoopgezprek heeft plaatsgevonden, en de verkoop wordt vastgelegd middels een voicelog, dan wordt de volledige naam van de medewerker wel opgenoemd én vastgelegd. Dus bij verkoop krijgt een klant de volledige naam altijd.

P

P

20-12-2012 om 17:10

Kaaskopje

Tja, de gegevens bijwerken levert gewoon toch echt problemen op (ooo ik kan daar niets over vinden bij uw gegevens).

Mijn gevoel is dat ALS je vraag om naam en toenaam men extra zorgvuldig is met het aanvullen van die gegevens.

Verder is het mijn doel niet om die persoon aan de lijn te krijgen, ik snap het systeem ook wel

Limi

Limi

20-12-2012 om 17:14

Ik deed het niet

Ik heb een tijdje in een zwembad gewerkt en daar werd vaak misbruik gemaakt van die namen. Alle mensen aan de balie werkten parttime en dan was het makkelijk. "Ans zei door de telefoon dat jij deze verlopen kaart wel even langer geldig kon maken voor mij." Te goeder trouw deed je dat dan, maar dan bleek dat Ans er niets vanaf wist. Het waren altijd mensen bij wie iets niet lukte dat ook helemaal niet mocht of kon, die je naam dan wilden weten. Nou daag, dat deden wij dus niet meer. (Moest wel, van de bedrijfsleiding, maar jammer voor ze.)

Wel achternaam

Ik ben ernstig voor het gebruik van achternamen. Ik vind het op zich al onprofessioneel overkomen als iemand opneemt met "Annelies" ipv "Annelies de Vries", maar goed, ik ben een fossiel en vooruit dan maar. Maar als ik de naam wil opschrijven voor als ik er nog eens op terug moet komen dan wil ik voor- en achternaam horen.

Het idee van een pseudoniem vind ik een hele fraaie oplossing, want ik kan me inderdaad ook wel weer voorstellen dat als je in een gevoelige sector werkt en een weinig voorkomende achternaam hebt, je die liever voor jezelf houdt. En wie toevallig Abdoelhafiezkhan van zijn achternaam heet zal een pseudoniem misschien inderdaad ook wel handig vinden

Wat Kaaskopje zegt, dat alles wordt geregistreerd - ja, het zal best. Tot het een keer per ongeluk niet gebeurt. En dan ben je maar wat blij als je toen hebt opgeschreven dat je op datum x op tijdstip y met meneer A. B hebt gesproken. Zeker als er op de bewuste afdeling 3 A's werken die zich geen van allen het telefoontje nog kunnen herinneren.

Groeten,

Temet

Shonagh

Shonagh

20-12-2012 om 17:46 Topicstarter

Reactie

Jullie reacties zetten me wel aan het denken.

Eerst even wat meer uitleg. Ik werk dus voor een Nederlands bedrijf, dat zijn klantenservice heeft "ge-outsourced" naar Schotland. Nederlandse/ Belgische klanten bellen een gratis 0800 nummer en komen (zonder dat ze het weten) in Schotland terecht, dus misschien heb ik weleens één van jullie aan de lijn gehad :o) We werken met 7 Nederlanders/Belgen

Dit bedrijf schijnt er dus geen moeite mee te hebben dat er alleen voornamen gebruikt worden, er worden test calls gedaan.

Familiar: hoezo ? Ik gebruik alleen maar u en mijnheer/ mevrouw , zelfs tegen "snotneuzen" van 18 jaar :o)
Andersom is het dus weleens lastig als deze snotneuzen tegen mij wel gaan jij-en (ik blijf u zeggen), aan mijn stem is echt wel te horen dat ik geen 18 meer ben ( 56 om precies te zijn).

Het alleen geven van mijn voornaam heeft me nooit belet complimenten/klachten te krijgen.

Vinden jullie Jippox' voorstel om mezelf dan maar mevrouw " Janssen" te noemen dan wel een alternatief, dan geef je ook maar 1 naam, ik zie het voordeel voor de klant niet. Wel voor mezelf, dan houdt dat gejij en gejou misschien wel op.

Oepsen: toen ik later de titel zag vond ik het ook niet meer zo goed gekozen, maar ach na 15 jaar buitenland is het Nederlands soms wat lastig :o)

Shonagh

Shonagh

20-12-2012 om 17:53 Topicstarter

Oja

Net als bij Kaaskopje's bedrijf loggen wij ook uitgebreid ieder gesprek ( haast de doodstraf als dit niet correct gebeurd is) . Datum, tijd van het gesprek en naam van de medewerker die het gesprek aangenomen en afgehandeld heeft staan in het account van de klant.

En over een pseudoniem: ik ga mezelf dan maar "Shonagh Janssen" noemen als ze persé een achternaam willen weten, goed idee !

Jaymza

Jaymza

20-12-2012 om 18:30

Wil het ook weten

Hoe vaak moet je niet terug bellen omdat het bedrijf niet reageert? En als ik dan vraag of er in mijn history niks staat zeggen ze dat er niets in staat terwijl ik al 6 x gebeld heb. Dat iswel makkelijk , ik kan dan per datum opsommen metwie ik gesproken heb. Ook raar vind ik als je een bedrijf belt op het algemene nummer en ze nemen op met "Priscilla". Noem aljseblieft de bedrijfsnaam erbij.

Jaymza

amk

amk

20-12-2012 om 18:34

Protocol

Alle nieuwe medewerkers krijgen hier als onderdeel van hun introductieprogramma het bel protocol. We hebben er 1 voor inkomende en uitgaande gesprekken.
Alle mensen dus, niet alleen call center medewerkers, maar iedereen in het hele bedrijf world wide.

inkomend: naam bedrijf, naam afdeling voluit (intern gebruiken we meestal afkortingen) voor en achternaam medewerker.
uitgaand: voor en achternaam, naam bedrijf.

Maylise

Maylise

20-12-2012 om 18:38

Shonagh

Dat mensen jou met 'je'en 'jou' aanspreken vind ik niet zo verwonderlijk als je zelf met je voornaam opneemt. Als iemand zich met alleen voornaam voorstelt dan is de onuitgesproken verwachting ook dat de andere partij die voornaam zal gebruiken. In Nederland komt voornaam in combinatie met u eigenlijk niet voor dus bij die voornaam komt dan automatisch jij.

Ik vind alleen voornaam ook niet erg professioneel. Ik zou dus inderdaad gaan voor voornaam + pseudoniem achternaam of voor mevrouw x. Ik weet in elk geval twee klantenservices waar de medewerker opneemt met mevrouw x of meneer x natuurlijk.

Overigens gebruik ik zelf altijd voornaam en achternaam en ben zo via google te vinden. In mijn werk heb ik echter niet met zo'n groot/divers publiek te maken als een klantenservice.

Shonagh

Shonagh

20-12-2012 om 18:55 Topicstarter

Maylise

Ja je hebt gelijk, het gejij en gejou is inherent aan het feit dat ik met alleen voornaam opneem. Verder wordt die voornaam door de klant (bijna) nooit gebruikt

Zou dat gejij en gejou verdwijnen als je de voornaam + achternaam gebruikt of zou ik dan overmoeten gaan op mevrouw x. Ik ga het er over hebben, weet dat het mijn 63- jarige collega ook stoort.
we hebben ook een Duits team en die nemen aan met
"Huppelmeyer" , de dames zeggen er geen Frau voor, zal in Duitsland wel gebruikelijk zijn. De Scandinaviers en Engels-taligen ook alleen voornaam.

Shonagh

Shonagh

20-12-2012 om 18:57 Topicstarter

Protocol

Is dus alleen ( 1 van de 3) bedrijfsnamen + onze voornaam.
We nemen gesprekken voor 3 verschillende "poten" van het moederbedrijf en geen vergissingen graag ;o)

Mussie

Mussie

20-12-2012 om 23:21

Ouderwets

ja, hier meldt zich nog een klantenservice. Ik vind het bijzonder ouderwets om een eigen naam te geven of te verlangen. In deze tijd is iedereen te vinden, en bovendien zijn er zeer veel agressieve klanten. Dat snapt toch iedereen? Als er slechts een 'Marietje' werkt, dan is 'marietje' genoeg als naam. Maar ja. Uit de reacties blijkt dat iedereeen een achternaam wil. Prima, heten we toch allemaal Marietje de Vries!

Snuggle's

Snuggle's

21-12-2012 om 00:45

O ja?

Hoewel ik best iets in je redenatie vind zitten vind ik het onbetrouwbaar overkomen als ik, zeker na het gevraagd te hebben, geen achternaam krijg. Dan denk ik toch dat ik niet met een professioneel bedrijf van doen heb.
Maar ik heb er ook nooit bij door gedacht dat je dan googlebaar bent. En hoe boos ik ook wel eens ben geweest, dit is ook nooit een seconde in me opgekomen. Zouden er veel mensen zijn die dat doen? De meesten snappen toch wel dat je ook maar met iemand van een klantenservice praat?

En als je bang bent dat ze helemaal naar Schotland afreizen als ze boos zijn ben ik wel erg benieuwd voor welk bedrijf je werkt .

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2012 om 01:06

Jij en jou

"Andersom is het dus weleens lastig als deze snotneuzen tegen mij wel gaan jij-en (ik blijf u zeggen), aan mijn stem is echt wel te horen dat ik geen 18 meer ben ( 56 om precies te zijn). "
Ik neem altijd met mijn voor- en achternaam op, niemand zegt bij ons 'met mevrouw/mevrouw...'. Dat schept teveel afstand. Maar ik vind niet dat een ander daaraan kan ontlenen dat ik met je en jij aangesproken mag worden. Aan mijn stem horen klanten lang niet altijd dat ik ook de 50 gepasseerd ben. Ik heb meegemaakt dat een klant zeker weten zat te flirten en toen ik zijn leeftijd later zakte mijn kin een meter. Het was een jongeman van 21. Maar dat terzijde, ik ga er ook niet vanuit dat een jonge stem ook altijd maar een jong persoon is en in principe zeg ik tegen iedere volwassene u. Dus ook tegen een 20-jarige die het gesprek begint met 'u spreekt met Fleur de Vries en ik wilde vragen...'. Ik vind het eigenlijk wel zo netjes als klanten dat omgekeerd ook zo tegen mij doen.
Als een klantenservicemedewerker alleen met de voornaam zou opnemen, zou ik dat geloof ik zelf niet correct vinden. Ik zou toch een beetje 'moet ik je soms kennen?' denken.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2012 om 01:21

Snuggle's

De meesten snappen toch wel dat je ook maar met iemand van een klantenservice praat? ===
Nou, misschien snappen de meesten nog wel dat je een klantenservicemedewerker bent, maar af en toe heb ik het idee dat sommigen denken dat je in je eentje bij een balie staat en achter die balie alles kunt oplossen. Ze 'voelen' niet die hele klantenservice erbij. Ergens begrijp ik dat ook nog. Iemand die nog nooit bij een groter bedrijf gewerkt heeft of bezocht heeft, ziet dat plaatje mogelijk ook gewoon niet.

dc

dc

21-12-2012 om 10:01

Snuggle

Ja dus Ik heb meegemaakt dat een man vanuit nederland naar Ierland is gereist en met een bijl aan de deur stond. Gelukkig waren er bewakers die hem vasthielden tot de politie er was.

Sommige mensen vatten een "nee, we kunnen uw computer die 6 maanden buiten garantie is niet kosteloos vervangen" echt heel persoonlijk op. Die denken dat wij de keuze hebben om het wel te doen en puur omdat we die persoon niet mogen "nee" zeggen.

En soms helpen we een handje. Bij een klant die ons allemaal uitschold en steeds dreigde naar een ander automerk over te stappen (ik werkte toen dus voor een klantenservice van een automerk), was ik het op een gegeven moment zo zat dat ik aanbood hem wat brochures te sturen van een aantal andere merken. Ik geloof dat ik de "boem" bijna kon horen. Die zou ik ook niet graag voor de deur hebben gehad.

De meeste mensen zijn redelijk hoor, maar je hebt er echt gevallen tussen... En daar is een pseudoniem handig voor. Of dat ze niet weten in welk land je zit!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.