Werk, Recht en Geld

racingweirdo
03-06-2025 om 16:58
Nederlander worden
ik ben in het buitenland geboren en opgegroeid met volledig nederlandse ouders.
Volgens de wet heb ik de Nederlandse nationaliteit automatisch verkregen via mijn ouders, ik ben echter nooit ingeschreven bij de ambassade.
Nu kreeg ik van de IND het antwoord dat ik al Nederlander ben en gewoon een paspoort kan aanvragen bij de gemeente.
De gemeente kan niks met mij omdat ik geen BSN heb vanaf me geboorte en er geen informatie over mij bestaat, duh want die is nooit ingeschreven.
Toen ik vanuit Frankrijk ben verhuist naar Nederland ben ik ingeschreven als nationaliteit Frans woonachtig in Nederland en heb ik een BSN verkregen, maar dat dossier is toen pas gestart.
Mijn ouders hebben beide mede de Franse nationaliteit, daarom staat er op mijn geboorteakte nationaliteit Frans. Ik heb wel een uittreksel van hun geboorteakte waarop staat dat ze Nederlands zijn.
Wie heeft hier ervaring mee?

MamaE
03-06-2025 om 17:05
Bij mijn weten heb je als minimaal één van je ouders de Nederlandse nationaliteit heeft recht op de Nederlandse nationaliteit, maar krijg je die niet automatisch.
Ik had ooit een collega met een Belgische (inmiddels ex) vrouw. Hun kinderen zijn geboren en getogen in België en hebben alleen de Belgische nationaliteit. Zij hebben wel recht op de Nederlandse nationaliteit mochten ze dat willen, maar hebben die niet automatisch gekregen. Aangezien zijn kinderen in België zijn opgegroeid en daar hun school, opleiding en leven hebben, is er voor hun geen noodzaak of voordeel van de Nederlandse nationaliteit.

Daglichtlamp
03-06-2025 om 17:39
Je bent wel automatisch Nederlander. Je kunt alleen als je ook een andere nationaliteit hebt de Nederlandse verliezen als je langdurig buiten de EU woont en al die tijd geen paspoort of ID-kaart aanvraagt.
Dus inderdaad je bent Nederlands. Geen idee hoe je dat precies aantoont bij de gemeente.
Volgens mij moet je in elk geval aantonen dat je ouders Nederlanders waren in de periode dat jij minderjarig was (want als zij voor jouw achttiende een andere nationaliteit hebben aangenomen en de Nederlandse hebben opgegeven, dan ben jij wellicht ook de Nederlandse nationaliteit kwijtgeraakt).
Ik zou informatie vragen bij Nederland Wereldwijd: https://www.nederlandwereldwijd.nl/contact

racingweirdo
03-06-2025 om 17:43
MamaE schreef op 03-06-2025 om 17:05:
Bij mijn weten heb je als minimaal één van je ouders de Nederlandse nationaliteit heeft recht op de Nederlandse nationaliteit, maar krijg je die niet automatisch.
Ik had ooit een collega met een Belgische (inmiddels ex) vrouw. Hun kinderen zijn geboren en getogen in België en hebben alleen de Belgische nationaliteit. Zij hebben wel recht op de Nederlandse nationaliteit mochten ze dat willen, maar hebben die niet automatisch gekregen. Aangezien zijn kinderen in België zijn opgegroeid en daar hun school, opleiding en leven hebben, is er voor hun geen noodzaak of voordeel van de Nederlandse nationaliteit.
[quote]
Is het kind geboren na 31 december 1984? Dan krijgt het kind in de volgende situaties automatisch de Nederlandse nationaliteit bij geboorte:
- De moeder van het kind heeft op het moment van de geboorte de Nederlandse nationaliteit.
- De ouders van het kind hebben op het moment van de geboorte allebei de Nederlandse nationaliteit.
- De vader van het kind heeft op het moment van de geboorte de Nederlandse nationaliteit en is getrouwd met de niet-Nederlandse moeder. Of is de geregistreerde partner van de moeder. Of de vader heeft het kind voor de geboorte erkend.
- Het kind en de moeder van het kind hebben op het moment van de geboorte hoofdverblijf in het Koninkrijk der Nederlanden. Een van de ouders van de moeder had ook hoofdverblijf in Het Koninkrijk op de dag dat de moeder werd geboren.
- Het kind en de vader van het kind hebben op het moment van de geboorte hoofdverblijf in het Koninkrijk der Nederlanden. Een van de ouders van de vader had ook hoofdverblijf in Het Koninkrijk op de dag dat de vader werd geboren.
Het maakt niet uit of het kind is geboren in Nederland of in het buitenland.
[/quote]
Hier voldoe ik aan en op basis daarvan zegt de IND niet ons probleem maar de gemeente kan niks met mij zonder BSN en vind de geboorteaktes van mijn ouders maar ingewikkeld om te verwerken.

racingweirdo
03-06-2025 om 17:45
Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 17:39:
Je bent wel automatisch Nederlander. Je kunt alleen als je ook een andere nationaliteit hebt de Nederlandse verliezen als je langdurig buiten de EU woont en al die tijd geen paspoort of ID-kaart aanvraagt.
Dus inderdaad je bent Nederlands. Geen idee hoe je dat precies aantoont bij de gemeente.
Volgens mij moet je in elk geval aantonen dat je ouders Nederlanders waren in de periode dat jij minderjarig was (want als zij voor jouw achttiende een andere nationaliteit hebben aangenomen en de Nederlandse hebben opgegeven, dan ben jij wellicht ook de Nederlandse nationaliteit kwijtgeraakt).
Ik zou informatie vragen bij Nederland Wereldwijd:
Mijn ouders zijn beide vanaf de geboort zowel Frans als Nederlands, ook beide ingeschreven en actief in gebruik.

tsjor
03-06-2025 om 17:58
Een BSN vraag je aan bij de belastingdienst. Hier staat veel informatie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/hoe-kom-ik-aan-een-burgerservicenummer-bsnWoon je nu in Nederland?
Woon je nu in Nederland of in het buitenland?

racingweirdo
03-06-2025 om 18:09
tsjor schreef op 03-06-2025 om 17:58:
Een BSN vraag je aan bij de belastingdienst. Hier staat veel informatie je nu in Nederland?
Woon je nu in Nederland of in het buitenland?
Ik heb al een BSN omdat ik als buitenlander ingeschreven sta in nederland, bij inschrijving verkrijg je automatisch een BSN.
Het daar aan gekoppelde dossier gaat niet verder terug dan 2016, logisch ook want andere documenten hebben ze niet.
Maar er is ook niemand die geïnteresseerd is in oudere documenten.

snoepjeharibo22
03-06-2025 om 18:21
ik heb heel lang ook geen BSN nummer gehad, maar wel ieder x m’n paspoort verlengd bij de Nederlandse ambassade in het land waar ik dan in die tijd woonde.
Ik zou daar contact mee leggen, die kunnen je vast verder helpen.

tsjor
03-06-2025 om 22:13
Wat bedoel je dan met: '...maar de gemeente kan niks met mij zonder BSN'. Je hebt een BSN zeg je.