Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Katrien

Katrien

24-05-2011 om 19:51

Negatief antwoord na sollicitatiegesprek, begrijp het niet

Vorige week had ik een mondeling gesprek voor een functie. Een maand geleden had ik reeds een schriftelijke proef afgelegd en daarop was ik geslaagd. Nu, dat ik daar op zou slagen, daar was ik niet héél zeker van, maar het was me toch gelukt.

Maar dit gesprek, dat als een mondeling examen werd aangekondigd, was een gewoon sollicitatiegesprek. Eerst moest ik mezelf voorstellen, daarna 2 algemene vragen over de materie, vragen waarvan ik wéét (want ik heb 7 jaar ervaring in de materie) dat ik goed geantwoord heb, dan nog de vraag wat ik me bij de functie voorstel. Ook dat heb ik goed geantwoord. Niet perfect, maar goed (aangezien ik mij had voorbereid).

Er zaten 3 personen tegenover mij, waarvan 1 persoon van de dienst in kwestie (personeelsdienst) en twee personen van andere diensten/gemeentes. De middelste persoon begon na een minuut of twee al op zijn horloge te kijken en gaf de indruk absoluut niet geïnteresseerd te zijn in wat ik te vertellen had.

Het gesprek duurde amper 10 minuten wat ik héél weinig vind voor een mondeling gesprek voor een functie van deskundige.

Het komt er op neer dat ik, nu ik te horen kreeg dat ik niet het vereiste aantal punten heb gehaald (hoe kan je in hemelsnaam punten zetten op zulke globale, algemene vragen), de indruk heb dat het gesprek pro forma was en dat de selectie op voorhand al gemaakt was.

Ik heb dus een e-mail gestuurd met mijn bedenkingen. Misschien niet erg slim, maar de kans dat er daar nog eens een vacature komt waar ik op wil solliciteren is miniem. En hopelijk kunnen ze me duidelijk maken waar ik dan zo vreselijk de fout inging.

Maar ik baal er echt van. Want ik wéét dat ik meer dan geschikt ben voor de job.

Katrien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

24-05-2011 om 23:12

Ja maar katrien

Ik weet niet hoe het in België gaat en de gang van zaken is misschien wat raar, maar er is toch voor een functie meer nodig dan "voldoende punten". Of is het zo dat degene met de meeste punten aangenomen wordt. HEt lijkt me ook dat er naar dingen gekeken wordt zoals hoe je in het team zou passen en hoe je tegen bepaalde dingen aankijkt. Dat heeft niet zozeer met deskundigheid en bekwaamheid te maken.

Katrien

Katrien

24-05-2011 om 23:41

Puck

Het is zo dat er een werfreserve wordt aangelegd. De selectieprocedure bestaat uit drie delen: een schriftelijke proef met oa een grote case study, een mondelinge proef en psycho-proef (afin, de juiste benaming heb ik niet dadelijk bij de hand).

Als je gemiddeld 60/100 hebt gehaald én op alle drie de proeven tenminste 50/100 hebt, kom je automatisch in de werfreserve terecht. Dat gaat dus echt over punten en over deskundigheid.

Deze mondelinge proef werd aangekondigd als "een proef die verder je kennis en deskundigheid met betrekking tot de materie test".

De laatste test zou dan gaan over of je binnen het team past, wat je visie is, hoe je denkt over bepaalde zaken, enz.

Daarom dus dat ik dit nu niet begrijp, omdat die punten waar jij het over hebt, normaal gezien in de laatste ronde, de laatste test, aan bod komen.

Maar ik heb een e-mail gestuurd om wat meer uitleg te vragen. Al is het maar dat ze me laten weten wat ze negatief vonden aan mijn antwoorden.

Katrien

Katrien

Katrien

24-05-2011 om 23:49

Nog even

Het probleem is ook een beetje dat het om een job bij de gemeente gaat en dat daar, jammer genoeg, nog altijd politiek bij te pas komt. Daarom dat ik ook wat achterdochtiger ben.

De schriftelijke proef werd anoniem verbeterd, dwz dat je naam niet leesbaar was voor de persoon die je proef verbeterde en dat je proef door 4 verschillende personen werd verbeterd.

De mondelinge proef is uiteraard niet anoniem.

Ach, misschien ben ik wat té paranoïde en ben ik niet geschikt voor de job, maar ben ik te trots om dat te erkennen...

Katrien

Puck

Puck

25-05-2011 om 10:48

Bijzonder systeem

Dank je voor je uitleg, ik heb nog nooit van een dergelijk systeem gehoord.
En als het echt op punten scoren aankomt dan vind ik dat je idd wel mag weten waarop je dan onvoldoende scoort, zodat je ook weet waar je aan moet werken om te verbeteren. Ik ben benieuwd wat je voor reactie terug krijgt.

Tinus_p

Tinus_p

25-05-2011 om 13:46

Concours

Puck:
"Dank je voor je uitleg, ik heb nog nooit van een dergelijk systeem gehoord."
Het heet een 'concours' en is in Frankrijk de normale manier om overheidspersoneel aan te nemen. Blijkbaar gebeurt het ook in Belgie (vziw gaat het ook in Spanje zo, de EU selecteert op een vergelijkbare manier eurocraten).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.