Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nieuwsgierig

Nieuwsgierig

25-01-2019 om 18:13

Netto meer of minder?

Ik ben benieuwd of de uitspraken van Rutte juist waren en iedereen er op vooruit is gegaan in januari. En misschien verschillen bij lage, midden en hoge inkomens. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal in huiselijke kring dus ik hoop dat jullie je gegevens willen delen.
Hier had ik van mijn 4808 euro bruto in december 3008 over en januari 3042. Dus +1,1%.

Dees

Dees

25-01-2019 om 18:16

Netto meer als bruto

Mijn salaris is veranderd maar ik heb er netto meer bijgekregen als bruto......

Yanea

Yanea

25-01-2019 om 18:42

50 euro meer

Netto. Geen idee of mijn man ook meer heeft gekregen, zijn loonstrookje is er nog niet.

Nieuwsgierig

Nieuwsgierig

25-01-2019 om 18:49

Percentages

Percentages vind ik interessanter. Ik vond mijn procentje wat tegenvallen, en ben benieuwd of lage en/of hoge inkomens meer hebben.

aardbei

aardbei

25-01-2019 om 19:24

Nieuwsgierig

"Ik ben benieuwd of de uitspraken van Rutte juist waren en iedereen er op vooruit is gegaan in januari."

Er wel/niet op vooruitgaan gaat niet alleen over je netto loon.

Nieuwsgierig

Nieuwsgierig

25-01-2019 om 19:33

Aardbei

Het lijkt me duidelijk dat ik dat wel bedoel. Mijn extra 34 euro gaat wel op aan hogere btw, ziektekostenpremie en energiekosten. Ruim.

aardbei

aardbei

25-01-2019 om 19:53

niet duidelijk

Nee, dat is niet duidelijk.

Je vraagt namelijk heel specifiek naar het netto loon. En je wilt weten hoe ons nettoloon is veranderd. Om daarmee te beoordelen of Rutte de waarheid heeft gesproken.

'er op vooruit gaan' (of achteruit) gaat over veel meer. Zowel aan de inkomsten- als uitgavenkant. Direct en indirect.

Nieuwsgierig

Nieuwsgierig

25-01-2019 om 20:00

Ok ok

Ik vraag inderdaad naar het netto loon omdat ik dat wilde weten. Volgens mij was ik daar erg duidelijk in en is het zelfs de titel van mijn topic.
Dus kom maar van dat paard.

Ik weet het nog niet.

Nog geen loonstrookje, afwachten dus.

Caesar

Caesar

25-01-2019 om 21:39

Dees

Even de taalnazi uithangen:
Het is “meer/minder dan” en “evenveel als”.

Caesar

Caesar

25-01-2019 om 21:41

Beetje

Ik heb er ongeveer 1% netto bij gekregen. Minder dan de inflatie vrees ik.

Centje

Centje

25-01-2019 om 22:58

Hier

2,38% meer netto loon

bieb63

bieb63

25-01-2019 om 23:14

Hier

Netto 0,5% meer. Ofwel: 15 euro minder loonheffingen en 10 euro meer pensioenpremie. Per saldo dus 5 euro meer.....Schiet lekker op dus....

Nieuwsgierig

Nieuwsgierig

25-01-2019 om 23:19

Centje

Dat is een leuke stijging. In welke inkomenscategorie zit je, laag, midden, hoog? Ik las dat modaal en meer dan drie keer modaal er het meest op vooruit gaan (qua nettoloon verhogjng).

Eva

Eva

25-01-2019 om 23:30

Een kleine verhoging

Van 1973 euro netto naar 2018 euro netto.

Yanea

Yanea

26-01-2019 om 10:12

Aardbei

De ziektekostenverzekering, energierekening, sportkosten en boodschappen zijn inderdaad veel meer gestegen dan die 50 euro die ik er netto op vooruit ben gegaan.

Koopkracht

Aardbei heeft gelijk.

En om nu alleen te concluderen of Rutte gelijk heeft als je loonstrook er voordeliger of nadeliger uitgaat is te kort door de bocht. Het loonstrookje bevat namelijk alleen maar de verlaging op de loonbelasting, verhoging van de loonheffingskorting en arbeidskorting.

Als je wilt concluderen of rutte gelijk heeft moet je het hele belastingplan lezen en alle onderwerpen meenemen in je vraag. Het loonstrookje is namelijk maar een klein onderdeel van het belastingplan.

Bij ons ziet het verhaal er zo uit: ( beide anderhalf x modaal)

Ik ga er € 86 netto op vooruit maar de pensioen afdracht is € 20 hoger.
Mijn man gaat er € 90 netto op vooruit, maar ook zijn pensioen afdracht is € 23 hoger.

Dus de rekensom is als volgt:

ik € 86 netto
man € 90 netto
kinderbijslag per 1 april op maandbasis voor twee kinderen € 14 erbij
energie belasting € 8 ( ivm daling energiebelasting op elektra, wij hebben geen gas)

totaal € 198 erbij

minus
2x € 3 zorgverzekering
€ 10 gemeentelijke belasting
€ 18 BTW verhoging
€ 20 pensioen afdracht
€ 23 pensioenafdracht man

In totaal € 121 netto er op vooruit gezamenlijk.

IACK ( inkomensafhankelijke combinatie korting) zal voor ons gelijk blijven omdat wij al het maximale ontvangen als tweeverdieners zijnde.

Per 2020 daalt de inkomstenbelasting weer, maar minder hard als in 2019.

De mensen met een bruto inkomen tot € 21.000 gaan er in indirect nauwelijks op vooruit. Wel ontvangen die mensen een hogere huur-zorg of kindgebonden budget en een hogere IACK.

De opbouw van de IACK verandert waardoor mensen eerder het maximale bedrag ontvangen. Maar dit merk je pas als je je voorlopige aanslag 2019 aanpast of je aangifte over 2019 in 2020 indient.

Kinderbijslag gaat ook omhoog vanaf 1 april 2019 wat de eerste betaling van 2019 is.

Al met al ben ik niet ontevreden.

Aan de andere kant wordt de HRA wel verder afgebouwd, maar wij hebben een kleine hypotheek en zullen dat nauwelijks merken. daar tegenover staat de daling van de eigenwoningforfait naar 0,65%.

Verder heeft de overheid ook druk uitgeoefend om de lonen via de werkgever te laten stijgen door de lasten op arbeid voor de werkgever te laten dalen. Er zijn veel werknemers waarvan de cao stijgt. Die van mijn man en mij gaan 7% stijgen in anderhalf jaar.

kindgebonden budget

Per 2020 gaat de inkomensgrens van het kind gebonden budget flink verruimd worden.

Met een gezamenlijk inkomen tot € 55.000 kom je niet in aanmerking voor kind gebondenbudget maar per 1 januari 2020 wordt de inkomensgrens verruimd naar
€ 75.000. Hierdoor kunnen veel meer gezinnen hiervan gebruik maken.

Ook dit is een onderdeel van het belastingplan maar dan per 2020.

Funda

Funda

27-01-2019 om 10:22

Wat een heerlijk overzicht Bloem75

Dat ga ik ook maar eens zo bekijken.

Wega

Wega

27-01-2019 om 11:10

wat zei Rutte

Rutte zei dat de verhoging van de btw helemaal terug gaat in de vorm van een verlaging van de inkomstenbelasting. Iedereen gaat er dus op vooruit.
Je hoeft dus niet alles te berekenen, maar grosso modo de verhoging van je maandelijkse boodschappen in het oorspronkelijke 6% tarief naar 9% en dat vergelijken met je maandelijkse verhoging van je netto inkomen.
Ik vermoed dat er weinigen op vooruit gaan als je bijvoorbeeld ook de verhoging van de ziektekostenpremie meetelt. Maar ja dat zei Rutte niet.

Hier trouwens een verhoging van 0,4% netto inkomen en ik verdien rond 3 keer modaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2019 om 12:39

Hier wel meer, maar uiteindelijk minder

Dat heeft ook met persoonlijke keuzes te maken. Ik kan eindelijk ontspannen wat betreft ons hopelijk nog in de verre toekomst onvermijdelijke overlijden. Dat is nu geregeld. Door de stijging van mijn uitkering valt de schade van die premie mee. Zo zie ik dat maar. We krijgen meer zorgtoeslag, maar hoeveel dat daadwerkelijk wordt weet ik nog steeds niet, dankzij het UWV, het bedrag is waarschijnlijk nu iets te hoog. Ze krijgen het nog steeds niet voor elkaar om te berekenen wat ze mij nog verschuldigd zijn en daardoor zal mijn inkomen van 2018 nog een beetje stijgen.

Aan de andere kant gaan de kosten van alles waar btw voor betaald moet worden omhoog, dus in totaal gaan we er denk ik niet echt op vooruit. Het leuke is dat er wel mogelijkheden zijn om voordelig voedsel te kopen, als je de moeite maar wilt doen (dank aan man en zijn fiets) om het te halen. En mijn nieuwe hobby, de minimoestuin, zorgt ook voor een aantal voordelige maaltijden.

Ik kom erachter dat ik een koukleum ben geworden, waardoor de verwarming toch wat hoger staat dan ik bij andere mensen hoor. Ik loop thuis met een fleecedeken rond, ook als ik een trui aan heb en dan is het te doen, maar dan evengoed nog met de thermostaat op 21/22 graden. Hoe ik daar op zou kunnen besparen, weet ik eigenlijk niet. De gordijnen gaan in de avond dicht als er veel kou door te voelen is, de deur naar het halletje gaat dicht. Kortom... was het maar weer lente, veel leuker voor de portemonnee en mijn humeur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.