Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nieuwe baan aannemen?

Hoi allemaal,

Ik heb een kleine meid van 4 maanden en ga weer beginnen met werken bij mijn huidige werkgever. Omdat ik de functie die ik nu heb niet goed in het gezinsleven vind passen ben ik op zoek gegaan naar een andere baan.
Vorige week heb ik een sollicitatiegesprek gehad, en dit was heel positief van beide kanten! Vandaag ben ik nog even langsgeweest om wat arbeidsvoorwaarden te bespreken. Ik heb gevraagd of ik iets meer kon verdienen dan in het eerste gesprek was voorgesteld, ik heb aangegeven dat ik nog borstvoeding geef en ik heb gevraagd of ik 1x per maand de woensdag en de zaterdag vrij kan krijgen als ouderschapsverlof. In het gesprek gaf hij aan dat kolven prima is. Maar dat als ik iets meer wil verdienen, ik geen ouderschapsverlof op kan nemen. Ik heb nog aangegeven dat dat hem niks kost. Maar hij gaf aan dat het niet met het geld te maken heeft maar meer met de bezetting. Ik heb nu dan aangegeven iets meer te willen verdienen en geen ouderschapsverlof op wil nemen. Oja hij bied geen reiskosten vergoeding, mijn huidige werkgever wel.

Ik zit nu dus met een dilemma, want ik werk 4 dagen per week en wil daarom 2x per maand ook wat extra tijd hebben met mijn dochtertje. Tegelijkertijd is het ook wel lekker om iets meer te kunnen verdienen. 

Mag mijn potentiële nieuwe werkgever mij voor de keuze stellen: iets minder verdienen maar wel ouderschapsverlof, of mijn gewenste salaris verdienen en geen ouderschapsverlof? 

Ik vind het erg lastig om te besluiten waar ik goed aan doe. Ik hoop dat iemand we wat helderheid kan geven..

Bijtje82

Bijtje82

28-09-2022 om 12:26

Uw werkgever mag uw verzoek om ouderschapsverlof niet weigeren. De werkgever mag alleen de verdeling van uw werkuren weigeren. Hij mag dat alleen als uw verlof het bedrijf ernstig in de problemen brengt. In dat geval overlegt uw werkgever met u over een andere verdeling van de verlofuren.

Je mag je ouderschapsverlofuren ook meenemen naar een nieuwe werkgever, deze mag ook niet weigeren. Maar zie hierboven..

Eigenlijk is het een beetje chantage wat hij doet. Hij weet dat je meer wilt verdienen, dus hij probeert dat zwaarder te laten wegen dan je verlof. Je hebt wettelijk recht op ouderschapsverlof, daar kan hij weinig aan veranderen. Behalve hoe het ingevuld wordt. Ik snap hem.ook wel, want het is momenteel erg lastig om goed personeel te krijgen.

Inderdaad, ouderschapsverlof mag niet geweigerd worden. Ik zou hier niet mee akkoord gaan. Je kunt wel kijken naar andere dagen die voor je werkgever beter uitkomen. Maar wel of niet ouderschapsverlof hangt niet af van je salaris. Andere werknemers worden ook niet gekort op hun salaris als ze verlof opnemen. Dan had hij gewoon moeten zeggen dat meer salaris er niet in zit in plaats van chanteren/omkopen.
Ook het niet betalen van reiskostenvergoeding vind ik vreemd. Brandstof is niet goedkoop dus dan beperk je het woongebied van je potentiële personeel enorm. 

Je a s. baas snijdt zichzelf in de vingers door te zeggen dat hij jou bij dat lagere loon wél 2 dagen per maand kan missen. Dus ouderschapsverlof kan wel! 

Ik zou proberen verder te onderhandelen. Wat als je zegt dat dat hogere loon goed is, maar dat je weet dat je wettelijk gezien recht hebt op dat ouderschapsverlof en dat dat hem (inderdaad) niets kost. Dat je blijkbaar wél gemist kunt worden, want het kan immers ook bij het oorspronkelijke loon. Dus, wat vindt hij ervan? Als hij niet toegeeft, kun je ook nog voorstellen dat  hij je wel een reiskostenvergoeding geeft als jij afziet van ouderschapsverlof. 

Denk goed na wat jij echt wilt. Persoonlijk zou ik in deze periode misschien liever iets meer thuis zijn (de vader van mijn kinderen en ik werkten toen allebei 80%), want de babytijd is zo bijzonder en gaat zo snel voorbij.

Als je liever voor meer geld gaat, doe dat dan. Maar geef je niet zomaar gewonnen, onderhandel nog even door.

Sangeo

Sangeo

28-09-2022 om 14:33 Topicstarter

hoi hoi!

Wauw, bedankt voor jullie reacties! Als ik t zo lees lijkt het me duidelijk dat ik hiermee niet akkoord hoef te gaan. T zou inderdaad niet met elkaar te maken hoeven te hebben, salaris en ouderschapsverlof. Bedankt voor jullie inzichten, hier kan ik zeker wat mee! 

Hoi Sangeo, lees dit ook nog even na:
Wanneer heb ik recht op betaald ouderschapsverlof? | Rijksoverheid.nl

Als die niet werkt, dan kan je deze link kopieren:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-betaald-ouderschapsverlof

Daarnaast is er volgens mij ook nog onbetaald ouderschapsverlof, google daar anders zelf even op.

Als je het slim wilt spelen, dan schrijf je hem een mail (zodat alles wat hij gezegd heeft alvast vastligt), bedankt voor het gesprek op ... de datum) en fijn dat hij je die en die baan/functie aangeboden heeft.
En dan schrijf je dat je blij bent dat hij X (het hogere salaris) wilt betalen, en dat je dat natuurlijk graag wilt, dus daar akkoord mee bent. Let op dat je jouw akkoord dan wel duidelijk koppelt aan nog 2 dingen, nl. ouderschapsverlof en de reiskostenvergoeding, zie hieronder. 

En dat schrijf je dat je blij bent dat hij gezegd heeft dat ouderschapsverlof mogelijk is. 
Maar dat je het even gekeken hebt en dat je echt recht op ouderschapsverlof hebt en dat je dat toch wel graag wilt opnemen. Dus dat je dat baan accepteert tegen het salaris xyz bruto, maar nog even met hem wilt kijken hoe je het ouderschapsverlof kunt indelen, waarbij je wel rekening wilt houden met de dagen die voor hem het gunstigste zijn (als dat natuurlijk zo is).

Voor wat de reiskosten betreft: val je daar onder een CAO? Check die dan. Als daarin staat dat je recht op reiskosten hebt, dan heb je er gewoon recht op. Ook hierover kan je nog even dooronderhandelen, zeker als het voor jou wel aanmerkelijke kosten zijn.
Je weet dat het voor werkgevers moeilijk is personeel te krijgen, dus het zou best kunnen dat als je daar toch een punt van maakt dat hij het toch wil vergoeden. Volgens mij kan is dat belastingtechnisch gunstig voor werkgevers, dus dat kan je misschien nog in de strijd gooien.

Als je een mail hierover wilt schrijven, zou ik wel eraan toevoegen dat je nog wel even belt om te bespreken welke dagen voor het ouderschapsverlof het handigste zijn. Zoiets? Je wilt het niet alleen schriftelijk afhandelen, neem ik aan.

Succes!

ik zou niet te veel focussen op dit-en-dat staat in de wet. Daar heb je nl vooral iets aan als je er al werkt. Je bent nu aan het onderhandelen en het gaat nu over “tegen welke voorwaarden wil jij die baan hebben”. Maar dat geldt voor hem ook. 
als hij erg omhoog zit zal hij je tegemoet moeten komen, als hij genoeg kandidaten heeft zal hij minder happig zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

28-09-2022 om 16:51

Ginevra schreef op 28-09-2022 om 16:45:

ik zou niet te veel focussen op dit-en-dat staat in de wet. Daar heb je nl vooral iets aan als je er al werkt. Je bent nu aan het onderhandelen en het gaat nu over “tegen welke voorwaarden wil jij die baan hebben”. Maar dat geldt voor hem ook.
als hij erg omhoog zit zal hij je tegemoet moeten komen, als hij genoeg kandidaten heeft zal hij minder happig zijn.

Nee, maar als dit al het begin moet zijn van een samenwerking..Nou dan wist ik het wel. 

Je moet minimaal een jaar in dienst zijn om recht te hebben op ouderschapsverlof. Ik zou die ene keer per maand gewoon vrij nemen en dan over een jaar ouderschapsverlof opnemen. Dan kan het inderdaad niet meer geweigerd worden.

Bijtje82

Bijtje82

28-09-2022 om 17:42

MMcGonagall schreef op 28-09-2022 om 16:54:

Je moet minimaal een jaar in dienst zijn om recht te hebben op ouderschapsverlof. Ik zou die ene keer per maand gewoon vrij nemen en dan over een jaar ouderschapsverlof opnemen. Dan kan het inderdaad niet meer geweigerd worden.

Dat 1 jaar in dienst kom ik nergens tegen, behalve bij pensioen opbouw tijdens zwangerschapsverlof. 

Hier staat alle nodige info.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-betaald-ouderschapsverlof

Bijtje82 schreef op 28-09-2022 om 17:42:

[..]

Dat 1 jaar in dienst kom ik nergens tegen, behalve bij pensioen opbouw tijdens zwangerschapsverlof.

Hier staat alle nodige info.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-betaald-ouderschapsverlof

Precies, ik dacht dat ook, dus heb het gecheckt (voor het betaalde ouderschapsverlof) en zie daar (zelfde link als van mij) inderdaad geen jaar wachttijd staan

Bijtje82 schreef op 28-09-2022 om 16:51:

[..]

Nee, maar als dit al het begin moet zijn van een samenwerking..Nou dan wist ik het wel.

Ach ja, dat is ook een overweging.

MMcGonagall schreef op 28-09-2022 om 16:54:

Je moet minimaal een jaar in dienst zijn om recht te hebben op ouderschapsverlof. Ik zou die ene keer per maand gewoon vrij nemen en dan over een jaar ouderschapsverlof opnemen. Dan kan het inderdaad niet meer geweigerd worden.

Volgens mij niet hoor. Je hebt er recht op tot je kind 8 jaar is. Ik lees nergens dat je minimaal een jaar in dienst moet zijn.

Gingergirl schreef op 28-09-2022 om 18:34:

[..]

Volgens mij niet hoor. Je hebt er recht op tot je kind 8 jaar is. Ik lees nergens dat je minimaal een jaar in dienst moet zijn.

Dat is dan ook nieuw. Voorheen moest dat wel.

MMcGonagall schreef op 28-09-2022 om 19:28:

[..]

Dat is dan ook nieuw. Voorheen moest dat wel.

Ja geen idee of dat eerder wel zo was. Ik heb in 2013 ouderschapsverlof opgenomen na de geboorte van mijn middelste, maar toen hoefde je ook al niet een jaar in dienst te zijn. 

tja de markt is krap dus je kunt het proberen. Maar om eerlijk te zijn… ik ben werkgever en als je zo bij mij zou solliciteren zou ik toch een ander zoeken. 
Het punt is dan: ik zoek iemand voor 4 dagen per week, jij wilt liever minder werken. Dan moet je ergens anders solliciteren want ik heb iemand voor die uren nodig. 
En als je dan ook nog eens meer wilt verdienen dan dat ik wil of kan betalen dan houdt het wel zo’n beetje op. 
Het is wel erg en en en…. En meer loon en minder werken en reiskostenvergoeding erbij. Dat is wel veel voor een werkgever om op toe te moeten geven. Maar wie weet, als ze je graag genoeg willen hebben lukt het wel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.