Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

gees

gees

12-08-2011 om 11:50

Nieuwe baan: hoe nu verder met het contract?

Per 22 augustus ga ik beginnen met mijn nieuwe baan. Ik heb in juli deze baan aangeboden gekregen, maar de HR-afdeling was toen al op vakantie, dus ik kon het contract en de salarisonderhandelingen niet afronden. Bij mijn vorige werkgever had ik een jaarcontract die per 1 augustus afliep. Ik heb toen daar maar opgezegd omdat ik anders weer een jaarcontract zou krijgen met een opzegtermijn van drie maanden, ook wilde ik mijn oude werkgever de kans geven zsm iemand anders te vinden.

Ik werd drie weken geleden door iemand van HRM gebeld, maar kreeg te horen dat mijn contract per 22 augustus in zou gaan. Tijdens mijn gesprek had ik gevraagd of mijn contract per 1 aug. in zou kunnen gaan, maar ze zeiden dat HRM dat beslist. Nu hoor ik van HRM dat ik hiervoor de handtekening van een manager nodig heb. Ik heb een mail aan een manager gestuurd, maar nog geen antwoord gekregen, mogelijk is hij op vakantie. Ik hoop dat hij volgende week antwoordt.

Ik begin een beetje nerveus te worden omdat ik mijn vorige baan heb opgezegd maar nog geen nieuw contract heb. Zal ik anders gewoon per 22 aug. het contract in laten gaan? Misschien is het wel onredelijk dat ik per 1 aug. het wil laten beginnen: het werk (onderwijs) begint pas per 22 aug.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Egel

Egel

12-08-2011 om 13:23

Onderwijs is per 1-8

Hoi, ik kan je niet echt adviseren, behalve dat een onderwijsjaar van 1 aug tot 1 aug loopt.
Dus een contract per 22-8 is driekwart maand minder salaris betalen voor die onderwijsinstelling. Ik vind dat niet kunnen.
Nog iets: mondeling toegezegd is rechtsgeldig, dacht ik toch?
Succes, groeten Egel

bibi63

bibi63

12-08-2011 om 15:08

Hangt ervan af

De CAO voor het onderwijs is als volgt:
Ga je als leerkracht aan het werk en is je vorige baan ook onderwijs, dan gaat je contract (conform CAO) in op 1 aug. Maar.... kom je niet uit het onderwijs, dan gaat je contract in per eerste schooldag. De reden hiervoor is dat je pas op de eerste schooldag begint met werken (logisch dus). Maar kom je uit het onderwijs (en wordt je dus ook doorlopend betaald vanuit de onderwijs/overheidpot, dan heb je recht op een doorlopend jaar (mits je je contract bij je vorige werkgever natuurlijk niet opzegt voor 1 aug). In dat geval moet het nieuwe bestuur je aannemen en betalen vanaf 1 aug.
Dit geldt niet voor onderwijsondersteunend personeel (bijv. adm. medew.), voor diegenen kan het contract op elke willekeurige datum ingaan (en uiteraard dus gewoon op de dag dat je begint met werken, in dit geval 22 augustus dus).
Gr. Bibi

gees

gees

12-08-2011 om 20:08

Fantastisch bibi!

Ik ga van mbo naar hbo, ik neem aan dat dat niets uitmaakt. Ik ga dit zeker verder uitzoeken. Wat een opluchting om dit te horen. Dit scheelt me minstens 1.000 euro.

Holiday

Holiday

13-08-2011 om 18:23

Zo he, dat is spannend

Hoi Gees,

Ik vind het wat naief overkomen, sorry. Niet dat ik het niet herken hoor, ben zelf net zo naief geweest met wat dingen. Maar een CAO bestuderen voordat je ja tegen een baan zegt is punt 1. En pas je ouwe baan opzeggen als het contract van de nieuwe getekend is. Dat is punt 2. Lief dat je je ouwe baas gunt dat hij snel op zoek kan naar iemand anders. Maar je kunt jezelf gigantisch in je vingers snijden zo. Ik zou me nu niet zo druk maken om 1 of 22 augustus. Eerder om dat die handtekening onder dat nieuwe contract komt en wel meteen.

Ben je altijd zo goed van vertrouwen? Zelfs nog geen salaris onderhandeld.....oei. Ik dacht dat IK erg was!!

Succes

gees

gees

13-08-2011 om 21:51

Maar ik had deze baan anders waarschijnlijk niet gekregen

ik had mijn nieuwe contract van mijn oude werkgever al gekregen en die begon op 1 augustus. Daarna had ik een opzegtermijn van drie maanden gehad. Ik denk niet dat nieuwe werkgever daarmee akkoord was gegaan. Ik wil al vrij lang bij deze werkgever werken maar er waren maar geen vacatures, deze vacature sluit precies aan bij mijn werkervaring. Ik heb trouwens vorig jaar vrij lang gesolliciteerd voor ik die baan op het mbo kreeg. Ik heb wel een e-mail gekregen dat ze me willen aannemen.

Ja, het is misschien naïef, maar ik zag niet hoe ik het anders kon doen. Bij mijn nieuwe baan heb ik veel betere groei- en salarisperspectieven. Ik ging met enorme tegenzin naar vorige baan. Dit is inderdaad een leap of faith.

Holiday

Holiday

13-08-2011 om 22:09

Oke!

Dan moet het vast zo zijn en komt het allemaal goed. Je moet er alleen niet aan denken dat je straks met lege handen staat..in theorie mogelijk en ik ben erg wantrouwend misschien. Dus laten we van het positieve uitgaan!

Succes met je nieuwe baan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.