Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Corine

Corine

15-08-2018 om 15:54

nieuwe baan op oudere leeftijd

Een vraagje voor mijn man; hij is 53 en werkt al zijn hele leven in de detailhandel. Daar is hij na een mislukte MTS opleiding ingerold en is daar in doorgegroeid. Hij heeft er altijd met veel plezier in gewerkt, nu al 22 jaar bij hetzelfde bedrijf, maar nu het bedrijf sinds enige jaren een andere eigenaar heeft is de situatie onhoudbaar geworden en wil hij heel graag weg.

Maar dan, weinig opleiding dus, wel een prima hbo denk niveau, maar ja, geen papiertje van dus.

Bij andere winkels in zijn branche worden voornamelijk jonge mensen gezocht, want goedkoop.
Maar wat dan? Iemand suggesties in welke branche man zou kunnen zoeken?

Helaas is de situatie vreselijk op zijn werk en bijna al zijn collega's zijn al weggegaan, want jonger, terwijl er geen nieuwe bij komen, want zuiniger.

Iemand ideeen?

Bij een leverancier?

Is er een optie om bij een leverancierdie bij de detailhandel levert te gaan werken? Of bij een nevenvesting, een concurrent?Als ikde soort detailhandel niet weet vind ik t wel lastig om mee te denken wat zou kunnen.
De uitvaartbranche zoekt ook vaak begeleiders maar dat moet je kunnen. Als hij al veel met klanten te maken herft gehad heeft hij daar wel voordeel van.
Taxichauffeur begeleid vervoer

Google eens op baan voor oudere werknemer en zo kan hij ideeën op doen

bieb63

bieb63

15-08-2018 om 22:38

Corine

Wat voor functie heeft hij in de detailhandel?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-08-2018 om 22:39

Is hij een beetje handig?

De man van een collega, nu all round klusjesman bij een woningbouwvereniging, zoekt een nieuwe baan. Hij heeft oa bij parketwinkels en keukenleveranciers gesolliciteerd, als installateur, en ze vechten bijna om hem.

Corine

Corine

16-08-2018 om 09:10

beetje uitleg

Dank voor het meedenken. Man is handig, maar heeft een slechte rug dus klussen gaat hem niet worden helaas. Uitvaart lijkt me echt vreselijk, dat moet je inderdaad echt kunnen...

Bieb, man doet nu de inkoop van de producten, ook op beurzen, verkoop in de winkel en logistiek van de bezorgingen, erg veelzijdig dus.

Bij leveranciers heeft hij gekeken en daar wilden ze hem graag hebben voor 24 uur, helaas is dat niet genoeg, we moeten ook gewoon de hypotheek kunnen blijven betalen.Contract was ook maar voor 7 maanden, dus te onzeker.

Yip

Yip

16-08-2018 om 10:14

Misschien is dit een idee? Het is misschien een beetje raar

... maar in ons lokale krantje stond een advertentie waarin ze vrachtwagenchauffeurs zochten. Als je de tekst goed las, zochten ze juist mensen van jouw mans leeftijd, die iets anders wilden dan ze altijd deden. Ik zal niet meteen de link plaatsen, maar mocht je dat willen dan zoek ik het voor je op.

(en normaal post ik onder de naam Biebel(Yip), maar ik zie dat er iemand een bericht geplaatst heeft met een naam die daar heel erg op lijkt. Dat werkt verwarring

bieb63

bieb63

16-08-2018 om 14:04

Corine

Hij heeft dus ervaring op logistiek, verkoop en inkoop gebied. Dan is het toch niet persé relevant dat hij dat tot nu toe in de detailhandel heeft gedaan? Kijk eens naar kantoorbanen (inkoop, verkoop, logitiek) bij welk willekeurig bedrijf dan ook.

Pennestreek

Pennestreek

16-08-2018 om 14:38

Uitzendbureau

Is hij daar al eens langs gegaan? Daar kunnen ze heel goed inschatten in wat voor werk en branche hij terecht zou kunnen met zijn ervaring. En misschien hebben ze er wel een klus voor hem. Ook kunnen ze hem helpen met het uitzoeken wat hij zou willen, en wat voor opleiding hij daar eventueel voor zou moeten volgen. Want dat is ook een optie, dat hij nog even blijft en een opleiding gaat doen, en dan van daaruit solliciteren.

Ik snap dat je (en hij) graag vastigheid wil, dat heeft hij nu ook, maar dat zul je los moeten laten ben ik bang. Je krijg echt nergens meer een vast contract. Dus iets niet willen omdat het om een contract van 7 maanden gaat, tja, dan wordt het wel lastig denk ik hoor. Het aantal uren is natuurlijk iets anders, hij hoeft er in salaris niet op achteruit te gaan. Maar bij 2 verschillende leveranciers een baan, een van 2 en een van 3 dagen is misschien wel een optie. Als ze hem graag willen hebben is dat de moeite van het bespreken waard.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-08-2018 om 18:00

Yip

Vrachtwagenchauffeur en slechte rug is niet zo'n goeie combinatie. Vaak moeten ze in en uitladen volgens mij.

Buschauffeur?

Connexion had ook een tekort aan buschauffeurs was onlangs nog in het nieuws.

https://www.parool.nl/amsterdam/gvb-en-connexxion-kampen-met-dreigend-buschauffeurtekort~a4508974/

"Landelijk gaat de komende tien jaar veertig procent van de chauffeurs met pensioen. Dan kunnen we als vervoersbedrijf vaststellen dat we te maken hebben met behoorlijke knelpunten," zegt personeelsmanager Colin Breel van Connexxion."

Ria

Ria

17-08-2018 om 10:39

Rug

Slechte rug en veel zitten gaat ook echt niet goed samen. Dus chaufferen lijkt me geen optie.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2018 om 10:45

Vertegenwoordiger

Hij zou kunnen kijken of men hem als vertegenwoordiger kan gebruiken. Of hoe dat tegenwoordig ook genoemd wordt . Medewerker buitendienst? Als dat binnen de branch blijft waar hij al vakkennis van heeft, kan dat misschien interessant zijn voor een werkgever.

wachten

Heel goed dat hij verder kijkt! Maar kijk ook naar wat een bedrijf verplicht is om te doen aan omscholing, bijscholing, sociaal plan (bij reorganisaties met ontslag voor meer dan 20 personen). En ik weet niet of er een CAO is, maar kijk ook daar in wat zijn rechten zijn op bijscholingsbudget.... en je kunt altijd advies vragen aan je rechtsbijstandverzekering, vakbond of een juridisch loket als je de eerste twee opties niet hebt.

Dat hij het er niet meer naar zijn zin heeft, wil niet zeggen dat je gelijk weg moet, en bij een nieuwe werkgever gaat hij jaarcontracten krijgen. Vergeet ook niet dat zijn arbeidsverleden bij de werkgever nog best een leuke afkoopsom kan opleveren als ze hem gaan ontslaan vanwege een reorganisatie. Bij een faillissement of als hij zelf vertrekt, krijgen jullie niets. Je man moet dus even kijken wat het meest logische scenario is om naar toe te kijken. Je hebt nog tijd en zolang hij niet op de schopstoel zit, kan hij zelf de regie houden en om zich heen kijken wat hij wil!

Je schrijft de sector niet, maar verkopen is verkopen en commercie is commercie. Denk dus aan vertegenwoordiger, klantenservice, binnendienstmedewerker, eigenlijk elk commercieel beroep zou kunnen op mbo/hbo-niveau. Binnen zijn branche heeft zijn ervaring natuurlijk een meerwaarde, buiten de branche niet. Maar geeft hij nu leiding? Dan is dat altijd een pluspunt. Leidinggevenden zijn doorgaans wat ouder. Laat anders het UWV eens naar zijn cv kijken en wellicht kunnen ze hem helpen het zo op te schrijven dat niet gehaalde diploma's worden gecompenseerd door goed omschreven werkervaring.

Wat kun je zelf doen?

'Bij leveranciers heeft hij gekeken en daar wilden ze hem graag hebben voor 24 uur, helaas is dat niet genoeg, we moeten ook gewoon de hypotheek kunnen blijven betalen.Contract was ook maar voor 7 maanden, dus te onzeker.'
Of uitvaart jou lelijk lijkt of niet is niet zo interessant, het gaat erom wat je man vindt.
Vanuit een jarenlange vaste baan bij hetzelfde bedrijf een nieuwe overstap maken vraagt een grote denkomslag.
De arbeidsmarkt is echt veranderd. Flexibiliteit is de norm geworden en dat betekent inderdaad contracten voor kortdurend periodes. Het vreemde is dat je daar op een of andere manier ook aan gewend raakt, als je de volgende periode kunt zien als een nieuwe kans om andere ervaringen op te doen.
Maar voor de hypotheek is het zenuwslopend.
Ooit een MTS-opleiding begonnen, maar niet afgemaakt, en nu toch de sterke behoefte aan de papiertje. Opleidingen volgen op latere leeftijd is best goed mogelijk, en zeker als het opleidingen zijn die gepaard gaan met stages of met werkervaring, dan is de kans op werk daardoor ook groter. De arbeidsmarkt verandert snel en er komen allerlei nieuwe banen, waarvoor vroeger geen opleiding bestond. Wat trok hem aan in de MTS, waardoor sneuvelde het, welke richting zou hij nu eventueel willen groeien?
Maar opleiding kost geld; en tijd die je dan niet in betaald werk kunt stoppen.
Voor de hypotheek is dat niet zo goed.

Het alternatief is dan: nog 13 jaar werken in een baan die je echt niet leuk vindt. Dat is goed voor de hypotheek, maar niet voor je man.

Wat kun je zelf doen voor hem, behalve ander werk zoeken voor hem? Kun je het zodanig omkeren, dat jij de zekerheid voor de hypotheek kunt verdienen, zodat die last bij hem wegvalt? Of dat hij minder uren kan gaan werken om een opleiding erbij te doen? Of om zich te oriënteren op iets anders (kost ook tijd)? Of kun je een rekensom maken: hoeveel jaren moeten we nog aan de hypotheek betalen, voordat die zodanig laag is dat we risico's kunnen nemen met werk en inkomen?

Alternatieven: hij ontwikkelt zich tot stagebegeleider; hij haalt alsnog een MBO-4-diploma in verkoop en vervolgens eventueel later als docent dienstverlening op een MBO aan de slag te gaan, met aanvullende opleiding voor docentschap; hij gaat toch de techniek in: baan en opleiding op MBO-2-niveau; of hij gaat een professionele begeleider zoeken die met hem gaat praten over wat hij zelf wil; of hij gaat binnen het bedrijf praten, desnoods met de bedrijfsarts, over zijn onvrede; of over eventuele ontwikkelingsmogelijkheden; horeca vraagt veel mensen; zelf avondcursus online volgen over online-verkooptechnieken etc.

Tsjor

Audicien?

Een kennis is jaren geleden rond zijn 45st gaan omscholen naar audicien. Drie jaar 1 dag per week naar school en 4 dagen werken. Die 3 jaar een laag loon maar na diploma een goed loon. Er zijn veel vacatures.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2018 om 11:21

Schiet me te binnen

Schoonvader van mijn dochter is rond zijn 60ste nog de zorg in gegaan. Vanuit een totaal ander beroep. Hij is aan zijn tweede werkjeugd begonnen. Hij kan er al zijn overtollige energie in kwijt (dat is veel in zijn geval) en geniet graag achter zijn tuinplanten van de AOW, maar wel pas na werktijd.

Guppie

Guppie

19-08-2018 om 16:09

Catootje

In sommige winkels, waarbij advies een grotere rol speelt, kan ervaring juist een pre zijn. Denk aan wat luxere winkels. Een luxe meubelzaak of beddenzaak, bijvoorbeeld. Of uitvaartconsulent, om maar wat te noemen. Breder kijken.

OND

OND

20-08-2018 om 15:50

Wat zijn

de verwachtingen qua salaris?
M.a.w.: hoeveel minder mag het zijn?

Pennestreek: uitzendbureau? Heel goed inschatten?
Hoegenaamd niet mijn ervaring, dit jaar: de uitzendconsulent(e) die de ouwe rot vervangt is dezer dagen begin de 20, heeft bij voorkeur gestudeerd in een irrelevante richting, heeft nooit de binnenkant van een bedrijf gezien, heeft de administratie niet op orde en is veel verwaander dan het IQ en de sociale vaardigheden rechtvaardigen. Wel heel goedkope krachten en allemaal expert in de nieuwste management bullshit.
Vertel mij wat... Dit jaar al bijna 50 loonstaten, waarvan een vijftiental correcties, waarvan een vijftal correcties van correcties en de zaken kloppen nog niet. Alle op mijn vraag en nadat ik herhaaldelijk gespeld had hoe het dan wel moest.
Ik wacht nog steeds op de achterstallige centen en deze week wordt de zaak op de rol van de arbeidsrechtbank gezet.
Natuurlijk ga ik die over gans de lijn winnen: de fouten worden zelfs niet betwist, maar de payroll assistent, de payroll generalist, de payroll administrator, de payroll manager en de payroll weet-ik-veel hebben (nog) geen handtekening kunnen plaatsen en dus kan er (nog) niet betaald worden.
Ik werk al 15 jaar voor hetzelfde uitzendbureau en zo erg als nu is het maar zelden geweest . Laatste "probleempje" dateert van een jaar of 12 geleden, toen zo'n consulentje er niets beters op gevonden had dan het papierwerk voor mijn kinderbijslag gewoon... in de prullenmand te gooien. Dat uiteindelijk in orde krijgen heeft een half jaar geduurd. Die werd, na nog enkele van die akkefietjes, weggepromoveerd en is nu HR-manager bij een groot bedrijf. Gelukkig heeft ze daar een secretaresse die de boel nauwlettend in de gaten houdt.
En dat is dan nog een bureau met een prima reputatie. Kan je nagaan hoe het er bij de talrijke cowboys aan toe gaat...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.