Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

juf Ank

juf Ank

08-09-2018 om 13:42

nieuwe baan...,oh toch maar niet!

Mijn broer heeft een sollicitatieprocedure doorlopen om op een ROC te gaan werken als leraar. Door diverse mensen is hem toegezegd dat het door zou gaan en hij is op een bepaald moment zelfs meegevraagd voor het jaarlijkse teamuitje; voorafgaand aan het schooljaar. Is mee geweest, kennis gemaakt met nieuwe collega's, helemaal zin in!
Op het allerlaatste moment terwijl het nieuwe schooljaar begonnen is, krijgt hij te horen dat het niet doorgaat... Er was een onderling misverstand geweest: de manager had iets toegezegd wat de directeur nog niet had goedgekeurd. Er was geen twijfel over zijn geschiktheid; de kwestie ging puur om hoeveelheid uren en overtallig zijn, meer dan nodig.

Hij staat dus nu met lege handen. Hij heeft zijn huis aan de andere kant van het land te koop gezet, maar heeft dat nu moeten stop zetten omdat hij geen nieuw huis kan kopen omdat hij geen hypotheek krijgt als hij geen werkcontract kan laten zien. Zijn vorige baan op een ander ROC was al afgesloten en wel. (die was met een arbeidsconflict en rechtszaak afgelopen).

Buitengewoon naar voor mijn broer. Dit ook omdat hij tegelijkertijd in een scheidingsprocedure zit: zijn vrouw is zonder overleg naar de andere kant van het land verhuisd en heeft zijn dochter meegenomen. Hij wil hier niet tegen vechten maar proberen mee te bewegen om de relatie met zijn dochter in stand te houden. Heel mooi streven.
Nu is hij aardig gedupeerd.

Kan een nieuwe werkgever dit allemaal zo maar doen?

vlinder72

vlinder72

08-09-2018 om 13:50

Hij heeft blijkbaar nog geen arbeidsovereenkomst getekend.

Als er wel een arbeidsovereenkomst getekend zou zijn en er was een proeftijd overeengekomen dan hadden ze ook in de proeftijd afscheid kunnen nemen.

Emmawee

Emmawee

08-09-2018 om 21:52

Netjes is het niet en inderdaad, heel naar voor je broer. Wat een pech. Ik zou denken dat hij als docent snel een nieuwe baan heeft. Maar misschien denk ik er te makkelijk over?

bieb63

bieb63

08-09-2018 om 22:35

Maar wel heel zuur en slordig.
Overigens heb je in het onderwijs vaak geen proeftijd. Wel een tijdelijk contract, maar dan ben je al weer een schooljaar verder.

Mondelinge overeenkomst?

Als je op het teamuitje bent meegeweest kan je toch wel hardmaken dat er kennelijk de intentie was dat je er ging werken.

skik

Lente

Lente

09-09-2018 om 09:31

Inderdaad, mondelinge overeenkomsten gelden toch ook?

Ik zou een advocaat een mooie brief laten schrijven waarin je bezwaar maakt tegen het opzeggen van de overeenkomst.

Emmawee

Emmawee

09-09-2018 om 19:45

Mondelinge overeenkomst

Die moet dan wel gemaakt zijn. Er moet afgesproken zijn hoeveel uur hij zou werken tegen welk salaris. In dat geval maakt hij misschien best een kans, denk ik, bij nader inzien en enig Google-gebruik.
Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Op de dag dat ik mijn contract ging ondertekenen werd ik een uur van tevoren afgebeld. Ik had ook al kennisgemaakt met collega's.
Mij is toen verteld dat er niks aan te doen was. Maar ik had wel een proeftijd.

Wet van Murphy

Als het tegenzit, dan ook maar alles tegelijk. Echt beroerd.
Nog afgezien van de juridische kwestie zou hij zeker een gesprek kunnen aangaan met de manager die het toegezegd had. Op dit moment is er blijkbaar sprake van voltalligheid, maar dat kan op een ROC zomaar veranderen. Verkeerde berekening van de groepen, de uren, de lokalen, de bezetting, het kan allemaal. En dan moet de kerstvakantie nog komen, met de vele docenten die langdurig of helemaal uit de running zijn wegens ziekte.
Mijn advies zou zijn: als hij het voor elkaar kan krijgen om de kontakten goed te houden, eventueel een hele kleine taak alvast te krijgen zodat hij in elk geval zichtbaar rondloopt, dan zou het in het komende jaar zomaar kunnen zijn dat er alsnog genoeg werk voor hem is. ligt natuurlijk ook wel aan welk vak of welke taak hij moet doen en of hij op meer plaatsen inzetbaar is.
Maar hij zou nu even vooral naar zichzelf moeten luisteren: wat wil ik, toch meer rust en afstand nemen, toch meer tijd, of juist nieuwe uitdagingen aangaan.

Tsjor

juf Ank

juf Ank

10-09-2018 om 11:06

bedankt

voor jullie reacties. Hij gaat inderdaad gewoon voor 'contacten goedhouden'. Nu is hij weer bezig met een sollicitatie op een andere locatie van deze school waar hij andere lessen mag geven (minder leuk voor hem) en hij moet veel verder weg. Maar ja, het is een begin en dan ben je alvast binnen in de organisatie. Het zou heel mooi zijn. In dat geval kan hij in elk geval ook nog een hypotheek afsluiten!

mondelinge overeenkomsten

Mondelinge overeenkomsten gelden wel, maar a) je moet ze zien te bewijzen en vooral b) als je hier een rechtszaak over moet beginnen zijn de verhoudingen waarschijnlijk definitief verziekt en dan lozen ze je bij de eerste de beste gelegenheid. Dus in theorie kan je waarschijnlijk wel wat, in de praktijk is het maar de vraag of je er veel mee opschiet. Dus de broer van Juf Ank heeft waarschijnlijk de meest verstandige weg gekozen. Wel een waardeloze streek van het ROC natuurlijk.

Groeten,

Temet

Openbaar of bijzonder onderwijs?

In het openbaar onderwijs is er helemaal geen arbeidsovereenkomst. Er is een aanstellingsbesluit. Dat is eenzijdig en het moet helemaal vanuit het college van B&W komen, je kunt totaal niet voorspellen hoe lang dat gaat duren, en je kunt ze echt niet vragen om de ingangsdatum aan te passen aan wanneer dat besluit genomen wordt, dat is "veel te ingewikkeld".

Toen ik bij de gemeente Amsterdam ging werken had ik bijvoorbeeld in de week voor Kerst het arbeidsvoorwaardengesprek en daarbij moest ik aangeven wanneer ik zou kunnen beginnen. De persoon met wie ik het gesprek deed dacht dat 1 februari nog wel moest lukken maar zelf vertrouwde ik het niet en heb ik 15 februari gekozen. Op 12 februari werd het definitieve aanstellingsbesluit pas in handen. En ja, ik heb opgezegd bij mijn toenmalige werkgever nav een telefoontje van de nieuwe manager, meer niet.

Een dergelijke gang van zaken is volstrekt normaal bij de gemeente. En dan komt daar ook nog eens de superharde deadline van "begin van het schooljaar" bij. Juist daarom kun je waarschijnlijk hardmaken dat er een mondelinge overeenkomst was.

Er is ook nog een tussenvorm mogelijk. Dat er niet een dusdanige duidelijke overeenkomst was dat de werkgever verplicht kan worden die overeenkomst na te komen (baan aanbieden of ontslagvergoeding conform nieuwe salaris), maar dat de werkgever WEL dusdanige verwachtingen heeft gewekt dat hij verantwoordelijk is voor de schade die ontstaan is (kosten makelaar; nu werkloos door het niet verder solliciteren in de zomer).

O ja, als hij lid is van een vakbond kan hij die inschakelen. Is veel goedkoper dan een eigen advocaat en ze zijn vaak net zo goed.

Bij een roc

Krijg je gewoon een contract hoor, ondertekend door de bestuursvoorzitter.

Mijn rock zou ook openbaar moeten zijn

bloemetje

bloemetje

11-09-2018 om 13:30

klopt niet

"Dat is eenzijdig en het moet helemaal vanuit het college van B&W komen"

Nee hoor, dat is niet (meer?) zo. Docenten komen gewoon in dienst van de scholenkoepel waar ze bij horen.

Gemeenteambtenaar

Gemeenteambtenaar

11-09-2018 om 20:01

Is echt niet zo moeilijk

Ja, het gaat om een aanstelling bij een gemeente en niet om een normaal dienstverband.
Maar veel jaren geleden toen ik bij mijn gemeente in dienst kwam, kreeg ik nadat we het eens waren geworden gewoon een bevestiging per brief van het afdelingshoofd met daarin alle afspraken.
De aanstelling via college van B en W kwam later. Maar het recht op de de baan zat al in de brief verwerkt.

bertje1

bertje1

16-09-2018 om 09:35

als leraar toch zo een nieuwe baan?

ik zit in een branche waar banen juist moeilijk zijn.. ik zou zeggen, je hebt binnen 1 maand een nieuwe baan als leraar?

Even verder lezen

Vooral in augustus is er veel over geschreven: 1900 vacatures voor leerkrachten (ik vermoed alle soorten leerkrachten) en 8000 werkloze leerkrachten.
https://www.nationaleonderwijsgids.nl/speciaal-onderwijs/nieuws/45162-duizenden-docenten-werkloos-thuis-verhuizen-of-omscholen.html
De tekorten zijn nogal lokaal en periodiek (bij een griepgolf bijvoorbeeld). Er zijn ook pogingen gedaan om de lokale problemen op te lossen, maar die werken niet om allerlei redenen, bijvoorbeeld omdat Utrecht overtollige leerkrachten uit Limburg niet goed genoeg vindt.

Tsjor

mirreke

mirreke

17-09-2018 om 14:09

Klopt, heel lokaal...

Wat ook meespeelt, in de omgeving waar ik een baan als docent zoek zijn er nauwelijks vacatures, omdat hier ook de leraranopleiding van de universiteit en van de hogeschool zitten. Verder hangt het ook van het vakgebied af. Als docent wiskunde vind je veel eerder een baan dan bv. als docent Nederlands.

en zelfs dan nog

zeg ik uit ervaring. Zelfs als docent wiskunde en zelfs in een 'tekortregio' vraagt het nog enige tijd geduld en veel activiteit en inzet. Maar het lukt gelukkig dan wel.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.