Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evie R

Evie R

17-02-2011 om 08:00

Nieuwe inschaling na 65e


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mina-bak-graag

mina-bak-graag

19-02-2011 om 22:19

65+

Hier wordt ook volgens protocol een 65-jarige naar het begin van zijn/haar schaal gezet.
Logisch: een 65 jarige ontvangt immers dan AOW en hoeft bovendien enkele premies niet meer te betalen over het verdiende salaris. Dus echt veel minder verdienen doen ze niet hoor!! Bovendien zijn ze (hoe je het ook wendt of keert) een stuk minder productiever dan de jongere collega's. Dat geld zeker voor de zorg want dat is zwaar werk. Expertise hebben ze zeker wel, daar moet een team ook dankbaar gebruik van maken. Maar als je bv veel 65+ ers in je team zou hebben, dan wordt het toch wel een zware klus, als de jonkies alleen het zware werk kunnen/mogen opknappen.

groet Mina.

Biene M.

Biene M.

20-02-2011 om 09:25

Premie aow

De AOW-premie die 65+ers niet hoeven te betalen is bijna 18% van het inkomen tot 31.000 op jaarbasis. Dikke kans dus dat ze meer overhouden van de lage inschaling dan voor hun 65ste van de hoge inschaling.

Pelle

ja hoor, op andere locaties kun je gewoon vast in dienst.Half/half is niet altijd 'handig' qua organisatie. Ik werk zelf op meerdere locaties en dat is dramatisch om in te plannen op élke locatie (is dat ik zelf zoveel regel anders zou het zeker mis gaan).
Wel krijgen we extra ondersteuning van andere locaties, mensen die daar al jaren werken en die wel wat meer willen tijdelijk bij ons.
Maar geweldig is dat natuurlijk niet...zulke contructies.
groetn albana

Nou tulpje kom maar!

Wat mij betreft ben je van harte welkom, houd de plaatsen die tjor aangeeft voor ogen. En hoewel het tijdelijk is, kan ik je op een briefje geven dat je daarna zo weer een baan hebt, hetzij nogmaals tijdelijk hetzij vast.Want wij zijn een erg grote stichting! Ook erg groot voordeel...voor een huurhuis hoef je hier niet jaren op de wachtlijst. Hier werkt dat met een lotingssysteem!
groeten albaba

Polly Shearman

Polly Shearman

20-02-2011 om 18:51

Tulpje

Waar in brabant woon je? Ik doe het zelfde werk als jij, en waar ik werk kunnen we echt nog meer mensen gebruiken. Maar geld voor extra opleiden hebben we niet, blijkbaar.

Tulpje

Tulpje

20-02-2011 om 19:24

Albana, tsjor en polly

Als ik praktisch gezien had kunnen verhuizen zou ik zelfs dat doen voor een baan in de bejaardenzorg. Het maakt mij echt niet zoveel uit waar ik woon, ze bakken overal brood. Ik heb geen thuiswonende kinderen meer, die zijn al gesseteld dus dat is ook geen belemmering. Ik ben wel bekend met de achterhoek en ik vind de omgeving echt prachtig. Polly, ik woon in de Teteringen, omgeveer 5 km van Breda.

Tulpje

Tulpje

Tulpje

20-02-2011 om 19:31

Gesetteld dus

Te snel op verzenden gedrukt!

Sorry tjsor

Zie nu pas je stukje van gisteren (snel lezen,krijg je dat..)
Ja ik snap dat mijn baas ook zelf contact kan zoeken met het CWI, daar hebben we het even (zijdelings) over gehad na de laatste teleurstellende gesprekken...maar zeg nu zelf. Is dat óns werk of hún werk????
Bij het cwi gaat geen lampje branden als wij elke 3 maanden dezelfde vacature sturen en zij een aantal 'geschikte' kanidaten die we vervolgens afwijzen??? Elke keer weer?
Sorry hoor, maar van zulke dingen zakt mijn broek af...
(spreekwoordelijk dan hé).
Het is ook niet alleen de ongemotiveerdheid die me zo tegenvalt bij de sollicitanten die ik gezien heb, het is ook het 'gemak' waarmee allerlei 'eisen' worden gesteld (net of ze ruiken dat wij ze hard nodig hebben). Zo van..dan wil ik niet om 7.00 uur beginnen want dan zijn mijn kinderen nog niet naar school...o,ja en ook graag schoolvakanties vrij..want dan heb ik geen oppas..
Ook zo a-sociaal....wat zijn dat voor rare egoïstische gedachtenkronkelende mensen? Bijna al ons personeel heeft kinderen of kleinkinderen. Die willen dat állemaal wel! Dat is toch niet reeëel???? Om zulke eisen te stellen. Het stuit me ook gewoon tegen de borst. En als we dan uitleggen dat we dat niet kunnen beloven (i.v.m. de rest van het personeel die dat ook wel wil) 'moeten ze er eerst nog over nadenken!' Nou ja, niet te geloven vind ik zulke dingen.
Ook heb ik gemerkt dat een aantal van de sollicitanten nogal 'gemakkelijk' denkt over de zorg. Ach, zo'n beetje wassen enzo, tuurlijk kunnen ze dat wel, ze hebben toch de kinderen ook in bad gedaan (ja die wegen meestal niet zoveel, wij hebben ook mensen van 80 kilo natuurlijk).
We hebben het ook wel geprobeerd met een aantal...en er is 1 iemand van over gebleven die er nu nog werkt, maar dat gaat nog maar zó,zó, ze heeft nog steeds veel begeleiding nodig.Maar dat is tenminste een fatsoenlijke meid, komt op tijd, wil best. Dus je kan wel inschatten dat de rest nog veel erger was.
Met 1tje heb ik zo'n beetje ruzie gekregen omdat ze bijna iemand liet vallen omdat haar mobieltje belangrijker was (die ik haar al tig keer verboden had) toen was het voor haar ook afgelopen.
Dat kan echt niet zulke capriolen met onze ouderen.
Dan gaan we nog liever met wie er over is 60 uur per week werken.
groeten albana

Cwi

Albana, van het CWI moet je je broek niet laten afzakken, want dan loop je altijd in je blootje. Ik weet niet wie het eerst moet zijn. Zij sturen mensen naar jullie toe, ik kan me voorstellen dat je dan een reactie terugstuurt met motivatie, waarom iemand niet aangenomen is. Helaas wordt er ook bij het CWI driftig bezuinigd, maar het zou zinnig zijn als het CWI dan met iemand aan de slag gaat om 'normaal' menselijk gedrag aan te leren.
Ik zou me ook ergeren. Net zo goed als ik me kan ergeren als iemand met wie je moet samenwerken eerst uitvoerig haar vrije dagen gaat opnoemen, dan haar vakanties, om vervolgens bijna geen mogelijkheden meer te zien om nog dit jaar een afspraak te maken. Of een collega die erover klaagt dat ze op haar vrije dag haar webmail moet nakijken omdat er een bijeenkomst moest komen, waarvan de dag nog niet zeker was. Op je vrije dag je webmail nakijken. Nou ja!
Helaas heb ik helemaal geen ervaring met bejaardenzorg (wel op een specifieke manier, maar niet wat jullie zoeken). Ben niet bang om onder mijn niveau te werken. Heb in de fabriek gestaan, de wasserij gewerkt, sorteerwerk gedaan, maakt me allemaal niet uit. Al doe ik liever werk dat past bij mij. k heb nog tien maanden.

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

21-02-2011 om 08:53

Albana ot

Vindt je loting een voordeel?? Als je pech hebt kan dat dus heel lang duren.....hier wacht je wat jaren,maar er zal zeker een huis zijn binnen een bepaalde termijn.

Polly Shearman

Polly Shearman

21-02-2011 om 10:40

Tulpje

Je woont in mijn regio, ik weet dat er op het moment bij Thebe, en bij Avoord genoeg vacatures openstaan.

Tsjor

Eerlijk zeggen dat werk niet bij 'je past' daar kan ik wel begrip voor opbrengen. Tuurlijk kan dat, maar echt onze recenste ervaringen zijn echt heel anders.
Het is nu al zover geescaleerd dat afdelingshoofd niemand meer kan vinden die z'n kostbare tijd aan weer zo'n zinloos sollicitantengedoe wil spenderen.
Daarom ben ik er ook de laatste 3 keer bij geweest. Normaal is dat niet, worden er elke keer anderen bij gevraagd. Maar ik heb afdelingshoofd al gezegd dat wat mij betreft het voorlopig genoeg is. Dus de volgende ronde strikt ie maar een ander...
Ben ik er weer even van af. Kan ik me tenminste weer even opladen en de boel wat zonniger gaan zien
groeten albana

Tulpje

Tulpje

21-02-2011 om 14:25

Polly,

Bij Thebe vragen ze in mijn regio verpleegkundigen en verzorgenden niveau 3 voorzover ik zie. Voor beiden heb ik geen diploma. Ik wil heel graag in een zorginstelling werken en tegelijkertijd leren/diploma(s)halen. Ik heb een tijd in de thuiszorg gewerkt, al heel wat jaren geleden, toen kon dat nog zonder specifieke diploma's. Dat trekt me absoluut niet meer. Mijn hart ligt echt bij de bejaarden en geriatrische zorg. Ik kijk zodra ik tijd heb even bij Avoord, dank je voor de linken.

Tulpje

Loting (o.t.)

Tja zo kan je het ook bezien.
Maar het loopt al járen zo hier. Ingevoerd ooit omdat iedereen zich al járen voor de 'zekerheid' inschreef om zo de wachttijd als het nodig was al paraat te hebben. En dat klopte. Wij hebben al 20 jaar een koophuis en voor de verandering van systeem hebben we altijd ingeschreven gestaan. Gewoon voor het geval dat...(werk verliezen,scheiding, dat je aangepast huis nodig hebt, noem maar op). We betaalden gewoon de 10 euro of gulden per jaar die daarvoor nodig was en klaar. Zekerheid voor alles hé.
Toch hoor ik meestal alleen positieve geluiden over het lotingsysteem. Je mág net zoveel reageren als je wilt. Dus ook op 3 huizen tegelijk. Hoe meer reageren, hoe groter je kans. Alleen werkelijk écht zoekenden zullen dat doen. Er kan ook elke dag een nieuw huis bij komen, je moet dus telefonisch of via internet of op kantoor woningbouw een werkelijk actieve rol spelen door élke dag alles bij te houden en na te kijken en dan te reageren.
De gemiddelde 'wachttijd' die volgens de bewonerscommisie van de woningbouw geconstateerd is na een proef van 2 jaar is 3 maand ! En ik weet niet of ik zo'n goed beeld heb, maar wat ik om me heen hoor van collega's,bekenden enz. klopt dat aardig. Ik ken niemand die een huis wilde en die langer dan een half jaar heeft moeten reageren.
Voor ouderen en mensen met een handicap en andere sociale indicaties etc. zijn apparte procedures.
Ik peroonlijk zou liever een loting hebben en dat het op z'n langst een half jaar duurt, dan jaren wachten.
groeten albana

Mijn moeder heeft geweigerd

Toen zij haar pensioen had is haar een half jaar later gevraagd om terug te komen. In de thuiszorg was het CIZ inmiddels ingesteld en er waren natuurlijk geen mensen die daar ervaring mee hadden. Zij was niet enthousiast over dat systeem. Ze heeft het even overwogen, maar toch geweigerd, omdat ze vond dat de bedenkers van het nieuwe systeem ook maar moesten zorgen dat er jonge mensen zouden zijn die het kunnen hanteren. Dat er geen mensen waren die haar ervaring of een vergelijkbare ervaring hebben klopt, want die ervaring kunnen mensen niet meer opdoen.

Tsjor

De inkt is nog niet droog

Ik had bovenstaand stukje net getypt toen ik op een artieltje uit arts&apotheker stuitte. Het gaat weliswaar over PGB's, maar de onderliggende beweging is precies de slinger terug naar waar mijn moeder afhaakte. Ze wordt inmiddels 80, dus ik denk neit dat ze gnog gemotiveerd is om weer aan het werk te gaan.

Een fragment van het artikel:

'Pak fraude met persoonsgebonden budgetten (PGB’s) aan bij de wortel door de indicatiestelling face tot face te doen in plaats van het beoordelen van alleen formulieren. Daarmee is de toegang tot het PGB beter geregeld en is een steeds zwaarder controleapparaat overbodig.’ Dit advies geeft Zorgverzekeraars Nederland (ZN) aan de leden van de Vaste Commissie VWS die vandaag spreken over het PGB.

Tsjor

Misschien

Het verschil zit misschien wel hierin: 'Je mág net zoveel reageren als je wilt. Dus ook op 3 huizen tegelijk. Hoe meer reageren, hoe groter je kans. Alleen werkelijk écht zoekenden zullen dat doen. Er kan ook elke dag een nieuw huis bij komen, je moet dus telefonisch of via internet of op kantoor woningbouw een werkelijk actieve rol spelen door élke dag alles bij te houden en na te kijken en dan te reageren.'
Dat betekent dat alleen de mensen die echt een ander huis willen actief zijn in het lotingssysteem. Wellicht dat daar de reductie van de wachttijd naar drie maanden in twee jaar tijd door verklaard wordt. Toch niet zo gek van die Achterhoekers.

Tsjor

Vóór de tijd

Nu werkt dat systeem van loten hier al zeker 8 jaar (schat ik zo) hier. Dus vergelijken met 8 jaar geleden lijkt me niet zo reeël. Maar goed, toén was de wachttijd 2,5 jaar. Dát weet ik wel.
En volgens mij is het huizenaanbod alleen maar kleiner geworden.......(er wordt ook al jaren veel verkocht door de woningbouw, maar ja daardoor neemt het eigenwoningbezit ook weer toe...tja.)
Vriendin van mij (pas gescheiden, woont tijdelijk bij ouders) had er ook een hard hoofd in (maar zit in de put) en heeft toch maar mooi in 2 maand een huisje gekregen, nog betaalbaar ook voor 1 persoon.
Ik denk dat als het systeem zo slecht was de cliéntenraad toch wel gereageerd zou hebben, die is hier ter plaatse behoorlijk actief, kritsich etc. Ik zie regelmatig acties van ze langskomen van zaken waar ze het in ieder geval niét mee eens zijn (o.a. die verkoop van voormalige huurwoningen).
groeten albana

Steeds meer o.t.

Pelle: 'Zoals ik al zei: ik voorzie in principe een groot nadeel voor degenen die bijna aan een huisje toe waren in het oude systeem. Een dermate groot nadeel dat ik zoiets nooit zou toepassen op een woningmarkt hier in de randstad. Dat zou zo oneerlijk zijn.

Ik snap niet goed wat de achterhoek anders maakt dan de randstad op dit punt.

Tsjor

Wat ik ervan heb onthouden

was de reden voor de invoering van het lotinsgsysteem voornamelijk omdat je dan de gemiddelde wachttijd meer spreid. Als je in een best wel aardig huisje woont en niet op stel en sprong hoeft te verhuizen maar best een leuker huis zou willen reagereer je alleen op huizen die aan dat 'leukere huis' voldoen. Ben je desperaat op zoek,dan reageer je op alles. Ook op flatwoningen en ook op huisjes in een niet zo'n leuke buurt. De wachttijd voor dat best leuke huis zou in principe dus langer zijn dan voor een flatwonig of huisje in achterbuurt gemiddeld gezien als je van loting uitgaat. Ga je van de verplichte wachttijd uit (die vroeger hier ook was) dan moet je eerst die wachttijd uitzitten en wordt jouw flatwoning die je zo hard nodig hebt en jouw huisje in achterbuurt die je zo graag wil hebben ook eerst aangeboden aan die mensen die best aardig wonen, maar eigenlijk alleen staan ingeschreven om een nog beter/groter huis te krijgen in een leuke buurt. Die zeggen nee (natuurlijk) maar dat maakt de wachttijd onnodig lang(er) en de tijd tot toewijzing onnodig lang en daardoor neemt ook de kans dat een huis een maandje leegstaat toe (ambtelijke molens). Een boel huisjes die een maandje leeg staan maakt weer....
Nu met het lotingssysteem gaat het snel,zonder veel ambtelijk gedoe. Ben je desperaat dan reageer je op alles en ben je w.s. zo voorzien. Heb je zo je voorkeuren zal het w.s. wat langer duren, je moet er langere tijd actief in zijn en meer een lange adem hebben.
De gemiddelde wachttijd voor een tof huis in een leuke buurt is langer en de gemiddelde wachttijd voor een minder huis is kort.
groeten albana

Polly Shearman

Polly Shearman

22-02-2011 om 11:37

Tulpje belangrijk!

http://www.brabantzorg.net/vacatures/contactverzorgenden_en_helpenden_m_v/124617

dit is toch precies wat je zoekt>?

Loting (o.t.)

We gaan wel helemaal of topic,maar afijn. Toen hier ooit die loting werd ingevoerd was er ook zeer veel ophef over, het was oneerlijk en weet ik het wat. Het was talk of the town een tijdje. Natuurlijk roerde de cliéntenraad zich toen ook.....en die moesten ermee instemmen. Besloten werd door alle comotie een overgansregeling in te stellen van (dacht ik) ong.1,5 jaar...dan was het 1 januari dat en dat jaar en vanaf dan zou het lotingssysteem in werking gaan. Ik herinner me wel dat de clientenraad op zich géén tegenstander was, er waren allerlei rekenmodules die de ideeén over loting ondersteunden en aantoonden dat dat voordelen bied.
Door die 1,5 jaar (wachttijd was toen 2,5 jaar) waren de mensen die gewacht hadden toen ze het nog niet wisten van die nieuwe lotingsregeling eraf. De laatsten die een jaartje dus aan het wachten waren wisten het bij inschrijving al. Er is ook nog geschaafd aan het systeem van voorrang. Maar hoe dat precies werkt weet ik niet.
Daarna is zéér gladjes die loting ingevoerd. Geen talk of the town meer, de wachttijd werd aanzienlijk korter, zeker voor mensen die álles wilden aanvaarden en dus desperaat waren. Geen geroer meer van de clientenraad die er ook zeer tevreden mee was.
En het loopt nu al een behoorlijke tijd. Er was eerst ook nog een 'proeftijd'(dacht 2 jaar) waarna het eventueel als het niet beviel weer teruggedraaid kon worden. Is niet gebeurd. Ook nooit wat van gehoord.
Eigenlijk is dus iedereen tevreden.
Zouden ze het dus bij jullie in grote steden invoeren op dezelfde manier, dan zouden ze dus dat vandaag moeten aankondigen en het dan over 10 jaar moeten laten aanvangen.(gemiddeld wachttijd heb ik dat goed?)
Ik weet wel dat de doorstroming sinds deze invoering stukken beter en sneller is, dat daardoor dus huizen minder lang leeg staan tot er een nieuwe huurder is en dat de lading papierwerk en adminstratief gedoe enorm is afgenomen. Allemaal winst dus.
Er is hier geen beperking hoe veel je mag reageren. Je mag reageren op elk huis tot je een ons weegt, desnoods 20 tegelijk (als er al zoveel zijn).
groeten albana

Tulpje

Tulpje

23-02-2011 om 08:42

Polly en beemer

Bijna precies Polly! Behalve dat ik minimaal 36 uur wil werken. Met Avoord en Brabantzorg kan ik wel wat hoop ik. Beemer, dank je voor de tip, misschien dom maar daar was ik zelf niet opgekomen. Iedereen die de moeite nam om met me mee te denken; heel erg bedankt!

Tulpje

Nog tip voor tulpje

Ik heb op dit moment een vrijwilligster die voor een half jaar vrijwilligerswerk doet puur en alleen omdat ze in de zorg graag aan het werk wil. Ze heeft een adminstratieve opleiding, daar ook 30 jaar in gewerkt en geen enkele opleiding of ervaring qua zorg. Zij heeft op een andere functie op een andere locatie gesolliciteerd op een baan waar de eventuele opleiding bij zat. Die heeft ze niet gekregen, puur omdat ze geen enkele ervaring of opleiding die kant op had. Nu doet ze vrijwilligerswerk bij ons en dat telt als ze over een tijdje weer solliciteerd mee als ervaring. Het gaat nog niet eens puur om de ervaring, het gaat er ook om dat iemand wéét waar ie voor kiest als je de zorg ingaat. En niet dat het een probeerseltje is om tijdelijk wat werkeloosheidstijd mee te overbruggen tot je weer in je eigen vak aan de slag kan. Hoogstwaarschijnlijk hebben we aan haar een tijdelijke kracht medio zomer die kan beginnen. Is een hardstikke leuke vrouw en die wil graag.
Dus misschien is dat een idee tulpje?
groeten albana

Tulpje

Tulpje

23-02-2011 om 12:14

Albana

In een van mijn vorige postings schreef ik al ;Ik doe nu zoveel mogelijk vrijwilligers werk in een zorginstelling en daar geniet ik erg van.

Ik wil nu gaan uitbreiden van 2 dagdelen naar 3 en heb daar gisteren al een fijn gesprek over gehad. Wat ik vooral fijn vond aan deze instelling is dat ze heel erg zorgvuldig met vrijwilligers omgaan. Je moet een vog overleggen, krijgt een cursus, reiskostenvergoeding en voldoende ondersteuning en begeleiding. Dit gaat echt niet overal zo! Zou fijn zijn als daar meer aandacht aan besteed wordt want je werkt toch met hele kwetsbare mensen. Je kunt ook te maken krijgen met moeilijke kwesties zoals agressie, beschuldigingen, claimen. Dan is het ook wel heel fijn dat daar ondersteuning voor is.

Enfin, ik doe het met hart en ziel en doe zo inderdaad ervaring op.

Tulpje

Polly Shearman

Polly Shearman

23-02-2011 om 13:02

Tulpje

je wilt 36 uur, ja dat snap ik, maar je moet ergens beginnen toch??
Ik werk momenteel als pooler omdat er geen geld is voor een vast contract, maar als ik wil heb ik makkelijk 36 uur per week werk hoor.

Weten ze daar........

Dat je interesse hebt? Houden ze je op de hoogte van mogelijke vacatures die bij je opleiding passen?
(doen wij wel)
groeten albana

lennest

lennest

03-03-2011 om 22:59

Loon

Ik snap even iets niet. Je bent 65, dan heb je pensioen en AOW, toch? Daar bovenop komt dan nog het extraatje, klopt? Als je 65 bent of ouder, hoef je bepaalde premies niet neer af te dragen, je houdt dan netto meer over. Zou het dan niet zo kunnen zijn, dat die collega netto hetzelfde over gaat houden? En voor de werkgever is het zo veel goedkoper, of zit ik er dan helemaal naast?
En: bij elke W-uitkering (WIA, WW), moet je bijverdiensten inleveren, allen bij AOW niet? Ik ken iemand die na zijn pensioen veel meer ging verdienen, juist door dit soort perikelen. Ik gun het hem wel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.