Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

"nieuwe regels" bij de belastingdienst (toeslagen) - hoe zoek ik dit uit?

Ik werk als zelfstandige en maak gebruik van kinderopvang en daarmee ook van de kinderopvangtoeslag. Vanwege mijn werk als zelfstandige is mijn jaarinkomen over enig jaar altijd pas meer dan een jaar later definitief vastgesteld. Dat leidt dan niet alleen tot correcties op de als voorschot geheven inkomstenbelasting, maar ook tot correcties op de als voorschot verstrekte kinderopvangtoeslag.

In april van dit jaar was mijn aanslag IB over 2012 definitief vastgesteld en kreeg ik een fors bedrag terug. Duidelijk was dat we ook een forse nabetaling aan kinderopvangtoeslag over 2012 kunnen verwachten. Dat schoot niet erg op, dus heb ik de belastingdienst een ingebrekestelling gestuurd. Vervolgens kreeg ik een brief dat er een besluit zou worden genomen. Er kwamen wat telefoongesprekken van met discussies over oa dwangsommen, maar daar gaat het nu niet om. Ik post hier omdat ik gisteren een brief kreeg met de mededeling dat men nog aanvullende informatie nodig heeft om het recht op kinderopvangtoeslag over 2012 vast te stellen, te weten de opvangcontracten, de facturen, de bankafschriften en de jaaropgaven over 2012. Aan te leveren binnen twee weken.

Ik ben niet alleen perplex maar, nu ik de belastingdienst gebeld heb, ook woest. Woest, omdat ik vorig jaar, zoals ieder jaar, al een brief kreeg met een termijn om de jaaropgaven kinderopvang over 2012 in te leveren. Dat heb ik keurig gedaan binnen de gestelde termijn. Men stelt nu dat die brief niet is ontvangen. Dat zou kunnen, maar dan begrijp ik niet dat ik niet na ommekomst van die oorspronkelijke termijn - ergens in 2013 dus - al een rappel heb gehad.