Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

"nieuwe regels" bij de belastingdienst (toeslagen) - hoe zoek ik dit uit?

Ik werk als zelfstandige en maak gebruik van kinderopvang en daarmee ook van de kinderopvangtoeslag. Vanwege mijn werk als zelfstandige is mijn jaarinkomen over enig jaar altijd pas meer dan een jaar later definitief vastgesteld. Dat leidt dan niet alleen tot correcties op de als voorschot geheven inkomstenbelasting, maar ook tot correcties op de als voorschot verstrekte kinderopvangtoeslag.

In april van dit jaar was mijn aanslag IB over 2012 definitief vastgesteld en kreeg ik een fors bedrag terug. Duidelijk was dat we ook een forse nabetaling aan kinderopvangtoeslag over 2012 kunnen verwachten. Dat schoot niet erg op, dus heb ik de belastingdienst een ingebrekestelling gestuurd. Vervolgens kreeg ik een brief dat er een besluit zou worden genomen. Er kwamen wat telefoongesprekken van met discussies over oa dwangsommen, maar daar gaat het nu niet om. Ik post hier omdat ik gisteren een brief kreeg met de mededeling dat men nog aanvullende informatie nodig heeft om het recht op kinderopvangtoeslag over 2012 vast te stellen, te weten de opvangcontracten, de facturen, de bankafschriften en de jaaropgaven over 2012. Aan te leveren binnen twee weken.

Ik ben niet alleen perplex maar, nu ik de belastingdienst gebeld heb, ook woest. Woest, omdat ik vorig jaar, zoals ieder jaar, al een brief kreeg met een termijn om de jaaropgaven kinderopvang over 2012 in te leveren. Dat heb ik keurig gedaan binnen de gestelde termijn. Men stelt nu dat die brief niet is ontvangen. Dat zou kunnen, maar dan begrijp ik niet dat ik niet na ommekomst van die oorspronkelijke termijn - ergens in 2013 dus - al een rappel heb gehad.

Maar daarom niet getreurd, zo gaf ik aan in het gesprek van zojuist met de belastingdienstmeneer, dan stuur ik die jaaropgaven 2012 toch nog een keer op? Maar waarom heeft men de contracten, de facturen en de bankafschriften in godsnaam nodig? Alles wat men wil weten staat op die vermaledijde jaaropgaven. Nog nooit eerder is er om al die andere onzin gevraagd.

'Nieuwe werkvoorschriften'. Ja, maar waar staan die dan? 'Ja, die hebben wij hier" (ofwel: die krijgt u niet). "Ja, maar waarom wordt er over 2013 dan niet gevraagd om al die grappenmakerij?" (heb namelijk net ook de brief gehad met het verzoek om de jaaropgaven over 2013). Ja, extra controle, fraude tegengaan, gaat veel geld in om...
Goh, ik vind het toch moeilijk te geloven dat dit niks te maken heeft met het feit dat ik onlangs een ingebrekestelling heb gestuurd... Nee mevrouw, daar heeft het helemaal niets mee te maken. Nieuwe richtlijnen, strenger, veel geld in om, bladiebla. Ja maar waarom is er dan al niet eerder publiciteit gegeven aan dat nieuwe beleid? Ja weet ik ook niet.

Ik schijn nu teruggebeld te gaan worden door een senior medewerker. Ik ben benieuwd.

Werkelijk, de stoom komt uit mijn oren. Ik ben jurist en lig in die hoedanigheid regelmatig in de clinch met overheidsorganen in de sociale zekerheid. Als men daar rept over intern beleid dan kan ik dat beleid gewoonlijk opzoeken. Nu krijg ik vaag geneuzel over nieuwe beleidsregels/werkinstructies die zouden bestaan, waarvan niet duidelijk zijn waar (en of) die gepubliceerd zijn, per wanneer het geldt, waarom er niet eerder ruchtbaarheid aan gegeven is en waarom er kennelijk info nodig is voor 2012 die niet nodig is voor 2011 noch voor 2013.

Heeft iemand hier zoiets ook wel eens bij de hand gehad, en/of weet iemand waar ik wat meer over die beweerde nieuwe werkinstructies kan vinden? Ik zie werkelijk niet in waarom ik nu achter rekeningen en bankafschriften van meer dan twee jaar oud aan zou moeten gaan, om nog maar te zwijgen van contracten van 5 jaar oud (want zo lang zit mijn zoon al op die opvang).

Goed, adem in, adem uit ...

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

12-09-2014 om 12:26

Ook gehad

Tja, dat komt allemaal door die Bulgaren Ik heb uiteindelijk opgestuurd wat ik wel had en erbij gezet dat ze voor verdere informatie maar een derdenonderzoek bij de opvanginstelling moesten gaan doen.
Off-topic, ben ik wel blij dat ik niet op die vacature voor senior medewerker heb gesolliciteerd. Dan krijg je dit soort ellende waar ik zelf ook zoveel van heb meegemaakt

Niet nieuw

Ik googelde even op "opvangtoeslag opvangcontract factuur bankafschrift" en vond dit http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2013:BZ5714
Uit de samenvatting haal ik "Indien verweerder van mening was dat eiseres nadere gegevens had moeten overleggen om te kunnen beslissen over de definitieve berekening van de te ontvangen kinderopvangtoeslag over dat jaar, had verweerder die kunnen en moeten opvragen zo lang er sprake was van een voorlopige toekenning van de kinderopvangtoeslag."

Het lijkt erop dat je te maken hebt met een oude gewoonte. Ik krijg de indruk dat je (alsnog) moet bewijzen dat je met een belastingbetalende opvanginstelling te maken hebt.

Temet

Temet

12-09-2014 om 13:25 Topicstarter

dank

Miriam, ik ga m nalezen, dank je wel.

Katniss, wat mij verbaast, Bulgaren of niet, is dat ik op woensdag een brief krijg: stuur ons voor de vaststelling over 2013 de jaaropgaven en op donderdag een brief krijg: stuur ons over 2012 de contracten, de facturen, de bankafschriften en de jaaropgave 2012 en 2013 (hoezo 2013????).

Als ze ivm 'Bulgaren' tegenwoordig contracten, facturen en afschriften nodig hebben, waarom vragen ze dan over een jaar later toch nog alleen de jaaropgave? En waarom hebben we dan niet gewoon in de krant gelezen dan wel dmv een brief te horen gekregen dat we in het vervolg een halve boekhouding moeten inleveren? Wat heeft die jaaropgave trouwens nog voor zin als we daarnaast toch alle facturen en betalingsbewijzen moeten inleveren? En waarom dat contract, denken ze soms dat er opgevangen wordt zonder dat daar een contract aan ten grondslag ligt? (nog even daargelaten - maar dit is juristengezeur - dat een dergelijke overeenkomst vormvrij is dus het ontbreken van een schriftelijk contract betekent op zichzelf nog helemaal niks).

Volgens mij loopt iemand gewoon een potje te prutsen. Nou ja, ik ben benieuwd naar het verhaal van de senior. Als ze blijven volhouden terwijl ze me niet overtuigend kunnen uitleggen wat de meerwaarde is van de extra in te zenden stukken dan dien ik een klacht in trouwens, dit is burgertje jennen.

Groeten,

Temet

ook naar gezocht

Dat dacht ik ook. Wat willen ze dan weten uit dat contract?
De combinatie "belastingdienst opvangcontract" levert een pdf aanvragen kinderopvangtoeslag op. In die pdf komt de zin Kijk hiervoor in uw opvangcontract voor. Ik kan er niet bij. Ik vermoed dat je die toelichting kunt vinden als je -voor het eerst- kinderopvangtoeslag aanvraagt.
Ik denk dat daar ook de bug zit.
Tussen jouw eerste aanvraag en de werking nu, zijn de folders en toelichtingsteksten wel veranderd, maar je kunt aanvraagformulieren en toelichtingen niet meer downloaden bij de belastingdienst. Je moet met DigD en al het aanvraagproces bewandelen. Het is dus niet meer openbaar.

Hier http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/brochures_en_publicaties_particulier
in de brochure van 2012 vond ik: "Afhankelijk van de soort toeslag hebben we bovendien meer specifieke informatie nodig. Bijvoorbeeld het contract met uw kinderopvanginstelling voor de kinderopvangtoeslag."
In die van 2013 komt het woord contract niet meer voor.

Katniss

Katniss

12-09-2014 om 13:46

Zeker doen

Ik ben zelf wanhopig geworden toen ik na mijn definitieve vaststelling een herziene definitieve vaststelling kreeg en heb op het punt gestaan een klacht in te dienen. Een week later kreeg ik een nieuwe herziene definitieve beschikking en geld terug, dus toen heb ik het er maar bij gelaten. Het is wel van de zotte, en dan zijn wij nog slim genoeg om zelf dingen uit te zoeken. Voor lager opgeleiden of anderstaligen is het natuurlijk helemaal een drama.
Succes met je telefoongesprek!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-09-2014 om 18:27

Katniss

En wat denk je van de anders-opgeleiden? Ik heb een behoorlijke opleiding, maar met dit soort zaken heb ik altijd moeite.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-09-2014 om 23:21

Oh Temet

Doe me een lol en lust ze rauw,,,,

Ik zit al maanden te wachten op een reactie op mijn bezwaar. Voor het gemak hebben ze de toelage wel alvast maar gekort. Ze hebben om uitstel gevraagd, maar dat heb ik afgewezen. En toch hoor ik al weer maanden niks, zijn ze nou helemaal van de pot gerukt daar....
Ik heb het ingebrekestellingformulier hier in de kast liggen, maar aarzel nog een beetje om het daadwerkelijk in te sturen. Heb geen zin om slachtoffer 'burgertje pesten' te worden. Maar ik wil wel mijn geld. Moelijk moeilijk moeilijk....

Temet

Temet

14-09-2014 om 17:00 Topicstarter

Ginny

Als je geen ingebrekestelling stuurt gaat die dwangsom niet lopen. Doe nou maar. Bij mij is de pest dat ik een ingebrekestelling stuurde omdat een eerste besluit (dus niet een beslissing op bezwaar) uitbleef, en nu blijkt dat waarschijnlijk (ik moet het nog checken maar vrees dat het klopt) de wet dwangsom niet van toepassing is op dat besluit. Dus ik krijg die centen niet. Wat jammer is, want het zou de moeite zijn geweest. Maar volgens mij geldt die hele riedel wel gewoon in bezwaarzaken dus dan moet je echt die ingebrekestelling versturen wil je nog kans maken op dat geld. Of op een snel besluit, dat kan ook.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

14-09-2014 om 21:30 Topicstarter

aanvulling

Ik bedoelde dus: de wet dwangsom schijnt niet van toepassing te zijn op besluiten die betrekking hebben op de belastingjaren tot en met 2012. Maar wel op besluiten op bezwaar, en op besluiten die betrekking hebben op belastingjaren vanaf 2013. Ik vind het apart, in mijn geval betreft het een besluit dat weliswaar gaat over 2012 maar moet worden genomen (binnen een bepaalde termijn, die dus is overschreden) in 2014.

Maar goed, als het zo is, dan is het zo, maar dat moet ik zoals gezegd nog even checken. Maar voor de meelezers: wie nog iets heeft over 2012 of eerder en op een eerste besluit (primair besluit in juristenjargon) zit te wachten kan misschien maar beter niet aan een ingebrekestelling beginnen.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-09-2014 om 23:11

Het gaat om 2013

En om het uitblijven van een beslissing op een bezwaar.

Dus dat is goed nieuws. En ik heb denk ik gewoon gelijk, dus dat is ook mooi.

En eerlijk gezegd, al moet ik 12 maanden facturen, bankafschriften en weet ik wat sturen dan is het me dat eigenlijk ook wel waard. Je hebt wel gelijk denk ik.
Dwangsommen... Dat zal ze leren!

Temet

Temet

21-09-2014 om 22:38 Topicstarter

nog even de afloop

Uiteindelijk de leidinggevende gesproken. De man zal ongetwijfeld capaciteiten hebben maar in het gesprek kwamen ze niet echt uit de verf .

Maar lang verhaal kort: het klopt wel degelijk. Ik geloof het nu ook wel, kennelijk zijn wij stom toevallig uit de een of andere steekproef gerold en moeten we nu van alles inleveren. En wel over de periode vanaf 2012 tot en met nu. Wat wel blijkt uit de 'boodschappenlijst' maar niet uit de begeleidende brief, die het alleen over 2012 heeft. En ondertussen is er ook nog een reguliere controle over 2013. Dubbelop dus. Het lijkt enorm op burgertje pesten, maar indachtig het uitgangspunt "never attribute to malice that which can be explained by incompetence" ga ik ervan uit dat de verschillende afdelingen langs elkaar heen werken en dat men er niet op uit is mij te jennen. Wel overweeg ik een klacht in te dienen over de manier waarop een en ander is meegedeeld, want dat was zo onhandig gedaan dat er nodeloze misverstanden en ergernissen ontstonden.

Maar goed, ik moet helaas toch aan de bak.

Groeten,

Temet

Lucerna

Lucerna

22-09-2014 om 07:34

Balen Temet!

Nu ik het hele verhaal nog eens overdacht, is ons zoiets ook wel eens overkomen. Dat we ineens over een heel jaar van alles moesten gaan ophoesten omdat we uit een steekproef waren gerold. Gelukkig is dat een hele tijd geleden, hadden we toen nog geen kinderen en een wat eenvoudiger administratie, en gelukkig hadden we inderdaad alles nog. Maar af en toe zóu je die belastingdienst.

Ik heb overigens ook nog een forse ergernis over "manier van mededelen" (over een situatie nu). Op welke manier cq naar wie kan ik zoiets richten? Dat is mijn probleem, die belastingdienst is voor mij zo'n enorme blackbox, de nare brieven kwamen zelfs uit verschillende steden. En wij dénken dat het voorbij is, maar durf je dat ooit zeker te weten? Waar kan ik zo'n klacht kwijt, zodanig dat er een kans is dat het aankomt waar het door de juiste persoon wordt gelezen?

Sterkte met je eigen uitzoekerij!

Temet

Temet

22-09-2014 om 21:03 Topicstarter

hier staat het hele verhaal

op de site van de dienst zelf staat hoe het moet: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/niet_met_ons_eens/klachten_en_geschillen/klacht_indienen/klacht_indienen

Officiële klachten worden geregistreerd, geteld, gerubriceerd en wat al niet. Dat is ook de reden dat ik overweeg een klacht in te dienen. Niet om de persoon die die stomme brief schreef (die weer een stomme brief schreef moet ik zeggen, ik had er al eerder een gehad) te pesten, die man kan het vermoedelijk ook niet helpen. Maar ik hoop eraan bij te dragen dat men doordrongen raakt van het besef dat als je de burger lastig valt, je dat tenminste zo netjes mogelijk moet doen , en dat als je werknemers dat niet snappen, je die werknemers beter op moet leiden.

Als ik een vriendelijke brief schrijf met suggesties voor verbetering gaat die vermoedelijk direct in het ronde archief, maar als klacht gaat het door de daarvoor opgezette kanalen. Dat soort diensten heeft daar speciale commissies voor.

Groeten,

Temet

Ken het helaas

Ik heb in 2011 of 2012 dit voor de kinderopvangtoeslag 2009 ook moeten doen. Tot 2 maal toe was men de eerder door mij gestuurde overzichten kwijt. En dan krijg je zo'n brief dat je je niet aan de voorwaarden hebt gehouden en of je dan nu maar betalingsbewijzen, facturen en contract wil sturen. Ik had niet eens meer bankafschriften want SNS doet alles digitaal en het was dat ik nog een download had van alle mutaties 2009 in excel.
Belastingdienst heeft zowaar de envelop met 3 cm papier niet kwijtgemaakt en 2009 was uiteindelijk eind 2012 geregeld.

mijk

mijk

23-09-2014 om 17:46

ooit bezwaar ingediend

afgewezen. Betaald en 9 maanden later telefoon gehad van iemand die met mijn bezwaar bezig was. Hij had na een dagje puzzelen het probleem gevonden en ik had voor een groot gedeelte gelijk en kreeg 900 euro terug. Kreeg ik eerst een brief dat de afwijzing van het bezwaar een vergissing was ... Bizar...

Toeslagen is echt de minst capabele overheidsinstantie

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.