Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

NT2-docent ervaringen

Beste mensen,

Ik ben me aan het oriënteren op een baan als NT2-docent. Ik zou dan de 1-jarige opleiding plus voortraject moeten volgen omdat ik geen onderwijsachtergrond heb. Één van de dingen die ik me afvraag is of hier wel daadwerkelijk werk in te vinden is. Volgens de voorlichting van de opleiding wel maar als ik zoek naar vacatures word ik nog niet echt overtuigd. In mijn regio is 1 vacature. Ik zou sowieso pas in 2025 kunnen beginnen met de opleiding ivm wachtlijsten. Zijn hier mensen die het traject hebben doorlopen? Hoe is dat bevallen en hoe bevalt het werk zelf? Klopt het dat het vooral werk op freelance basis is (wat ik niet zie zitten)? Ervaringen, hobbels, tips etc zijn welkom!

Ik heb het traject doorlopen in Nijmegen en het is mij heel goed bevallen. In het oosten van het land nemen we ook mensen aan die nog met de opleiding moeten beginnen, al is het wel fijn al je al enige onderwijservaring hebt. Maar beginnen als assistent kan altijd en is altijd welkom. Er zijn meer dan genoeg vacatures voor zover ik weet. Het is onderwijs, dus hectisch etc., maar wel met een mooie doelgroep.

Tsjor

Ik werk al jaren als NT2 docent in Vlaanderen. Ik heb geen specifiek traject doorlopen. Ik heb een opleiding leerkracht Nederlands voorgezet onderwijs. Ik vind het een fantastische job. In Vlaanderen wel bijna uitsluitend werk als freelancer inderdaad. 

Ieniemienie

Ieniemienie

25-03-2024 om 13:11 Topicstarter

Bedankt voor de reacties zover. Ik ga meelopen op een inburgeringscursus. 

Het is wel een aanbestedingsmarkt in Nederland. Dat betekent dat er regelmatig (om de twee of drie jaar) weer nieuwe aanbestedingen zijn, waarbij de kans groot is dat een andere, goedkoper bedrijf de aanbesteding wint, met als gevolg dat personeel weer weg moet en ergens anders opnieuw moet beginnen. Of dat er ZZP-ers worden ingezet.

Tsjor

Ik ben er met de nodige ervaring in het PO ingerold,en  word  vnl ingezet bij trainingen voor kenniswerkers  en andere arbeidsimmigranten. In elk geval  een doelgroep waarvoor je niet gecertificeerd hoeft te zijn. Dus mijn situatie is anders dan de jouwe.
De bulk komt wel van 1 grote opdrachtgever, ik ga niet echt zwaar de boer op want ik heb werk zat. .
 
Ik ken wel een aantal andere PO-deserteurs die zich wel officieel hebben laten omscholen. Hobbels: vnl ZZP'werk, matig uurtarief omdat alleen de lesgebonden uren worden doorbetaald en niet je voorbereidingsuren, betaling is vergeleken met andere functies in het reguliere onderwijs een stuk minder , veel tussentijdse instroom waardoor je echt wel goed didactisch onderlegd moet zijn.  Passend onderwijs optima forma. Maar wat anderen ook zeggen, het is ontzettend fijn werk en je kunt er een hoop  creativiteit in kwijt. 

Aanrader:  de podcast van https://peterschoenaerts.com/docentnt2, leerzaam, inspirerend en onderhoudend.

Ik volg momenteel de opleiding en loop daarnaast stage. Ook ik had geen ervaring in het onderwijs en heb ook het voortraject moeten doen. Persoonlijk vind ik het een lastige - uit mijn comfortzone - opleiding die enorm veel tijd vraagt. Ik heb ook nog een baan ernaast. Als ik terugkijk dan was ik er misschien niet eens aan begonnen. Er is zat werk in te krijgen, ze kunnen vaak geen personeel vinden. 
Wil jij er je baan van maken of wil je het als bijbaan gaan doen?

Het werk is pittig (de opleiding ook), dus als bijbaantje zou ik het heroverwegen. Er zijn wel genoeg mogelijkheden om in te stappen terwijl je nog bezig bent met de opleiding. Dat heeft zelfs heel veel voordelen, echt leren en werken combineren. Maar verkijk je niet op de tijd die het je kost, zeker het eerste jaar, aan voorbereiding.
Op ROC's kan het zijn dat je nog klassen treft die homogeen zijn, dus allemaal op blz. 85 in hetzelfde boek. Zij zitten nu vaak met de O-route, de onderwijsroute, voor mensen/jongeren die daarna door kunnen gaan naar het MBO.
Op de meest andere scholen kom je groepen tegen, waarin veel verschillende niveaus door elkaar zitten, omdat cursisten een flexibel instroommoment hebben. Je mag blij zijn als mensen uit de Z-route en de B1-route niet bij elkaar zitten. Als je dan ook nog cursisten op maat les wil geven kan het zijn dat ze in verschillende boeken werken. Het kost veel tijd om materialen door te werken en daar een beetje handigheid in te krijgen. En dan nog bedenken wat je gemeenschappelijk kunt doen.
De Z-route heeft heel veel uren die ze door moeten komen (800 uur taalles plus 800 uur participatie) en de B1-route heeft juist weer weinig uren om van A0 (soms) naar B1 te komen.
Genoeg om het vak uitdagend te houden, zeg ik, na 18 jaar (wat ik nu overigens wel genoeg vind).

Tsjor

tsjor, je zegt dat je het werk als bijbaan zou heroverwegen. Waarom?

Niet te doen, naast een andere baan. In het begin kost het voorbereiden van 1 les je echt heel veel tijd. Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.