Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Miekemaaike

Miekemaaike

16-06-2018 om 12:11

Omscholen naar docent VO?

Ik ben 42 jaar, gezin met 3 kids (15,13,11) en gelukkig getrouwd. Opgeleid tot logopedist, al 18 jaar bij zelfde werkgever, vast contract, redelijk salaris, werk 3 dagen per week. Heel comfortabel allemaal. En toch kriebelt het: een andere opleiding (docent Nederlands of NT2-docent) in deeltijds onderwijs (1 dag per week naar school, 1 dag stage). Ik moet hier de komende 4 jaar wel veel tijd in investeren en dan uiteindelijk er ook een vast contract voor opzeggen als ik hierin verder wil. Ik zie voorlopig heel veel beren op de weg maar aan de andere kant hoor ik steeds het stemmetje in mijn hoofd: als ik het nu niet doe, dan blijf ik waarschijnlijk nog 25 jaar ongeveer hetzelfde doen bij dezelfde werkgever (de arbeidspositie van logopedisten is slecht, solliciteren bij een andere werkgever in dit vakgebied is voor mij geen optie). Wie helpt mij beren uit de weg te ruimen of wie is een bevlogen docent die mij kan overtuigen deze stap te zetten?

Juline

Juline

16-06-2018 om 23:21

Mijn ervaring

Ik ben de afgelopen jaren omgeschoold tot docent. Eerst Omgangskunde en daarna Nederlands. Ik ben gaan werken in het mbo en heb nog geen dag spijt gehad van mijn keuze. De studie is zwaar, naast een dag naar school ben je minstens een dag met studeren bezig. De kans op een baan als docent Nederlands is groot, waarschijnlijk heb je tijdens je studie al een baan. Houd er rekening mee dat een deeltijdopleiding hetzelfde aantal ec's heeft als een voltijdstudie. Deeltijd betekent niet minder vakinhoud, maar meer in je eigen tijd.

Ga evt een dag meelopen met een docent, dat heb ik ook gedaan voor ik een knoop doorhakte.

Succes met je keuze!

Ik ben 53

En sta nu 6 jaar voor de klas. Geen dag spijt gehad. Ik had mijn bevoegdheid al, dus niet omgeschoold, maar wel vanaf 0 begonnen ( wat zegt zo’n papiertje vsn 25 jaar terug nou helemaal...)

Zeg maar wat je wilt weten, en ik vertel!

Ingrid

Marjoleine64

Marjoleine64

17-06-2018 om 10:20

Ik ben ook 53

En ik sta nu een jaar voor de klas in het technisch HBO. Echt heel erg leuk, en ik heb hier geen onderwijsbevoegdheid voor nodig. Ik moet wel komend jaar mijn BDB (basis didactische bekwaamheid) halen, intern. Ik had vorig jaar al de beslissing genomen om met een verkorte pedagogische master m'n eerste-graads bevoegdheid te gaan halen voor scheikunde toen er een vacature in het HBO voorbij kwam, en die master dus niet meer nodig was. Ik ben zo blij! Ook al was het niet helemaal mijn eigen keus om weg te gaan bij mijn vorige werkgever, dit had ik 10 jaar eerder moeten doen.

Guppie

Guppie

20-07-2018 om 20:42

Het is natuurlijk niet zo

dat als je het niet doet, je voor de rest van je werkzame leven veroordeeld bent tot logopediste zijn. Er zijn vast nog veel andere mogelijkheden. Het vak van docent moet bij je passen. Niet alleen het lesgeven zelf maar lastige kinderen, vergaderingen enz. De één gedijt juist goed bij wat drukte en de ander weer niet. Als logopediste breng je ook dingen over op de ander dus docent ligt wat dat betreft in die lijn. Als je op wat latere leeftijd heel bewust voor iets kiest kan dat een meerwaarde zijn voor je vak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.