Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Stenna

Stenna

06-01-2011 om 11:44

Onbetrouwbare hulp: hoe komen we ervan af


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alles doen

Gewoon alles doen wat je kunt:
1) gesprek aangaan met evv
2) sloten wijzigen ivm "verzekering"
3) zeggen tegen je vader dat er nogal gestolen wordt de laatste tijd en dat je daarom de rekeningen anders wilt beheren
4) hulp keihard en ietwat dreigend confronteren (met z'n tweeën! dan heb je een betrouwbare getuige aan jouw kant staan)
5) alle geldstromen van pa naar hulp melden bij de belastingdienst én het uwv
6) en probeer zo snel mogelijk je vader onder curatele te krijgen.

En alle acties snel achter elkaar doen. Waarom? Anders kan de hulp weer met je vader praten. En probeer het zo te plannen dat jullie de eerste tijd heel vaak toevallig bij je vader op bezoek zijn als de hulp langskomt.

En vooral proberen om snel de geldkraan dicht te krijgen. Als de geldkraan dichtgaat, zal ze al snel niet meer komen.

Stenna

Stenna

15-01-2011 om 12:54

Anoniem?

Ik denk erover het inderdaad toch te doen. Ze wil altijd contact betaald worden, dus het zal toch wel zwart zijn. Zo niet, dan komt dat toch ook uit het onderzoek van het UWV. Zal ik het dan anoniem doen (beetje laf) of niet anoniem (eng..). Je kunt kiezen, op de website.

Verder iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!

gr,
Stenna

Eerlijk gezegd

Ik zou denk ik ook voor anoniem kiezen. Ik zou geen zin hebben in eventuele latere wraakacties van zo`n rare tante.
Je gaat geen liefdevolle hulp aangeven die een paar tientjes bijverdiend. Ze deugt niet, da`s duidelijk.
Ik ben geen held, anoniem dus.

Stenna

Stenna

21-01-2011 om 22:50

De maat is vol

Dit slaat alles. Was vanmiddag bij mijn vader op bezoek. Hij vroeg weer om geld, terwijl ik hem Zaterdag 40 euro had gegeven (en hij daar in het tehuis niets hoeft uit te geven, alles gaat op de rekening courant). Ik vroeg of "zij" geweest was, daar wilde hij geen antwoord op geven, hij draaide erom heen (had dus zelf nu ook wel door dat het in niet in de haak is). Later op de avond belt hij mij thuis om zijn pincode te vragen. Ik leg hem uit dat hij geen pasje meer heeft (die heb ik allebei nu, gelukkig) en hij mompelt iets tegen iemand bij hem. Ik ga nu het UWV formulier invullen en misschien doe ik ook nog wel aangifte ook. Zijn pincode proberen af te troggelen, dit gaat echt te ver!

Rosase

Rosase

21-01-2011 om 23:41

Oh wat een verschrikkelijk mens

Ik denk dat er naast (melden, klagen en aangifte doen), maar een ding op zit en dat is er voor zorgen dat er zo goed als niets is te halen bij je vader. Dus ipv 1x per week 40 euro liever 4x 10 euro geven. Of gewoon helemaal niets. Waar heeft je vader dat geld eigenlijk voor nodig, als de rest op rekening gaat?

Ik moet heel erg denken aan mijn arme lieve oude opa, die nog geen vlieg kwaad zou doen. Oh, alleen het idee al dat iemand zo misbruik van hem zou willen maken doet mijn bloed al koken.

cqcq

cqcq

22-01-2011 om 11:35

Maar van de andere kant

Ik heb hier wel wat moeite mee. Blijkbaar is je vader op zich zelf in staat zijn belangen te behartigen, je wilt hem niet onder bewind stellen.

Toch neem jij zijn pasjes in beslag. Weet jij zijn pincode, heb jij beschikking over zijn bankrekening. En eis je van hem dat hij verantwoording aflegt over wat hij met zijn eigen geld doet. Dat is toch jouw zaak niet als hij 40 euro weg wil geven? Ik kan me niet voorstellen dat ik op die manier mijn ouders zou behandelen.

NaShA

NaShA

22-01-2011 om 11:38

Wel

als ik het idee zou hebben dat een van mijn ouders niet tegen die persoon op kan...

Rosase

Rosase

22-01-2011 om 14:41

Juist ja

Mijn ouders mogen doen wat ze willen met hun geld, maar niet als iemand anders daar misbruik van maakt. Dat zou ik niet kunnen verteren.

Ik snap dat iemand onder curatele stellen een grote stap is, maar werkeloos toezien hoe een ander iemand kaalplukt is dat ook.

Zou ik denk ik echt niet kunnen.

Minet

Minet

22-01-2011 om 17:02

Inderdaad

Ook wij hebben enkele jaren geleden de pinpas van schoonmoeder zaliger onder de hoede van haar dochter gegeven. Schoonmoeder gaf aan iedereen haar pinpas mee incl. pincode, omdat ze zelf slecht ter been was, en dusdanig behoefte had aan wijn dat ze iedereen dat voor zich liet halen. Toch verdween er veel meer geld dan dat zij in haar eentje ooit heeft kunnen wegdrinken.
We hebben dus haar pas meegenomen, ervoor gezorgd dat er maandelijks een bedrag contant bij haar werd gebracht waarmee ze haar drank kon laten halen. Ook toen verdween er (contant) geld omdat schoonma geen flauw benul dacht te hebben van wisselgeld in euro's. Het bleef echter binnen de perken.
Zelf ontving ze haar bankafschriften, en machtigde haar dochter en zoon tot het beheer van haar bankrekeningen. Op deze manier hielden zij ook zicht op evt. onbedoeld aangegane abonnementen op van alles en nog wat.

Stenna

Stenna

23-01-2011 om 19:30

Cqcq

Ik heb zijn pasjes niet in beslag genomen. Hij heeft ze zelf aan mij gegeven omdat ik ze nodig heb om elektronisch mee te bankieren (ze moeten in zo'n apparaatje weet je wel, ABN ding). En om voor hem geld te pinnen elke week (hij kan zijn pincode dus niet meer onthouden). En omdat het tehuis heeft afgeraden ze daar te laten (er wordt daar ook wel gestolen soms)

Dat bankieren en de rest van zijn administratie doe ik sinds 2 jaar op zijn eigen, uitdrukkelijk verzoek. Het is bepaald niet dat ik daar nou o op zat te wachten, heb al genoeg te doen, maar hij kon het niet meer zelf. Over de hele administratie leg ik 1x per jaar verantwoording af aan zijn belastingadministrateur, vandaag dat ik de uitgaven wel in de gaten houd en graag wil administreren. Overigens leg ik ook elke week aan hemzelf verantwoording af over wat ik gebankierd heb voor hem, met print van de afschriften en al.
En echt zelf zijn belangen behartigen kan hij dus ook niet meer. Ik vind alleen onder bewind stellen zou pijnlijk voor hem, hij beseft het nl nog wel allemaal.

Rosase

Rosase

23-01-2011 om 20:45

Onder bewind stellen

Stenna,

Je moet je denk ik afvragen vanaf welk bedrag onder bewind stellen wel noodzakelijk zou zijn. Is wekelijks kwijt raken van enkele tientjes het je waard om je vader dit aan te doen. En zo niet wanneer dan wel.

Het is aan jou (en je broer) om die grens te bepalen en om binnen die grens ervoor te zorgen dat de schade zo klein mogelijk is.

Mij lijkt dat het wekelijks verliezen van een relatief klein bedrag het niet waard is om je vader pijn te doen. En zolang het je zou lukken om het in de tientjes sfeer te houden zou ik proberen om het af te doen met wekelijks zakgeld en ruim boodschappen doen voor hem. Dan hoeft hij niet op een houtje te bijten en blijft de schade toch relatief beperkt.

Stenna

Stenna

23-01-2011 om 22:12

Daar gaat het ook niet om

om die paar tientjes/ 40 euro. Maar om het risico wat er nog meer kan gebeuren, qua misbruik. Lees het Elsevier artikel maar of zie de voorbeelden die hierboven gegeven worden.

Fransien

Fransien

24-01-2011 om 10:24

Denk ook aan het huis!

Als ik het me goed herinner, heeft ze ook de sleutel van het huis. Heb je al bijzetsloten aangebracht? Da's wat anders dan de sloten vervangen namelijk, en inboedel-verzekeringstechnisch vaak erg aan te raden (ik meen dat of bijzetslot of driepuntsslot verplicht was, maar ik weet het niet zeker, bel de verzekering als je twijfelt). En vergeet dan de achterdeur niet, en een slot op de tuindeur als die er niet al zat. Als de hulp nu al op de pincode uit is, gaat ze gegarandeerd verder. Enne, EVV-ers en/of andere verpleegsters willen het ook graag weten als iemand zijn pincode vraagt om aan een ander te geven, ook hun bloed wil dan nog wel eens gaan koken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.