Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rebecca

Rebecca

25-11-2020 om 20:26

Onderbewindstelling

Mijn moeder van 81 jaar kreeg longontsteking werd opgenomen in ziekenhuis. In ziekenhuis kreeg hij opeens bezoek van zijn schoondochter. De laatste keer dat zij ze gezien had, was toen mijn vader overleed. Ze hebbn mijn moeder in een verpleeghuis geplaatst op een afgesloten afdeling! Toen zij zo ziek was hebben mijn schoonzussen haar iets laten ondertekenen. Mijn moeder vertelde mij ik weet niet meer wat, want ik was zo ziek, maar ze zeiden zet maar een kruisje.
Dit ben ik te weten gekomen, omdat ik een brief heb ontvangen van het verpleeghuis dat het personeel dit heeft geconstateerd. Dit is niet rechtsgeldig want men valt onder artikel 21, een beschermde status van het verpleeghuis.

Nu wil men een onderbewindstelling betreffende mijn moeder aanvragen. Maar wat zij heeft ondertekend weet ik (als eerste contactpersoon) nog steeds niet.

Mijn 81 jarige moeder is een bijzonder intelligente vrouw en deed tot haar longonsteking alle zaken nog zelf regelen. o.a. bankzaken, doktersbezoeken, afspraak met notaris en nog van alles.

Mijn moeder is dement in de vorm van depressie, maar weet wat er allemaal is gebeurd. Onderbewindstelling ben ik het niet mee eens, want mijn moeder heeft alles netjes en tot in de untjes nauwkeurig geregeld en alles wordt automatisch afgeschreven.

Sinds zeven jaar ben ik de mantelzorger ivm eenzaamheid. Maar wie ben ik? vooral omdat zij nu nog steeds in leven is, om al te gaan of laten wroeten in haar geldzaken. Dit vind ik moeilijk om me hiermee te verenigen.

Zou u mij willen helpen? want ik een akkoord van onderbewindstelling wil ik niet omdat ik niet weet wat ze mijn moeder hebben laten ondertekenen?

Wie wil nu een onderbewindstelling?

Ik snap het niet helemaal. Willen de schoonzussen een onderbewindstelling? Of wil het verpleeghuis een onderbewindstelling? En verblijft ze nog steeds in het verpleeghuis, en is er vooruitzicht dat ze naar huis kan?

Als je moeder dingen ondertekent en zich daar later niets meer van kan herinneren, dan is dat een goede reden om te gaan voor een onderbewindstelling. Maar als het ging om een tijdelijke medische crisis waar ze van genezen is, en haar dokter zegt dat ze weer terug naar huis kan, dan is een onderbewindstelling niet nodig, en een levenstestament een betere keuze.

Als een onderbewindstelling wordt aangevraagd bij de rechtbank, krijg je als naaste familie een oproep van de rechtbank. Daar reageer je op met een verweerschrift. En daarna verschijn je op de zitting. Ga voor een dubbel verweer: allereerst vind jij niet dat er een onderbewindstelling nodig is, maar als er toch en onderbewindstelling moet komen, dan wil jij een professionele, onafhankelijke bewindvoerder. En dan geef jij redenen waarom jij niet de schoonzussen als bewindvoerder wil: dat ze je moeder in een (tijdelijk!) hulpeloze toestand iets hebben laten ondertekenen wat ze niet begreep, dat ze weigeren jou als naaste familie te informeren terwijl jij de belangrijkste mantelzorger bent, en dat je daarom twijfelt of ze wel de belangen van je moeder zullen behartigen.

Maar het belangrijkste: als je helemaal geen onderbewindstelling wilt, dan zal je moeder zelf(!) daar verweer tegen moeten voeren. Zorg dat ze verschijnt op de zitting van de rechtbank!

Als moeder niet onder bewind wordt gesteld, is het verstandig als ze een levenstestament laat maken. Daarin legt ze dan vast wat ze wil als ze in de toekomst niet meer goed zelf beslissingen kan nemen.

(NB Ik zou haar niet nu al gaan pushen om dat levenstestament te maken, terwijl er een proces voor onderbewindstelling loopt. Je moet niet te veel pushen en trekken aan een persoon van wie de wilsbekwaamheid ter discussie staat, want dan ben je op dezelfde manier bezig als je schoonzussen!)

Een handtekening van je moeder alleen zal niet leiden tot een onderbewindstelling. De naaste familie wordt altijd opgespoord en opgeroepen door de rechtbank voordat de bewindvoerder wordt aangesteld. Maar handtekeningen van je moeder kunnen wel tot allerlei andere vervelende situaties leiden (die ze dan zelf moet willen en kunnen oplossen als ze niet onder bewind staat).

Rebecca

Rebecca

26-11-2020 om 21:40

Dankjewel Syboor

Dankjewel Syboor,
Voor je heldere uitleg. En deskundige advies. Hier ga ik mee aan de slag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.