Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Erfdochter

Erfdochter

22-08-2018 om 18:15

Onderhandse verkoop huis

Weer een andere vraag om hier even over te sparren. Wij hebben straks dus een geerfd huis van een ouder in de verkoop. We zijn nog aan het opruimen en het staat nog niet bij de makelaar.
Nu zijn er via-via mensen die het huis graag willen kopen en ons ook al een goed bod hebben gedaan. Wauw. Dan hoeft het niet op funda e.d. Alleen, we vinden het een beetje eng om dat zomaar zelf te regelen. Die mensen hebben ook geen makelaar en laten geen bouwkundige keuring doen. Hoever gaat onze verantwoordelijkheid dan?
Een makelaar die ik daarover belde zag wel haken en ogen, het is een ouder huis, staat het nog wel goed op zijn palen, zit er ergens asbest in e.d. Tja geen idee, wij hebben daar nooit gewoond. En dan nog, gaat zo’n makelaar daar dan naar kijken? Die weet het dan toch ook niet.
Wat is wijsheid. Moeten we zelf een bouwkundige keuring laten doen, dat is niet zo duur, iig een stuk goedkoper dan de volledige courtage. Of moet er in het koopcontract iets staan van, verkoper heeft niet zelf in het pand gewoond en dus blablabla. Zoiets heb ik wel eens zien staan op funda. Ontslaat ons dat als verkoper dan van de verantwoordelijkheid als er iets bouwkundigs is waar wij geen idee van hebben?
Wie heeft er wel eens met dit bijltje gehakt?

Tine Winkel

Tine Winkel

22-08-2018 om 19:14

vereniging eigen huis

Natuurlijk ziet die makelaar haken en ogen aan het onderhands verkopen van een huis - dan heeft hij geen werk cq kan hij er niets aan verdienen.
Ben je lid van de vereniging eigen huis? Ik heb daar, toen wij de laatste huistransactie hadden (verkoop en koop), erg veel aan gehad, aan hun adviezen, voorbeeldteksten etc. Wij hebben gekocht zonder makelaar (omdat het te veel tijd kostte om een makelaar te vinden voor de snelle koop die wij wilden), verkocht met makelaar (zodat we niet alle bezichtigingen hoefden te organiseren, dat deed de makelaar terwijl wij op vakantie waren). Vond ik prima gaan. Maar inschakelen van een makelaar kan je een wat meer gerust gevoel geven dat het allemaal goed geregeld wordt - maar ja, daar betaal je dan dus voor.

Ookerfgenaam

Ookerfgenaam

22-08-2018 om 20:12

Makelaar

Het kostte een flinke smak geld en achteraf heeft de makelaar niet veel werk hoeven te verrichten.
In de situatie waarin je nu zit zou ik een makelaar inhuren om de verkoopprijs te laten bepalen en het papierwerk, inclusief de genoemde bepaling ( het blabla) en mogelijkheid voor asbest ed. mee te nemen. Ik schatte de waarde van de woning en waar het inderdaad snel voor verkocht is te laag in......Bouwkundige keuring zou ik bij een koper laten.

bicyclette

bicyclette

22-08-2018 om 20:15

makelaar

Je kunt gewoon een makelaar vragen om de verkoop verder normaal en administratief af te ronden. Mijn ouders hebben dat ook onlangs gedaan, kostte 500 euro.

Erica

Erica

22-08-2018 om 20:20

my 2 cents

Hopelijk reageren er nog mensen met ervaring.

Maar mijn gedachten:

een makelaar is geen bouwkundige.

Voor de dingen die je noemt heb je meer aan een bouwkundige dan aan een makelaar.

Bovendien is een bouwkundig rapport goedkoper dan normale courtage van een makelaar.

Ik zou wel wat in het verkoopcontract toevoegen dat verkopers niet in het huis gewoond hebben en (evt. mede gezien bouwkundig rapport) alle risico's voor koper zijn.

Mocht je om wat voor reden toch nog een makelaar willen nemen voor de afhandeling/het contract of zo (?), dan zou ik even shoppen bij de diverse makelaars (evt eerst bij makelaars buiten de regio bellen om een onafhankelijk oordeel te horen) en vragen wat het kost gezien het feit dat je ap een koper hebt. Maar dan doe je vanzelfsprekend niet de vaste courtage maar een laag vast bedrag (meer o.b.v. uren verbonden aan wat de makelaar nog voor je doet). Zeker geen gebruikelijk courtage afspreken..

wat dingen

Als je al een goed bod hebt waar jullie tevreden mee zijn, zou ik het zonder makelaar doen.
De bouwkundige keuring wordt doorgaans door de koper gedaan. Bij de verkoop duidelijk aangeven dat jullie niet zelf in het huis hebben gewoond. In het contract ook die clausule opnemen.
Je kunt ook een asbestclausule opnemen in het contract. Even googelen levert deze tekst op " In de onroerende zaak kunnen asbesthoudende stoffen aanwezig zijn. Bij eventuele verwijdering van asbesthoudende materialen moeten speciale maatregelen worden getroffen, die staan beschreven in de Milieuwet. De koper verklaart in de clausule dat hij hiermee bekend is. Hij vrijwaart daarmee de verkoper van iedere aansprakelijkheid als er inderdaad asbest wordt gevonden."
Mijn partner heeft twee jaar terug ook zijn huis verkocht zonder makelaar. Als je het eens bent over de prijs, dan is het handig als je van iemand een recent koopcontract kunt lenen en dat gebruiken om zelf een contract op te stellen. Zo hebben wij dat gedaan. Maar wellicht kun je op internet ook voorbeelden vinden.

Lente

Lente

22-08-2018 om 20:45

Weet je zeker dat het een goed bod is?

Ik zou een taxatie laten doen. Dat kan best voordelig, even googelen.
Dan weet je daarna of het bod echt goed is.
Wat ik van je eigen verantwoordelijkheid heb onthouden, is dat je alles moet melden wat je weet. Je hoeft zelf geen deskundige te zijn. Het bouwkundig onderzoeken is de verantwoordelijkheid van de koper, als ze dat willen. Dat hoef jij niet te doen.
Mijn tweede advies is om een vragenlijst in te vullen die de makelaar ook in laat vullen door de verkoper. Daar vul je alles in wat je weet. En dan is het ook duidelijk voor de koper wat wel of niet bekend is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-08-2018 om 20:47

Wat wij gedaan hebben

Want ook bij ons stonden er een aantal in de rij om het 'zo' te kopen, is met de makelaar een speciaal tarief af te spreken voor onderhandse afhandeling. Ik had echt geen zin in al die administratieve poespas en had ook dezelfde vragen.

En makelaar kan dat allemaal ondervangen in een koopcontract.

Lente

Lente

22-08-2018 om 20:48

En over het contract

Je kunt elke makelaar vragen wat het kost om alleen de overeenkomst te regelen. Dan stuur je een mail naar drie makelaars waarin je een prijs vraagt.
Is de erfenis al afgehandeld? Oftewel kunnen jullie naar de notaris als erfgenamen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-08-2018 om 20:52

Dat is zo te regelen Lente

Dat was binnen 2 dagen geregeld.

En wellicht kan dat ook gecombineerd worden met de overdracht van het huis. Ik bedoel dat de notaris eerst de verklaring van Erfrecht opstelt en daarna de transportacte voor het huis.

Erfdochter

Erfdochter

22-08-2018 om 21:57

Zohee

Wat veel reacties al! Bedankt allemaal. Ik kan niet iedereen beantwoorden maar even in het algemeen.
Het is een goed bod. We zijn al eerder met een makelaar vrijblijvend door het huis geweest en hebben een prijsindicatie gekregen waarvoor het op funda zou kunnen komen. Dit bod is prima.
De verklaring van erfrecht is al binnen, geen probleem daar.
Ik was dus ook bezig om makelaars te bellen voor een prijs voor alleen de administratieve afhandeling (als Ginny) maar werd toen een beetje bang gemaakt dat ik het te simpel zag. Als ik jullie goed begrijp zal dat kunnen meevallen. Want idd wat ik zelf ook al bedacht, een makelaar is ook geen bouwkundige. En er kunnen dus blabla-clausules in het contract waarmee je als verkoper toch safe zit.
Ik ga morgen Eigen Huis ook even bellen wat zij vinden, ben ik lid van.

Triva

Triva

23-08-2018 om 02:56

Is dit niet juist iets voor

https://www.makelaarsland.nl/informatiegesprek/ ?

Ookerfgenaam

Ookerfgenaam

23-08-2018 om 08:55

Hypotheekakte

Het is volgens mij gebruikelijk dat de koper de notaris kiest. Geen probleem, want deze betaalt ook de kosten.
Wij wisten zeker dat de hypotheek afgelost was, maar aks duvel uit een doosje bleek dat de hypotheekakte nooit doorgehaald was. Dat kost niet alles, maar notarisprijzen zijn vrij, dus daar kan je nog even naar kijken en eventueel eigen notaris kiezen.
Heeft vereniging eigen huis geen standaard verkoopovereenkomst?
De makelaar die wij vrijblijvend over de vloer hadden heeft ons toen ook een indicatie gegeven in een bandbreedte. Toen we uiteindelijk bij hem aan tafel zaten ging hij daar toch wel goed boven zitten en is het binnen een maand , zonder onderhandelen verkocht. ( Mijn eigen inschatting lag 10% lager)

Brianna F

Brianna F

23-08-2018 om 17:14

Al 2 keer

Al twee keer een huis verkocht zonder makelaar. Advertentie in de krant, binnen een week weg. (Was wel in een goeie tijd, maar dat is volgens mij nu ook zo)
Van de website van Vereniging Eigen huis een voorbeeld van een koopcontract gehaald en allerlei nuttige tips.

Erfdochter

Erfdochter

23-08-2018 om 22:05

VEH

Gaf goede tips. In het koopcontract kunnen clausules als een niet-zelfbewoningsclausule, asbestclausule, ouderdomsclausule etc. Dat moet genoeg zijn om als verkoper later niet op de koffie te komen. Ik ga gewoon een prijs afspreken met een makelaar.
Ookerfgenaam, ik heb tussen de papieren zelfs de doorhaling van de hypotheek gevonden. Het lijkt dus administratief aardig compleet allemaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.