Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ondernemingsraad verkiesbaar stellen

Hoi allemaal, ik heb me verkiesbaar gesteld voor onze ondernemingsraad. Ook omdat een aantal collega's direct zeiden dat het iets voor mij zou zijn. Dat ik er nog geen ervaring mee heb, maakt niet uit. Er worden cursussen gegeven.
Maar nu moet ik me voorstellen en aangeven waarom ik in de OR wil en wat ik wil doen voor de OR. En nu loop ik vast.
Want ik weet dat ik me graag inzet voor mensen maar weet niet genoeg van de OR om te weten wat het dan precies inhoudt.
Wie kan met me meedenken? Het gaat om een callcenter.

bieb63

bieb63

01-05-2020 om 12:15

Op zich simpel

Jij vindt dat er vanuit de medewerkers, en dus vooral ook vanaf de werkvloer (en jij bent als OR-lid dan de vertegenwoordiger van de medewerkers) meegedacht moet kunnen worden over beleid, maatregelen enz.

Paddington

Paddington

01-05-2020 om 12:31

Bedenk

wat jij denkt dat goed is om te veranderen in het bedrijf. Luister ook naar de zaken die aangegeven worden door collega's.

De OR heeft over een aantal zaken instemmingsrecht, zoals pensioenen, arbeidstijden enz. Dat houdt in dat de OR moet instemmen met de verandering die een werkgever wil doorvoeren. Daarnaast wordt de OR ook advies gevraagd. Als laatste heeft de OR een signalerings functie.
Zoek anders even op WOR (wet ondernemingsraden).

Het is moeilijk om te adviseren over welke punten jij in je voorstelverhaaltje zou kunnen opnemen, omdat het per bedrijf verschillend is.

Waarom kandidaat stellen?

Je weet weinig van de OR af, je weet niet precies waarom je je kandidaat stelt en wat je daar in wil gaan doen, behalve dan het boterzachte 'iets doen voor de mensen'.

Toen ik mij kandidaat stelde voor de GMR van ons schoolbestuur had ik daar een specifieke aanleiding voor, een issue waar we op schoolniveau tegenaan liepen en dat bovenschools opgelost zou kunnen worden, via die GMR. Ik kon dus prima verwoorden wat mijn motivatie was.

Ik neem aan dat je de notulen van de OR-vergaderingen van de afgelopen jaren hebt doorgelezen en dus weet wat voor zaken daar zoal aan de orde komen en wat voor resultaat er bereikt kan worden. Als je daar geen inspiratie en motivatie uit kan halen moet je je kandidaatstelling nog maar eens heroverwegen.

skik

ORlid

ORlid

01-05-2020 om 15:02

Advies

Verdiep je eerst in wat een OR doet via bijv: https://www.rendement.nl/or

als je dan nog zelf geen motivatie kan opstellen is de OR niet geschikt voor jou.

toch

" Ook omdat een aantal collega's direct zeiden dat het iets voor mij zou zijn." Dat zegt wel iets. Ga nog eens na waarom je collega's dat vinden. Omdat je mening durft te uiten? Omdat je geïnteresseerd bent in belang van de werknemers in jullie bedrijf?
Ik ben mijn hele leven van leerlingenraad, bestuurder studentenvakbond, OR op werk, MR op school van mijn kinderen, bestuurder lokale politieke partij ergens in gerold omdat mensen zeiden "o dat is wel echt iets voor jou". Voor mij was het vaak het zetje om het inderdaad te gaan doen en interesse en mee kunnen praten/beslissen was altijd mijn drijfveer

Prima motivatie

Als meerdere mensen je tippen om in de OR te gaan, dan heb je zo te horen goed contact met je "achterban". Je weet wat er speelt op de werkvloer. Dat je nog niet precies weet wat de OR daar mee kan, geeft echt niet, hoor!

Misschien kun je uitzoeken hoe goed jouw afdeling op dit moment vertegenwoordigd is in de OR. En in je motivatie daar iets over zeggen. OR'en hebben vaak grote moeite om representatief te zijn. Dus kijk op welke manier jij representativiteit kunt toevoegen (leeftijd, salarisschaal, vakbondlidmaatschap, soort werk, afdeling...) en benadruk dat.

Je zwaartepunt in de OR kan ook zijn "communicatie met de achterban" ipv "beleidsvoorstellen schrijven". Daar is ook behoefte aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.