Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ongepland zwanger

ik ben 19 jaar en ben erachter gekomen dat ik zwanger ben. Mijn vriend en ik wonen samen, maar hebben het niet heel breed. Hij verdient het geld en zelf heb ik geen baan. Beide hebben we geen opleiding afgerond. Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, waren wij eigenlijk heel blij, maar het was ook heel erg eng. De twijfels begonnen te komen of het wel financieel de juiste optie was. Bij de gedachte aan abortus krijg ik rillingen en kan ik niet stoppen met huilen. Ik vraag me af of ik het leven van mijn kindje moet laten afhangen van geld, het voelt niet goed. Naast dat is er eigenlijk ook niks wat ons tegen houdt, we wonen in een fijne buurt, hebben veel liefde naar elkaar en we zijn allebei enthousiast over de mogelijke komst van het kindje. Ik vraag me dan af wat is het beste? Hopelijk is het een beetje duidelijk en zouden jullie mij een beetje advies/tips kunnen geven vanuit jullie perspectief. 

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je zit in een wat kwetsbare situatie. Wat is de reden dat je niets doet (geen opleiding, geen werk)?

Of doe je wel een opleiding, maar gewoon nog niet afgerond (je bent ten slotte ook pas 19)? In dat geval zou ik je aanraden dat prioriteit 1 is: deze opleiding afronden!

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met jullie zwangerschap.

Eerst wat vragen.
Jullie hebben helemaal geen sociaal vangnet? Ouders, grootouders, ooms/tantes, buren?

Jullie hebben het niet breed. Wat houdt dat in? Onder het sociaal minimum? Of er net boven?
Weet je precies hoeveel jullie netto te besteden hebben?

Ben je handig met formulieren? 
Hebben jullie al Huurtoeslag en Energietoeslag e.d. aangevraagd?

Waarom werk je niet? 

Over de kosten van een baby. Veel spullen kun je goedkoop op bijvoorbeeld Marktplaats vinden of op Facebook en vaak hangen er ook advertenties op het bord van de supermarkt . Ook kun je lid worden van weggeefhoeken en hopen dat je wordt ingeloot. En wellicht staat/ligt er nog wat bij familie op zolder?
Maar daar zul je dus zelf actie voor moeten ondernemen.

Gefeliciteerd met jullie zwangerschap.

Het duurt nog even voordat het kindje er is, dus ik zou in ieder geval alvast aan de slag gaan met het vormgeven van de kaders voor de toekomst m.b.t. werk, inkomen, opleiding, opvang kind, netwerk etc.
Jullie zijn nog heel jong, maar wel zelfstandig als ik het zo lees.
Wat denken jullie nodig te hebben en hoe kunnen jullie dat organiseren, met of zonder hulp van buitenaf?

Waarom werk je niet en heb je geen opleiding? Kun je lichamelijk niet werken? Zoja kun je dan wel een zwangerschap doorstaan? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.