Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Arawen

Arawen

17-12-2013 om 10:33

(Onterecht) geld ontvangen van de Belastingdienst

Ik had nu eens iets leuks.. Was gisteren mijn banksaldo aan het checken en zag tot mijn verbazing dat ik een niet onaanzienlijk bedrag heb ontvangen van de Belastingdienst. Iets waar ik niets van weet. Er staat bij als vermelding 'Teruggaaf 2012' en dan tussen haakjes een achternaam die niet de mijne is. Nu ken ik die achternaam wel; dat is de naam van mijn ex en van onze 2 kinderen, waarvan er nog 1 thuis woont en 1 op kamers zit (meerderjarig, dus). Maar in 2012 was ik allang gescheiden, dus met een andere achternaam, en woonde hij allang ergens anders...
Kortom, dit moet een foutje zijn. Maar van wie? Heeft de Belastingdienst iets over gemaakt naar mij terwijl ze zijn rekeningnummer hadden moeten gebruiken? Onwaarschijnlijk; wij hadden destijds aparte rekeningnummers. Is het dan iets voor meerderjarige zoon? Die heeft weliswaar huurtoeslag, dus de Belastingdienst zou zijn rekeningnummer moeten kennen, maar die heeft nooit iets terug gevraagd. Heeft ex dan iets aangevraagd en per ongeluk mijn bankrekeningnummer op gegeven?
Ik ga de Belastingdienst bellen hier over, want het zit me niet lekker dat ik straks iets terug moet betalen wat ik per ongeluk heb ontvangen. Maar dat maakt me wel nieuwsgierig.. Ik weet dus nog niet precies de reden dat dit mis ging, maar hoe 'betalingsplichtig' ben ik dan??

Druif

Druif

17-12-2013 om 10:52

volgens mij..

.. Volgens mij is het geld niet van jou. Je krijgt het per abuis op je rekening, maar het blijft van de overheid. Omdat je er geen recht op hebt.

Je moet het dus allemaal terug betalen, anders zal je in de problemen komen.

Maar dat is wat ik zo uit de losse pols weet te herinneren van krantenartikelen met soortgelijke gevallen.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-12-2013 om 12:59

Leuk, maar

Ik zou inderdaad even de belastingdienst bellen. Als het niet voor jou is moet je het echt weer terug betalen, helaas. Maar ze kunnen dat bij de belastingdienst vast voor je uitzoeken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-12-2013 om 14:39

Amsterdam?

Ik heb ergens in de afgelopen dagen iets gelezen over dat de belastingdienst in de regio Amsterdam per ongeluk enorme bedragen had overgemaakt naar mensen die dit niet hoorden te krijgen. Woon je toevallig in deze regio?

Verder is het natuurlijk logisch dat je dit geld moet teruggeven.

Arawen

Arawen

17-12-2013 om 19:31

Wat een giller is dit

Ondertussen met de belastingdienst gebeld. Dat het een foutje was, was al snel duidelijk. Er staat op mijn naam c.q. BSN geen teruggave gepland. Maar voor wie is het dan wel? Ik heb geopperd dat het mijn ex wel eens zou kunnen wezen. Toen kwam er een omstandig verhaal over een wetswijziging per 1 december, zodat ze nu bij iedere betaling moeten checken of naam en rekeningnummer kloppen en iedereen meer 1 bankrek op eigen naam mag hebben (of zoiets). Erg vaag; ex en ik hebben altijd een rekening op eigen naam gehad, waar belastingzaken op gestort werden, alleen waren dat vroeger en/of rekeningen en nu uiteraard niet meer.
De dame aan de telefoon mocht niet veel zeggen 'vanwege de privacy mevrouw'. Maar of ze me wel een 'prive vraag' mocht stellen. Hoe de verstandhouding met mijn ex is, want dan zou ik naar hem kunnen storten. Dat zou 'de procedure aanzienlijk eenvoudiger maken'. Nou, er is eigenlijk geen verstandhouding.. en waarom moet ik betalen naar mijn ex? Ze kon toch niet eens bevestigen dat het geld voor hem was, vanwege de privacy?? Wat een giller is dit...
Ik heb gevraagd wat er zou gebeuren als ik niets doe. Dan zou ex bij belastingdienst om zijn geld gaan vragen en zou er een onderzoek ingesteld gaan worden, dat uiteindelijk naar mij zou leiden. Dan zouden ze 'alles in het werk stellen' om het geld bij mij terug te halen. 'Anders staat u te boek als fraudeur mevrouw'. Nou, ik heb nu toch netjes zelf gebeld?? Ze gaat dus nu een procedure opstarten waarin de belastingdienst onderzoek doet nav mijn telefoontje en dan krijg ik 'binnen 3 weken' (jaja) een brief waarin staat wat ik met het geld moet doen. Terugstorten naar de belastingdienst, neem ik aan.
Ik heb het geld veilig op mijn spaarrekening gezet en wacht maar af. Zo 'logisch' vind ik het trouwens allemaal niet. Ik doe zelf ook betalingen voor een groot bedrijf en als blijkt dat ik een fout heb gemaakt, dan wordt er gewoon opnieuw betaald naar de juiste persoon. Bedrijf kan hooguit aan die 'foute' persoon vriendelijk vragen of deze het geld terug wilt storten. Hetzelfde als je gewoon prive iets verkeerd betaald hebt. Je bent 't mooi kwijt als die andere partij niet mee wilt werken.

Arawen

"Bedrijf kan hooguit aan die 'foute' persoon vriendelijk vragen of deze het geld terug wilt storten. Hetzelfde als je gewoon prive iets verkeerd betaald hebt. Je bent 't mooi kwijt als die andere partij niet mee wilt werken."

Strikt genomen niet. Je hebt een vordering op die persoon uit 'onverschuldigde betaling'. In de praktijk zal men het er misschien bij laten zitten omdat procederen meer kost dan het oplevert, zeker bij een kale kip, maar a) dat geldt niet voor de belastingdienst en b) juridisch is er wel degelijk een plicht tot terugbetaling.

Je hebt overigens wel helemaal gelijk dat in zo'n geval gewoon nog steeds betaald moet worden aan de werkelijke rechthebbende, die er geen ene biet mee te maken heeft dat 'zijn' geld per ongeluk op andermans rekening is beland.

Overigens voor Dendy: die fout in Amsterdam ging over de gemeentelijke belastingdienst en het had te maken met een woonkostentoeslag oid. Waarom dat door de belastingdienst wordt uitbetaald, geen idee (het was *niet* de reguliere woontoeslag, dat is het rijk), maar het was iets heel anders dan waar Arawen mee te maken heeft.
De lokale krant (Parool) voert er al een paar dagen berichten over. In die gevallen waarin een deel van het geld in een gat (roodstand) is verdwenen zal het nog een toer worden om het terug te halen. Want ook hier: er bestaat wel een recht, maar van een kale kip kan je niet plukken, en juist in die kwestie ging het geld vooral naar tamelijk kale kippen.

Groeten,

Temet

in Trouw

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3563983/2013/12/17/Meeste-fout-overgemaakte-geld-Amsterdam-terug.dhtml
"Hierdoor kregen ruim 9000 minima duizenden euro's meer op hun rekening gestort dan de bedoeling was. Mensen hadden tussen de 117,50 en 342,50 euro moeten terugkrijgen, maar ontvingen ineens tussen de 11.750 en 32.450 euro. Daardoor was de gemeente 188 miljoen euro kwijt in plaats van 1,88 miljoen euro."
"Bij degenen die het overschot zelf al hadden teruggestort, is het bedrag nog eens afgeschreven, aldus de gemeente. Dat geld wordt zo snel mogelijk weer teruggegeven."
Heb je het netjes teruggestort ben je ineens nog eens dat bedrag van je eigen rekening kwijt. Hopelijk lukt het de gemeente om dat nog voor de Kerst goed te krijgen.
Inderdaad zou ik het geld apart zetten maar verder nog niets ondernemen. Ook niet naar een ex storten of zoiets.
Wat een gedoe!

Suze

Suze

18-12-2013 om 07:47

Amsterdam

En was daar niet het tienvoudige bedrag betaald? Dus 15500 ipv 155 euro? Oepsie. Van een kale kip kan je inderdaad niet plukken, maar is het niet af te romen via beslag op de uitkering en vakantiegeld? Kan wel ff duren.

Rafelkap

Rafelkap

18-12-2013 om 09:14

Arawen

Precies, even lekker rente trekken nu.

Lijkt me ook een slecht plan om zelf naar je ex te storten als je officieel niet weet dat het voor hem is, wat amateuristisch dit.

amk

amk

18-12-2013 om 09:31

assumption

volgens onze Tinus: "assumption is the mother of all fuck-ups" dus als je officieel niet weet waar je het naar toe moet sturen, gewoon op je spaarrekening zetten en even rente trekken tot je het wel weet. Misschien is het wel iemand met toevallig dezelfde achternaam als je ex.

Arawen

Arawen

18-12-2013 om 10:10

Google is your best friend

Vanmorgen had ik even tijd dus ik heb zitten Googlen op dit onderwerp. Waarbij ik er dan even van uit ga dat het geld inderdaad voor mijn ex bedoeld zou zijn. Wat waarschijnlijk is, want dat ik geld ontvang voor iemand met zijn achternaam is te toevallig. Wat ik vond is dat er eigenlijk 2 opties zijn:

1. ex heeft op zijn belastingformulier zijn eigen, juiste rekeningnummer ingevuld en de belastingdienst heeft geblunderd. In dat geval moet de belastingdienst hem betalen en bij mij het bedrag terug vorderen. In dat geval moet ik uiteraard betalen.

1. ex heeft op zijn belastingformulier per ongeluk mijn bankrekeningnummer ingevuld. Onwaarschijnlijk, want hij is erg zorgvuldig in dat soort dingen, maar foutjes gebeuren. In dat geval is de belastingdienst niet aansprakelijk, want ze hebben correct gehandeld volgens de opgave. Dat kunnen ze slechts bemiddelen en geven ex door aan wie het geld is over gemaakt (?? privacy??) en dan kan hij bij mij komen claimen. Dan wordt het voor hem al een stuk lastiger, juridisch gezien. Dan wordt het mijn goedgunstigheid of ik en hoe snel ik hem betaal of hoeveel moeite (rechtsbijstand..) ik hem laat doen.

Zie ik het goed?

guera

guera

18-12-2013 om 18:30

gebeurt hier ook

Ik heb ook weleens iets ontvangen vd belastingdienst terwijl dat voor man had moeten zijn. Ze gooien die rekening nrs door elkaar blijkbaar.

foutje

http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/2013/12/18/foutje-met-de-komma/
Kostbaar 'foutje' van de gemeente. Nog wel op vrijdag de dertiende.
Een weblog en een aantal radiofragmenten. Iedereen doet er wel wat lollig over, logisch, maar het is een vervelend gedoe zo vlak voor de Kerst.

Monopoly

Ook leuk: Een vergissing van de bank in uw voordeel, u ontvangt 200 gulden, of euro in de huidige versie.
Kaartje uit het Monopolyspel.

mirreke

mirreke

19-12-2013 om 14:42

arawen, wat toch ook nog kan

Het geld is niet voor jou, niet voor jouw ex, maar voor iemand met dezelfde achternaam als jouw ex. Het kan allemaal.
Dan zou het behoorlijk bezopen zijn als jij het onderhands aan ex doorbetaalde, die het vervolgens niet terugbetaalt, waarna jij alsnog het bedrag aan de belasting verschuldigd bent.

Heel onwaarschijnlijk allemaal, maar het gebeurt...

Lekker op je spaar laten staan, ziet er ook nog eens leuk uit...

eens met mirreke

in Amsterdam zijn er mensen in de problemen gekomen omdat ze het geld dat ze ten onrechte ontvangen hadden direct terugstortten waarna de gemeente op de een of andere manier ook nog kans zag om het terug te halen. En toen was hun rekening dus leeg en kwam er geen geld meer uit de muur. De gemeente heeft toegezegd alle kosten die uit dit soort narigheid voortvloeien te voldoen, maar het is toch een hoop gelazer.

Rustig op je spaarrekening parkeren en rustig afwachten tot de Belastingdienst een brief stuurt met het verzoek terug te betalen en de kenmerken waaronder en de rekening waarop dat gebeuren moet. Want als je nu terugstort zal je zien dat het geld zoekraakt. En wat Mirreke zegt klopt ook, straks is het voor een ander dan je ex, dus doorstorten is ook geen goed plan.

Wel jammer dat de rente zo laag is, rijk zal je er niet van worden...

Groeten

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.