Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tamar

Tamar

04-10-2020 om 14:12

Onterving kind

Wat gebeurt er met het deel van de erfenis als 1 van de 2 kinderen onterft is en het kind dat onterft is het kindsdeel niet opeist?


ElenaH

ElenaH

08-10-2020 om 16:33

Maar Tsjor

'Er is geen contactonderhoudingsplicht voor kinderen.
Een erfenis is geen beloning voor goed gedrag'

Dat geldt andersom toch ook? De onderhoudsplicht voor kinderen houdt op als ze 21 zijn, dus daarna zouden ouders vrij moeten zijn om te schenken aan wie ze willen.

Mijntje

Mijntje

08-10-2020 om 16:55

eens

met Tsjor #31. Het is een trap na.
Dat een kind geen contact meer wil hoeft niet persé zijn of haar schuld te zijn. Er is geen 1 schuldige, alleen maar verliezers.
Ik vind het niet gek dat een onterft kind een erfenis alsnog opeist, al kan ik me ook voorstellen dat je het helemaal laat zitten (als je zelf genoeg hebt).

Tamar

Tamar

08-10-2020 om 19:52

Dat ligt anders

Hier is het geen trap na maar het gevolg van eerdere gebeurtenissen en de keuze van de onterfde. Plus wat ik al zei: dat is pas na jaren (10) gebeurd.

Het echtpaar heeft als enige in de situatie toenadering gezocht, verder niemand. Niet eenmalig maar herhaalde keren.

Het blijft een pijnlijke beslissing, het gaat te ver om dat hier zomaar uit de doeken te doen, dat neem je aan of niet. Dat mensen dat zelf niet zouden doen kan natuurlijk, maar dat weet je pas als je net zo lang in diezelfde situatie hebt gezeten en dat gun ik niemand zoals ik dat heb mogen ervaren.

Tamar

Je hoeft zeker geen details te geven, dat hoeft niet. Ik denk dat iedereen zich daar wel iets bij kan voorstellen. Mijn zus heeft na meer dan 30 jaar weer contact gekregen met mijn moeder. Ondanks alle pogingen van mijn moeder. en van mij. Gelukkig heeft ze de laatste 5 jaar van het leven van mijn moeder wel goed meegemaakt en gewoon meegedraaid in de zorg.
Maar zelfs als dat niet zo geweest was, dan denk ik dat ik er nog grote bezwaren tegen had gehad als zij bewust was onterfd. Ook al zijn er tijden geweest dat ze met dat geld dingen gedaan had die ik dus nooit zou doen.
Maar gelukkig heeft mijn moeder niet zoveel nagelaten, de rekeningen zijn betaald en het restant is verdeeld. Klaar.

Tsjor

Onderhoud, geschenk

''De onderhoudsplicht voor kinderen houdt op als ze 21 zijn, dus daarna zouden ouders vrij moeten zijn om te schenken aan wie ze willen.'
Een erfenis is geen onderhoud, anders zou iedereen boven de 21 niet meer mogen erven (ook een optie.
Het is ook geen schenking. Dat kun je bij leven doen. De kans is groot dat het kind/de kinderen met wie de contacten wel goed zijn, dat die bij leven al vader iets gekregen hebben, al is het maar een cadeautje met een verjaardag.
Een erfenis is nalatenschap, het restant van een leven. Een leven, waarin goede en slechte, mooie en vervelende dingen zijn gebeurd. Waar gemakkelijke en moeilijke kinderen uit voortgekomen zijn.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.