Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werknemer

Werknemer

07-03-2018 om 08:48

Ontslag genomen

Omdat ik een nieuwe baan heb gevonden heb ik mijn ontslag genomen.

Maar nu lijkt mijn huidige werkgever nogal rancuneus. Een van de redenen dat ik ontslag heb genomen is dat ik 2 dagen in de week van standplaats was veranderd, deze standplaats is 2,5 uur reizen (in eigen tijd) enkele reis van mijn woonadres, terwijl mijn vaste standplaats op een minuut of 20 van huis is.

Deze laatste maand moet ik dit vol blijven houden maar nu heeft mijn baas ook besloten dat ik op mijn 2 andere werkdagen ik naar weer een andere standplaats moet 1 uur reizen van mijn huis vandaan. Werkgever heeft ook besloten dat hij mijn vakantiedagen laat uitbetaald en die mag ik dus niet opnemen.

Ik vind het nogal rancuneus, is er een manier dat ik hier onderuit kan?

Kaori

Kaori

07-03-2018 om 11:41

vakbond?

Wat zegt je vakbond hier over?

Werknemer

Werknemer

07-03-2018 om 13:56

Geen vakbond

Onze bedrijfstak heeft geen vakbond.

Barbara

Barbara

07-03-2018 om 14:00

lijkt inderdaad rancune

Lijkt inderdaad een beetje pesten te zijn.
Dat hij jou de vakantiedagen niet wil laten opnemen is niet zo gek. Een opzegtermijn van een maand is al kort als je dan ook nog vakantie neemt heeft hij een probleem. Ik vermoed dat hij niet morgen al een vervanger voor je heeft.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-03-2018 om 14:01

Opkomend griepje...

Daar red je het geen hele maand mee, maar geeft wellicht wel wat lucht.

Ik snap zo'n werkgever ook echt niet. Wat wil deze? Een ongemotiveerde werknemer?

Lou

Lou

07-03-2018 om 14:16

Navragen

Het klinkt inderdaad rancuneus. Weet je werkgever dat juist de reistijd voor jou een reden was om te gaan kijken naar een andere baan?

Ik heb geen idee hoe de regels in deze situatie zijn maar ik heb goede ervaringen met het Juridisch Loket, die je gratis te woord staat. Ik zou denk ik even bellen als ik jou was.

5 uur reizen...

Zeker een goede reden om ontslag te nemen.

Ik ben heel trouw aan mijn werkgever maar als ik het gevoel zou hebben dat hier sprake is van wraak voor mijn ontslag, dan voel ik ook een flinke griep aan komen....

Niet netjes, maar ik wens zelf ook normaal behandeld te worden.
En die andere 2 dagen verder gaat me sowieso niet lukken, dan heb ik geen auto ofzo...
Je tijd uitzitten, zo kort mogelijk en wegwezen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-03-2018 om 14:37

Ja precies

Ik leef voor mijn werk. Maar er zijn echt grenzen.
Ik wil niemand 'opsteuken'. Maar ik kan me echt voorstellen dat dit niet oké is.

Werknemer.

Hoe lang heb je daar gewerkt. Lang genoeg naar tevredenheid om je alsnog een trap na te geven?

Ava

Ava

07-03-2018 om 16:54

Vroeg mij af

Als je zoveel moet reizen voor je werk, wordt de tijd die je nodig hebt om te reizen dan niet (deels) werktijd? Ik ben heel benieuwd wat het Jur. Lok. hiervan zou zeggen. Vijf uur reistijd op 8 uur werken, dat is al meer dan de helft namelijk.

Werknemer

Werknemer

07-03-2018 om 17:23

18 jaar

Ik heb er 18 jaar gewerkt en altijd goede beoordelingen gehad. Alleen nu is her bedrijf overgenomen en verkeerd in zwaar weer mede door wanbeleid. Ik ben ook niet de enige die is vertrokken.

Ja die reistijd is heel heftig maar qua afstand is het dus niet zover de reistijd komt vooral door de files.

Kaori

Kaori

07-03-2018 om 19:19

Vakbond

Vakbond kan altijd, hoeft niet speciaal voor een bedrijfstak te zijn.

Triva

Triva

07-03-2018 om 19:25

die kende ik ook nog niet: onze bedrijfstak heeft geen vakbond...

Geen CAO zou kunnen maar je hebt algemene vakbonden en vakbonden van een bepaalde bedrijfstak dus bijv verpleegkundigen maar je kunt altijd lid worden van een vakbond. Dat heeft nu dan niet zoveel zin meer.

Ondernemingsraad?

18 jaar.

En nu een maand je tijd uitzitten.
En je nog even van hort naar her laten sturen.

Ik zou er vreselijke keelpijn van krijgen. Duurt minstens 10 dagen en dan nog een paar dagen mijn tijd uitzitten op de werkvloer en dan....daaaaag!

Arbeidsovereenkomst

Staat je standplaats in je arbeidsovereenkomst? Wat staat er in je arbeidsovereenkomst of CAO over standplaatswijzigingen? Is er een eenzijdig wijzigingsbeding? Staat er iets over termijnen, verhuisvergoedingen, of hotelkosten?

Stuur een briefje terug met Cc naar HR:

"U heeft mondeling aangezegd per direct mijn standplaats te veranderen van [oude standplaats] naar [nieuwe standplaats] op [dagen van de week]. In het verleden heeft u reeds al [eenzijdig / in onderling overleg] mijn standplaats gewijzigd op [dagen van de week].

Ik ga niet akkoord met deze verandering omdat...

... in mijn arbeidsovereenkomst staat dat de standplaats [oude standplaats] is.
... in mijn arbeidsovereenkomst staat dat de standplaats [oude standplaats] is en dat wijzigingen aan de arbeidsovereenkomst alleen opgelegd kunnen worden indien daar een zwaarwegend bedrijfsbelang mee gemoeid is. Locatie [oude standplaats] blijft gewoon open. Er is geen enkel zwaarwegend bedrijfsbelang om mij op zo korte termijn van standplaats te laten veranderen.
... in mijn arbeidsovereenkomst staat dat de standplaats [oude standplaats] is en dat wijzigingen aan de arbeidsovereenkomst minimaal [n] maand van te voren schriftelijk moeten worden aangekondigd. U kunt niet eerder dan [datum X] mijn standplaats wijziging, maar ik ben op [datum Q] reeds uit dienst.
... in mijn arbeidsovereenkomst staat dat de standplaats [oude standplaats] is en dat wijzigingen aan de arbeidsovereenkomst schriftelijk aan mij moeten voorgelegd. Ik heb vooralsnog geen schriftelijk voorstel ontvangen.
... in mijn arbeidsovereenkomst/CAO staat dat ik bij deze reistijd recht heb op een verhuisvergoeding. Het is dan ook niet meer dan redelijk en billijk dat de wijziging niet eerder in gaat dan nadat ik redelijkerwijs de kans gehad heb om een nieuwe woning te vinden nabij [nieuwe standplaats].

Ik houd mij beschikbaar voor arbeid bij standplaats [oude standplaats] op op de dagen [dagen van de week] en voor arbeid bij standplaats [nieuwe standplaats] op [dagen van de week]. Graag hoor ik zo spoedig mogelijk of ik tijdens de afwikkeling van dit conflict welkom ben op [oude standplaats]. U kunt mij bereiken op [telefoon en email].
"

Ik zou hier trouwens alleen energie in steken als er nog iemand boven / naast jouw baas is die hem kan terugfluiten.

Andere opties voor "malicious compliance":

Maak aanspraak op hotelvergoeding als je daarvoor in aanmerking komt.

Stuur ook een afscheidsmail naar alle collega's van je oude locatie waarin je de zaken uitlegt/betreurt.

Maak heel veel afspraken te maken met collega's van de je oude locatie en weiger naar ze toe te komen ("mijn standplaats zal wel niet voor niets veranderd zijn"), laat ze naar jou toekomen. Plan die afspraken onmogelijk vroeg in de ochtend en moedig ze aan om aanspraak te maken op een eventuele hotelvergoeding. Of plan die afspraken juist midden in de dag zodat de reis niet een woon-werk maar een werk-werk reis is (dus in de baas zijn tijd).

Open dialoog gehad?

@Werknemer: welke sector cq branche ben je werkzaam?

Ten tweede: zijn jij en je leidinggevende al de dialoog met elkaar aangegaan?

Werknemer

Werknemer

14-03-2018 om 10:44

Jazeker

Wij zijn de dialoog aangegaan. Ik werk in de administratieve dienstverlening.
Gisteren begreep ik dat ik een van de velen ben die ontslag heeft genomen, en ik begrijp steeds meer dat het gros van mijn collega's die nog courant zijn op de arbeidsmarkt ook op zoek is of de eerste stappen heeft genomen om op zoek te gaan.

Het komt erop neer dat mijn werkgever begrijpt dat er iets flink mis is, mijn werkgever begrijpt ook dat ik die verre afstanden niet meer ga reizen de komende weken. Ik doe mijn werk dus van dichter bij huis nu.

Mooi!

Fijn dat een goed gesprek heeft geholpen.
Veel succes met je plannen voor de toekomst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.